قاسم پور با غلبه بر کاکس در فینال کشتی در کسب طلای جهانی دبل کرد

کامران قاسم پور برای دومین سال متوالی موفق شد با شکست جیدن کاکس به مدال طلای جهان دست یابد.
کدخبر (70424) | 26 شهریور 1401 | ساعت 19:19
0 268
قاسم پور با غلبه بر کاکس در فینال کشتی در کسب طلای جهانی دبل کرد
کامران قاسم پور برای دومین سال متوالی موفق شد با شکست جیدن کاکس به مدال طلای جهان دست یابد.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، کامران قاسم پور، نماینده وزن ۹۲ کیلوگرم کشورمان چراغ اول را در فینال روشن کرد. این کشتی گیر جوان موفق شد طبق برنامه مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان در روز سوم، ضمن دفاع از عنوان قهرمانی خود، انتقام شکست های سایر کشتی گیران کشورمان را با شکست دادن جیدن کاکس از آمریکایی ها بگیرد. قاسم پور در یک فینال سخت و مهیج مقابل قهرمان دو دوره جهان به برتری رسید و برای دومین سال متوالی دست کاکس را از کسب مدال طلا در مسابقات کشتی آزاد جهان خالی گذاشت.

صعود مقتدرانه قاسم پور به فینال

نتایج کامران قاسم پور برای رسیدن به فینال نشان می دهد که او حریفانی از فرانسه، بلغارستان و گرجستان را از پیش رو برداشت. این کشتی گیر ۲۵ ساله جویباری پس از استراحت در دور نخست، ادلان ویسخانوف را قاطعانه و با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست داد و راهی دور یک چهارم نهایی شد. مدعی عنوان قهرمانی رقابت ها، در دور بعدی مقابل احمد باتایف به برتری ۷ بر دو رسید. قاسم پور در نیمه نهایی نیز میریانی مایسورادزه را با نتیجه ۵ بر صفر مغلوب کرد و اینگونه بود که نماینده وزن 92 کیلوگرم ما فینالیست شد. قاسم پور در مصاف با جیدن کاکس آمریکایی در فینال به نتیجه دو بر صفر رسید و نخستین طلای آزادکاران را در مسابقات جهانی برای مردم کشورمان به ارمغان آورد.

ناکامی کاکس مقابل قاسم پور

کامران قاسم‌پور و جیدن کاکس سال گذشته در مسابقات جهانی نروژ با هم رو به رو شده بودند. این مسابقه که در نیمه‌نهایی وزن۹۲ کیلوگرم انجام گرفت با نتیجه ۳ بر ۳ به سود نماینده شایسته کشورمان همراه شد تا یک شگفتی بزرگ رقم خورده باشد. کاکس در دو دوره گذشته این رقابت‌ها توانسته بود در فینال حاضر و به مدال طلا برسد، اما با شکستی که مقابل قاسم پور متحمل شد در نهایت مجبور شد به برنز مشترک بسنده کند. قاسم‌پور نیز در فینال نروژ به مصاف ماگومد قربان‌اف، قهرمان اروپا رفت و توانست این کشتی گیر مطرح روس را با نتیجه ۸ بر ۴ شکست دهد و در اولین تجربه جهانی خود صاحب مدال طلا شود.

شکستن دو طلسم در یک روز

با پیروزی که کامران قاسم پور در سال ۲۰۲۱ مقابل جیدن کاکس بدست آورد، هم طلسم ناکامی های کشتی گیران ایرانی مقابل این کشتی گیر نامدار آمریکایی شکسته شد و هم طلسم قهرمانی بعد از دو نقره و برنزی که علیرضا کریمی در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برای کشورمان از مسابقات جهانی به ارمغان آورده بود. کامران قاسم پور با مدالی که امشب در بلگراد تصاحب کرد به رکورد کریمی در کسب مدال در وزن ۹۲ کیلوگرم رسید. او حالا دو قهرمانی جهان دارد و یک کشتی گیر عنوان دار محسوب می شود.ضمن این که او تنها کشتی گیری می باشد که موفق می شود دو بار جیدن کاکس را شکست دهد، آن هم در دو سال متوالی. بی شک دومین مصاف این دو کشتی گیر در فینال که با کسب قهرمانی در مسابقات جهانی همراه بود، دل چسب تر از پیروزی قبلی او بود. در ارزش کار بزرگ قاسم پور همین بس که بدانیم او کشتی گیری را به زانو در آورد که تجربه ۴ فینال جهانی را داشته است. حاصل کار کاکس در این مسابقات دو طلا و دو برنز بود.  در ادامه نگاهی خواهیم داشت به نتایج سایر کشتی گیران ایرانی مقابل کاکس امریکایی:

حذف کریمی از المپیک

اولین جدال جیدن کاکس با ایرانی ها در رقابت های کشتی آزاد المپیک ریو اتفاق افتاد؛ جایی که این کشتی گیر در وزن ۸۶ کیلوگرم با علیرضا کریمی مصاف داد و موفق شد که حریف خود را با نتیجه 5 بر یک شکست دهد و به نیمه نهایی برسد.

شکست تکراری کریمی مقابل کاکس

در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۸، علیرضا کریمی نماینده وزن ۹۲ کیلوگرم ایران بود و در نیمه نهایی مسابقات با این آمریکایی قلدر رو به رو شد که برابر جیدن کاکس تن به شکست ۵ بر ۲ داد و به برنز رسید. کاکس هم اولین طلای خود را در فینال مسابقات جهانی مجارستان بدست آورد.

دومین طلا در مشت کاکس

در فینال مسابقات جهانی نروژ، علیرضا کریمی و جیدن کاکس در یک رقابت تکراری به مصاف هم رفتند و باز هم این کشتی گیر عنوان دار آمریکایی بود که توانست این فینال حساس را با نتیجه ۴ بر صفر به سود خود به پایان برساند و به مدال طلای جهان در سال ۲۰۱۹ دست پیدا کند.

انتقام به سبک قاسم پور!

آخرین جدال کاکس تا قبل از فینال امشب، همانطور که اشاره شد با کامران قاسم‌پور در نیمه نهایی مسابقات نروژ بود که قاسم پور موفق شد این کشتی گیر آمریکایی را از رسیدن به فینال محروم کند. کاکس بعد از شکست مقابل قاسم پور ضمن تبریک به این کشتی گیر برای او خط و نشان کشید و وعده رویارویی دوباره داد که این بار هم حریف تیزهوشی و انگیزه قاسم پور نشد.

تصمیمی که سرنوشت کامران را تغییر داد

چهارمین جدال کاکس با کشتی گیران ایرانی با دومین شکست این کشتی گیر مطرح آمریکایی همراه بود. جالب است بدانید کامران قاسم‌پور ابتدا در وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی می گرفت و زمانی که دریافت با وجود رقیب سرسختی چون حسن یزدانی شانس کمی برای موفقیت خواهد داشت در تصمیمی ریسکی و دشوار تغییر وزن داد تا در ۹۲ کیلوگرم به کشتی ادامه دهد. این اتفاق مسیر زندگی این کشتی گیر محجوب جویباری را عوض کرد و با کسب اولین مدال طلای جهانی برای وی همراه شد. در واقع این تصمیم نه فقط سرنوشت کامران قاسم پور که کشتی آزاد کشورمان را در وزن ۹۲ کیلوگرم تغییر داد و باعث شد طلسم ناکامی های ایرانی ها برای کسب مدال در این وزن با حذف کشتی گیر قلدری چون کاکس که همواره مدعی بود بشکند. حالا کشتی ایران با کامران قاسم پور در وزن ۹۲ کیلوگرم حرف برای گفتن دارد و به جایی رسیده که می تواند قهرمانی را از زیر سلطه جردن کاکس معروف خارج کند. ناگفته نماند کامران قاسم پور چندی پیش در  فینال جام تورلیخانوف با برتری برابر آدیلت دالومبایف قزاق موفق به قهرمانی شده بود. به عبارتی مدالی که امشب قاسم پور  برابر کاکس تصاحب کرد، سومین طلای این کشتی گیر در یک سال گذشته بود. قاسم پور در گفت و گویی که اخیرا داشت قهرمانی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را یکی از اهداف خود دانسته بود. هدفی که با توجه به توانمندی های این پسر جویباری دور از دسترس نخواهد بود. کلیپ دیدنی اتحادیه جهانی کشتی از قهرمانی کامران قاسم‌پور برای دومین سال متوالی:

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...