پایان آقای دست‌‌نیافتنی؛ همه رکوردهایی که راجر فدرر بر جای گذاشت + ویدیو

اسطوره تنیس جهان، راجر فدرر سوییسی، شب گذشته با کوله باری از افتخار و تجربه، از دنیای حرفه ای تنیس خداحافظی کرد.
کدخبر (72037) | 02 مهر 1401 | ساعت 12:08
0 197
پایان آقای دست‌‌نیافتنی؛ همه رکوردهایی که راجر فدرر بر جای گذاشت + ویدیو
اسطوره تنیس جهان، راجر فدرر سوییسی، شب گذشته با کوله باری از افتخار و تجربه، از دنیای حرفه ای تنیس خداحافظی کرد.

به گزارش سرخ نیوز، روز موعود از راه رسید و همانطور که برای هر اسطوره ورزشی این اتفاق ناگزیر است، راجر فدرر هم به پایان راه خود در تنیس رسید. این تنیسور 41 ساله سوئیسی پس از یک زندگی ورزشی پرافتخار که نزدیک به ربع قرن به طول انجامید، سرانجام در مسابقات لور کاپ و در یک رقابت دو نفره در کنار رافائل نادال، رقیب همیشگی و سنتی‌اش در میان سیل اشک‌هایش برای همیشه با دنیای تنیس به عنوان یک ورزشکار خداحافظی کرد. این دو تنیسور که مجموعا 77 سال سن دارند و روی هم 42 گرند اسلم را بدست آورده‌اند، در این بازی در قالب تیم اروپا به مصاف جک ساک و فرانسس تیافوئه در قالب تیم دنیا رفتند و در نهایت دو بر یک شکست خوردند. فدرر پس از پایان بازی نادال و رقبایش را به آغوش کشید و چشمانش پر از اشک شد. او گفت "یک سفر فوق‌العاده بود. دوست دارم تمام آن را یکبار دیگر تکرار کنم". فدرر که 22 بار فاتح مسابقات گرنداسلم شده، در میان تشویق و گریه حاضران در ورزشگاه برای همیشه تنیس را کنار گذاشت. اما او در این سالها رکوردهایی را بدست آورد که احتمالا تا دهه‌ها دست نخورده باقی بماند:

فدرر و نادال

237 هفته متوالی در صدر

فدرر مجموعا 310 هفته در صدر رنکینگ اتحادیه جهانی تنیس قرار داشت که البته این رکورد توسط نواک جوکوویچ در مارس 2021 شکسته شد با این حال او 237 متوالی در این جایگاه قرار داشت که این رکورد بعید است توسط تنیسور صربستانی دست یافتنی باشد. سلطنت فدرر بر رنکینگ جهانی تنیس روز دوم فوریه 2004 آغاز شد؛ جایی که او توانست اوپن استرالیا را فتح کند و اندی رادیک آمریکایی را از صدر به پایین بکشد. او تا 17 آگوست سال 2008 در صدر بود و در این روز رافائل نادال جای او را گرفت. البته فدرر رکورد مسن‌ترین تنیسوری که در صدر رنکینگ قرار گرفته را هم با 36 سال سن در اختیار دارد.

24 قهرمانی متوالی

رسیدن به فینال یک رقابت تنیس شاید بهترین اتفاق ممکن برای یک تنیسور باشد اما قهرمانی در آن نیاز به حفظ خونسردی و آمادگی روانی تحت فشار محیط دارد که فدرر در این کار استاد بود. برای همین هم توانست بین سال‌های 2003 تا 2005 در 24 رقابت پیاپی به قهرمانی برسد. این روند تاریخی با پیروزی مقابل کارلوس مویا در اکتبر 2003 در وین آغاز شد تا فینال مسابقات مستر کاپ شانگهای تا سال 2005 ادامه داشت. فدرر و نادال

23 حضور متوالی در نیمه‌نهایی گرنداسلم‌ها

حتی بهترین‌های دنیا هم روزهایی به مرخصی می‌روند اما برای فدرر این اتفاق بین سال‌های 2004 تا 2010 به ندرت پیش آمد؛ دوره‌ای که تنیسور سوئیسی نمایش خارق‌العاده‌ای از تنیس داشت تا نامش را در کتاب رکوردها ثبت کند. او از مسابقات تنیس ویمبلدون سال 2004 تا گرنداسلم استرالیا در سال 2010 به طور متوالی در نیمه‌نهایی 23 گرنداسلم حضور پیدا کرد. او در آن سال در مرحله یک چهارم نهایی رولند گاروس مقابل رابین سودرلینگ شکست خورد و روند حضورش در مرحله نیمه نهایی متوقف شد اگرچه روند حضورش در مرحله یک چهارم نهایی تا رولند گاروس 2013 طی 36 دوره متوالی ادامه پیدا کرد.

دو گرنداسلم متفاوت، 5 قهرمانی متوالی

فدرر برای گرنداسلم‌ها یک مدعی همیشگی بود اما در دو گرنداسلم برای دوره‌ای مشخص یک سلطه دست نیافتنی داشت. او موفق شد بین سال‌های 2003 تا 2007 برای 5 دوره متوالی قهرمانی ویمبلدون شود. تنیسور سوئیسی این روند قهرمانی را بین سال‌های 2004 تا 2008 در یو اس اوپن هم تکرار کرد. پیروزی او مقابل اندی موری در فینال سال 2008 موج شد تا فدرر اولین تنیسوری لقب بگیرد که طی 5 دوره پیاپی دو گرند اسلم متفاوت را فتح می‌کند. بیورن بورگ سوئدی با 5 قهرمانی متوالی ویمبلدون و 4 قهرمانی تنیس آمریکا نزدیک‌ترین رقیب او بود. فدرر و نادال

65 برد متوالی روی چمن

مهارت فدرر برای بازی روی چمن یکی از عوامل محبوبیت او در تمام دنیا بود. او 8 قهرمانی ویمبلدون، 10 قهرمانی هال آلمان و قهرمانی مسابقات سال 2018 اشتوتگارت را روی زمین‌های چمن بدست آورد. فدرر از سال 2003 تا سال 2008 در 65 دیدار متالی روی چمن، شکست‌ناپذیر باقی ماند تا اینکه در فینال 2008 ویمبلدون، رافائل نادال در یک دیدار 5 سته موفق شد مرد سوئیسی را شکست دهد.

194 بازی متوالی با حداقل یک ست برده

در همه این سالها کمتر پیش آمده که فدرر برای هر بازی نجنگند و به راحتی تسلیم شود. از ژوئن 2004 تا آگوست 2006 او در 194 دیدار پیاپی حداقل یک ست را از رقبایش گرفت. البته در این مسیر باخت زیادی در کار نبود و او مجموعا 184 ست را برد و 10 ست را باخت؛ مسیری که در آن از 35 رقابت مختلف، 25 قهرمانی برای فدرر بدست آمد.

1526 بازی، بدون بازنشستگی

مصدومیت زانو همیشه مهمترین دغدغه فدرر بود و بیشتر غیبت‌هایش هم بخاطر همین مساله بود. با این حال او در این 25 سال 1526 بازی انفرادی و 223 بازی دو نفره انجام داد؛ آمار و ارقامی که فدرر را به عنوان یکی از سخت‌کوش‌ترین و حرفه‌ای ترین ورزشکاران تاریخ دنیا معرفی می‌کند.

راجر فدرر به ایستگاه پایانی تنیس رسید

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...