از عابدزاده تا اشمایکل؛ داستان جذاب پدرها و پسرها در جام جهانی

امیر عابدزاده این فرصت را داشت که به مانند پدرش در بازی مقابل آمریکا درون دروازه قرار بگیرد اما محقق نشد.
کدخبر (102245) | 08 آذر 1401 | ساعت 13:32
0 97
از عابدزاده تا اشمایکل؛ داستان جذاب پدرها و پسرها در جام جهانی
امیر عابدزاده این فرصت را داشت که به مانند پدرش در بازی مقابل آمریکا درون دروازه قرار بگیرد اما محقق نشد.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، در سومین بازی خود مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، بازی ایران و آمریکا از ساعت ۲۲:۳۰ امروز برگزار خواهد شد. نتیجه این بازی علاوه بر اینکه در سرنوشت تیم های صعود کننده از گروه B به یک هشتم نهایی تاثیرگذار خواهد بود، از حیث حضور امیر عابدزاده و تیموتی وه آ جذابیت ویژه ای دارد؛ دو بازیکنی که پسرهای دو اسطوره ایران و لیبریا محسوب می شوند و به قطر آمده اند تا پای در جای پدر بگذارند و برای کشور خود افتخار آفرینی کنند.

احمدرضا عابدزده و امیر عابدزاده

امیر که دومین جام جهانی خود را تجربه می کند، برخلاف پدر هنوز فرصتی برای حضور در دروازه نیافته است. بی شک او با توجه به حضور بیرانوند و حسینی کار سختی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم ملی مقابل آمریکا خواهد شد. ناگفته نماند که احمدرضا عابدزاده در جام جهانی ۹۸ فرانسه دروازه بان اصلی تیم ایران بود و در دو بازی مقابل آمریکا و آلمان به میدان رفت. عقاب آسیا با سیوهای تماشایی خود نقش بسزایی در ثبت برتری دو بر یک کشورمان مقابل یانکی ها داشت.‌

تیموتی و ژرژ وه آ

تیموتی وه‌آ و ژرژ وه‌آ

تیموتی وه آ که اصالتی لیبریایی دارد و به سبب تولد در آمریکا این امکان را پیدا کرده که در جام جهانی بازی کند، در دو بازی گذشته به عنوان مهاجم در خط حمله یانکی ها مقابل ولز و انگلیس به میدان رفته و موفق شد در جریان تساوی با ولز برای کشورش گلزنی کند تا نام خود را به عنوان اولین گلزن آمریکا در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به ثبت برساند. ژرژ وه آ افسانه ای اما هرگز فرصت بازی در جام جهانی را بدست نیاورد. ستاره سابق تیم های میلان و چلسی در دوران فوتبال خود افتخارات متعددی از جمله جایزه مرد سال جهان، اروپا و آفریقا را به دست آورد. وه آ بزرگ برخلاف اغلب فوتبالیست های مطرح به جای کار مربیگری در سیاست فعالیت دارد و هم اکنون رییس جمهور لیبریاست.

لروی و سلیمان سانه

امیر عابدزاده و تیموتی وه آ تنها پسرهای معروفی نیستند که در جام جهانی ۲۰۲۲ حضور دارند. در فهرست ۳۲ تیم شرکت کننده در جام جهانی، چهره های سرشناسی چون لروی سانه، مارکوس یورنته، کسپر اشمایکل و مارکوس تورام دیده می شوند. سانه نیز داستانی مشابه وه آ دارد و ملیتش با پدرش فرق دارد.‌ این ستاره ۲۶ ساله که در آلمان متولد شده و تابعیت فرانسوی دارد، سابقه بازی در تمام رده‌های ملی آلمان را در کارنامه دارد و هم اکنون به همراه مانشافت در قطر حضور دارد. سانه در جریان تساوی یک - یک آلمان مقابل اسپانیا ۲۱ دقیقه در زمین حضور داشت. سلیمان سانه که اصالتا سنگالی است، علی رغم زندگی در فرانسه برای تیم ملی سنگال بازی کرده و هیچوقت شانس این را پیدا نکرد که در جام جهانی حاضر باشد.

کسپر و پیتر اشمایکل

کسپر اشمایکل و پیتر اشمایکل

پیتر و کسپر اشمایکل اولین پدر و پسر دروازه بان تاریخ فوتبال هستند که در جام جهانی به میدان رفتند. پیتر که در دهه ۹۰ در تیم بزرگ مطرح منچستر یونایتد توپ می زد با پیراهن تیم ملی دانمارک در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه حاضر بود و یکی از عوامل صعود تیمش به یک چهارم نهایی بود. این دروازه بان افسانه ای نزدیک به ۳۰۰ بار برای شیاطین سرخ در رقابت های مختلف به میدان رفت و به همراه این تیم موفق به کسب سه گانه(لیگ برتر، جام حذفی و جام باشگاه های اروپا)شد. اشمایکل بزرگ بیش از ۱۰۰ بار پیراهن تیم ملی دانمارک را بر تن داشت. اکنون نوبت به فرزند وی رسیده تا از دروازه دانمارک حراست کند.

کسپر که در تیم فوتبال نیس فرانسه توپ می زند، دومین جام جهانی خود را در قطر پشت سر می گذارد. این دروازه بان ۳۶ ساله در سال ۲۰۱۸ در نخستین بازی خودش در جام جهانی روسیه که با برتری یک بر صفر دانمارک مقابل پرو همراه بود موفق شد برای پنجمین دیدار متوالی دروازه اش را بسته نگه دارد و با ثبت رکورد ۵۶۰ دقیقه کلین شیت از رکورد ۴۷۰ دقیقه گل نخوردن پدرش در سال ۱۹۹۵ عبور کند. عملکرد خوب این دروازه بان در مرحله گروهی جام جهانی با صعود دانمارک به یک هشتم همراه بود. کسپر اشمایکل که آخرین جام جهانی خود را در قطر پشت سر می گذارد امیدوار است بتواند همچون دوره گذشته برای کشورش بدرخشد. این دروازه بان در دو بازی گذشته موفق به ثبت یک کلین شیت مقابل تونس شده و در بازی با قهرمان سابق جهان علی رغم دریافت گل مانع از شکست سنگین تیمش مقابل فرانسه شد. او در این بازی‌۴ سیو نجات بخش داشت.

مارکوس و لیلیان تورام

مارکوس تورام مهاجم تیم فوتبال مونشن گلادباخ به اندازه پدر معروف نیست و تعداد بازی ملی زیادی در تیم ملی فرانسه ندارد. این مهاجم ۲۵ ساله که در تمامی رده‌های پایه برای تیم ملی فرانسه بازی کرده، به عنوان نفر بیست و ششم لیست توسط دشان به قطر فراخوانده شد و در جریان برتری دو بر یک تیم ملی کشورش مقابل دانمارک ۲۹ دقیقه در ترکیب بازی کرد.

تورام کوچک امیدوار است بتواند مثل پدرش در جام جهانی صاحب عنوان شود. ناگفته نماند که لیلیان تورام که یکی از برترین مدافعان دهه ۹۰ تاریخ فوتبال جهان به شمار می رفت در سال ۲۰۰۶ توانست با تیم ملی فرانسه به عنوان نایب قهرمانی جهان برسد. اوج درخشش وی در جام جهانی ۹۸ بود که با دبل مقابل کرواسی باعث راهیابی کشورش به فینال شد. فرانسه در این دوره با حضور این مدافع مستحکم فقط ۲ گل را در ۷ بازی دریافت کرد و موفق به کسب عنوان سومی شد تا دوران به عنوان سومین بازیکن ارزشمند جام لقب بگیرد. دوران بزرگ در دوران فوتبالش نزدیک به ۱۵۰ بار برای فرانسه در رقابت های مختلف حاضر بود.

مارکوس و‌‌ پاکو یورنته

مارکوس یورنته و پاکو یورنته

مارکوس یورنته یکی از ۲۶ بازیکن اسپانیایی حاضر در جام جهانی است. این هافبک‌ ۲۷ ساله که در تیم فوتبال اتلتیکو مادرید توپ می زند، فرزند پاکو یورنته هافبک سابق رئال مادرید است. این بازیکن نیز به مانند پدرش در رئال مادرید توپ زده و با این تیم موفق به کسب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و جام باشگاه‌های جهان شده و اکنون این فرصت را یافته که در جام جهانی حاضر باشد. گرچه هنوز به وی در حضور هافبک های سرشناس اسپانیا فرصتی برای بازی نرسیده‌، اما همین که این شانس را پیدا کرده که برخلاف پدرش در بزرگترین تورنمنت فوتبالی جهان شرکت کند خود به تنهایی افتخار بزرگی برای این بازیکن محسوب خواهد شد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...