تصمیمی که مرحله گروهی جام جهانی را کابوس‌وار خواهد کرد

واضح است که ۴۸ تیمی شدن مسابقات جام جهانی، از جذابیت‌های این تورنومنت خواهد کاست.
کدخبر (103368) | 09 آذر 1401 | ساعت 20:36
0 75
تصمیمی که مرحله گروهی جام جهانی را کابوس‌وار خواهد کرد
واضح است که ۴۸ تیمی شدن مسابقات جام جهانی، از جذابیت‌های این تورنومنت خواهد کاست.

به گزارش سرخ نیوز، شاید قطر میزبان شایسته‌ای برای جام جهانی نبود اما باید از آخرین دوره‌ای که جام جهانی با این فرمت برگزار می‌شود، لذت برد. از دوره بعد که در سال ۲۰۲۶ به میزبانی آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار خواهد شد، تعداد تیم‌های شرکت‌کننده به عدد 48 می‌رسد که باعث ایجاد تغییرات قابل توجهی در کلیت مسابقات بخصوص مرحله گروهی خواهد شد.

قطعا با حضور 48 تیم با مرحله گروهی، این نظم فعلی مسابقات از بین خواهد رفت و دیگر از بازی‌های زیبا کمتر خواهیم دید. پیش‌بینی می‌شود با این تعداد تیم در مرحله گروهی که در 16 گروه قرار خواهند گرفت، بی‌نظمی در پخش تلویزیونی و میزبانی از مسابقات دیده خواهد شد. پیش از این جام جهانی در راه رسیدن به رقابت 32 تیمی، یک دوره نامرتب 24 تیمی را پشت سر گذاشته و مسئولان فیفا به خوبی می‌دانند که مسابقات 48 تیمی به اندازه مسابقات 24 تیمی از شرایط ایده‌آل دور است. 

جام جهانی

این فرمت، تعداد زیادی از تیم‌های رتبه سوم را به مرحله بعد می‌رساند که خودشان رک و پوست‌کنده گفته‌اند که اغلب واقعاً لیاقت حضور در مرحله بعد را ندارند. همچنین پس از قرعه‌کشی گروه‌ها 16 تیم دوم صعودکننده به شکل عجیبی غیرقابل پیش‌بینی خواهند بود به همین دلیل است که عده بسیاری نسبت به تبدیل یورو از رقابت 24 تیمی به 32 تیمی حمایت می‌کنند و با توجه به ظرفیت فوتبال در این قاره، آن را یک اقدام قابل قبول می‌دانند که می‌تواند 12 بازی جذاب بیشتر را به دنیا هدیه دهد.

قطعا جام جهانی 48 تیمی به مراتب بدتر از دوره 24 تیمی خواهد بود. مسئولان فیفا برای دوره بعدی 16 گروه 3 تیمی را در نظر گرفته‌اند که در واقع اندازه فرمت فعلی یعنی 48 بازی گروهی دارد اما به جای آنکه نیمی از تیم‌ها در این مرحله کنار بروند، تنها یک سوم آنها حذف خواهند شد. بنابراین احتمالا شاهد تعداد زیادی بازی خسته‌کننده و ضعیف خواهیم بود.

جام جهانی ۲۰۲۶

به عنوان مثال، یک سوم تیم ها هیچ نقشی در دور افتتاحیه بازی‌ها ندارند و باید اولین بازی خود را در برابر تیمی انجام دهند که قبلاً بازی کرده است و دقیقاً می‌داند که برای کسب جواز صعود باید چه کاری انجام دهد. یک تیم در هر گروه در دور اول و سوم بازی می‌کند و یک استراحت کوچک دوست داشتنی بین بازی‌ها خواهد داشت. یک تیم هم در دو بازی اول بازی خواهد کرد و بهتر است مطمئن شود که بدون اتکا به یک نتیجه خاص در دور پایانی بین تیم‌هایی که در بهترین حالت دقیقاً می‌دانند به چه نتیجه‌ای نیاز دارند، جواز صعود را بدست آورده است.

یکی از راه‌حل‌هایی که برای مشکل کاملاً خودساخته و عظیم تبانی در بازی پایانی مطرح و به تازگی در قالبی معرفی شده است که بازی‌های نهایی همزمان را غیرممکن می‌کند، این است که همه قرعه‌کشی‌های مرحله گروهی مانند بازی‌های حذفی انجام شوند. این فرمت آنقدر بد است که ما هنوز کاملاً شگفت‌زده نشده‌ایم و تا به سراغ آن نرویم، متوجه همه مشکلات آن نمی‌شویم. با این حال، در این فرمت نزدیک به صد بازی برگزار خواهد شد. قالب فعلی و خوب جام جهانی از زمان جام جهانی فرانسه 1998 که از 24 تیم به 32 تیم رسید، تغییر نکرده است. 

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...