یک جام دیگر را به مدیران فدراسیون باختیم!

در حذف تیم ملی فوتبال کشورمان از رقابت های جام جهانی و ناکام ماندن در صعود فدراسیون فوتبال ایران نقش به سزایی را ایفا کرده است.
کدخبر (103621) | 10 آذر 1401 | ساعت 10:28
0 75
یک جام دیگر را به مدیران فدراسیون باختیم!
در حذف تیم ملی فوتبال کشورمان از رقابت های جام جهانی و ناکام ماندن در صعود فدراسیون فوتبال ایران نقش به سزایی را ایفا کرده است.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، کارلوس کی روش که در آستانه حضور در جام جهانی جانشین دراگان اسکوچیچ شده بود تا از اعتبار فوتبال ایران دفاع کند، برای سومین بار متوالی در مرحله گروهی جام جهانی حذف شد. این اتفاق با شکست یک بر صفر ایران برابر تیم فوتبال آمریکا در دو بازی آخر رقم خورد. ایران در دو بازی نخست خود صاحب یک برد و یک باخت شده بود. شکست کشورمان مقابل انگلیس و با نتیجه سنگین ۶ بر ۲ رقم خورد و برد آن حساب دو بر صفر برابر ولز. نکته قابل توجه اینجاست که ۲۴ سال قبل که ایران و آمریکا در جام جهانی ۹۸ با یکدیگر همگروه بودند ملی پوشان کشورمان نتایجی مشابه ای را بدست آورند. آنها در بازی نخست به یوگسلاوی باختند، در دیدار دوم از سد آمریکا گذشتند و با شکست مقابل آلمان در بازی آخر از جام جهانی کنار رفتند. تیم ۹۸ نیز یکی از بهترین نسل های تاریخ فوتبال ایران بود که یک دوجین بازیکن اسمی در خود داشت. از علی دایی، کریم باقری و خداداد عزیزی لژیونر گرفته که در تیم های آلمانی توپ می زدند تا ستاره هایی نظیر احمدرضا عابدزاده، مهدی مهدوی کیا، افشین پیروانی، رضا شاهرودی، جواد زرینچه، مهرداد میناوند و... این نسل تکراری نشدنی علی رغم همه شایستگی هایی که داشت همچون تیم فعلی بخاطر تصمیمات اشتباه مسوولین وقت نتوانست در جام جهانی از گروهش صعود کند و شاید اگر صفایی فراهانی در آستانه اعزام تیم به مسابقات، تومسیلاو ایویچ را برکنار نمی کرد تیم کشورمان می توانست با متوقف کردن یوگسلاوی که حریف چندان قدرتمندی نبود از گروهش صعود کند. فوتبال ایران در آن مقطع روزهای پرماجرایی را داشت و در مسیر راهیابی به جام جهانی ۹۸ فرانسه فقط ۴ بار نیمکت خود را دچار تغییر دید. در ابتدا محمد مایلی کهن هدایت کشورمان را برعهده داشت که بخاطر نتایج ضعیف در دور مقدماتی برکنار شد و والدیر ویرا جای وی را گرفت.‌ این مربی برزیلی در پلی آف با کسب دو تساوی مقابل استرالیا و به علت گل زده بیشتر در خانه حریف موفق شد پس از ۲۰ سال فوتبال ایران را راهی جام جهانی کند. پس از صعود تیم ملی، فدراسیون فوتبال بار دیگر دست به تغییر نیمکت زد و هدایت تیم ملی را به تومیسلاو ایویچ کروات سپرد، اما عمر حضور این مربی سرشناس در فوتبال ایران کوتاه بود و به طرز عجیبی پس از باخت ۷ بر یک به رم برکنار شد تا جلال طالبی در فرانسه روی نیمکت ایران بنشیند! بسیاری این باخت را تعمدی خوانده و توطئه ای از پیش تعیین شده می دانستند. خود ایویچ نیز بعد از برکناری در مصاحبه‌ای گفته بود: بازیکنان تیم ملی در یک برنامه هماهنگ شده در برابر رم کم‌کاری کردند تا جلال طالبی که با هدف هدایت تیم ملی به سمت مدیریت تیم های ملی منصوب شده بود، جایگزین او شود. علی دایی نیز بعدها افشا کرد بازیکنان تیم ملی در زمان ایویچ شرایط فوق العاده ای از نظر بدنی و تاکتیکی داشتند، اما به صفایی فراهانی گفته بودند مربی ایرانی باید در جام جهانی روی نیمکت بنشیند! مشابه همین اتفاقات چند ماه پیش برای هموطن ایویچ افتاد و برخی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران کودتا علیه اسکوچیچ‌ زمینه بازگشت کارلوس کی روش را فراهم آوردند تا این مربی پرتغالی بار دیگر روی نیمکت تیم ملی ایران بنشیند. کی روش آمد تا به گفته مهدی تاج از اعتبار فوتبال ایران در جام جهانی دفاع کند، اما نه تنها اینگونه نشد که کشورمان به فجیع ترین شکل ممکن در بازی نخست خود به انگلیس باخت و از راهیابی به دور بعدی هم باز ماند تا ایران همچون جام جهانی ۹۸ با یکی از بهترین نسل های خود بار دیگر قربانی تصمیمات اشتباه فدراسیون فوتبال شود.

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...