افت سه هزار میلیاردی سهام پرسپولیس و استقلال!

از زمان عرضه سهام سرخابی‌ها در بورس، قیمت سهام استقلال ۴۲ درصد و پرسپولیس ۳۱ درصد افت کرده است.
کدخبر (106738) | 15 آذر 1401 | ساعت 11:00
0 66
افت سه هزار میلیاردی سهام پرسپولیس و استقلال!
از زمان عرضه سهام سرخابی‌ها در بورس، قیمت سهام استقلال ۴۲ درصد و پرسپولیس ۳۱ درصد افت کرده است.

به گزارش سرخ نیوز و نقل از همشهری، آمارها نشان می‌دهد از زمان عرضه سهام سرخابی‌ها در بورس ارزش این شرکت‌ها از نظر ریالی ۳ هزار میلیارد تومان و از نظر دلاری ۱۳۳ میلیون دلار افت کرده است. در این مدت قیمت سهام استقلال ۴۲  درصد و پرسپولیس ۳۱ درصد افت کرده و سهامداران، متحمل زیان‌های سنگینی شده‌اند. آمارها نشان می‌دهد از زمان عرضه سهام سرخابی‌ها در بورس ارزش این شرکت‌ها از نظر ریالی ۳ هزار میلیارد تومان و از نظر دلاری ۱۳۳ میلیون دلار افت کرده است. در این مدت قیمت سهام استقلال ۴۲ درصد و پرسپولیس ۳۱ درصد افت کرده و سهامداران، متحمل زیان‌های سنگینی شده‌اند. به باور کارشناسان یکی از دلایل این نزول قیمت‌گذاری گران سهام ۲باشگاه یادشده است؛ موضوعی که در زمان عرضه هم با انتقاد کارشناسان مواجه شده بود. سهام پرسپولیس و استقلال بعد از ۲دهه تلاش بالاخره در ابتدای شهریور ماه امسال در بازار سرمایه عرضه شد. طبق قیمت‌گذاری انجام شده ارزش ۱۰۰درصد سهام باشگاه پرسپولیس ۳ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان و باشگاه استقلال ۲هزارو ۷۸۰میلیارد تومان تعیین شد. این قیمت‌گذاری با انتقاد کارشناسان مواجه شد؛ با این حال قیمت تعیین شده، ملاک عرضه سهام این دو شرکت قرار گرفت. کارشناسان بازار سرمایه بر این باور بودند که قیمت سهام این دو باشگاه بسیارگران ارزشگذاری شده است زیرا سازمان خصوصی‌سازی‌ برای نخستین بار ارزش برند این دو باشگاه را نیز در میزان دارایی آنها محاسبه و با استفاده از مدل ارزش خالص دارایی‌ها قیمت سهام آنها را تعیین کرده بود. طبق اطلاعات موجود ارزش برند پرسپولیس ۱۹۰۰ و استقلال ۱۷۰۰ میلیارد تومان تعیین و این ارقام برخلاف رویه معمول در میزان دارایی‌های ۲ باشگاه محاسبه شد.افت سه هزار میلیاردی سهام پرسپولیس و استقلال

نزول قیمت سهام

آمارها نشان می‌دهد قیمت هرسهم استقلال دوم شهریور ماه امسال برای نخستین بار به قیمت ۴۰۵۰ ریال در فرابورس کشف شد و از آن زمان تاکنون قیمت هر سهم این شرکت بدون انقطاع شروع به نزول کرده و فقط در طول یک فصل ۴۲.۰۷ درصد افت کرده است. همین رویه در مورد سهام پرسپولیس هم تکرار شده و سهام این شرکت یک روز بعد از عرضه شروع به نزول کرده و از ۳۴۵۲ ریال به ۲۳۸۸ ریال در مبادلات دیروز رسیده است که نشان می‌دهد قیمت هر سهم این شرکت در طول ۳ ماه ۳۰.۸۲ درصد افت کرده است. برای درک شدت نزول قیمت سهام این دو شرکت باید توجه کرد که این میزان نزول در طول ۳ ماه گذشته، با میزان افت شاخص بورس در طول ۲.۵سال برابری می‌کند. این میزان نزول به‌طور قطع در تاریخ خصوصی‌سازی‌ و حتی بازار سرمایه کم سابقه است.

نزول ارزش باشگاه‌ها

نزول قیمت سهام این دو باشگاه فقط به متضرر شدن سهامداران منجر نشده، بلکه طبق آمارهای موجود به‌دلیل افت قیمت سهام باشگاه استقلال، ارزش کل این باشگاه نیز که در روز عرضه ۴هزارو ۳۷۰ میلیارد تومان کشف شده بود با ۱۸۳۹ میلیارد تومان نزول اکنون به ۲هزار و ۵۳۱ میلیارد تومان رسیده است. ارزش باشگاه پرسپولیس نیز در ۳ ماه گذشته با هزارو ۱۱۹ میلیارد تومان افت به ۲هزارو ۵۱۰ میلیارد تومان رسیده است. این به‌معنای آن است که ارزش سهام این دو باشگاه مجموعا در طول ۳ ماه گذشته ۳ هزار میلیارد تومان افت کرده است. به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه وزن خاصی برای ارزش برند این دو باشگاه قائل نیست و بیشتر درآمدزایی این دو باشگاه ملاک کار سهامداران است و درآمدزایی هم فعلا در این دو باشگاه تعطیل است؛ ضمن اینکه اطلاعات شفافی نیز نسبت به عملکرد مالی آنها وجود ندارد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...