درس بزرگ تیته و فن خال به مربیان ایرانی

رفتار حرفه ای برخی مربیان در قطر یادآور این نکته مهم بود که اگر دنبال پیشرفت هستیم، قبل از هر چیز باید شهامت پذیرش اشتباهاتمان را داشته باشیم.
کدخبر (108993) | 19 آذر 1401 | ساعت 12:26
0 113
درس بزرگ تیته و فن خال به مربیان ایرانی
رفتار حرفه ای برخی مربیان در قطر یادآور این نکته مهم بود که اگر دنبال پیشرفت هستیم، قبل از هر چیز باید شهامت پذیرش اشتباهاتمان را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و شب گذشته در نخستین دیدار مرحله یک چهارم نهایی، دو تیم برزیل و کرواسی در جدالی تماشایی به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان شاگردان دالیچ موفق شدند در ضربات پنالتی مقابل حریف نامدار خود به برتری رسیده و همچون دوره گذشته به نیمه نهایی صعود کنند. پس از حذف تیم مدعی برزیل از جام جهانی، تیته در نشست خبری از پایان همکاری اش با این تیم خبر داد. او در شرایطی پس از ۶ سال از هدایت سلسائو‌ استعفا داد که طی این سالها توانسته بود نتایج بسیار خوبی را با تیم ملی کشورش در مسابقات مختلف کسب کند و برزیل را بدون شکست راهی قطر کند. تیته در سال ۲۰۱۹، در غیاب نیمار موفق شد از سد آرژانتین بگذرد و با برتری سه بر صفر مقابل پرو پس از ۱۲ سال برزیل را به جام قهرمانی کوپا آمه‌ریکا برساند. او در سال ۲۰۲۱، مدال نقره این رقابت ها را برای برزیلی ها به ارمغان آورده بود.

لوئیس فن‌خال، سرمربی تیم ملی هلند نیز پس از شکست در ضربات پنالتی مقابل آرژانتین در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی رفتاری مشابه با تیته را در پیش گرفت و اعلام کرد: ماموریت من در تیم ملی به پایان رسیده است. ۲۰ بازی با هلند به میدان رفتم و هیچ شکستی هم نداشتم. در این ۲۰ بازی از بازیکنان جوان استفاده کردم تا آنان برای آینده تجربه خوبی کسب کنند. هر دو مربی که شب گذشته در قطر استعفا دادند از جمله مربیان صاحب نام فوتبال جهان هستند و در تیم های بزرگ مربیگری کرده و افتخارات بی شماری هم در کارنامه دارند. اما بدون اینکه نگاهی به گذشته داشته باشند و در اسم و رسم خود غرق باشند به راحتی اشتباهات خود را پذیرفته و از شغل خود استعفا می دهند. آن هم با اولین ناکامی بعد از همه نتایج درخشانی که با تیم های خود داشتند. به راستی چرا این تفکر در نزد مربیان ما وجود ندارد و آن ها بعد از هر باخت و ناکامی به جای استعفا در پی توجیه عملکرد خود هستند؟ استعفا که جای خود دارد، بعضا برخی مربیان شکست خورده حتی حاضر به عذرخواهی نیستند و جوری به نیمکت می چسبند که با هیچ‌ ترفندی نمی توان آن ها را جدا کرد! به طور مثال کی روش علی رغم سه دوره ناکامی با تیم ملی ایران معتقد است که تیمش در قطر مسئله فنی یا تاکتیکی نداشته و مشکلات در جای دیگری بوده. این مربی بعد از حذف از دور گروهی جام جهانی قطر به جای عذرخواهی از مردم ایران با مسئولان فدراسیون فوتبال کشور برای تمدید قرارداد رایزنی کرده و اینطور که دستیارش راجا دسا می گوید این مذاکرات از ژانویه بار دیگر از سر گرفته خواهد شد!

جام جهانی قطر در کنار همه جاذبه هایش، یک درس بزرگ برای فوتبال ما دارد؛ اگر دنبال پیشرفت هستیم، قبل از هر چیز باید شهامت پذیرش اشتباهاتمان را داشته باشیم. به راستی اما وقتی این شجاعت نزد متولیان فوتبال وجود ندارد و از رییس فدراسیون گرفته تا سرمربی مثلاً با تجربه و حرفه ای تیم ملی به جای قبول مسوولیت سعی می کنند از پاسخگویی درباره نتایجی که در قطر گرفته شده فرار کنند از چه کسی باید انتظار باشیم فرهنگ مسئولیت پذیری را در فوتبال مان ترویج دهد؟ چه خوب بود مدیران و مربیان ما از مربیانی چون تیته، فن خال، اتو آدو، تاتا مارتینو، هاجیمه موری‌یاسو و رییس فدراسیون فوتبال عربستان فرهنگ عذرخواهی را یاد می گرفتند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...