جام جهانی 2022/ شب جهنمی لاهوز؛ چگونه رکورد تاریخی خشونت شکسته شد؟

دیدار هلند و آرژانتین، یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های تاریخ جام جهانی بود.
کدخبر (109027) | 19 آذر 1401 | ساعت 12:52
0 75
جام جهانی 2022/ شب جهنمی لاهوز؛ چگونه رکورد تاریخی خشونت شکسته شد؟
دیدار هلند و آرژانتین، یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های تاریخ جام جهانی بود.

به گزارش سرخ نیوز، آنتونیو متئو لاهوز در دومین بازی مرحله یک‌چهارم نهایی بین آرژانتین و هلند در استفاده از کارت زرد هیچ رحمی نداشت و این کارت در دستانش همچون سلاحی بود که هر جای زمین می‌رفت، آن را به بازیکنان نشان می‌دهد. در این بازی که پس از تساوی 2-2 در وقت‌های معمول و اضافه در ضربات پنالتی با برتری آرژانتین به پایان رسید، او به 18 شخص درگیر در این بازی پرحاشیه و خشن، کارت زرد نشان که البته سهم دنزل دامفریس دو کارت زرد و در نهایت اخراج بود.

جام جهانی 2022/ شب جهنمی لاهوز؛ چگونه رکورد تاریخی خشونت شکسته شد؟

این داور اسپانیایی مجموعا در این بازی به هشت بازیکن آرژانتین و هفت بازیکن هلند کارت زرد نشان داد و به نیمکت‌ها هم رحم نکرد و دو کارت هم نصیب کادر فنی تیم ملی آرژانتین شد. بدین ترتیب رکورد کارت‌های نشان داده شده در یک بازی جام جهانی که پیش از این در اختیار والنتین ایوانف روس و بازی پرتغال و هلند در جام جهانی 2006 بود، شکسته شد. در آن بازی که بعدها به "نبرد نورنبرگ" معروف شد، این داور به طرفین 16 کارت رنگارنگ نشان داد و 4 بازیکن از زمین اخراج شدند.

در این بازی لیونل مسی هم به دنبال گل تساوی بخش هلند، کارت زرد گرفت و پس از بازی با لاهوز شروع به صحبت کرد. در وقت‌های اضافه 3 بازیکن کارت گرفتند و دو بازیکن هم در ضربات پنالتی کارت گرفتند که البته دامفرایس در همین مقطع از بازی اخراج شد. بدین ترتیب یکی از خشن‌ترین و جنجالی‌ترین بازی‌های تاریخ جام جهانی رقم خورد.

جام جهانی 2022/ شب جهنمی لاهوز؛ چگونه رکورد تاریخی خشونت شکسته شد؟

لاهوز علیرغم اینکه یک داور باتجربه است، به خاطر تصمیمات جنجالی‌اش مشهور است و اصلا رابطه خوبی با مسی ندارد. او در بازی بارسلونا و اوساسونا که لیونل مسی پس از مرگ دیگو مارادونا به او ادای احترام کرد و پیراهنش را برای نشان دادن تصویر این اسطوره فقید درآورد، علیرغم نارضایتی هواداران آرژانتین و بارسلونا، لستاره آرژانتینی را جریمه کرد.

در موردی دیگر، لاهوز در بازی بارسلونا مقابل اتلتیکو مادرید در فصل 14-2013، گل مسی را مردود اعلام کرد؛ دیداری که با تساوی 1-1 به پایان رسید و پس از آن اتلتیکو قهرمان شد. پس از آن، الویو پائولوروسو، دستیار سرمربی وقت بارسلونا فاش کرد که لاهوز بعداً از بارسلونا به دلیل نپذیرفتن گل، عذرخواهی کرد.

سرخیو آگوئرو در جریان بازی در توییتی نوشت "خدای من، این داور چقدر دوست دارد جلب توجه کند". در میان بازیکنانی که کارت زرد دریافت کردند، گونزالو مونتیل و مارکوس آکونا، قبلاً کارت زرد داشتند و به همین هر دوی آنها بازی نیمه نهایی مقابل کرواسی را از دست خواهند داد.

جام جهانی 2022/ شب جهنمی لاهوز؛ چگونه رکورد تاریخی خشونت شکسته شد؟

با این حال تاریخ‌نویسان فوتبال هنوز بر این باورند که خشن‌ترین بازی تاریخ جام جهانی هیچ کدام از این دیدارها نیستند. به اعتقاد آنها "نبرد سانتیاگو" در سال 1962 که در آن شیلی و ایتالیا در سرتاسر بازی نزاع داشتند و دیوید کولمن خبرنگار بی‌بی‌سی، آن را «احمقانه‌ترین، وحشتناک‌ترین، منزجرکننده‌ترین و شرم‌آورترین نمایش فوتبال در تاریخ" توصیف کرده، خشن‌ترین بازی تاریخ جام جهانی است.

حتی فینال جام جهانی 2010 را هم می‌توان در میان بازی‌های خشن جام جهانی در نظر گرفت که در آن اسپانیا هلند را شکست داد و داور انگلیسی هاوارد وب 14 کارت از جمله یک کارت قرمز به یان هیتینگا و سایر بازیکنان نشان داد و شاید بیشتر از آن هم می‌توانست از کارت‌هایش استفاده کند.  

در بازی شب گذشته میان هلند و آرژانتین در مجموع، 15 بازیکن در زمین حداقل یک کارت دریافت کردند که این یک رکورد جدید برای جام جهانی است. این دیدار ادامه سنت هلند برای مشارکت در برخی از مضحک‌ترین و کثیف‌ترین مسابقات جام جهانی است؛ کافی است درگیری فرانک رایکارد با رودی فولر در سال 1990 یا ضربه کونگ فو نایجل دی یونگ در فینال سال 2010 را در نظر بگیرید.

در این بازی که با وجود خشونت بی حد و مرزش تا پایان 120 دقیقه با تعداد نفرات کامل دو تیم دنبال شد، یورین تیمبر، مدافع تیم ملی هلند که با انجام 17 خطا بیشترین تعداد خطا را در این جام جهانی انجام داده، در این دیدار هم 5 خطا انجام داد. همچنین دامفریس که انجام 16 خطا پس از هموطنش در رده دوم قرار دارد، در این بازی هم 5 خطای دیگر انجام داد. اینکه این دو بازیکن چگونه تا پایان بازی در زمین ماندند را فقط لاهوز می‌داند.

مسی پس از بازی گفت "نمی‌خواهم در مورد داور صحبت کنم زیرا آنها شما را به دلیل صداقت تحریم می‌کنند. فکر می‌کنم مردم دیدند که چه اتفاقی افتاد. فیفا نمی‌تواند چنین داوری را برای بازی در این سطح انتخاب کند".

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...