دبیر : 11 طلای المپیک ؟ باید بیشتر مدال بگیریم

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی از مسائل و مشکلات این رشته می‌گوید.
کدخبر (133155) | 08 بهمن 1401 | ساعت 14:44
0 77
دبیر : 11 طلای المپیک ؟ باید بیشتر مدال بگیریم
علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی از مسائل و مشکلات این رشته می‌گوید.

به گزارش سرخ نیوز، مراسم سالگرد خاکسپاری شهدای گمنام در فدراسیون کشتی برگزار شد. علیرضا دبیر رئیس فدراسین کشتی درباره این مراسم اظهار داشت:

امروز سومین سالگرد خاکسپاری شهید گمنام فدراسیون کشتی ماست که خدا لطف کرده و در کنار ماست. خود بچه‌های تیم ملی سالگرد را یادمان انداختند و بچه‌ها عرض احترام و بزرگداشت کردند. ۳ سال پیش با شهادت حضرت زهرا این اتفاق رخ داده و هر اتفاقی تاکنون رخ داده به برکت این شهید بزرگوار بوده.
وی درباره صحبت‌هایش در رابطه با کمپ تیم‌های ملی ادامه داد:
امروز ۳۰۰ تخت برای اردوهای تیم‌های ملی داریم. گفتم حتی رئال و بارسلونا کمپ ما را ندارند و این ادعا نیست و اتفاق افتاده. ادعایی کردیم که لطف خداست و من نکرده‌ام. همه کمک کردند. هزینه‌های ما سرسام‌آور است و تنها فدراسیونی هستیم که ۲ رشته هستیم. چند روز پیش در کمیته گفتم ما ۲ کشتی فرنگی و کشتی آزاد هستیم با هرکدام ۵ رده که در هر ۵ رده عنوان‌دار جهان هستیم. ۱۰ کشتی‌گیر با چند مربی داریم. شاید یک وزنه‌بردار خودش وزنه بزند ولی باید ۳ یا ۴ کشتی‌گیر حریف تمرینی داشته باشیم. اردوهای ما ۸۰ یا ۹۰ تا در رده‌ها داریم که هرطور دوست داریم آن‌ها را رشد بدهیم. در تابستان ۴۰۰ نفر تمرین می‌دهیم. بعضی وقت‌ها جا نداریم که تمرین بدهیم. هزینه سنگینی دارند و بچه‌ها باید غذای خوب و باکیفیت بخورند. انشاالله درک مسئولین از کشتی خوب باشد چون ظرفیت دارد.
وی درباره اینکه گفته بود باید 11 طلای المپیک بگیریم، افزود:
چرا فقط ۱۱ طلای المپیک؟ باید بیش از این‌ها باشد. باید بچه‌ها خودباوری کنند و فدراسیون پای کار باشد اما وزارت و کمیته باید بودجه واقعی به کشتی بدهند. کشتی مثل فرش و خاویار ماست و مزیت رقابتی داریم. درباره رشته‌های دیگر حرف نمی‌زنم چون زحمت می‌کشند اما باید از رشته خودم دفاع کنم. وزیر خوب است اما ۲ یا ۳ نفر شیطنت می‌کنند که کاش خدا آن‌ها را هدایت کند.
رئیس فدراسیون کشتی درباره دیدارش با رئیس اتحادیه جهانی کشتی بیان کرد:
یکسری صحبت‌ها درباره کشتی با لالوویچ داشتیم. ما با آمریکا و روسیه باید تعامل با اتحادیه جهانی داشته باشیم چون نماینده‌ای در اتحادیه نداریم. خادم کار اشتباهی کرد که استعفا کرد و بیرون آمد. ما ۵ ساعت جلسه داشتیم و خیلی صحبت‌ها درباره مسائل صربستان و امیدها کردیم. درباره حضور روس‌ها حرف زدیم و به عنوان طرفدار توسعه کشتی نظرم این است که آن‌ها باید باشند. انگار ایران یا آمریکا نباشند، وقتی روسیه نیست. وقتی روس‌ها باشند، برد و باخت و جذابیت هست. حق ما کرسی‌های بیشتری است و در این‌باره حرف زدیم. درباره کمیسیون داوران و تصمیمات ایشان حرف زدیم. اتحادیه از نظر من واقعا بهتر عمل می‌کند و مثلاً بعد از ۲۰ سال گفتند چه قدر پول جابه‌جا شده که رنگ مدال من عوض شده. اشتباهات هست ولی خیلی بهتر شده.
وی درباره انتخابات هیئت کشتی تهران گفت:
فدراسیون مسئول انتخابات هیئت تهران نیست و من فقط رئیس مجمع هستم. اداره کل باید انتخابات را برگزار کند و وزارت اطلاعات صلاحیت‌ها را تأیید می‌کند. من نمی‌گویم کی صلاحیت دارد یا نه، وزارت اطلاعات سوابق را بررسی می‌کند و جواب می‌دهد. من فقط یک رأی دارم و رأی می‌دهم. صادقانه می‌گویم نظر روی گزینه‌ای دارم و به یک آدم بی‌صلاحیت هیئت استانی را نمی‌دهم. مجمع به من اعتماد کرده و باید افراد بهتر را بیاورم. خیلی‌ها می‌آمدند بابت کارت مربی‌گری ۵ میلیون می‌گرفتند اما این درست نیست. چرا باید کوتاه بیایم؟ من در فضای مجازی داخلی هم نیستم و صحبت زیادی نمی‌کنم. حتماً کشتی را دست کسانی می‌دهم که آورده دارند. کشتی تهران کجاست؟ یک یونس امامی به زور دارد. داریم کارهایی می‌کنیم. استان‌ها برای ما اولویت هستند.
دبیر با اشاره به سالن هفتم تیر گفت:
سالن هفتم تیر طبق هزینه بالای ۱۵۰ میلیاردی که انجام دادیم و عوارض ۵۰ میلیاردی که منعقد شد، ۱۹۰ تا شده. کل آن بین ما و اداره کل به هیئت تهران واگذار شده و ۸ باب مغازه برای درآمد پایدار به هیئت تهران واگذار شده. الان کسی نمی‌داند درآمد سال‌های گذشته کجاست. سالن برای تهران است اما این که تهران هر مسابقه را در آنجا برگزار کند، این نیست. تهران باید در فیروزکوه، پردیس شهرری و جاهای دیگر برگزار کند. هیئت برای مسابقات باید از فدراسیون و اداره کل اجازه بگیرد و نباید از بین برود. سالن را مثل گاو شیرده دوشیده بودند، از این سالن ما خاطره داریم. هیئت مشخص شود، سرمربی تهران تعیین می‌شود و بررسی می‌کنیم. باشگاه‌های شهرداری را فعال می‌کنیم تا تهران الگوی تمام کشور باشد. شهرداری‌ها باید پای کار بیایند.
قهرمان اسبق المپیک درباره حضور پیشکسوتان و عنوان‌داران در کادر فنی تصریح کرد:
نظر ‌کادر فنی است که پیشکسوتان کنار تمرین بیایند. من همه را دعوت می‌کنم به کمپ بیایند اما این که کنار کوچ بنشینند، نظر کادر فنی است. دخالتی ندارم. شورای فنی را جمع کردیم چون ناحق می‌شد. ما چرخه گذاشتیم هرکسی اول شد به تیم ملی برود. الان همه چیز روی چرخه است و سرمربی پاسخگوست. این که قهرمان‌هایی مثل رضایی و حیدری و جدیدی و گودرزی در اردو بیایند، شک ندارم کمک می‌کنند اما بحث کوچ چیز دیگری است و باید ببینیم کشتی‌گیر با چه کسی راحت است. برای رحمان عموزاد در مسابقات جهانی گفتم خود پژمان جلو برود اما او گفت مصطفی آقاجانی قشنگ کوچ می‌کند و کامل است. ۸ ماه تا جهانی مانده و او دارد با رحمان زندگی می‌کند، یعنی با شاگردش هماهنگی کامل پیدا کرده و این نیست که بغل تشک داد و بیداد کرد. داد برای تمرین است و کنار تشک باید راحت بود.
عضو سابق شورای شهر تهران درباره بودجه تخصیصی مجلس به کشتی بیان کرد:
درباره تبصره ۱۴ از مجلس متشکرم که به ورزش اختصاص داده‌اند. برای کشتی ۷۰ میلیارد بوده و از رئيس سازمان برنامه هم متشکرم. این به وزارت مربوط نیست و نگویند ما‌ انجام دادیم. مستقیم دولت نمی‌تواند به حساب ما بریزد و با حساب وزارت ریخته. یکی از معاونین توجیه نبود و عدد و رقمی گفته اما تاکنون ۳۱ میلیارد به ما داده‌اند نه بیشتر. این نیست که پول دولت برای وزارت باشد. ما بالغ بر ۲۰۰ میلیارد بودجه داریم و وزارت یک پنجم بودجه ما را هم نمی‌دهد. گفتند ۳۵ شورای برون مرزی داشتید یعنی ۷۰ تا چون فرنگی و آزاد داریم. تنها فدراسیونی هستیم که بابت شرکت در مسابقات جهانی نفری ۱۸۰ فرانک می‌دهیم. هر سفر بلیت و ثبت نام داریم. هیچ فدراسیونی در ایران اندازه ما اعزام ندارد. فوتبال دارد اما پول استقلال و سپاهان را خودشان می‌دهند نه فدراسیون. من بودجه را می‌فهمم، نمی‌خواهیم به ما لطف کنند و باید حق کشتی را بدهند، نه این که ۱۰ درصد پول بدهند. با کشتی زاویه نگیرید، برای همه است. ورزش ملی ماست، مثل تکواندوی کره یا جودوی ژاپن. بالای ۸۰ درصد مدال‌های جهانی و المپیک را کشتی گرفته و ۱۱۵ قهرمان داریم. این ظرفیت دست ماست و به بچه‌ها گفتم نباید برای پول کشتی بگیرید. مقام معظم رهبری گفت آقای وزیر به معیشت این‌ها برسید؛ آقای سجادی گفت چشم. این توصیه نبوده و حکم است. این که نفری ۴۵ هزار تومان در ماه به همه بدهیم، اشتباه است و عدالت نیست. ما طی این ۳۰ سال در کشتی احساس عدالت نداشته‌ایم. ان‌شاالله دید در وزارت ورزش عوض شود.
او درباره رابطه‌اش با وزیر ورزش گفت:
چند روز پیش به سجادی مسیج دادم و از او گلایه کردم. بالای ۲ یا ۳ ماه است که او را ندیده‌ایم و سلام من را به او برسانید. وزیر باید به فدراسیون‌ها نگاه کند و برنامه بخواهد. ما با معاون قهرمانی ارتباطی نداریم چون همه جلسات چالشی شده اما سعی کردیم همه را با وزیر پیش ببریم که او را هم ندیده‌ایم. پاداش‌ها را هم نداده‌اند؛ من برای پول کشتی نگرفتم ولی برای بچه‌هایم دنبال می‌کنم. طرف ۱۰۰ سکه می‌گیرد اما ۱ میلیونی یا ۵ میلیون حساب می‌کنند. فوتبالیست‌ها هم حق‌شان است و قراردادهای شخصی دارند. والیبال و بسکتبال هم نسبتا خوبند اما بقیه جزئی هستند. ۲ سال است پاداش بچه‌ها را نداده‌اند و آن را هم جزئی حساب می‌کنند. کار بچه‌هاست و پول غذای‌شان ۳۰۰ میلیون می‌شود. این که بودجه ورزش ۱۵ درصد بالا برود، خوب نیست. باید چند برابر شود. ما پیگیریم ولی کسی را پیدا نمی‌کنیم در وزارت ورزش که جواب ما را بدهد.
دبیر ادامه داد:
ما با رسانه‌های خودمان حرف می‌زنیم نه رسانه‌های دیگر. من نمی‌گذارم بچه‌ها حرف بزنند اما بچه‌ها گله‌مند هستند؛ هم از کمیته و هم از وزارت. جایزه ما را در ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نداده‌اند و من در مجلس گفتم این ضعف وزارت است. شاید بازخواست شویم که چرا این حرف را نزده‌ایم. من حرف می‌زنم و دنبال می‌کنم.
وی در ادامه به حضور منصور برزگر در تمرینات اشاره کرد و گفت:
منصورخان برزگر معدود آدمی است که از کودکی من را دیده و با پدرم همکار بوده. من و پسر منصورخان باهم بزرگ شدیم و او همیشه دوست پدرم بوده. از نونهالان کنارش بودم و بعد از نوجوانان هم که مرتب کنارشان بودم. او مثل پدر من است و بهترین مدال‌هایم را کنارش گرفته‌ام. پدر من می‌گفت فوتبال علی پروین و کشتی منصور برزگر. من بوی پدرم را از منصورخان می‌گیرم. او به ما چند روز پیش سر زد و گفتم ایرادات ما رو بگویید. منصورخان تاج سر ماست و ما را هم بزند که چیزی نمی‌گوییم. او نسل ما را بزرگ کرده و ۲۸ سال سرمربی تیم ملی بوده. برای بچه‌ها آن روز قشنگ حرف زد؛ به حسن یزدانی گفت فکر کن یک سال و نیم در این دنیا نیستی. ۶۰ سال تجربه را او برای حسن در یک جمله گفت.
رئیس فدراسیون کشتی با اشاره به بحث تغییر وزن کامران قاسم پور بیان کرد:
درباره کامران می‌گویم که امروز ۹۲.۵ بوده و دیگر نمی‌تواند ۸۶ برگردد. مجبور است برای المپیک به ۹۷ برود و اگر خوب تغذیه کند، روی ۹۴ و ۹۵ است. در ۸۶ یزدانی که سوپراستار دنیاست، رقیب اوست و باید به ۹۷ برود. درباره جدیدی هم بگویم یکی از کشتی‌گیرهای تاریخی ماست. تمریناتی از عباس جدیدی دیده‌ام که او شاید بهترین کشتی‌گیر پس از انقلاب بوده. هنوز من خواب برخی کشتی‌ها مثلا با تدیف یا دوغان را می‌بینم. این‌ها جزوی از وجودم شده و امروز خواب دیدم دم مسابقه المپیک هستم. عباس حقش مدال‌های بیشتری بود و شاید برخی اشتباهات یا تصمیمات مانع این شدند. برزگر در کشتی‌گیر شدن همه ما نقش داشته و زندگی‌اش را برای ما گذاشت. بالاخره وقتی دانشجو نمره نگیرد، می‌گویند مرا انداختند، ولی عباس می‌شد ۱۰ مدال بگیرد اگر حواسش جمع‌تر بود. چند نفر استحقاق طلای المپیک داشتند، برزگر، مهدی زاده، حیدری، جدیدی، خیلی‌ها. دوست ندارم این بچه‌های الان ما طلا نگیرند. این بحث‌ها هم بوده و چیزی از شایستگی‌ها کم نمی‌کند.
قهرمان اسبق جهان و المپیک درباره علی ارسلان که با پرچم صربستان کشتی می‌گیرد، تصریح کرد:
علی ارسلان برای صرب‌ها کشتی می‌گیرد و شاید اصلا کنارمان تمرین کنند. این‌قدر ظرفیت ما بالاست که می‌توانیم به ۱۵ کشور کشتی‌گیر بدهیم. این‌ها یک سفیر برای ما هستند و تبلیغ کشور ماست. علی شاید در سال ۲۰ روز صربستان باشد. ما در خیلی کشورها کشتی‌گیر داریم و موفقیت‌شان باعث افتخار ماست. ایران جماعت هر جا برود موفق است.
عضو سابق شورای شهر تهران درباره برداشت پول از حساب فدراسیون کشتی گفت:
فدراسیون قبل از ما کارهای تبلیغاتی می‌کردند و من می‌گویم توافقات را سندسازی کرده تا ۳ میلیارد اما در تجدیدنظر به ۱.۵ رساندیم. درباره فدراسیون قبلی خیلی دادگاه رفتم و تنها چیزی که مجبور شدیم این و بحث تشک‌ها بوده. اگر درست پرداخت می‌شد، بارش روی دوش ما نبود. می‌خواستیم برویم فرانسه ولی از حساب ما پول را برداشتند و نشد برویم. ما نشد جلوی این شرکت را بگیریم و هر کسی جایی مسئول شده، کارش را درست انجام بدهد تا ۵۰ سال دیگر استفاده شود.
وی با اشاره به سیاسی بودن ورزش تصریح کرد:
المپیک برای چه تشکیل شده؟ تا قابلیت‌های کشورها به جای جنگ در ورزش نمایان شود. المپیک را گذاشتند تا ملیت‌ها عرض اندام کنند. ورزش، فرهنگ و هنر رابطه مستقیمی با اقتصاد دارند. کی می‌گوید ورزش سیاسی نیست؟ این حرف بی‌ربط است. چرا روسیه را تحریم کردند؟ سیاسی به موضوع نگاه می‌کنند که ما را می‌زنند. بچه‌ها باید باهوش باشند و ما باید کاری کنیم بچه‌ها درگیر سیاسی‌بازی نشوند. ورزش کاملاً سیاسی است.
وی با اشاره به تاثیر حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی گفت:
هرچه برای این‌ها کم ببیند، اتوماتیک میزان سفرها کم می‌شود. الان ۱۰ کشتی‌گیر به یاریگین دادیم تا ببازند، خداراشکر اینجا باختند نه در جهانی. این مسابقات تدارکاتی ماست و اگر اعتبار کمتری بدهند، مدال کم‌تری می‌گیرند.
رئیس فدراسیون کشتی درباره غیبت درستکار در اردوی تیم ملی گفت:
پژمان درستکار ۴ ماه پیش مرخصی بدون حقوق از ما از اواخر بهمن خواست اما به دی‌ماه افتاد چون مشکلات شخصی داشت و می‌خواست کنار خانواده‌اش باشد. نمی‌شد بگویم نه. امیدوارم زود مشکلش حل شود و او همیشه کنارمان بوده. سلسله مراتب را طی کرده و نامه‌اش به من رسید. انشاالله در زاگرب به بچه‌ها برسد و دنبال کارهای ویزایش هستیم اما اگر نرسید، مربی‌هایی که داریم بی‌نظیرند. نباید همه‌جا سرمربی بفرستیم؛ به درستکار و رنگرز گفتم وقتی منصورخان رفت دیگر سرمربی نداشتیم. آن‌ها باید مربی تربیت کنند تا بعدها سرمربی بشوند.
رئیس فدراسیون کشتی درباره احتمال حضور روسیه در آسیا بیان کرد:
حضور روسیه در آسیا خیلی خوب است. برای ما سخت می‌شود اما چیزی که آدم را در ورزش جلو می‌برد، رقابت است. شاید ما ببازیم و دوم شویم اما به نفع ماست چون روی‌شان بیشتر کار می‌کنیم و ما را توسعه می‌دهند در همه رشته‌ها.
دبیر در واکنش به این سؤال که چرا تا این اندازه روی ساخت و ساز زوم کرده، گفت:
فعلا داریم بهره‌برداری از سالن‌ها و ساختمان فدراسیون می‌کنیم ولی بچه‌ها کار می‌کنند. همه ۲ ساعت تمرین را می‌بینند ولی ما آن ۲۲ ساعت را دیدیم. جای خواب، غذا و امکانات رفاهی را دیدیم که کارآیی تمرین بالا بیاید تا برای موفق نشدن بهانه‌ای نباشد. ما کنار تشک وزنه می‌زدیم و شاید حال‌مان بد می‌شد ولی همه را بیرون بردیم که بچه‌ها تنوع داشته باشند. به جای این که توی کار هم بگذاریم، به هم کمک کنیم.

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...