چلنگر: بلاژویچ محبوب مردم و رسانه بود/ انسان بزرگی از بین ما رفت

مترجم میرسلاو بلاژویچ می‌گوید: بلاژویچ علاوه بر بازیکنان و اعضای تیم محبوب مردم و رسانه هم بود.
کدخبر (139246) | 19 بهمن 1401 | ساعت 10:27
0 84
چلنگر: بلاژویچ محبوب مردم و رسانه بود/ انسان بزرگی از بین ما رفت
مترجم میرسلاو بلاژویچ می‌گوید: بلاژویچ علاوه بر بازیکنان و اعضای تیم محبوب مردم و رسانه هم بود.

به گزارش سرخ نیوز، میرسلاو بلاژویچ سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران که در راه صعود به جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن هدایت ایران را برعهده داشت، امروز در آستانه تولد ۸۸ سالگی درگذشت. این مربی پرافتخار به واسطه حضور کوتاه خود، برای مربیان تیم ملی ایران بسیار محبوب است.

*مردم دور بلاژویچ حلقه می‌زدند

«رضا چلنگر» در گفت‌وگو با ایسنا با ابراز تاسف از درگذشت «میرسلاو بلاژویچ» درباره محبوبیت این مربی در ایران اظهار کرد: این محبوبیت فقط در بین بازیکنان و اعضای تیم نبود. او در بین مردم و رسانه‌ها هم محبوب بود. مردم بلاژویچ را که می‌دیدند، دور او حلقه‌ می‌زدند. آدم بزرگی از بین ما رفت. بعید می‌دانم دیگر چنین مربی محبوبی را پیدا کنیم. او درباره عوامل صعود نکردن ایران به جام جهانی با بلاژویچ گفت: ما لیگ حرفه‌ای و نظم نداشتیم و در برگزاری اردوها و در اصول کار مشکلات زیادی برای‌مان وجود داشت. این شروع راه حرفه‌ای فوتبال ایران بود. حتی ایویچ هم متوجه شده بود که نمی‌تواند به تیم ملی نظم دهد اما بلاژویچ اولین بار اصرار داشت به همراه آقای صفایی فراهانی یک برنامه مدون و منظم را ایجاد کنند.

*بلاژویچ برخی از تابوهای غلط را شکست

مترجم میرسلاو بلاژویچ اضافه کرد: مثلا یکی از مسائل این بود که تیم ملی فقط در روزهای «فیفادی» باید اردو برگزار کند و سروشکل حرفه‌ای بگیرد. از نظر بعد اجتماعی نیز به راحتی با همه ارتباط خوبی برقرار می‌کرد و متوجه شده بود باید چگونه عمل کند. با همین روحیاتش موفق شد خط‌شکن شود و برخی از تابوهای غلط را در فوتبال بشکند. او ادامه داد: ایران جنگ را پشت سر گذاشته بود و فوتبالمان هم نظم خوبی نداشت. یک نفر باید به فوتبال ما سر و شکل حرفه‌ای می‌داد که بلاژویچ و صفایی فراهانی این کار را شروع کردند و بعد از آن برانکو و دادکان ادامه دادند. بالاخره فوتبال ایران شکل و شمایل پیدا کرد. چلنگر درباره نسل‌سازی این مربی در فوتبال ایران گفت: او اولین‌بار از بازیکنانب غیر از بازیکنان استقلال و پرسپولیس دعوت کرد و این مساله در فوتبال ایران رایج شد. اولین بار از فولاد خوزستان و از پاس بازیکن دعوت کرد. جواد نکونام اولین بار توسط بلاژویچ دعوت شد. او نظم را در چارچوب ملی و خارج از چارچوب ملی در ایران ایجاد کرد.

*بلاژویچ گفت جلوی عراق به خاطر شهدا بجنگید

او با اشاره‌ به خاطره‌ای از این مربی در روز بازی ایران و عراق بیان کرد: ما به کشوری رفتیم که ۸ سال با آن‌ها در جنگ بودیم. پسر صدام در راس کار بود. ما به هتل الرشید رفتیم و او دید «شهید دوران» چطور با جنگنده‌اش به طبقه سیزدهم آن ساختمان کوبید. اتفاقات جنگ و کلاه‌خودهای بسیار زیادی از شهدای ایرانی را دید. چلنگر اضافه کرد: دیدن آن صحنه‌ها روی بلاژوویچ تاثیر داشت. روز بازی مسائل فنی را به بازیکنان گفت و بعد از آن به بازیکنانمان گفت مسائل فنی یک طرف ماجراست. بدانید بسیاری از هموطنان شما به خاطر شما جانشان را از دست دادند. به احترام آن‌ها تمام تلاشتان را انجام دهید.

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...