امتناع بروس لی در برابر استفاده از یک مدل مو : برایم مهم نیست چقدر می خواهید به من پول بدهید

بروس لی به دلیل مخالفت با مدل موی کیو، موقعیت‌های بازیگری مختلفی را رد کرده است.
کدخبر (159377) | 09 فروردین 1402 | ساعت 21:55
1 416
امتناع بروس لی در برابر استفاده از یک مدل مو : برایم مهم نیست چقدر می خواهید به من پول بدهید
بروس لی به دلیل مخالفت با مدل موی کیو، موقعیت‌های بازیگری مختلفی را رد کرده است.

به گزارش سرخ نیوز، بروس لی، اسطوره هنرهای رزمی، موانع بزرگی را در زندگی خود پشت سر گذاشت. او ابتدا می‌خواست مدرسه هنرهای رزمی خود را در آمریکا دایر کند. اما در این زمینه ناموفق بود. در اواخر دهه‌ی شصت بروسلی شانس حضور در هالیوود را پیدا کرد. این برای اولین بار بود که این اسطوره هنرهای رزمی وارد دنیای سرگرمی غرب می‌شد. اما لی با خیلی از کارهایی که از او خواسته می‌شد، راحت نبود. به همین دلیل فرصت‌های خوب زیادی هم بود که برای او از دست رفتند.

رد پیشنهاد بازیگری به دلیل مدل مو!

بروسلی احترام زیادی برای خودش قائل بود. در کتاب زندگینامه او با نام «بروسلی: یک زندگی» متیو پولی نویسنده کتاب آشکار ساخته است که بروسلی نقش‌های زیادی را به دلیل عدم پذیرش مدل موی «کیو» رد کرده است. داستان مدل موی کیو به قرن هفدهم میلادی باز می‌گردد. کیو مدل موی سنتی دودمان منچو در شمال شرق چین بوده است. در سال 1644 ارتش منچو چین را فتح کرد و دودمان هان نیز در نتیجه‌ی این شکست مجبور شدند از مدل موی کیو استفاده کنند. این نمادی از تسلیم بود و بعدها بدل به نمادی از سرکوب شد. امتناع بروسلی در برابر استفاده از یک مدل مو: برایم مهم نیست چقدر می خواهید به من پول بدهید

علت مخالفت بروس لی با مدل موی کیو

در قرن بیستم بسیاری از فیلم‌های هالیوودی به‌طور کلیشه‌ای از مدل موی کیو برای تصویر کردن مرد چینی استفاده می‌کردند. بروسلی به‌شدت با این کلیشه مخالف بود و چنین نقش‌هایی را نمی‌پذیرفت. بروس در هنگام فیلم‌برداری فیلم بلوندی خطاب به پیتر بالدوین کارگردان این فیلم گفته بود:
خیلی از کارگردانان از من می‌خواهند از مدل موی کیو استفاده کنم و من این کار را نخواهم کرد. برایم اهمیتی ندارد که چقدر می‌خواهند پول به من بدهند. استفاده از آن مدل مو، خفت‌آور است.
بروسلی همچنین توضیح داده بود که مردان چینی از این مدل مو در زمان سلطه‌ی دودمان منچو استفاده می‌کردند:
آن‌ها مردم بومی چین را مجبور می‌کردند با استفاده از این مدل مو، شبیه زنان شوند و به این خاطر مورد تمسخر و تحقیر قرار گیرند.
طبیعتاً فردی با سطح غرور بروس لی حاضر نخواهد شد از مدل مویی که «خفت‌آور» می‌نامد، استفاده کند. بروس لی در تمام دوران حرفه‌ای خود به‌عنوان بازیگر شخصیت خود را حفظ نمود و تلاش کرد خودش باشد. اگرچه این درسی بود که او در آغاز کارش در هالیوود فرا گرفت. او در مصاحبه‌ای با نشریه‌ی هنگ کنگ پرس گفته بود که در روزهای نخست کارش در اولین فیلم هالیوودی خود، یعنی زنبور سبز، خود را شبیه یک ربات یافته بود:
فیلم زنبور سبز اولین فیلم من بود. روزی در پشت صحنه این فیلم به اطرافم نگاه کردم و انسان‌های زیادی دیدم. اما وقتی به خودم نگاه کردم، تنها یک ربات دیدم؛ چراکه من خودم نبودم.
امتناع بروسلی در برابر استفاده از یک مدل مو: برایم مهم نیست چقدر می خواهید به من پول بدهید بروس لی همین جا متوجه شد که فقط کارهایی را انجام می‌دهد که از او خواسته شده. او خودش نبود و تصمیم گرفت این را تغییر دهد. از روز بعد بروسلی در هر سکانس چیزی از خودش را نیز به نمایش می‌گذاشت. این همان چیزی بود که او را به بازیگری برجسته در هالیوود تبدیل کرد. بروس لی بعدها گفته بود که در هر نقشی که ایفا می‌کرد چیزی از شخصیت خود را نیز به شخصیت فیلم اضافه می‌کرد. اینگونه بود که او راهش را از کلیشه‌های هالیوودی جدا ساخت. بیشتر بخوانید

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

کاربر سایت
04 شهریور 1402
بوروسلی‌مرد‌شریفی‌بود که‌هرگز‌خفت‌وخاری‌را‌نپذیرفت‌افتخار‌جهان
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...