توصیه‌های دوریان یتس در خصوص سبک تمرینی خود؛ ریکاوری را فراموش نکنید

وفاداری دوریان یتس به سبک تمرینی خاص خود، باعث شد تا به‌مدت شش سال بر دنیای بدنسازی سلطنت کند.
کدخبر (176305) | 16 اردیبهشت 1402 | ساعت 12:27
1 375
توصیه‌های دوریان یتس در خصوص سبک تمرینی خود؛ ریکاوری را فراموش نکنید
وفاداری دوریان یتس به سبک تمرینی خاص خود، باعث شد تا به‌مدت شش سال بر دنیای بدنسازی سلطنت کند.

به گزارش سرخ نیوز، دوریان یتس، دارنده شش عنوان قهرمانی مستر المپیا پس از اینکه در سال 1992 در این مسابقات به عنوان قهرمانی دست یافت بدل به اولین قهرمان انگلیسی مستر المپیا شد. هرچند این تنها دستاورد یتس در بدنسازی نبود. او در تمرینات خود از وزنه‌های ١۴٠ کیلوگرمی استفاده می‌کرد و توانست آغازگر عصر هیولاهای حجم شود. موفقیت‌های یتس از طریق متد تمرینی خاص و متفاوت او به‌دست آمدند. برخلاف بیشتر بدنسازان که دنباله‌رو شیوه‌ها و متدهای سنتی تمرین بدنسازی هستند، دوریان یتس از سبک تمرینی خاص خود استفاده می‌کرد. این سبک معطوف به تمرینات تحت فشار بالا بود که تا اتمام کامل نیروی بدنساز ادامه می‌یافتند. این اسطوره ۶١ ساله بدنسازی حالا بخشی از دانش و تجربیات خود را با فالوورهای اینستاگرامش به اشتراک گذاشته است. دوریان یتس به طرفدارانش توصیه‌های جالبی در خصوص شیوه و چگونگی تمرین ارائه داده است. توصیه های دوریان یتس در خصوص سبک تمرینی خود؛ ریکاوری را فراموش نکنید

توصیه دوریان یتس ؛ شش هفته تمرین یک هفته استراحت

متد تمرینی دوریان یتس مبتنی بر فشار بالا بود. تمرینات یتس اگرچه به‌شدت کوتاه بودند اما با حداکثر توان و اختصاص کامل نیرو به انجام می‌رسیدند. یتس در هر ست تمرینی از وزنه‌های به‌شدت سنگین استفاده می‌کرد. او البته توصیه کرده است که این فشار تمرینی به‌طور متناوب بالا و پایین شود. دوریان یتس در صفحه اینستاگرام خود نوشته است:

کاری که من شخصا انجام می‌دادم و انجامش را به شما هم توصیه می‌کنم این است که پس از پشت سر گذاشتن چند هفته تمرین سخت مدتی را به خود آسان بگیرید و شدت تمرینات خود را پایین بیاورید. مثلا شش هفته تحت فشار بالا تمرین کنید و سپس یک هفته تمرینات خود را سبک کنید. یا اینکه اصلا یک هفته به‌طور کامل استراحت کنید.

توصیه های دوریان یتس در خصوص سبک تمرینی خود؛ ریکاوری را فراموش نکنید دوریان یتس می‌گوید تمرین مداوم تحت فشار بالا و بدون اختصاص دوره‌هایی برای استراحت می‌تواند عوارضی جدی برای سیستم عصبی مرکزی در پی داشته باشد:

این افراط‌گونه و تا حدودی غیرممکن است که بخواهید همواره در سطح و فشار بالا و بدون هیچگونه استراحتی تمرین کنید. دوره‌های استراحت و ریکاوری زمان‌های هستند که رشد عضلات شما در طی آنها اتفاق می‌افتد.

تاریخچه متد تمرینات پرفشار

مایک منتزر، اسطوره بدنسازی و مربی تمرینی دوریان یتس یکی از پیشگامان متد تمرینات پرفشار بود. در این متد جهت بالا بردن قدرت و حجم عضلات از ست‌های تمرینی به‌شدت سنگین و اختصاص حداکثر انرژی و توان بهره گرفته می‌شود. در این متد بجای اینکه بدنساز ساعت‌ها مشغول انجام تمرین باشد زمان بسیار کوتاهی را به این کار اختصاص می‌دهد، اما در عوض فشار تمرینات تا نهایت خود بالا می‌رود. لازم به ذکر است که این متد بیشتر به استفاده از دستگاه‌های تمرینی متکی است و وزنه زدن به‌شکل سنتی در آن نقش کمرنگی را ایفا می‌کند. برخلاف تصور غلطی که وجود دارد این متد توسط دوریان یتس ابداع نشده است. ابداعگر این شیوه‌ تمرینی آرتور جونز بود که برای اولین بار در دهه هفتاد میلادی آن را به‌کار گرفت. اما مایک منتزر اولین بدنساز سطح اول دنیا بود که از این متد بهره گرفت. اگرچه منتزر توانست با استفاده از این متد به مقام قهرمانی مسابقات مستر المپیا سال 1979 در دسته سنگین وزن دست یابد اما کمال اثربخشی این سبک توسط شاگرد او یعنی دوریان یتس به منصه ظهور رسید. توصیه های دوریان یتس در خصوص سبک تمرینی خود؛ ریکاوری را فراموش نکنید دوریان یتس به این سبک تمرینی وفادار ماند و توانست با آن به‌مدت شش سال بر دنیای بدنسازی سلطنت کند. با این حال دیگر اسطوره پرورش اندام یعنی آرنولد شوارتزنگر معتقد به استفاده از سبک دیگری است که همان تکنیک معروف ۴-١-١ است. با وجود فراهم بودن گزینه‌ها و سبک‌های مختلف برای بدنسازان امروزی هرکس قادر است سبک مطلوب و مورد پسند خود را از میان آنها برگزیند. بیشتر بخوانید:

 

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

کاربر سایت
04 شهریور 1402
وزنه زدن سنگین از همان ست اول به شخصه برای خودم قابل قبول نیست ،بدن رو در حالت شوک بدی قرار میده که برای ستهای بعدی انرژی باقی نمی مونه.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...