سرخ ها پیروز سه نبرد بزرگ / سپاهان بازنده دوئل های قهرمانی

با توجه به اینکه تکلیف قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران بین تیم های سپاهان و پرسپولیس به هفته آخر کشیده شده در این گزارش نگاهی به قهرمانی طلایی پوشان اصفهانی از ابتدا تا به حال خواهیم داشت.
کدخبر (180525) | 24 اردیبهشت 1402 | ساعت 17:57
0 135
سرخ ها پیروز سه نبرد بزرگ / سپاهان بازنده دوئل های قهرمانی
با توجه به اینکه تکلیف قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران بین تیم های سپاهان و پرسپولیس به هفته آخر کشیده شده در این گزارش نگاهی به قهرمانی طلایی پوشان اصفهانی از ابتدا تا به حال خواهیم داشت.

به گزارش سرخ نیوز، قهرمانی سپاهان در دومین دوره رقابت‌های لیگ برتر یک اتفاق در فوتبال ایران به حساب می‌آمد. خیلی‌ها از جمله گروهی که در سال‌های اخیر در فوتبال ایران در مسند قدرت بوده، تصمیم داشتند فوتبال ایران را از دو قطبی موجود سرخ و آبی خارج کنند. هرچند بعدها خود مهدی تاج اعتراف کرد که این پروژه موفقیت آمیز نبوده است:" ما سال‌ها فکر می‌کردیم اگر فوتبال از دو قطبی‌ بودن خارج شود این به نفع فوتبال ماست اما می‌بینیم با وجود اینکه این دو تیم نتایج ضعیفی می‌گیرند اما باز هم کانون توجه مردم هستند و وقتی وضعیت این دو تیم خوب می‌شود حتی وضعیت تیم ملی هم خوب خواهد شد."(در حاشیه نشست آسیب شناسی خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس-مرداد 1394) اما در این پروژه یک قطب تازه هم در فوتبال ایران متولد شد؛ سپاهان. این تیم با سرمایه گذاری خوب و مدیریتی که داشت توانست در دومین دوره لیگ برتر به مقام قهرمانی برسد و پس از آن با چهار قهرمانی دیگر تبدیل به دومین تیم پرافتخار مسابقات شد. سپاهان در سال 2007 طعم حضور در فینال لیگ قهرمانان را هم چشید. این تیم در سه دوره از رقابت‌های لیگ برتر هم به مقام نایب قهرمانی رسیده اما این نایب قهرمانی ها همه پرماجرا بوده اند. سپاهان هر سه بار با پرسپولیس در کورس قهرمانی بوده و هر سه بار هم در هفته آخر جام را به حریف داده است. در واقع سپاهان هربار با پرسپولیس در کورس قهرمانی بوده رقابت را به حریف باخته است.

قهرمانی‌های سپاهان و افول پرسپولیس

به عکس در سال‌هایی که سپاهان قهرمان شده پرسپولیس هرگز در کورس قهرمانی موفق نبوده است. در واقع قهرمانی‌های سپاهان هیچگاه در سال‌های خوب پرسپولیس رقم نخورده و به عکس سرخ‌ها در این سال‌ها اغلب شرایط خوبی نداشتند. مثلا در دومین دوره که اولین بار سپاهانی‌ها به مقام قهرمانی رسیدند درست است که پرسپولیس دررده سوم قرار گرفت اما سپاهان قبل از پایان فصل و در رقابت با پاس قهرمانی را گرفته بود. در فصل 88-89 که سپاهان دومین قهرمانی‌اش را در رقابت با ذوب آهن به دست آورد پرسپولیس در رتبه چهارم قرار گرفت. در لیگ دهم بازهم سپاهان قهرمان شد و اینبار در رقابت با استقلال. پرسپولیس در این فصل بازهم چهارم شد. سپاهان در لیگ یازدهم در قهرمانی هتریک کرد و برای چهارمین بار لیگ برتر را برد. در این فصل پرسپولیس اما در رده دوازدهم لیگ را به پایان رساند. آخرین قهرمانی این تیم در لیگ چهاردهم در حالی رقم خورد که پرسپولیس فصل را در رتبه هشتم تمام کرد.

نایب قهرمانی‌های سپاهان

سپاهان سه بار نایب قهرمان لیگ برتر شده اند و هر سه بار در رقابت میلیمتری با پرسپولیس رقابت را در هفته آخر باخته اند. اولین بار در لیگ هفتم و در آن بازی دراماتیک هفته آخر بود که گل دقیقه 96 سپهر حیدری در بازی مستقیم جام را به سرخ ها داد. دومین نایب قهرمانی سپاهان در لیگ هجدهم در رقابت با پرسپولیس رقم خورد. در این دوره و در هفته آخر سپاهان با دو گل استقلال خوزستان را شکست داد و جالب است که استقلال خوزستان بعد از این شکست به لیگ پایین تر سقوط کرد. در فصل 99-1400 سپاهان در بازی آخر دو، یک استقلال را در تهران برد اما پرسپولیس هم در شهرقدس برابر پیکان به برتری رسید تا برای سومین بار جام را از دست سپاهان بقاپد. باید دید سرخ ها می توانند برای چهارمین بار سپاهان را ناکام بگذارند یا اینبار تاریخ برگ تازه ای را رو می کند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...