وجه تشابه جالب تیم‌های گل محمدی؛ اوج گیری در نیم فصل دوم

کدخبر (184147) | 02 خرداد 1402 | ساعت 09:50
0 75
وجه تشابه جالب تیم‌های گل محمدی؛ اوج گیری در نیم فصل دوم
تیم های تحت هدایت گل محمدی به طرز محسوسی در نیم فصل دوم اوج می گیرند.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، یحیی گل محمدی با فتح بیست و دومین دوره لیگ برتر به رکورد برانکو ایوانکوویچ رسید و در حال حاضر سه قهرمانی و یک نایب قهرمانی دارد. او حالا یکی از مربیان پرافتخار تاریخ لیگ است و برخلاف مقطع قبلی اش در پرسپولیس، کوله باری از تجربه دارد.

اولین حضور گل محمدی روی نیمکت پرسپولیس به ۱۰ سال قبل باز می گردد؛ جایی که در پی نتایج ضعیف مانوئل ژوزه، جای این پرتغالی را در نیم فصل لیگ برتر دوازدهم گرفت و با نتایج خود توانست تیمی که در رتبه دوازدهم قرار داشت را به رتبه هشتم در پایان فصل برساند، آن هم با کسب ۲۹ امتیاز از ۱۷ بازی. این در شرایطی بود که قهرمان آن فصل لیگ یعنی استقلال در دور برگشت ۷ امتیاز بیشتر از پرسپولیس گرفته بود. از دیگر اقدامات مهم یحیی در آن دوره، ترمیم نقاط ضعف خط دفاعی بود.‌ به طوری که گل های خورده پرسپولیس در نیم فصل دوم به ۱۴ کاهش یافت. خط حمله پرسپولیس نیز هجومی تر شد و ۲۱ گل زد.

شروع امیدوارکننده در پرسپولیس

گل محمدی در مقطع دوم حضورش در پرسپولیس باز هم به این اصل پایبند ماند و بعد از اینکه جانشین کالدرون شد کاری کرد تا این تیم بهترین عملکرد را به نسبت همه تیم ها در فاز حمله و دفاع داشته باشد. به طوری که پرسپولیس ۲۶ گل زد و فقط ۱۰ گل خورده داشت. حتی تیم استقلال که با ۵۵ گل توانست به عنوان هجومی ترین تیم لیگ شناخته شود، در نیم فصل دوم کمتر از پرسپولیس گل زد. آبی ها در حالی ۲۳ بار دروازه حریفان را بازکردند که پرسپولیسی ها در این مدت ۲۷ گل زدند. سرخپوشان پایتخت از ۱۴ بازی نیم فصل دوم، ۳۳ امتیاز گرفتند، تنها یک بار مقابل حریفان شکست خوردند و رقبا را ۴ هفته مانده به پایان از کسب قهرمانی ناامید کردند.

جا ماندن حریفان در نیم فصل

گل محمدی تیم پرسپولیس را در شرایطی با ۶۷ امتیاز به قهرمانی لیگ بیستم رساند که در پایان نیم فصل نخست ۳۰ امتیاز گرفته بود. در واقع در دور برگشت به لطف همان ۷ امتیازی که گرفت توانست سپاهان را ناکام بگذارد. چه بسا اگر غفلت کرده بود جام را با اختلاف میلمتری به رقیب اش واگذار می کرد چرا که سپاهان در نیم فصل دوم به اندازه سرخپوشان پایتخت توانست امتیاز بگیرد. خط دفاع و حمله تیم گل محمدی در این فصل نیز عملکرد خوبی داشت و با ۱۴ گل خورده برترین شد و خط حمله اش با ۴۷ گل زده در رتبه دوم قرار گرفت.

هت تریک یحیی کامل نشد!

گل محمدی در فصل بیست و یکم نتوانست از عنوان قهرمانی اش دفاع کند و از کسب سومین جام متوالی باز ماند. یکی از دلایل این اتفاق، امتیازاتی بود که پرسپولیسی‌ها در نیم فصل دوم از دست دادند که از جمله به باخت مقابل نفت آبادان‌ و سپاهان، تساوی با رقیب اصلی یعنی استقلال و همچنین تیم های ذوب آهن و هوادار در نیمه پایانی لیگ می توان اشاره داشت. پرسپولیس در مجموع بازی های دور برگشت ۳۲ امتیاز گرفت یعنی یک امتیاز بیش از دور رفت. در حالی که به سبب امتیازات از دست رفته باید در پی جبران برآمد. چه بسا اگر این اتفاق می افتاد می‌توانست قهرمانی را از استقلال بگیرد، چرا که آبی پوشان در دور برگشت پرنوسان ظاهر شدند و فقط دو امتیاز بیشتر (۳۳) از پرسپولیس گرفته بودند.

عبرت از اتفاقات گذشته

سرمربی پرسپولیس با عبرت گرفتن از این موضوع اجازه نداد در لیگ بیست و دوم این اتفاق دوباره تکرار شود و موفق شد امتیازاتی که مقابل هوادار، فولاد، سپاهان و آلومینیوم از دست داده بود را در هفته های پایانی جبران کند. تیم او در دور برگشت ۳۴ امتیاز گرفت یعنی ۲ امتیاز بیشتر از آنچه در دور رفت اندوخته بود و همین به پرسپولیس کمک کرد تا در رقابت میلمتری با سپاهان قهرمان شود. شاگردان یحیی گل محمدی در فصلی که گذشت با ۱۳ گل خورده بهترین خط دفاعی لیگ را از آن خود کرد و یکی از سه خط حمله برتر لیگ را در اختیار داشت.

اوج‌گیری در نیمه دوم لیگ برتر

نکته اینجاست که گل محمدی نه فقط در پرسپولیس که در تیم های سابق خود بیشترین امتیازات را در نیم فصل دوم کسب کرده است. شاگردان این مربی به طرز محسوسی در دور برگشت اوج می گیرند که این موضوع را به عینه در فصل جاری شاهد بودیم که چطور بازیکنانی مثل ترابی، صادقی، عبدی و آل کثیر در نیم فصل دوم روی فرم آمدند. ناگفته نماند گل محمدی در لیگ برتر سیزدهم با نفت ۲۸ امتیاز گرفت، در حالی که قهرمان لیگ یعنی سپاهان ۳۰ امتیاز گرفته بود.

این مربی در دو فصل و نیمی که هدایت ذوب آهن را بر عهده داشت یکبار توانست بهترین عملکرد را بین همه تیم ها در دور برگشت داشته باشد و ۳۴ امتیاز را بدست آورد. در لیگ پانزدهم نیز او با ذوب آهن در حالی ۲۰ امتیاز در دور برگشت کسب کرد که تیم قهرمان یعنی استقلال خوزستان ۲۵ امتیازی بود. در لیگ هجدهم نیز که گل محمدی روی نیمکت پدیده بود فقط ۵ امتیازکمتر از تیم قهرمان داشت.

بیشتر بخوانید:

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...