مبارزه مایک تایسون و دونی لانگ؛ قاچاقچی مواد مخدر سرانجام کشیش شد

سرنوشت رقبای مایک تایسون هرکدام به یک شکل رقم خورده که شاید جالب‌ترین آن‌ها، مربوط به دونی لانگ بوده باشد.
کدخبر (183927) 02 خرداد 1402 | ساعت 23:03
0 240
سرنوشت رقبای مایک تایسون هرکدام به یک شکل رقم خورده که شاید جالب‌ترین آن‌ها، مربوط به دونی لانگ بوده باشد.

به گزارش سرخ نیوز، کارنامه حرفه‌ای مایک تایسون طوفانی آغاز شد و او در نخستین سال آغاز فعالیت حرفه‌ای خود پانزده مبارزه را پشت سر گذاشت. اما یکی از این مبارزات کاملا متمایز از سایرین بود: مبارزه‌ای برابر یک مشت‌زن مغرور و متکبر به نام دونی لانگ.

نهمین مبارزه مایک تایسون

مایک تایسون هشت مبارزه متوالی را با پیروزی پشت سر گذاشته بود. او در نهمین مبارزه خود برابر یک بوکسور مستعد با نام دونی لانگ قرار گرفت که پیشینه‌ای حتی تاریک‌تر از مایک آهنین داشت. لانگ یک قاچاقچی خرده‌فروش مواد مخدر بود و وقتی به‌جرم قتل یک مرد در زندان به‌سر می‌برد شروع به دنبال کردن ورزش بوکس نمود. او به پانزده سال حبس محکوم شده بود اما خیلی زودتر از پایان محکومیت خویش در دادگاه تجدید نظر تبرئه شد و از زندان آزاد شد. لانگ سپس وارد سطح حرفه‌ای شد و سریعا توانست به شهرت و محبوبیت دست یابد.

 مایک تایسون اما جوانی 19 ساله بود که طوفانی را در بوکس حرفه‌ای پدید آورده بود. او وارد رینگ می‌شد و به‌سرعت، با خشونت و با بی‌رحمی حریف خود را در همان ابتدای کار ناک اوت می‌کرد. در سوی دیگر دونی لانگ قرار داشت که سابقه 18 مبارزه در سطح حرفه‌ای را در کارنامه خود می‌دید. لانگ در 15 مبارزه پیروز شده بود و 10 بار حریفان خود را ناک اوت کرده بود. او خودش را یک کابوس توصیف می‌کرد. می‌گفت من ترکیبی از جیسون، چاکی و فردی کروگر هستم. او را با اعتماد بنفس عجیب و غریبش می‌شناختند. لانگ همیشه توی دوربین نگاه می‌کرد، چشمکی می‌زد و بعد پوزخندی تحویل می‌داد.

وقتی همه منتظر مبارزه مایک تایسون و دونی لانگ بودند

مبارزه مایک تایسون و دونی لانگ قرار بود در ماه اکتبر سال 1985 برگزار شود. از این مبارزه به‌عنوان سخت‌ترین آزمون مایک جوان نام برده می‌شد و همه منتظر بودند ببینند که بی‌رحمی او در برابر حریف چنین قدری نیز ادامه خواهد یافت یا نه. دونی لانگ پیش از آغاز مبارزه با همان اعتماد بنفس خاص خود گفته بود:

حس می‌کنم که قرار است تایسون را به بیرون از رینگ پرتاب کنم. این یک پیروزی بزرگ برای من خواهد بود. باشد تا همه بدانند که دونی لانگ بازگشته است.

 مایک تایسون از این سوال که آیا مبارزه پیش رو سخت‌ترین چالش دوران حرفه‌ای او خواهد بود کلافه بود. او در روز مبارزه با همان استایل خاص خود پا به درون رینگ گذاشت. با یورش بردن به درون رینگ، تکان دادن مداوم سر به اینسو و آنسو، و نمایش چابکی خود در پرتاب رگباری مشت‌ها. همزمان لانگ نیز به دور رینگ می‌چرخید و نمایش‌های خود را ترتیب می‌داد.

شروع طوفانی مایک آهنین

هنوز یک دقیقه هم از آغاز نبرد نگذشته بود که هوک چپ مایک تایسون به چانه‌ی دونی لانگ اصابت کرد و او را به زمین انداخت. البته که دونی از جایش بلند شد اما پاهای لرزانش نشان از این داشتند که چه ضربه‌ی مهلکی را دریافت کرده است. مایک تایسون سال‌ها بعد درباره آن مبارزه گفته بود:

دونی لانگ پیش از من با قهرمان سابق WBA یعنی جان تیت مبارزه کرده بود. او سابقه مبارزه برابر جیمز برود را نیز در کارنامه داشت. می‌دانستم که اگر خیلی زود بتوانم ناک اوتش کنم به شهرتی چند برابری در دنیای بوکس خواهم رسید. من سریع و بی‌باک به‌سمتش رفتم و با یک هوک چپ جانانه نقش بر زمینش کردم. وقتی از سر جایش بلند شد یک آپرکات راست دیگر نثارش کردم و در پایان با یک آپرکات راست و یک هوک چپ دیگر کارش را تمام کردم.

همه منتظر بودند تا دشوارترین چالش دوران حرفه‌ای مایک تایسون جوان را ببینند. اما دونی لانگ تنها 88 ثانیه برابر «مایک آهنین» دوام آورد. آل برنشتاین، تحلیلگر معروف برنامه‌های تلویزیونی درباره این پیروزی خیره‌کننده گفته بود:

من پیش از این لانگ را تا این حد ضعیف ندیده بودم اما باید زبان به ستایش از تایسون بگشایم. هیچ شکی در این نیست که ما شاهد یک نمایش استثنایی بودیم.

تایسون و بوسه پیروزی

وقتی نام مایک تایسون به‌عنوان پیروز نبرد اعلام شد او بوسه‌ای را حواله دوربین‌های تلویزیونی نمود. تایسون در مصاحبه با برنشتاین پس از این پیروزی گفته بود که قصد داشته تا نمایشی ترسناک را برای مدعیان دسته سنگین وزن ترتیب دهد:

جسی فرگوسن اینجا بود و مبارزه من را تماشا کرد. جو فریزر و مارویس فریزر اینجا بودند و این نمایش را از نزدیک دیدند. همه آمدند تا آینده خود را در اینجا تماشا کنند. مایک تایسون از راه رسیده است. منتظرش باشید.

این پیامی تهدیدآمیز برای نام‌های بزرگ دسته سنگین وزن بود که شاهد نمایش درخشان مایک تایسون در آتلانتیک سیتی بودند. رقیبی که قرار بود تایسون را در سخت‌ترین چالش دوران حرفه‌ای خود قرار دهد تنها یک دقیقه در برابر او دوام آورده بود. تنها چیزی که می‌توانست باعث دلداری دونی لانگ شود این بود که او لااقل از دو حریف قبلی تایسون بیشتر دوام آورده بود. همچنین از سه حریف آینده او.

ویدیو: هایلایت مبارزه بوکس مایک تایسون و دونی لانگ

واکنش دونی لانگ به مبارزه با تایسون

دونی لانگ بعدها درباره این مبارزه گفت:

به یاد دارم که پا به درون رینگ گذاشتم و پس از آن تنها به یاد دارم که در درون یک بیمارستان چشم باز کردم. اگر در مورد خود مبارزه می‌خواهید بشنوید چیزی ندارم که به شما بگویم.

شکست دونی لانگ برابر مایک تایسون به‌نوعی پایان ماجراجویی‌ها و بلندپروازی‌های او در دسته سنگین وزن بود. او پس از این شکست هفت مبارزه دیگر را ترتیب داد و تنها در یکی از آنها پیروز شد. لانگ در سال 1988 به‌جرم قاچاق مواد مخدر دوباره راهی زندان شد.

تایسون و درخششی که ادامه داشت

کارنامه حرفه‌ای مایک تایسون اما هر روز درخشان‌تر از قبل می‌شد. او تا پایان سال 1985 پانزده مبارزه را به انجام رساند و در تمام آنها پیروز شد. تایسون در سال 1986 جسی فرگوسن را در شش راند شکست داد و سپس مارویس فریزر را تنها در سی ثانیه ناک اوت کرد.

 او در ماه نوامبر همان سال، تِرِوِر بربیک را در دو راند نابود کرد و بدل به جوان‌ترین قهرمان تاریخ دسته سنگین وزن شد.

روزگار متفاوت دونی لانگ

دونی لانگ نیز داستان خود را داشت. او پس از آزادی از زندان تصمیم گرفت زندگی دیگری را در پیش بگیرد و به‌عنوان کشیش در یک کلیسای باپتیست مشغول به خدمت شد. او سرانجام با خواهر مردی ازدواج کرد که در سن هجده سالگی به کشتنش متهم شده بود. لانگ در سال 2005 در مصاحبه با ESPN گفته بود که دوران حضورش بر روی رینگ بوکس به او کمک کرد تا به هیولای درون خود فائق آید:

من از طریق بوکس توانستم برای مبارزه اصلی یعنی زندگی آماده شوم. حالا قادرم در برابر هر طوفانی تاب بیاورم. خداوند می‌داند که چگونه امور را ترتیب و سامان دهد.

تجربه دونی لانگ برابر مایک تایسون باعث شده بود تا وحشت از مایک آهنین در او رخنه کند:

تایسون صاحب قدرتمندترین مشتی بود که تا بحال دیده‌ام. او یک تانک بود. نه می‌شد در برابرش مقاومت کرد و نه می‌شد از دستش فرار کرد. هیچکس قابل قیاس با مایک تایسون نیست.

بیشتر بخوانید:

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
ویدئو های ترند
موردی نیست.
موردی نیست.
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...