اُردر قائدی و رضاوند: مستر حاج ابوالحسن!

برخی از بازیکنان استقلال در یک اقدامی که در دنیای حرفه ای فوتبال عجیب و بدیع است از فدراسیون فوتبال خواستند که برای فینال جام حذفی از داور خارجی استفاده کند.
کدخبر (185829) | 06 خرداد 1402 | ساعت 07:30
0 96
اُردر قائدی و رضاوند: مستر حاج ابوالحسن!
برخی از بازیکنان استقلال در یک اقدامی که در دنیای حرفه ای فوتبال عجیب و بدیع است از فدراسیون فوتبال خواستند که برای فینال جام حذفی از داور خارجی استفاده کند.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، البته که نه فقط مهدی قائدی و آرش رضاوند و آن بازیکنانی که درخواست داور خارجی داشتند که بسیاری از بازیکنان و اهالی فوتبال در ایران کمتر رقابت های فوتبال بین المللی را دنبال می کنند و حتی برخی از آنها بازی های داخلی را نمی بینند. فرهاد مجیدی سرمربی و ستاره سابق استقلال بازی های علیرضا جهانبخش که آن زمان یکی از ستاره های فوتبال ایران بود را ندیده بود.

نه فقط مجیدی که خیلی از فوتبالی ها اطلاعاتشان را از دوستان فوتبالی‌شان و به صورت چکیده و خلاصه و دستچین شده می‌گیرند و از این رو بعید است بازیکنان بتوانند حداقل دو داور خارجی که امکان حضورشان در دربی هست را نام ببرند.

با این حال، آن ها یک پیشنهاد ایرانی هم در لای پیشنهادشان به فدراسیون داشتند و آن علیرضا فغانی موفق ترین داور فوتبال ایران در دهه های اخیر است که در فوتبال استرالیا قضاوت می کند.

اُردر قائدی و رضاوند: مستر حاج ابوالحسن!

لبته که فغانی با وجود توانایی هایش در مصاحبه ای که تیرماه 1400 و بعد از پایان دربی یک چهارم نهایی جام حذفی اعتراف کرد که در قضاوتش در این بازی اشتباهاتی داشته است. او پیش از آن هم در دربی 88 باید آرمین سهرابیان را اخراج و یک پنالتی به نفع پرسپولیس اعلام می کرد که به اشتباه این کار را نکرد.

یا اخراج ارسلان مطهری در دربی شماره 96 که حتی کارت زرد هم نگرفت. هرچند روی این صحنه فغانی حمایت جامعه داوری را هم داشت که برخی از کارشناسان این خطا را مشمول اخطار می دانستند اما آن حرکت خشن ارسلان مطهری، تنها یک جریمه می توانست داشته باشد و آن کارت قرمز بود. با این حال شاید چنین سابقه ای باعث شده که بازیکنان استقلال در لیست داوران خارجی مدنظرانشان نام بهترین داوران ایرانی سال‌های اخیر را بگنجاند.

اُردر قائدی و رضاوند: مستر حاج ابوالحسن!

اما اگر بازیکنان استقلال دنبال بهترین گزینه برای خودشان جهت قضاوت در فینال جام حذفی هستند باید سری به تاریخ بزنند و از لابه لای اولین جدال های رودرروی دو تیم نام مرحوم ابوالقاسم حاج ابوالحسن را بیرون بکشند. داوری که آنقدر سوت هایش به مذاق هواداران و بازیکنان استقلالی خوب می‌آمد که به او لقب تاج ابوالحسن داده بودند.

ابوالقاسم حاج‌ابوالحسن، کارگر شرکت واحد بود؛ در شرکت واحد هم حقوقی نمی‌گرفت. خودش هم بازیکن بود اما پولی در نمی‌آورد. شاهینی‌ها به کسی پول نمی‌دادند اما تاجی‌ها گاهی اوقات به او پولی می‌دادند یا شامی دعوتش می‌کردند و به همین دلیل به او "تاج ابوالحسن" می‌گفتند. او هم می‌خندید و چیزی نمی‌گفت. برای برخی بازی‌های تاج یک خطا هم نمی‌گرفت. البته یک علاقه کوچکی داشت اما آن طور هم که می‌گفتند نبود. (محسن زمانی در گفت و گو با اعتماد آنلاین)

مرحوم حاج ابوالحسن در دربی دوم کمک بهادرخان پاکستانی بود اما در بازی شماره سوم دو تیم، داور اصلی شد. او در این بازی با اخراج رضا وطنخواه اولین کارت قرمز را به نام خودش ثبت کرد و قضاوت بازی بعدی دو تیم را هم به عهده گرفت. او در این مسابقه گل سالم محمود خوردبین مهاجم پرسپولیس را به علت خطا نپذیرفت و بازی پس از سیلی عزیز اصلی به گونه اش نیمه کاره ماند.

البته که این فقط حاج ابوالحسن نیست که اشتباهات بزرگی در شهرآورد داشته است و همیشه قضاوت این مسابقه پر حرف و حدیث بوده چه با حضور داور ایرانی یا خارجی های مشهور و گمنام. داوری مثل ساندرو پل که فینال جام جهانی و رقابت های بزرگی را قضاوت کرده بود در دربی پایتخت اشتباهات تاثیرگذاری داشت. حتی اشتباه مرتضی کریمی در آفساید اعلام کردن گل محمد نوری که می تواند یکی از جنجالی ترین تصمیمات دربی باشد نیز تنها خطای بزرگ داوران در این مسابقات نبوده است. خیلی از گل های دو تیم در سالهای اخیر به غلط مردود و یا گل های مردودی برای دو طرف به ثمر رسیده اند.

اما آنچه حائز اهمیت اینست که تجربه ثابت کرده هرچه فضای پیش از دربی آرام تر و دور از جنجال باشد در نهایت مسابقه ای جذاب تر را شاهدیم و هربار مصاحبه های قبل از بازی حرارت را بالا می برند در نهایت آنچه در زمین اتفاق می افتد کمتر به یک دربی سطح بالا شباهت دارد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...