نصف مال من، نصف مال تو!

پس از رویارویی پرسپولیس و استقلال در فینال جام ولایت، این دو تیم دیگر در هیچ فینالی با هم رو به رو نشدند.
کدخبر (185878) | 06 خرداد 1402 | ساعت 09:53
0 65
نصف مال من، نصف مال تو!
پس از رویارویی پرسپولیس و استقلال در فینال جام ولایت، این دو تیم دیگر در هیچ فینالی با هم رو به رو نشدند.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، پرسپولیس و استقلال، دو رقیب سنتی فوتبال ایران، با پیروزی‌های مقتدرانه بر حریفان‌شان به فینال رسیدند تا شاهد یک دربی جذاب در روز چهارشنبه باشیم. این برای اولین بار از سال ۷۸ است که سرخابی ها در فینال جام حذفی برابر هم قرار می گیرند. البته چه در این ۲۳ سال و چه سال های پیش از آن، سرخابی های پایتخت دربی های این چنینی را تجربه کرده بودند و بارها در فینال های مختلف برابر هم قرار گرفتند که دو قهرمانی سهم هر تیم بوده است. حال باید دید در پنجمین فینال کدام تیم قادر خواهد بود جام را از آن خود کند؟ نصف مال من، نصف مال تو!

قهرمانی استقلال در جام اتحاد

یک ماه پیش از آغاز نخستین دوره جام تخت جمشید، یک دوره مسابقه چهار جانبه با عنوان جام اتحاد در سال ۵۲ برگزار شد. در این مسابقات به غیر از سرخابی ها، دو تیم قدرتمند پایتخت یعنی پاس و عقاب هم شرکت داشتند. طبق قرعه در روز هجدهم خرداد ابتدا استقلال و عقاب برابر هم قرار گرفتند که این بازی با یک گل به سود آبی ها خاتمه یافت. در همان روز پرسپولیس با هت تریک همایون بهزادی مقابل پاس به برتری ۳-۲ دست یافت. در روز دوم بازی ها، سرخابی ها برابر حریفان خود تن به تساوی بدون گل دادند. بیست و پنجم خرداد در فینال این رقابتها که با حضور ۶۰ هزار تماشاگر برای اولین بار در ورزشگاه آزادی برگزار شد استقلال با درخشش زنده یاد ناصر حجازی و گلزنی رضا عادلخانی مقابل تیم ده نفره پرسپولیس به برتری رسید و قهرمان این مسابقات شد. نصف مال من، نصف مال تو! ترکیب پرسپولیس: بهرام مودت، ابراهیم آشتیانی، فریدون معینی، مهراب شاهرخی، عزت الله وطنخواه، جعفر کاشانی، اسماعیل حاج رحیمی‌پور، علی پروین، حسین کلانی، همایون بهزادی (کاپیتان)، اصغر ادیبی (ایرج سلیمانی) سرمربی: آلن راجرز ترکیب استقلال: ناصر حجازی، محمدرضا عادلخانی، حسن نگارش (منصور پورحیدری)، اکبر کارگر جم، علی جباری (کاپیتان)، عباس نوین روزگار، عزت جانملکی، حسن روشن، جواد الله وردی، جواد قراب، غلامحسین مظلومی (پرویز مظلومی). سرمربی: رایکوف نصف مال من، نصف مال تو!

تکرار تاریخ برای آبی ها

تاریخ پس از ۱۷ سال بار دیگر برای آبی ها تکرار شد و آن ها در چهارمین روز از خرداد ماه سال ۶۹ با برتری ۲-۱ مقابل پرسپولیس به قهرمانی آخرین دوره لیگ قدس دست یافتند. در این بازی ابتدا سرخپوشان با گل زودهنگام میراحمدیان از حریف خود پیش افتادند، اما سرخاب بازی را به تساوی کشاند و در نیمه دوم مرفاوی گل برتری آبی پوشان را زد. گفتنی است لیگ قدس، اولین لیگ فوتبال ایران پس از انقلاب بود که در ۲ گروه انجام شد و سرخابی ها با غلبه بر حریفان خود به نیمه نهایی صعود کردند. پرسپولیس در دو بازی رفت و برگشت از سد دارایی گذشت و استقلال هم با عبور از ملوان به فینال رسید. ترکیب پرسپولیس: وحید قلیچ، سعید نعیم آبادی، مرتضی فنونی‌زاده، محمدپنجعلی (کاپیتان)، کریم باوی (رضا عابدیان)، نادر می‌راحمدیان، مجتبی محرمی،ضیا عربشاهی، رحیم یوسفی، محسن عاشوری، فرشاد پیوس سرمربی: علی پروین ترکیب استقلال: احمد رضا عابدزاده، شاهین بیانی، رضا حسن‌زاده، شاهرخ بیانی (کاپیتان)، جواد زرینچه، عبدالصمد مرفاوی، رضا احدی، صادق ورمزیار، محسن گروسی، امیر قلعه نویی (فرشاد فلاحت‌زاده)، امیر‌هاشمی مقدم (عباس سرخاب) سرمربی: منصور پورحیدری نصف مال من، نصف مال تو!

دوگانه برای شاگردان پروین

سومین تقابل سرخابی ها در فینال در سال ۷۸ رقم خورد. جایی که قهرمان و نایب قهرمان لیگ آزادگان با برتری مقابل حریفان خود یعنی استقلال و پاس به این مرحله رسیدند. دو تیم بیستم تیرماه در ورزشگاه آزادی مقابل هم قرار گرفتند. در همان دقایق ابتدایی داور سوری یک پنالتی برای پرسپولیس گرفت تا مهدی‌هاشمی نسب که در آن سال ها تخصص ویژه ای در باز کردن دروازه آبی ها داشت تیم پرسپولیس را در یازدهمین دقیقه از حریف پیش بیندازد. این گل در ابتدای نیمه دوم توسط سهراب بختیاری‌زاده مدافع استقلال جبران شد و در حالی که می رفت تا بازی به وقت های اضافه بکشد افشین پیروانی در هشتاد و پنجمین دقیقه با یک پرواز بلند و ضربه سر تماشایی برد تیمش را رقم زد تا پروین و شاگردانش دومین جام فصل را هم از آبی ها بربیایند. ترکیب پرسپولیس: داود فنایی، محمد علی پیروانی، حمید استیلی (محمد برزگر)، حسین عبدی (کاپیتان)، بهروز رهبری فرد، سید مهدی‌هاشمی نسب، علی انصاریان، ‌هادی مهدوی کیا، اسماعیل حلالی، ادموند بزیک، پایان رأفت سرمربی: علی پروین ترکیب استقلال: پرویز برومند، رضا حسن‌زاده، جواد زرینچه (کاپیتان)، سهراب بختیاری‌زاده، کاظم محمودی، افشین حاجی‌پور، محمد تقوی، فرد ملکیان، سیروس دین محمدی، فرهاد مجیدی، ‌هاشم حیدری (علی لطیفی) سرمربی: سکو موروخوف نصف مال من، نصف مال تو!

وقتی پرسپولیس ده نفره قهرمان شد!

در آبان سال ۹۰ یک دوره مسابقه چهارجانبه در تهران با حضور تیم های پرسپولیس، استقلال و ناسیونال پاراگوئه برگزار شد. سرخپوشان در بازی برابر ناسیونال به برتری ۱-۰ رسیدند و آبی ها با همین نتیجه برابر تیم پاراگوئه ای شکست خوردند. در دیدار پایانی سرخابی ها بدون ملی پوشان خود در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند و در حالی که پرسپولیس از دقیقه ۸۰ با اخراج علیرضا محمد ده نفره شد به تساوی ۲-۲ رضایت دادند. زنده یاد هادی نوروزی در دقیقه ۶(پنالتی) و ۴۶ برای پرسپولیس گلزنی کرد و آرش برهانی در دقیقه ۳۳ و حنیف عمران‌زاده در دقیقه ۷۰ گل‌های استقلال را زدند. با تساوی دو تیم، پرسپولیس ۴ امتیازی شد و به قهرمان جام ولایت دست یافت. ترکیب پرسپولیس: میثاق معمارزاده، رضا نورمحمدی، مجتبی شیری، ابراهیم شکوری( از دقیقه ۸۸ روح‌الله سیف‌الهی)، حسین بادامکی، امیرحسن فشنگچی( از دقیقه ۷۳ محمد منصوری)، علیرضا محمد، سامان آقازمانی، ممدوتال، هاشمیان ( از دقیقه ۸۹ مهرداد اولادی) و هادی نوروزی. سرمربی:حمید استیلی ترکیب استقلال: هادی زرین‌ساعد، حنیف عمران‌زاده، میثم حسینی، جواد شیرزاد، مهدی‌ امیرآبادی، کیانوش رحمتی،‌ حمید عزیززاده( از دقیقه ۵۵ الونگ الونگ)، محسن یوسفی( از دقیقه ۴۵ علی حمودی)، فریدون زندی( از دقیقه ۷۹ توحید غلامی)، ‌آرش برهانی و اسماعیل شریفات. سرمربی: پرویز مظلومی

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...