پرسپولیس چگونه از بحران عبور کرد؟

پرسپولیس و گل محمدی این روزها شرایط متفاوتی را به نسبت سال قبل تجربه می کنند.
کدخبر (189645) | 14 خرداد 1402 | ساعت 13:21
0 88
پرسپولیس چگونه از بحران عبور کرد؟
پرسپولیس و گل محمدی این روزها شرایط متفاوتی را به نسبت سال قبل تجربه می کنند.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، سال قبل در چنین روزهایی تیم پرسپولیس از جام حذفی کنار رفته بود، قهرمانی لیگ را از دست داده و دستش از سوپرجام کوتاه ماند تا به معنای واقعی کلمه «ناکام» لقب بگیرد. البته این ناکامی چندان هم دور از انتظار نمی آمد. بهرحال این تیم نتوانست آن طور که باید خود را در نقل و انتقالات تقویت کند و حتی با از دست دادن چند مهره تاثیرگذار خود تضعیف شد تا برای اولین بار در ۵ سال گذشته، رتبه دوم را تجربه کند. پرسپولیس سال ۱۴۰۰ را بدون جام شروع کرد تا برخی ها از همان ابتدا نسبت به ادامه حضور یحیی گل محمدی به دیده تردید نگاه کنند و حتی از جدایی این مربی سخن به میان آورند. در طول فصل هرگاه که پرسپولیس نتیجه نگرفت یا کمی از صدر دور شد این هجمه ها دوباره شدت گرفت و فشارها به گل محمدی مضاعف شد. این بار اما انتقادات جواب عکس داد و به قهرمانی ختم شد. پرسپولیس چگونه از بحران عبور کرد؟

تهدیدی که تبدیل به فرصت شد

پرسپولیس و گل محمدی این روزها شرایط متفاوتی را به نسبت خرداد سال قبل تجربه می کنند. آن ها قهرمان هر سه جام شناخته می شوند و همه جا وصف افتخارآفرینی شان است. به راستی که فوتبال چون زندگی به همین اندازه می تواند غیرقابل پیش بینی و البته بی رحم باشد. اگر مدیریت باشگاه آن روزها که اعضای کادرفنی پرسپولیس را تغییر می داد، تسلیم فشارها می شد و گل محمدی را هم کنار می گذاشت شاید این تیم در پایان فصل قهرمان لیگ برتر و جام حذفی نمی شد. حمایت مدیریت باشگاه و تغییر دستیاران گل محمدی و اضافه شدن چند بازیکن با تجربه و اسمی به لیست پرسپولیس از تصمیمات خوبی بود که در تابستان گذشته اتفاق افتاد. در این بین نباید از صبوری خود گل‌محمدی گذشت که از همه تهدیدها برای خود فرصت ساخت و تسلیم شرایط نشد. پرسپولیس چگونه از بحران عبور کرد؟

به پرسپولیس احترام بگذارید

پرسپولیس برای کسب قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی موانع و سختی های زیادی را پشت سرگذاشت؛ از قرعه سخت در ابتدای فصل تا اشتباهات داوری در برخی بازی ها و مهمتر از همه رقبایی که بسیار قدر بودند و هر کدام از آن ها یک پا مدعی. شاید استقلالی ها و سپاهانی ها شهامت اعتراف به قدرت پرسپولیس را نداشته باشند، اما این باعث نمی شود که ما شایستگی های این دو تیم را نادیده بگیریم. استقلال و سپاهان در فصلی که گذشت عملکرد خوبی داشتند و تنها چیزی که باعث شد قهرمان نشوند وجود رقیب سرسختی چون پرسپولیس بود؛ رقیبی که نشان داد قهرمانی های متوالی اش در فوتبال ایران تصادفی و به چیزی غیر از خود وابسته نبوده. به قول سروش رفیعی دیگر وقت آن رسیده که همه به پرسپولیس احترام بگذارند. این را بازیکنی گفته است که پس از جدایی از جمع سرخ ها، دو فصل تلاش کرد با تیم دیگری قهرمان شود، اما به توفیقی دست نیافت. پرسپولیس چگونه از بحران عبور کرد؟

تاکتیک پذیری بازیکنان

خود این بازیکن می تواند مثال خوبی برای صبر و تلاش در پرسپولیس باشد؛ سروشی که در سپاهان فیکس بود و ستاره خط میانی بعد از بازگشت به پرسپولیس نیمکت نشین شد و زمانی به ترکیب اصلی رسید که کاملا آماده بود. یکی از تفاوت های مهم گل محمدی با رقبای خود همین بالا نگه داشتن انگیزه بازیکنان و بازی دادن به آماده ترین ها بود. به طوری که در مقطعی نفراتی جوانی چون محمد عمری و وحدت هنانوف فیکس شدند یا مهدی عبدی که در آستانه خروج از تیم بود ناجی پرسپولیس می شود و به دو مهاجم خارجی تیم ترجیح داده می شود. این نشان می دهد که سرخ ها اسیر اسم ها یا وابسته به ستاره ها نبودند و به معنای واقعی یک تیم بودند. پرسپولیس در نقل و انتقالات ابتدای فصل تغییرات زیادی داشت و برخی بازیکنان مثل صادقی و اسدبیگی اولین فضای بازی در یک تیم بزرگ را تجربه می کردند شخصیت تیمی پرسپولیس باعث شد تا همه بازیکنان تازه وارد چه قدیمی مثل بیرانوند و سروش و چه گولسیانی، اسماعیلی فر، پورعلی گنجی که با تجربه محسوب می شوند خیلی زود با نفرات قبلی هماهنگ شوند و این به عملکرد خوب کادرفنی و البته تاکتیک پذیری خود بازیکنان برمی گردد. پرسپولیس چگونه از بحران عبور کرد؟

امیدی که ناامید نشد

پرسپولیس حتی در مقطعی که خوب نتیجه نگرفت، به لحاظ فنی نمایش بدی نداشت و حریفان اش نتوانستند این تیم را با اختلاف گل شکست دهند؛ حتی رقیب اصلی اش یعنی سپاهان هم در ثانیه های تلف شده و روی یک غافلگیری از پرسپولیس سه امتیاز گرفت. استقلال هم که مطلقا برابر پرسپولیس ناکام بود. این نشان می دهد که تیم گل محمدی کمترین فراز و فرود را در طول فصل داشت. وجه تمایز دیگر پرسپولیس با حریفانش اوج گیری این تیم در هفته های پایانی هر دو نیم فصل بود. آن ها در دور رفت پس از تساوی در نقش جهان، ۱۷ امتیاز را طی ۹ هفته پایانی بدست آوردند تا صدرنشینی خود را در پایان نیم فصل قطعی کرده باشند. پرسپولیس چگونه از بحران عبور کرد؟ در دور برگشت هم پس از واگذار کردن نتیجه به تیم مورایس به یک باره متحول شدند و با جمع آوری امتیازات در ۹ بازی متوالی دست به شگفتی بزرگی زدند تا نه فقط سرنوشت خود که سرنوشت قهرمان این فصل را هم تغییر داده باشند. این در حالی بود که استقلال و سپاهان به واسطه بالانشینی از شانس بیشتری برای کسب جام برخوردار بودند. اما گل محمدی به شاگردانش اجازه ناامیدی نداد و این خودباوری و انگیزه تا لحظه سوت پایان بازی فینال جام حذفی ادامه داشت که اگر این گونه نمی شد پرسپولیس نمی توانست پس از شکست مقابل رقیب اصلی اش از جا برخیزد، دربی را ببرد، گل گهر را در لیگ برتر و جام حذفی شکست دهد و در فاصله یک ماه دو بار تیم آماده و در اوج استقلال را شکست دهد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...