5 شکست محمد علی کلی در رینگ بوکس + ویدئو

محمد علی کلی در طی دوران حرفه‌ای طولانی خود در بوکس در برابر شماری از بزرگترین مشت‌زنان دسته سنگین‌وزن قرار گرفت.
کدخبر (188555) 16 خرداد 1402 | ساعت 15:57
0 2209
محمد علی کلی در طی دوران حرفه‌ای طولانی خود در بوکس در برابر شماری از بزرگترین مشت‌زنان دسته سنگین‌وزن قرار گرفت.

به گزارش سرخ نیوز، در روز دوم دسامبر 1999، محمد علی کلی، بوکسور آمریکایی دسته سنگین وزن توسط نشریه‌ی Sports Illustrated به‌عنوان بزرگترین ورزشکار قرن بیستم برگزیده شد. او همچنین در روز دوازدهم دسامبر همان سال توسط BBC نیز به‌عنوان شخصیت ورزشی قرن انتخاب شد. این مشت‌زن آمریکایی که دوران حرفه‌ایش در بوکس 21 سال به‌طول انجامید، بی‌تردید یکی از اسطوره‌ای ترین ورزشکاران قرن بیستم بود.

محمد علی کلی ؛ از طلای المپیک تا یکه تازی در دنیای بوکس

کاسیوس کلی در روز 17 ژانویه سال 1942 در ایالت کنتاکی آمریکا متولد شد. او در دهه شصت میلادی به دین اسلام گروید و نام محمد علی را برای خود انتخاب کرد. او وقتی 18 سال بیشتر نداشت توانست در المپیک 1960 رم به مدال طلای دسته نیمه‌سنگین وزن بوکس دست یابد. علی در سال 1964 و در سن 22 سالگی توانست با شکست سانی لیستون هر دو کمربند WBA و WBC را مال خود کند.
5 شکست محمد علی کلی در رینگ بوکس؛ مردی که هرگز ناک اوت نشد محمد علی کلی در طی دوران حرفه‌ای طولانی خود در بوکس در برابر شماری از بزرگترین مشت‌زنان دسته سنگین‌وزن قرار گرفت. جورج فورمن و جو فریزر تنها نمونه‌ای از این نام‌های بزرگ بودند. علی در سال‌های 1964، 1974 و 1978 موفق شد به مقام قهرمانی جهان دست یابد. او تنها بوکسور تاریخ است که سه بار مختلف قهرمان جهان شده است. محمد علی تنها بوکسوری‌ست که شش بار توانسته صاحب عنوان مبارز سال شود. این عنوان که از طرف مجله معتبر Ring اعطا می‌شود در سال‌های 1963، 1966، 1972، 1974، 1975 و 1978 به او تعلق گرفت.

بوکسوری که تنها 5 بار متحمل شکست شد

محمد علی در طی دوران حرفه‌ای باشکوه خود 61 مبارزه را به انجام رساند و در 56 مبارزه به پیروزی رسید. او 37 بار حریفان خود را ناک اوت کرد. علی سرانجام در سال 1981 و در سن 39 سالگی اعلام بازنشستگی کرد. اسطوره تنها 5 بار شکست خورد.

شکست اول؛ محمد علی کلی مقابل جو فریزر

نخستین مبارزه در روز 8 مارس 1971 در برابر جو فریزر به انجام رسید. این مبارزه که بر سر کسب کمربندهای WBA و WBC به انجام می‌رسید، بعدها به‌عنوان مبارزه قرن برگزیده شد. علی درنهایت این مبارزه پانزده راندی را با اجماع داوران به حریف واگذار کرد. در راند پایانی این مبارزه حماسی جو فریزر توانست علی را در گوشه رینگ اسیر کند و بعد هم با یک هوک چپ قدرتمند او را به زمین زد. ضربه‌ای که البته به ناک اوت علی منجر نشد.

شکست دوم؛ محمد علی کلی مقابل کن نورتون

شکست دوم در روز 31 مارس 1973 اتفاق افتاد. محمد علی مبارزه دوازده راندی برابر کن نورتون را به حریف واگذار کرد و کمربند NABF خود را نیز از دست داد. دو داور به‌نفع نورتون و یک داور به‌نفع علی رای داده بودند. محمد علی کلی با 10 پیروزی متوالی پا به این مبارزه می‌گذاشت و پیش‌بینی می‌شد که بتواند به‌راحتی نورتون را شکست دهد. به‌نظر می‌رسید که او حریفش را دستکم گرفته است. گرچه آرواره‌ی علی در راند دوم شکست اما او تصمیم گرفت به مبارزه ادامه دهد. سرانجام اسطوره در برابر حریف نسبتاً گمنام خود متحمل شکست شد.

شکست سوم؛ محمد علی کلی مقابل لئون اسپینکز

15 فوریه 1978 روزی بود که محمد علی کلی شکست سوم خود را تجربه کرد. یک مبارزه پانزده راندی برابر لئون اسپینکز بر سر کسب دو کمربند WBA و WBC. گرچه این شکست نیز با اجماع داوران حاصل نشد و یکی از آن‌ها به‌نفع علی رأی داده بود. اسپینکز دارنده مدال طلای المپیک 1976 بود و مبارزه در برابر علی هشتمین مبارزه او در سطح حرفه‌ای به‌شمار می‌رفت. می‌گفتند درحالیکه علی این حریف خود را نیز دستکم گرفته بود و تمرین آنچنانی برای این مبارزه صورت نداده بود اما اسپینکز به‌سختی خود را مهیای حضور در برابر او کرده بود. اگرچه اسپینکز در حین این مبارزه دچار مصدومیت شده بود اما توانست تا پایان دوام بیاورد و سرانجام نیز حریف اسطوره‌ای خود را شکست داد.

شکست چهارم؛ محمد علی کلی مقابل لری هولمز

محمد علی در روز دوم اکتبر 1980 برای کسب کمربند WBC برابر لری هولمز قرار گرفت و چهارمین شکست دوران حرفه‌ایش را تجربه کرد. این مبارزه می‌توانست چهارمین عنوان قهرمانی جهان را برای او به ارمغان آورد. می‌گفتند علی برای این مبارزه هشت میلیون دلار دریافت کرده است و رکورد میزان عایدی یک مبارزه بوکس را جابه‌جا کرده است. در عین حال، زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که او نخستین عارضه‌های بیماری پارکینسون را نیز از خود بروز داده است و در پشت سر گذاشتن تست‌های پزشکی پیش از مبارزه مشکلاتی داشته است. مبارزه در راند دهم و به درخواست مربی علی متوقف شد. این یک پیروزی قاطع برای لری هولمز بود. هر سه داور او را فرد پیروز هر ده راند انتخاب کرده بودند.

شکست آخر؛ محمد علی کلی مقابل ترور بربیک

آخرین شکست کارنامه حرفه‌ای اسطوره در آخرین مبارزه بوکس او رقم خورد. 11 دسامبر 1981 برابر ترور بربیک. بربیک 27 ساله با اجماع داوران حریف بزرگ خود را شکست داد. جالب اینکه کمیسیون بوکس ایالات متحده به‌علت اوضاع سلامت رو به وخامت محمد علی اجازه مبارزه این بوکسور 39 ساله را صادر نکرده بود. مبارزه خارج از مرزهای آمریکا و در جزیره خودمختار باهاما به انجام رسید.
جدیدترین خبرهای ورزش بوکس:

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
موردی نیست.
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...