مراکش، اولین آفریقایی نیمه نهایی

تیم ملی مراکش، اولین نماینده قاره آفریقاست که به مرحله نیمه نهایی جام جهانی صعود می‌کند.
کدخبر (110417) | 21 آذر 1401 | ساعت 11:00
0 128
مراکش، اولین آفریقایی نیمه نهایی
تیم ملی مراکش، اولین نماینده قاره آفریقاست که به مرحله نیمه نهایی جام جهانی صعود می‌کند.

به گزارش سرخ نیوز، مراکش پس از پیروزی پرالتهاب مقابل پرتغال به اولین تیم آفریقایی تبدیل شد که توانسته به نیمه نهایی جام جهانی راه یابد. کشورهای آفریقایی‌ها از سال 1934 در جام جهانی شرکت می‌کنند و در مجموع 49 بار در این رقابت‌ها حضور داشته‌اند. در سال 1930 که اولین جام جهانی تاریخ برگزار شد، طوفان باعث شد تا کشتی مصر در مسیر اروگوئه گم شود و در نتیجه این تیم از مسابقات کنار گذاشته شد. 13 کشور مختلف آفریقایی از مراکش، تونس و مصر در شمال گرفته تا آفریقای جنوبی در منتهی الیه جنوبی قاره سیاه در این مسابقات حضور داشته‌اند. حالا نگاهی می‌اندازیم به عملکرد کشورهای آفریقایی در جام‌های جهانی.

حذف در مرحله گروهی

1934: مصر، 1970: مراکش، 1974: زئیر، 1978: تونس، 1982: الجزایر و کامرون، 1986: الجزایر، 1990: مصر، 1994: کامرون و مراکش، 1998: کامرون و آفریقای جنوبی، کامرون، 2002: کامرون ، نیجریه، آفریقای جنوبی و تونس، 2006: آنگولا، ساحل عاج، توگو و تونس، 2010: الجزایر، کامرون، ساحل عاج، نیجریه و آفریقای جنوبی، 2014: کامرون، ساحل عاج و غنا، 2018: مصر، مراکش، نیجریه سنگال و تونس، 2022: کامرون، غنا و تونس مصر اولین تیمی از آفریقا بود که در جام جهانی بازی کرد. این تیم در سال 1934 در ایتالیا در دور اول 4-2 به مجارستان باخت. با احتساب حذف آنها در این دوره، تیم‌های آفریقایی در دور اول 38 بار حذف شده‌اند. با این حال تیم‌هایی آفریقایی حتی زمانی که زودهنگام حذف شده‌اند، به ندرت بدون خلق یک شگفتی از جام کنار رفته‌اند. برخی از نکات قابل توجه عبارتند از ندانستن قوانین ضربه ایستگاهی در سال 1974 توسط زئیر، رقصیدن روژه میلا با پرچم کرنر در سال 1990 و گل افتتاحیه سیفیوه شابالالا برای آفریقای جنوبی در جام 2010 که تنها دوره‌ای بود که مسابقات در آفریقا برگزار شد. در جام جهانی 2022 تونس یک پیروزی بزرگ را مقابل فرانسه، مدافع عنوان قهرمانی کسب کرد و غنا به حذف اروگوئه کمک کرد تا انتقام حذف دردناک خود را در سال 2010 بگیرد.

حذف در مرحله یک‌هشتم نهایی

1986: مراکش، 1994: نیجریه، 1998: نیجریه، 2006: غنا، 2014: نیجریه و الجزایر، 2022: سنگال کشورهای آفریقایی هفت بار در دور دوم جام جهانی به میدان رفته‌اند. مراکش در سال 1986 اولین تیم از این قاره بود که دور اول را پشت سر گذاشت و نیجریه اولین تیمی بود که برای دومین بار در سال 1998 این کار را انجام داد. نیجریه جام جهانی 1998 مراکش در سال 1986 بالاتر از انگلیس، لهستان و پرتغال در صدر گروه خود قرار گرفت. آنها در آخرین بازی گروهی خود پرتغال را 3-1 شکست دادند. سپس این تیم شمال آفریقا در مرحله یک شانزدهم نهایی با نتیجه 1-0 به فینالیست آن دوره یعنی آلمان غربی با گل دقیقه 88 لوتار ماتئوس باخت تا آنها بدون دستاوردی از مکزیک به خانه برگردند. الجزایر همچنین در مرحله یک هشتم نهایی در سال 2014 با آلمان روبرو شد. آنها قهرمان آن دوره را به وقت اضافه بردند و جهان با 30 دقیقه درام هیجان انگیز روبرو شد که شاهد سه گل بود و آلمان‌ها در نهایت 2-1 پیروز شدند. در جام جهانی 2022 سنگال تنها تیم آفریقایی قطر بود که در مرحله یک هشتم نهایی با شکست 3-0 دربرابر انگلیس حذف شد.

حذف در یک‌چهارم نهایی

1990: کامرون، 2002: سنگال، 2010: غنا سه تیم آفریقایی در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی به میدان رفته و همه به شکلی دردناک حذف شده‌اند. در سال 1990 در ایتالیا کامرون به اولین تیم آفریقایی تبدیل شد که به یک هشتم نهایی راه یافت. آنها آرژانتین مدافع عنوان قهرمانی را در بازی اول مسابقات در سن سیرو شگفت زده کردند و این برد باعث شد که در گروهی که شامل رومانی و اتحاد جماهیر شوروی نیز بود، صدرنشین شوند. آنها سپس در مرحله یک هشتم نهایی کلمبیا را با نتیجه 2-1 در وقت اضافه شکست دادند. در حالیکه قاره آفریقا در سرزمین رویاها بود، شیرهای رام نشدنی در یک چهارم نهایی به مصاف انگلیس رفتند. دیوید پلات در نیمه اول برای انگلیس گلزنی کرد و امانوئل کونده در دقیقه 61 گل تساوی را از روی ضربه ایستگاهی به ثمر رساند. چهار دقیقه بعد یوجین اککه به کامرون برتری داد و جهان تنها 25 دقیقه تا اولین نیمه نهایی آفریقایی فاصله داشت. با این حال گری لینه‌کر از روی نقطه پنالتی کار را به تساوی کشاند و سپس در وقت اضافه با یک پنالتی دیگر بازی را به سود انگلیس تغییر داد. انگلیس کامرون جام جهانی ۱۹۹۰ سنگال راه کامرون را در سال 2002 در کره جنوبی و ژاپن دنبال کرد. آنها مدافع عنوان قهرمانی یعنی فرانسه را در بازی افتتاحیه مسابقات در راه صعود به مرحله حذفی شکست دادند. در مرحله یک هشتم نهایی با سوئد بازی کردند و مانند مسیر کامرون، بازی به وقت اضافه رفت. هانری کامارا در دقیقه 104 گل طلایی را به ثمر رساند و این کشور غرب آفریقا را به مرحله یک چهارم نهایی رساند. در این مرحله آنها با گل طلایی از ترکیه شکست خوردند، اما خاور دور را با به دست آوردن قلب‌های بسیاری ترک کردند. غنا در سال 2010 حتی بیشتر از دو کشور قبلی به نیمه نهایی نزدیک بود. آن‌ها تنها تیم آفریقایی بودند که در آن سال مرحله گروهی را پشت سر گذاشتند و درست مانند کامرون و سنگال، بازی مرحله یک شانزدهم نهایی آن‌ها به وقت‌های اضافه رفت؛ جایی که آساموا ژیان گل برتری را مقابل آمریکا به ثمر رساند. در مرحله یک چهارم نهایی مقابل اروگوئه پس از تساوی 1-1 در دقیقه 120، لوئیس سوارز به عمد توپ را روی خط دروازه با دست لمس کرد تا غنا به گل نرسد. او از بازی اخراج شد اما گیان تحت فشار غیرقابل تحمل، ضربه پنالتی خود را به تیر دروازه زد تا نماینده آمریکای جنوبی شانس صعود خود را حفظ کند. این تیم در ضربات پنالتی پیروز شد تا غنا جام را ترک کند. غنا اروگوئه جام جهانی ۲۰۱۰

به نیمه نهایی... و فراتر از آن؟

2022: مراکش مراکش پس از پیروزی محتاطانه مقابل پرتغال، اولین تیم آفریقایی بود که به نیمه نهایی جام جهانی راه یافت. آنها در گروه خود در قطر صدرنشین شدند و سپس در مرحله یک هشتم نهایی اسپانیا قهرمان سابق جهان را در ضربات پنالتی شکست دادند. مراکش در این جام جهانی فقط یک بار گل خورده است که آن هم گل به خودی نایف آگورد مقابل کانادا بوده است مراکش چهارشنبه به مصاف فرانسه می‌رود و تلاش می‌کند این مسیر را به انتها برساند و اولین تیم آفریقایی باشد که به فینال جام جهانی می‌رسد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...