سه گانه کشتی رسول خادم و ماخاربک خادارتسف / خادم چگونه به امپراطوری خادارتسف پایان داد؟

رسول خادم اسطوره کشتی آزاد ایران در سه مسابقه متوالی در سال‌های 1994، 1995 و 1996 ماخاربک خادارتسف کشتی گیر نامدار روسی را شکست داد.
کدخبر (184205) 08 خرداد 1402 | ساعت 23:13
1 1117
رسول خادم اسطوره کشتی آزاد ایران در سه مسابقه متوالی در سال‌های 1994، 1995 و 1996 ماخاربک خادارتسف کشتی گیر نامدار روسی را شکست داد.

به گزارش سرخ نیوز، وزن 90 کیلوگرم کشتی آزاد از سال 1986 تحت سیطره ماخاربک خادارتسف چهره نامدار کشتی روسیه بود. او تا سال 1992 قهرمان بلامنازع این دسته وزنی بود و 5 قهرمانی جهان و 2 قهرمانی المپیک را تجربه کرد. او در سال 1993 اولین ناکامی خود را تجربه کرد اما تلخی سه شکست متوالی مقابل رسول خادم در مسابقات جهانی 1994، 1995 و 1996 بود که عامل پایان دوران قهرمانی وی لقب گرفت، سه شکست در سه فینال متوالی.

سه گانه رسول خادم و ماخاربک خادارتسف

رسول خادم اسطوره کشتی ایران و ماخاربک خادارتسف کشتی‌گیر صاحب‌نام روس سه بار در مسابقات جهانی و المپیک مقابل هم قرار گرفتند. هر سه کشتی در مرحله پایانی برگزار شد و هر سه بار رسول خادم برنده کشتی لقب گرفت. نخستین تقابل دو کشتی‌گیر در مسابقات جهانی استانبول در سال 1994 برگزار شد و دو کشتی بعدی در آتلانتا، (مسابقات جهانی 1995 و المپیک 1996)؛

1- مسابقات جهانی 1994 (استانبول)

«هنوز هم معتقدم ماخاربک بالاترین و بهترین 90 کیلوی دنیا و یک نابغه تمام عیار بود». این‌ها گفته‌های رسول خادم درباره رقیب سرسخت خود در دهه 90 میلادی است. او در 22 سالگی در شرایطی به فینال رسیده بود که حریفش یک قهرمان نامدار بود و یک کشتی بسیار دشوار در فینال انتظار او را می‌کشید. رسول خادم در این باره می‌گوید:
در استانبول و به سال 1994 کشتی 1- 1 بود که من در ثانیه‌های آخر خستگی و یأس را در چشم‌های ماخاربک دیدم. فهمیدم از درون خالی شده است. یک زیرگیری سریع از مچ پا و در خاک نشاندن او و سپس بارانداز وی کار را تمام و مرا پیروز کرد.
شکست بر ماخاربک چنان گران آمد که با بی‌اعتنایی و نوعی بی‌احترامی به رسول روی سکوی افتخار آمد. او اصلاً آن باخت را قبول نداشت و با دمپایی و تی‌شرت روی سکو ایستاد و جایزه‌اش را گرفت و رفت و معتقد بود رسول اصلاً در اندازه‌های او نیست.

کشتی رسول خادم و ماخاربک خادارتسف در فینال مسابقات جهانی استانبول - 1994


2- مسابقات جهانی 1995 (آتلانتا)

یک سال بعد در مسابقات کشتی جهانی 1995، رقابت بزرگ رسول خادم و ماخاربک خادارتسف تکرار شد و دو کشتی گیر بار دیگر در فینال رو در روی هم قرار گرفتند. خادم در مسیر صعود به فینال از سد سعید مرتضی علی‌یف گذشت. کشتی‌گیر داغستانی که برای اوکراین کشتی می‌گرفت در سال 1999 در مسابقات جهانی با غلبه بر علیرضا حیدری قهرمانی در جهان را تجربه کرد و در سال 2000 نیز قهرمان المپیک شد. خادم در این باره گفته بود:
سعید مرتضی علی‌یف روس با دوبنده تیم ملی اوکراین به آوردگاه جهانی آمده بود، به جمع رقبای من و یکی از مدعیان اصلی 90 کیلو اضافه شده بود. کشتی من با مرتضی علی‌یف گره خورد و با تساوی 2-2 پیش می‌رفت ولی در ثانیه‌های آخر امتیازات لازم را برای پیروزی گرفتم. در نهایت به همان فینالی رسیدیم که در انتظار آن بودیم.
در کشتی فینال، رسول خادم مقابل کشتی گیری قرار گرفت که هیچ گاه مقابل یک کشتی گیر دو بار نباخته بود. خادم تا لحظات پایانی مبارزه هیچگاه در خاک با خادراتسف زورازمایی نکرد، دوبار خادارتسف اخطار گرفت و در هر دوبار خادم با زیرکی تمام تقاضای ادامه ی کشتی در سر پا را خواستار شد و در لحظات پایانی به محض خاک کردن ماخاربک خادارتسف از جایی به اون ضربه زد که هیچ تحلیلگر روسی به ذهنش نمی‌رسید. رسول خادم در مورد این کشتی گفته:
من می‌دانستم که ماخاربک هرگز دو بار به هیچ حریفی نباخته است و در نتیجه سر درآوردن از تاکتیک مبارزاتی او برایم بسیار مهم بود. برنامه او این بود که با فاصله با من کشتی بگیرد و بیهوده با من قاطی نکند. وقت اول را ماخاربک یک - صفر برد و در بین دو وقت منصور برزگر سرمربی‌مان از اهمیت نتیجه دیدار من و خادارتسف در تعیین جایگاه تیمی ما و روسیه سخن گفت ولی من باید به‌دنبال همان ثانیه‌های آخر و خسته شدن ماخاربک می‌رفتم و به آب و آتش زدن هیچ بهره‌ای برایم نداشت. در دو دقیقه آخر تهاجم‌های ظاهری‌ام را افزایش دادم و وانمود کردم که به‌دنبال زیرگیری از سمت راست یا چپ او هستم تا وی را که خسته شده بود، خسته‌تر و وادار به اشتباه کنم و سرانجام یک‌جایی به اصطلاح پایش را جا بگذارد و منم همانجا از او زیر بگیرم. در نهایت مچ پای راست او را یک بار دیگر گرفتم و خادارتسف را در خاک نشاندم و این بار از سمت چپ بارانداز کردم و سه امتیاز حاصله مرا به پیروزی رساند.
جوان 23 ساله ایرانی در مسابقات جهانی 1995 برای دومین بار از سد گشتی گیر پرافتخار روس گذشت. این بار و برخلاف مسابقات سال 1994، ماخاربک خادارتسف با پوششی رسمی روی سکو رفت و به قهرمان ایرانی ادای احترام کرد.

کشتی رسول خادم و ماخاربک خادارتسف در فینال مسابقات جهانی آتلانتا - 1995


3- المپیک 1996 (آتلانتا)

پس از دو قهرمانی در مسابقات جهانی، رسول خادم شانس اول قهرمانی در المپیک 1996 بود. او در گام نخست ویکتور کودی از نیجریه با سابقه 11 قهرمانی در آفریقا را شکست داد و در گام دوم از سد اسلام بایراموکوف از قزاقستان گذشت. او سپس در مرحله نیمه نهایی مقابل جامبولات تدیف (سرمربی افسانه‌ای کشتی روسیه که در این مسابقات به نمایندگی از اوکراین روی تشک رفته بود) را شکست داد و راهی فینال شد. رسول خادم در سومین کشتی خود با ماخاربک خادارتسف در فینال المپیک آتلانتا با حساب 3 بر 0 به پیروزی دست یافت و نخستین قهرمانی خود در المپیک را جشن گرفت.
سه گانه کشتی رسول خادم و ماخاربک خادارتسف خادم در کشتی فینال مثل سال های قبل آن قدر با ماخاربک خادارتسف در سرشاخ دست و پنجه نرم کرد تا قهرمان روسی را خسته کند و در یک لحظه غافلگیری، مچ پای او را از آن خود کرد و سپس خاک و بارانداز! این اولین مدال المپیک ایران بعد از پس از طلای عبدالله موحد در المپیک 1968 بود. الدار کورتانیدزه کشتی‌گیر نامدار گرجستانی نیز در این رقابت‌ها حضور داشت و پس از شکست در دور دوم مقابل کشتی‌گیر اهل کره جنوبی، در شانس مجدد با پیروزی‌های متوالی به مدال برنز این مسابقات دست یافت.

کشتی رسول خادم و ماخاربک خادارتسف در فینال المپیک آتلانتا - 1996

منصور برزگر سرمربی سابق تیم ملی کشتی ایران در گفت‌وگویی پیشتر مدعی شده بود که رسول خادم علی‌رغم مصدومیتی که داشت تنها به قهرمانی در این مسابقات می‌اندیشید و در اردوها فقط برای غذا از اطاق خود خارج می‌شد و در همان حین نیز رو به دیوار و بدون صحبت با کسی غذای خود را می‌خورد و در سکوت مطلق به سر می‌برد.

ماخاربک خادارتسف که بود؟

این کشتی گیر نامدار روس در سال 1964 در اوستیای شمالی متولد شد و از سال 1982 در رده جوانان نامی برای خود دست و پا کرد. او از سال 1986 و در مسابقات جام جهانی کشتی آزاد دوبنده تیم ملی کشتی روسیه را بر تن کرد و در مسابقات جهانی 1986، 1987، 1989، 1990 و 1991 و دو المپیک 1988 و 1992 مدال طلا کسب کرد. او همچنین در 4 طلای مسابقات قهرمانی اروپا در سال‌های 1987، 1988، 1991 و 1992 را در کارنامه دارد. او در مسابقات جهانی 1993 نخستین ناکامی خود را مقابل عباس جدیدی تجربه کرد و در این مسابقات به مدال برنز دست یافت. در مسابقات جهانی 1994 ماخاربک خادارتسف به فینال رسید و نخستین شکست خود مقابل رسول خادم را تجربه کرد، اتفاقی که در مسابقات جهانی 1995 در آتلانتا نیز تکرار شد و رسول خادم بار دیگر ماخاربک خادارتسف را شکست داد.
سه گانه کشتی رسول خادم و ماخاربک خادارتسفسومین و آخرین تقابل دو کشتی گیر نیز در سال 1996 و المپیک آتلانتا رقم خورد و رسول خادم برای سومین بار ماخاربک خادارتسف را از رسیدن به مدال طلا محروم کرد. خادارتسف پس از این مسابقات از دنیای کشتی کناره‌گیری کرد، هر چند او در المپیک 2000 با تیم ملی کشتی ازبکستان به مسابقات بازگشت، بازگشتی که موفقیتی برای وی در بر نداشت و او با حضور در رده چهاردهم به کار خود پایان داد. ماخاربک خادارتسف در دوران حضور خود روی تشک 2 قهرمانی المپیک، 5 قهرمانی جهان و 5 قهرمانی اروپا را تجربه کرد. او بدون تردید یکی از بزرگترین کشتی‌گیران تاریخ است.

عملکرد رسول خادم در کشتی آزاد

اسطوره کشتی ایران از سال 1990 و بازی‌های آسیایی وارد تیم ملی کشتی ایران شد و در نخستین حضور بین المللی خود در رده بزرگسال به مدال نقره رسید. او در سال 1991 و در مسابقات قهرمانی آسیا در وزن 82 کیلوگرم قهرمانی را تجربه کرد هر چند در مسابقات جهانی همان سال ناکام ماند. خادم در سال 1992 دومین قهرمانی آسیا را تجربه کرد و در المپیک بارسلونا به مدال برنز دست یافت. خادم از سال 1993 در وزن 90 کیلوگرم روی تشک رفت و این آغاز قهرمانی‌های متوالی وی بود. او دو بار قهرمانی در مسابقات کشتی قهرمانی جهان در سال‌های 1994 و 1995 را تجربه کرد و سه بار در سال‌های 1993، 1995 و 1996 قهرمان آسیا شد. رسول خادم همچنین در نهایت در دومین تجربه خود در المپیک و در سال 1996 قهرمانی المپیک را تجربه کرد. هر سه طلای جهانی رسول خادم (دو بار در مسابقات جهانی و یک بار در المپیک) با پیروزی مقابل ماخاربک خادارتسف در فینال حاصل شده است. سه گانه کشتی رسول خادم و ماخاربک خادارتسفپس از دوری مقطعی، رسول خادم در سال 1998 این بار در وزن 130 کیلوگرم روی تشک رفت و در مسابقات قهرمانی جهان آن سال به شکست مقابل الکسیس رودریگز به مدال نقره دست یافت. در کارنامه کشتی رسول خادم، یک طلا و یک برنز المپیک، دو طلا و یک نقره مسابقات جهانی، 5 طلای آسیا و یک طلا و یک نقره بازی‌های آسیایی دیده می‌شود. در همین ارتباط:

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

کاربر سایت
04 شهریور 1402
خادم ما شیره خدا حفظش کنه
ویدئو های ترند
موردی نیست.
موردی نیست.
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...