داروهایی که برای کاهش چربی خون استفاده می شود؟

کدخبر (232664) | 03 دی 1402 | ساعت 16:51
0 859
داروهایی که برای کاهش چربی خون استفاده می شود؟ - تصویر 1
با شناخت داروهای چربی خون و تاثیری که روی بدن دارند می‌توانید تا حدودی نسبت به روند درمان خود آگاه شوید. چربی خون از مشکلاتی است که در صورت عدم توجه به آن عارضه‌های جدی و خطرنا‌ک‌تری برای فرد ایجاد می‌شود.

به ‌طور کلی باید گفت وجود چربی در بدن هر انسانی ضروری است و ما بخش بزرگی از انرژی خود را از این ماده دریافت می‌کنیم؛ اما در شرایطی که میزان چربی خون افزایش پیدا کند احتمال ابتلا به بیماری‌‌هایی مانند عارضه‌های قلبی افزایش می‌یابد.

اما چرا به چربی خون مبتلا می‌شویم؟ چه داروهایی برای درمان این مشکل وجود دارد و تا چه حد می‌توانند به بهبود بیمار کمک کنند؟ اگر در رابطه با این موارد اطلاعات کافی ندارید تا انتهای متن با ما همراه باشید.

دلیل ابتلا به چربی خون چیست؟

در کنار معرفی داروهای چربی خون و آشنایی با ویژگی هرکدام بهتر است کمی راجع‌به این بیماری نیز بدانیم. به‌ طور کلی در ساختار خون ۲ ترکیب به‌ نام کلسترول و تری‌گلیسرید وجود دارد که با یکدیگر چربی خون را تشکیل می‌دهند.

وجود این ۲ ماده در حد طبیعی برای بدن ضروری است؛ اما مقدار هرکدام از آن‌ها که زیادتر از حد طبیعی و مورد نیاز بدن شد، در واقع فرد به چربی خون مبتلا می‌شود که زمینه‌ساز بروز بیماری‌های جدید است.

کلسترول علاوه‌بر جذب از طریق مواد غذایی مانند گوشت قرمز، تخم‌مرغ و لبنیات پرچرب توسط خود بدن نیز تولید می‌شود. افزایش میزان کلسترول رسوب در رگ‌های خونی و ایجاد مشکلات فراوان را به‌ همراه دارد.

تری‌گلیسرید زمانی در بدن زیاد می‌شود که مصرف کالری افزایش یابد. در واقع مواد نشاسته‌ای و قندی اضافه در بدن به تری‌گلیسرید تبدیل می‌شوند که دلیل اصلی ایجاد بیماری‌های قلبی به ‌شمار می‌آید. برای درمان این مورد معمولا متخصص قلب و عروق رژیم غذایی سالم و کاهش وزن را تجویز می‌کند. همچنین در موارد حادتر بیمار مجبور به استفاده از دارو خواهد شد.

معرفی داروهای چربی خون

هر فردی که به بیماری چربی خون مبتلا می‌شود باید با لیست داروهای چربی خون با توضیحات آن‌ها نیز آشنا باشد. در واقع مصرف درست داروهای این بیماری جلوی ایجاد عوارض آن را تا حد زیادی می‌گیرد. در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

داروهای چربی خون استاتین

استاتین‌ها از مهم‌ترین داروهایی به شمار می‌آیند که در درمان مشکلات مرتبط با چربی خون مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع دارو می‌تواند تولید کلسترول توسط کبد را کنترل کند و همچنین با حذف میزان اضافه این ماده از شریان‌ها باعث طبیعی شدن چربی خون شود.

عمده تاثیر این داروها کاهش سطح کلسترول DLD است؛ اما تاثیر خیلی کمی روی سطح کلسترول HDL دارند. برخی از پرمصرف‌ترین استاتین‌ها به‌شرح زیر هستند:

  • فلوواستاتین (لسکول)
  • لوواستاتین (آلتوپروف و میواکور)
  • آتورواستاتین (لیپیتور)
  • پراواستاتین (پراواچول)
  • پیتاواستاتین (لیوالو)
  • سیمواستاتین (زوکور)
  • کلسیم روزوواستاتین (کرستور)

رزین های اسید صفراوی

از دیگر داروهای چربی خون باید به رزین‌های اسید صفراوی اشاره کرد. این دارو برای دفع کلسترول LDL بسیار مناسب است. کلسترول ماده‌ای بوده که در تولید صفرا توسط کبد نقش مهمی دارد.

صفرایی که توسط کبد تولید می‌شود به فرایند هضم غذا کمک می‌کند. این ماده در زمان مناسب وارد روده خواهد شد. رزین‌های مصرف‌شده می‌توانند به صفرا بچسبند و از جذب آن‌ها توسط روده جلوگیری ‌کنند.

در اثر این اتفاق بدن کلسترول را به‌ شکل صفرا خارج خواهد کرد و در این شرایط باید مجددا صفرا تولید شود که نیاز اصلی آن کلسترول است. پس این ماده از خون خارج شده و میزان آن کاهش می‌یابد. از این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلستیپول (کلستید)
  • کلستیرامین (پریوالیت، لوکولست، کوئستارن)
  • کلسولام (ولکول)

مهارکننده‌ های جذب کلسترول

زمانی که استاتین‌ها بی‌اثر یا همراه عوارض باشند پزشک می‌تواند استفاده از دیگر داروهای چربی خون را تجویز کند. از این داروها باید به مهارکننده‌های جذب کلسترول اشاره کرد. این محصولات می‌توانند با جلوگیری از جذب کلسترول به روده، باعث کاهش سطح DLD شوند.

لازم است بدانید مصرف این دارو برای افرادی که به نارسایی کبد مبتلا هستند ممنوع است. همچنین این دسته محصولات که اولین آن‌ها زیتیا نام دارد می‌توانند در تقویت HDL نیز کمی تاثیرگذار باشند.

فیبرات ها در دسته داروهای چربی خون

این دسته از داروها می‌توانند به‌صورت مجزا یا حتی با نوعی دیگر ترکیب شوند تا قرص به‌ دست آمده در کاهش تری‌گلیسیرید خون موثر باشد. فیبرات‌ها همچنین به‌صورت خیلی کم کلسترول HDL را افزایش می‌دهند. از این داروها نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فنوفیبرات (آنتارا، لوفیبرا و تریگلاید)
  • کلوفیبرات (آترومید اس)
  • گمفیبروزیل (لوپید)

این دسته داروها برای افرادی که از بیماری‌های کبدی، کیسه صفرا یا مشکلات کلیوی رنج می‌برند مناسب نیستند. همچنین فیبرات‌ها می‌توانند عوارضی مانند یبوست، اسهال، سردرد و سرگیجه داشته باشند.

نیاسین (اسید نیکوتینیک)

این دارو که در برخی دوزها بدون نسخه نیز به ‌فروش می‌رسد با نام B3 شناخته می‌شود و از آثار آن باید به افزایش HDL و به‌تبع آن کاهش میزان کلسترول LDL اشاره کرد. لازم است بگوییم سطح تری‌گلیسیرید نیز با مصرف نیاسین کاهش می‌یابد.

البته نیاسین‌ها از عوارض جانبی بیشتری نسبت به استاتین‌ها برخوردار هستند و ازاین‌رو مصرف آن‌ها تنها برای افرادی مجاز است که درمان با استاتین‌ها روی آن‌ها تاثیری نداشته یا نمی‌توانند تحمل کنند. از این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسلو نیاسین
  • نیاکور
  • نیاسپان

از بیمارانی که مصرف نیاسن‌ها برای آن‌ها ممنوع است باید به بیماران دیابتی اشاره کرد. چراکه احتمال افزایش قند خون در آن‌ها وجود دارد. همچنین مبتلایان به زخم معده نیز نباید از این دارو استفاده کنند.

اسید چرب امگا ۳ (روغن ماهی)

اسیدهای چرب امگا ۳ در دوزهای پایین معمولا به‌عنوان مکمل مورد استفاده قرارمی‌گیرند؛ اما زمانی که از این دارو در دوزهای خیلی قوی یعنی بیشتر از ۵۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر استفاده شود می‌توانند به درمان تری ‌گلیسیرید کمک کنند.

از عوارض این دسته از داروهای چربی خون می‌توان به علائمی شبیه آنفولانزا، بثورات پوستی، ناراحتی معده، آروغ زدن و افزایش خطر ابتلا به عفونت اشاره کرد.

جمع‌بندی

اگر به‌ دلیل سبک زندگی نادرست به‌ بیماری‌ چربی خون مبتلا شده‌اید باید با مصرف داروهای چربی خون از بروز مشکلاتی مانند خطر سکته قلبی جلوگیری کنید. از این داروها باید به استاتین‌ها، رزین‌های اسید صفراوی، فیبرات‌ها، نیاسین، و مهارکننده‌‌های جذب کلسترول و اسید چرب امگا 3 اشاره کرد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
ویدئو های مرتبط
موردی نیست.
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...