صحبت های جنجالی علی دایی راجع به کارلوس کی روش، قرارداد ویلموتس و پاداش جام جهانی 98

کدخبر (232209) | 14 آذر 1402 | ساعت 17:31
0 161
صحبت های جنجالی علی دایی راجع به کارلوس کی روش، قرارداد ویلموتس و پاداش جام جهانی 98
علی دایی در مصاحبه جدید خود درباره حواشی این روزهای فوتبال ایران صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، مصاحبه جدید علی دایی با تابناک حاوی صحبت‌های بسیار جالبی از شهریار فوتبال ایران است. مردی که خارج از کشور برای او ارزش به مراتب بسیار بیشتری از داخل کشور قائل هستند. اگر مصدومیت‌های بسیاری که برای تیم‌ملی ایران گریبانش را گرفت و بارها زیر تیغ جراحی رفت را کنار بگذاریم، ۲۷ مهر ۱۳۷۳ را هرگز از یاد نخواهیم برد. روزی که در دیدار برابر بحرین در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴ هیروشیما با حرکت ناجوانمردانه سنگربان حریف دچار آسیب‌دیدگی شدید از قسمت طحال شد و با این حال خطر بزرگی را به جان خرید و ۲۰ دقیقه باقی‌مانده تا پایان کار را در زمین ماند و پس از آن تحت یک عمل سنگین جراحی قرار گرفت؛ چند ماهی از مستطیل سبز دور ماند. پس بیراه نیست اگر علی دایی را یک جانباز ورزشی بنامیم و بدانیم که برای کسب افتخار برای ایران و شاد کردن دلم هم‌میهنانش بارها و بارها چه دردهایی را متحمل شد که هنوز این دردهای کهنه ورزشی گهگاهی به سراغش می‌آیند و امانش را می‌برد.

مصاحبه جدید علی دایی

در مورد هجمه به اهالی فوتبال و فوتبالیست‌ها در خصوص عقد قراردادهای میلیاردی می‌خواهم نظر شما را هم داشته باشم؟

ابتدا باید با این توضیح،پاسخ سوال شما را شروع کنم که فوتبال در تمام دنیا ورزش اول محسوب می‌گردد.شما کدام ورزش را می‌توانید مثال بزنید که صدهزار و یا صد و بیست‌هزار تماشاگر را به ورزشگاه بکشاند؟ ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه هیجان بیافریند.تنها شاید بتوان از فوتبال آمریکایی یا بسکتبال حرفه‌ای آمریکا نام برد که اعداد و ارقام مالی بالاتر از فوتبال در این رشته‌ها تبادل می‌شود.از تنیس هم می‌توان نام برد که جوایز چند میلیون دلاری در تورنمنت‌های مختلف در طول سال دارد.

بنا بر این صحبت‌ها،شما از عقد قراردادهای میلیاردی در فوتبال باشگاهی‌مان حمایت می‌کنید؟

صحبت من این نیست.من می‌گویم همه شرایط فوتبال‌مان را با دیگر کشورها مقایسه کنیم.همین رونالدو که النصر عربستان استخدام کرده، رقم پرداختی‌شان به این بازیکن بیشتر از تمام پرداختی‌های بازیکنان و مربیان حاضر در تمام لیگ‌های ایران است.این را هم در نظر بگیرید که فوتبال برای خیلی از فوتبالیست‌های ما شغل محسوب می‌شود نه فقط یک ورزش.چون کار اقتصادی نکرده‌اند.پیش از این در صحبت‌هایم اشاره کردم که برخی از دوستانم در تیم ۹۸ با این شرایط مواجه بوده و هستند.باید بگویم چون وضعیت اقتصادی مردم ما اصلا مناسب نیست،این پول‌های فوتبال خیلی زیاد به نظر می‌رسد.

قانونی این فصل مورد استفاده قرار گرفته که باشگاه‌ها را موظف می‌کند یک سقفی را برای بستن قراردادها لحاظ کنند.اما این قانون به سادگی دور زده شده است؟

خودتان از همه مسائل آگاه هستید. کدام باشگاه این قانون را رعایت و انجام داده است؟ همین می‌شود که به جای ثبت رقم واقعی قرارداد، اتومبیل و خانه به بازیکن می‌دهند و قرارداد واقعی بازیکن به ۵۰ میلیارد می‌رسد. به نظرم تعادل بین بازیکن خارجی و ایرانی در این قانون برقرار نیست.بازیکن خارجی که تعویضی هم به زمین می‌آید،قرارداد دلاری می‌بندد،اما برای بازیکن ایرانی چه امتیازی قائل می‌شوند؟

این مسئولینی که اشاره می‌کنید خوشحال هستند که مطالبات مارک ویلموتس از حساب ایران در فیفا پرداخت شد.دارایی که می‌توانست صرف زیرساخت‌های فوتبال ایران بشود!

حالا اگر من حرفی بزنم، خیلی‌ها...؛ این قضیه ویلموتس چه شد؟! چرا به مردم نگفتند چه اتفاقی افتاد؟! مگر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و سازمان بازرسی کل کشور به این مسئله ورود نکردند؟! آخرش کار به کجا کشید؟! این شد که از مطالبات ایران در فیفا پول ویلموتس را دادند؟! پس چه شد؟! اصلا من نمی‌دانم! یا تحقیق و تفحس نکنید، یا به مردمی که به شما رأی دادند و انتخاب‌تان کردند گزارش بدهید که ماجرا چه شد و چه نشد.

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی(نماینده مجلس) در برنامه زنده تلویزیونی ورزشی در ۲۱ مهر ۱۴۰۲ درباره این پرونده به صراحت گفت پیگیری‌هایی صورت گرفته که پرونده ویلموتس را دنبال نکنند!

پس قانون کجای کار ما قرار دارد؟! به طور قانونی باید با افرادی که با ویلموتس قرارداد بستند و چنین آدمی را آوردند و چنین پول هنگفتی به او پرداختند،ویلموتسی که از تمام کشورهایی که در آنها مربی‌گری کرده بود،اخراج شده بود! باید کسانی که با او برای تیم‌ملی ایران قرارداد بستند،باید این افراد پاسخ‌گو باشند.

صحبت های جنجالی علی دایی راجع به کارلوس کی روش، قرارداد ویلموتس و پاداش جام جهانی 98

اما تمام خسارت این قرارداد عجیب از حساب ایران در فیفا پرداخت شد!

نباید فوتبال ما جواب‌گو و تاوان دهنده این قرارداد باشد.این نمی‌شود که همه هزینه‌ها را از جیب مردم‌مان بدهیم.این پول‌ها باید برای مردم و برای خوشحالی مردم هزینه شوند.یا برای افرادی مثل ویلموتس و یا کیروش هزینه شود.

اتفاقا در مورد انتخاب کیروش به جای اسکوچیچ خیلی مسائل مطرح شد که دلیل این اتفاق چه بود؟!

واقعا کیروش در جام‌جهانی ۲۰۲۲ چه کاری برای فوتبال ما انجام داد؟! چرا دوباره این مربی را آوردیم؟! من آقای کیروش را خیلی دوست دارم و با ایشان دوست هستم.اما خارج از این چارچوب. اما کسی که دو دوره جام‌جهانی، دو دوره جام‌ملت‌ها هدایت تیم‌ملی ایران را بر عهده داشت. اما نتوانست کاری برای تیم‌ملی ما انجام بدهد و مقامی کسب کند، چرا برای سومین جام‌جهانی دوباره به او اعتماد می‌کنیم؟!

سنگین‌ترین شکست تاریخ جام‌جهانی برای ایران با سوءهدایت این مربی رقم خورد!

خب من که در جریان خیلی از مسائل مثل این که قرارداد فوتبال ما با آقای کیروش بر پایه چه خواسته‌ها و توقعات و توافقاتی و توسط چه کسانی به امضاء رسید قرار ندارم که نظر خاصی داشته باشم.اما می‌توانم بگویم جام‌جهانی ۲۰۲۲ اولین دوره حضور ایران بود که می‌توانستیم به راحتی از مرحله گروهی فراتر برویم.اما نتوانستیم به این هدف برسیم.حالا هم از آن فرصت زمان زیادی گذشته است. اما تمام این‌ها می‌تواند برای ما تجربه‌ای گران‌بها بشود تا با آنالیز و بررسی اتفاقات و نتایج ناخوشایندی که برای فوتبال ملی‌مان پیش آمد، دیگر و دوباره تکرار نشود.و این مهم‌ترین کاری است که برای فوتبال ملی‌مان باید انجام بدهیم.

این همه سال اختیار فوتبال‌مان را به دست کیروش سپردیم، اما دریغ از یک ستاره که بگوییم کشف او بوده است! اما چه پرسپولیس و چه تیم‌ملی هنوز از ستاره‌هایی بهره می‌برند که علی دایی در جوانی و گم‌نامی به آنها بها داد و اعتماد کرد. به عنوان مثال امید عالی‌شاه ،و مهدی طارمی و بقیه

من با نظر شما مخالف هستم. وظیفه سرمربی تیم‌ملی کشف استعداد نیست. این کار باید در رده‌های پایه باشگاه‌ها، شهرها و محلات فوتبال‌خیز و توسط مربیان باشگاهی و محلی رخ دهد. سرمربی تیم‌ملی می‌تواند این استعدادها را ببیند.بها بدهد و بازیکن بتواند خودش را نشان بدهد.

صحبت‌های شما پیرامون پاداش‌های وعده داده شده و به وعده عمل نکرده در خصوص پاداش صعود به جام‌جهانی ۱۹۹۸ و پس از آن پیروزی برابر آمریکا در بازی قرن با واکنش‌های مسئولان وقت فوتبال ایران مواجه شده! اما بازیکنان آن تیم صحت اظهارات شما را تأیید کرده‌اند!

من حرفی نمی‌زنم که پای آن نایستم. الان هم می‌گویم که به ما پس از صعود به جام‌جهانی و پس از غلبه بر آمریکا خیلی وعده‌ها دادند که عملی نشد. اما آن تیم همان‌طور که در صحبت قبلی‌مان به شما گفتم،از جان و دل برای شادی دل مردم ایران به زمین می‌رفت. شما بعد از بازی استرالیا و یا بعد از پیروزی برابر آمریکا یک مصاحبه از بازیکنان ۹۸ بیاورید که مدعی دریافت پاداش در قبال نتایج درخشان تیم‌ملی شده باشند. ما که نرفتیم ۶ گل از انگلیس بخوریم بعد بیاییم طلب پاداش کنیم.

اما داریوش مصطفوی پس از صحبت‌های شما گفته که به بازیکنان حواله خودرو پاداش داده‌اند!

بله، حواله دادند. اما با ۷۰ درصد مالیات! نه مثل امروز بدون عوارض و محدودیت حجم موتور و .... اگر می‌خواستیم اتومبیل وارد کنیم، باید ۷۰ درصد مالیاتش را خودمان پرداخت می‌کردیم. من علاقه خاصی به داریوش‌خان دارم، احترام خاصی برای ایشان قائلم. در حق من خیلی بزرگی کرده‌اند اما آن حواله‌ها به درد کی خورد؟ مگر آن زمان می‌شد خودروی خاصی وارد کرد؟ خانه هم که می‌گویند قرار بود از آپارتمان‌های نواب بدهند، اگر شما یک متر از این آپارتمان‌ها را دیدید، بازیکنان تیم ۹۸ هم دیدند.

تراکتوری ها به دلیل شعارهای غیراخلاقی محروم شدند

تراکتوری ها به دلیل شعارهای غیراخلاقی محروم شدند

بیشتر بخوانید
14 آذر 1402 | ساعت 16:49
بیشتر بخوانید
مربی تیم ملی را به ورزشگاه را ندادند؛ بی احترامی به خداداد عزیزی باعث استعفا شد

مربی تیم ملی را به ورزشگاه را ندادند؛ بی احترامی به خداداد عزیزی باعث استعفا شد

بیشتر بخوانید
14 آذر 1402 | ساعت 16:09
بیشتر بخوانید
تیکه پرانی سرپرست استقلال به یاسین سلمانی : قرارداد او منفی 3 میلیارد است؟

تیکه پرانی سرپرست استقلال به یاسین سلمانی : قرارداد او منفی 3 میلیارد است؟

بیشتر بخوانید
14 آذر 1402 | ساعت 14:25
بیشتر بخوانید
تیم فوتبال بانوان پرسپولیس راه اندازی می شود

تیم فوتبال بانوان پرسپولیس راه اندازی می شود

بیشتر بخوانید
14 آذر 1402 | ساعت 14:22
بیشتر بخوانید
کنفرانس خبری ژوزه مورایس پس از بازی الاتحاد مقابل سپاهان : باید به قهرمانان همه کشورها احترام بگذاریم

کنفرانس خبری ژوزه مورایس پس از بازی الاتحاد مقابل سپاهان : باید به قهرمانان همه کشورها احترام بگذاریم

بیشتر بخوانید
14 آذر 1402 | ساعت 00:57
بیشتر بخوانید
کنفرانس خبری مهدی رحمتی پس از بازی الهلال مقابل نساجی : اگر من هم بازیکنان حریف را داشتم برنده می شدم

کنفرانس خبری مهدی رحمتی پس از بازی الهلال مقابل نساجی : اگر من هم بازیکنان حریف را داشتم برنده می شدم

بیشتر بخوانید
13 آذر 1402 | ساعت 22:51
بیشتر بخوانید

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...