26 سال بعد از خاطرات بازی ایران استرالیا / غزالی که حماسه ملبورن را خلق کرد!

کدخبر (232027) | 07 آذر 1402 | ساعت 19:46
0 228
26 سال بعد از خاطرات بازی ایران استرالیا / غزالی که حماسه ملبورن را خلق کرد!
هیچ شکی نیست که بازی ایران و استرالیا یکی از خاطره انگیزترین بازی های تاریخ فوتبال ایران است که همواره از آن با عنوان حماسه ملبورن یاد می شود.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، بازی فوتبال ایران استرالیا هنوز هم می تواند یادآور خاطرات خوب فوتبالی بسیاری برای ایرانی ها باشد و با گذشت بیش از ربع قرن، هنوز هم این بازی جایگاه ویژه های در ذهن و خاطره هواداران فوتبال دارد.

هیچ شکی نیست که این دیدار یکی از خاطره انگیزترین بازی های فوتبال تاریخ ایران است و صحبت از بازی ایران و استرالیا همواره باعث تجدید خاطرات متعددی می شود. گفتنی است که بازی ایران استرالیا با گزارش خیابانی پخش شد.

ترکیب استرالیا در بازی ایران استرالیا در ملبورن : مارک بوسنیچ، کرگ مور، استیو هوربات، الکس توبین، استان لازاریدس، رابی اسلاتر، ند زنیچ، آئورلیو ویدمار، کرگ فوستر،‌ هری کیول و مارک ویدوکا

ترکیب ایران در بازی ایران استرالیا 1998 : احمدرضا عابدزاده، نعیم سعداوی، محمد خاکپور، محمدعلی پیروانی، مهدی پاشازاده، حمید استیلی، کریم باقری، مهدی مهدوی‌کیا، رضا شاهرودی، خداداد عزیزی و علی دایی

روایتی کوتاه از حماسه ملبورن ؛ 90 دقیقه جنون آمیز برای پرواز از استرالیا به فرانسه!

بازی ایران و استرالیا در تهران (دیدار رفت) در حضور 128 هزار تماشاگر ایرانی در ورزشگاه آزادی با تساوی 1-1 خاتمه یافت و حالا تنها یکی از دو تیم می توانست بلیط جام جهانی فرانسه را رزرو کند. ورزشگاه ملبورن کریکت استرالیا در حضور 85 هزار تماشاگر ، میزبان بازی ایران استرالیا سال ۷۶ بود. هر دو تیم مدت‌ ها در حسرت حضور در جام جهانی بودند و این دیدار می توانست برای هریک از تیم ها تحقق دوباره یک رویا باشد. 

تری ونه‌ بلز انگلیسی روی نیمکت استرالیا نشسته بود. استرالیایی‌ها پیش از این بازی ۱۴ بازی پی در پی را در انتخابیه جام جهانی با برد به پایان رسانده بودند و حالا در اندیشه حضور در جام جهانی بود اما این رویا توسط تیم ملی ایران به یک حسرت تبدیل شد.

استرالیا توانست در نیمه نخست فوتبال هجومی را به نمایش بگذارد و بارها دروازه ایران را تهدید کرد. احمدرضا عابدزاده کاپیتان بارها مانع از فروپاشی دروازه ایران شد و شاید با خوش‌شانسی در خیلی موارد جایی که مهدی پاشازاده توپ را از روی خط دروازه بیرون کشید دروازه ایران بسته ماند. در نهایت هری کیول ۱۷ ساله توانست دروازه ایران را در نیمه نخست باز کند. در اواخر این نیمه دروازه‌ بان استرالیا در یکی دو مورد مانع باز شدن دروازه تیمش شد. در نهایت در نیمه دوم بازی معروف ایران استرالیا ، استرالیا توانست گل دوم را به ثمر برساند. بعد از آنکه یک تماشاگر به زمین مسابقه آمد و پنج دقیقه در مسابقه وقفه ایجاد شد،‌ ایرانی‌ها از این وقفه استفاده کردند و متحد شدند تا در نهایت بازیکنان باتجربه مثل خداداد عزیزی،‌ کریم باقری و علی دایی به تیم کمک کردند تا نتیجه را برگردانند. دو گل از کریم باقری و خداداد عزیزی در حالی که ۱۹ دقیقه تا پایان مسابقه باقی مانده بود باعث شد ایران در آستانه صعود به جام جهانی قرار بگیرد.

استرالیایی‌ ها در اواخر بازی تاریخی ایران استرالیا هر چه تلاش کردند نتوانستند دروازه ایران را باز کند تا این ایران باشد که به جام جهانی می‌ رسد و حماسه ملبورن با تک تک بازیکنان و دقایق جنون آمیزش برای همیشه در ذهن فوتبالدوستان ایرانی ماندگار شود.

بازی ایران استرالیا چه سالی بود

بازی ایران و استرالیا سال ۷۶ برگزار شد.

تاریخ بازی ایران استرالیا

تاریخ بازی ایران و استرالیا نشان می دهد که این دیدار 26 سال قبل برگزار شد. بازی ایران استرالیا 8 آذر 1376 یا ۲۹ نوامبر ۱۹۹۷ در چارچوب مرحله پلی آف مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه برگزار شد و به همین دلیل از این دیدار با عنوان بازی ایران و استرالیا 1998 یاد می شود.

جیمی جامپ ایران استرالیا

از مهمترین حواشی بازی ایران استرالیا می توان به ورود یک جیمی جامپ به درون زمین اشاره کرد؛ پیتر هور همان جیمی جامپی است که در بازی ایران و استرالیا وارد زمین بازی شد و شاهد پاره شدن تور دروازه ایران استرالیا توسط وی بودیم. بررسی پشت صحنه بازی ایران استرالیا نشان می دهد که ورود او به زمین به شاگردان ویرا فرصت داد تا تجدید قوا کنند و از لحاظ ذهنی به بازی برگردند؛ به همین دلیل بسیاری بر این باور هستند که حماسه ملبورن درواقع توسط این جیمی جامپ خلق شده و وی تاثیر زیادی در برد ایران داشته است. 

گفتنی است که همچنین حماسه ملبورن عابدزاده و شیرین کاری های او در بازی را برای همه طرفداران یادآور می شود. 

نتیجه بازی ایران استرالیا

نتیجه بازی ایران استرالیا ۱۹۹۸ تساوی 2-2 دو تیم بود که منجر به صعود خاطره انگیز تیم ملی کشورمان به جام جهانی فرانسه است. گل های ایران به استرالیا توسط کریم باقری و خداداد عزیزی به ثمر رسید. در دومین گل ایران به استرالیا خداداد عزیزی نقش نخست را داشت و درواقع خودش این گل را به ثمر رساند و با توجه به آنکه در گل نخست نیز نقش گلساز را داشت طبیعی است که در بازی ایران استرالیا خداداد عزیزی را ستاره بدانند.

خلاصه بازی ایران استرالیا ملبورن

خلاصه بازی ایران استرالیا 1998 را مشاهده می کنید که در ملبورن برگزار شد را مشاهده می کنید؛

گلهای ایران به استرالیا

گل های ایران به استرالیا را در ویدئوی زیر ببینید؛

گل اول ایران به استرالیا - گل کریم باقری به استرالیا

گل دوم ایران به استرالیا - گل خداداد عزیزی به استرالیا

این همان گل مشهور ایران به استرالیا در سال 1997 است که با نام گل حماسه ساز ملبورن به استرالیا نیز شناخته می شود.

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...