مشکل فرانسیس فورد کاپولا برای اکران فیلم جدیدش/ «مگالوپلیس» توزیع کننده ای را جذب نکرده!
آخرین اثر حماسی و خودساختهی کارگردان افسانه ای سهگانهی «پدرخوانده (The Godfather)»، فرانسیس فورد کاپولا، با چالش بزرگی برای پیدا کردن پخشکننده روبرو است.
به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، در مراسم رونمایی باشکوه این فیلم با عنوان «مگالوپلیس (Megalopolis)» در تاریخ 28 مارس، بسیاری از چهره های مهم صنعت سینما حضور داشتند، از جمله مدیر ارشد محتوای کمپانی یونیورسال، دونا لنگلی، رئیس سونی، تام راثمان و کارگردان برنده جایزه اسکار، اسپایک جونز. باب ایگر، رئیس دیزنی، به دلیل درگیری با یک سرمایهگذار امکان حضور در این مراسم را نداشت.
در این مراسم که در سالن Universal CityWalk Imax برگزار شد، بازیگران مطرحی مثل شیا لبوف و تالیا شایر (خواهر کاپولا) و همچنین نیکلاس کیج (برادرزادهی کاپولا) و آل پاچینو (بازیگر اصلی پدرخوانده) حضور داشتند.
این پروژه که کاپولا نوشتن آن را از سال 1983 آغاز کرده، با بودجهی 120 میلیون دلاری ساخته شده است. بخشی از این بودجه از طریق فروش بخش قابل توجهی از امپراتوری شراب کاپولا تأمین شده است (گزارشها حاکی از معاملهای به ارزش بیش از 500 میلیون دلار در سال 2021 است).
فیلم «مگالوپلیس» با مدت زمان دو ساعت و 15 دقیقه، داستان بازسازی یک کلانشهر بعد از نابودی اتفاقی آن را روایت میکند. در این میان، دو دیدگاه متضاد در مورد این بازسازی وجود دارد: یک معمار آرمانگرا (با بازی آدام درایور) و یک شهردار عملگرا (با بازی جانکارلو اسپوزیتو) که در نهایت با هم درگیر میشوند. همچنین اشارات زیادی به روم باستان، از جمله مدل موی سزار بر روی سر مردان، در فیلم به چشم میخورد.
مگالوپلیس ، خلاقانه است و حرفی در مورد زمان ما می زنه
کاپولا، در سن 84 سالگی، اعلام کرده که تا زمانی که برنامهی پخش فیلم مشخص نشود، تصمیمی در مورد حضور در جشنوارههای فیلم گرفته نخواهد شد. با وجود حضور افراد کنجکاو و علاقهمند در مراسم رونمایی، از جمله مدیران کمپانیهای سرشناس هالیوود، منابع متعدد درون سالن نمایش به Hollywood Reporter گفتهاند که «مگالوپلیس» برای پیدا کردن شریک پخش با مشکل بزرگی روبرو خواهد بود.
یکی از توزیعکنندگان فیلم میگوید:
هیچ راهی برای معرفی این فیلم به مخاطبان وجود ندارد. همه طرف کاپولا هستند و حس نوستالژی دارند، اما خب، روی تجاری قضیه هم هست.
یکی دیگر از شرکتکنندگان این مراسم اضافه کرد که «یه سکوت معنیدار در آخر فیلم وجود داشت» اما فیلم رو به عنوان یک شکست کامل رد نکرده است.
فیلم لرزون، سرگردون و پراکنده است؟ بله. اما واقعا خلاقانهست و حرفی در مورد زمان ما میزنه. فکر میکنم یه ناشر کوچیک و تخصصی اون رو قبول کنه.
80 تا 100 میلیون دلار برای تبلیغات جهانی مگالوپلیس
اما احتمالا یک ناشر مثل A24 یا Neon بودجهی لازم برای بازاریابی گستردهای که کاپولا در نظر دارد را نداشته باشد. یکی از منابع به THR گفته که کاپولا فکر میکرده خیلی سریع قرارداد میبندد و یک استودیو با خوشحالی حاضر میشود که هزینهی هنگفت تبلیغات (شامل چاپ و تبلیغات که همهی بازاریابی را در بر میگیرد) را تقبل کند، چیزی حدود 40 میلیون دلار برای تبلیغات داخلی و 80 تا 100 میلیون دلار برای تبلیغات جهانی.
این نوع اکران پرخرج، فیلم مگالوپلیس را برای یک ناشر تخصصی با پشتوانهی استودیویی، مثل Searchlight متعلق به کمپانی دیزنی یا Focus متعلق به کمپانی یونیورسال، مناسبتر میکند. اما منابع به THR میگویند که یونیورسال و فوکوس دیگر در مزایده شرکت نخواهند کرد.
یکی از افراد با سابقه در توزیع فیلم میگوید:
باور کردنش سخته که هیچ توزیعکنندهای حاضر بشه پول نقد بذاره و تو جایگاه اول برای جبران هزینههای تبلیغات و توزیع بمونه. اگه [کاپولا] خودش بخواد هزینههای تبلیغات رو تقبل کنه یا بخشی از اون رو تأمین کنه، فکر میکنم افراد بیشتری علاقهمند میشن.
آی مکس از فیلم جدید فرانسیس فورد کاپولا حمایت می کند؟
از آنجایی که کاپولا همیشه علاقهمند به اکران با آیمکس بوده، قبل از برگزاری این مراسم برای خریداران، یک نمایش خصوصی در دفتر مرکزی شرکت آیمکس در پلیا ویستای لسآنجلس برگزار شده است و این اولین باری بوده که کارگردان، این فیلم را به طور کامل روی پردهی آیمکس دیده است. با اینکه فیلم مگالوپلیس یک فیلم «فیلمبرداریشده برای آیمکس» نیست، کاپولا از تکنولوژی دوربینی استفاده کرده که به او اجازه بدهد تا صحنههای خاصی را فیلمبرداری کند که کل پردهی آیمکس را پوشش میدهد. اون همچنین با دیوید و پاتریشیا کیلی، کارشناسان ارشد کیفیت شرکت که به فیلمسازها مشاوره میدهند، همکاری کرده است.
منابع نزدیک به این پروژه میگویند که اگر این فیلم توزیعکننده پیدا کند، احتمالا آیمکس از آن حمایت میکند. اما آنها هم مثل بقیه، انتظار داشتند که این فیلم تجاریتر باشد.
بعد از واکنش ضعیف به نمایش 28 مارس، حتی مشخص نیست که آیا استودیویی حاضر میشود که با یک معاملهی خرید منفی (یعنی استودیو فیلم را به طور کامل بخرد) یا توزیع فیلم با یک کارمزد موافقت کند. یکی از روسای استودیو که در این مراسم حضور داشته، فیلم را «یک جور آزمایش مستقل» توصیف کرده که شاید بتوانند خانهای در یک سرویس استریم پیدا کند.
نکات جذاب از فیلم مگالوپلیس
بیشتر کسانی که با THR صحبت کردهاند، فیلم را اثری معرفی میکنند که فروش گسترده آن را به مخاطب عام به شدت سخت میکند. دو نفر گفتهاند که تشخیص دادن اینکه شخصیت خوب و بد داستان چه کسانی هستند، سخت است. استثنای بزرگ این موضوع، لبوف (یکی از شخصیتهای منفی) هست که به گفتهی آنها، بهترین بخش فیلم است.
چند نفر هم به صحنهی بهخصوص زنندهای اشاره کردهاند که در آن شخصیت جان ویت را در تخت با چیزی شبیه به نعوظی بزرگ نشان میدهد؛ این صحنه ظاهراً تغییر مسیر عجیبی میدهد که ما در اینجا اسپویل نمیکنیم.
البته همه از فیلم متنفر نشدند. یکی از بنیانگذاران یک ناشر تخصصی میگوید: «من خیلی ازش خوشم اومد.» او فیلم مگالوپلیس را «فیلمی بسیار عظیم» توصیف میکند که «واقعا زندگی خودش رو داره... تجارت رو چطور تعریف میکنین؟ به فیلمی مثل بلید رانر نگاه کنین، خیلی تجاریتر از آخر هفتهی اکرانش شد.» با وجود این رأی اعتماد، فیلم مگالوپلیس در استودیوی او جایی پیدا نخواهد کرد: «پیدا کردن زوج مناسب زمان میبره».
با این حال، رئیس یک استودیوی دیگر در ارزیابیاش بسیار کملطفی کرده است:
اصلا خوب نیست، دیدن فیلم خیلی ناراحتکننده بود. هرکسی که پشت بازاریابی و تبلیغاتش باشه، پولشو از دست میده. این نباید نحوهی پایان دادن کاپولا به کارگردانیاش باشه.
افزودن دیدگاه
دیدگاه کاربران