مصاحبه جدید پاکو خمز: قهرمانی در لیگ ایران سخت‌تر از حد معمول است/ دوست ندارم با گواردیولا مقایسه شوم

کدخبر (234363) | 05 اسفند 1402 | ساعت 19:33
0 54
مصاحبه جدید پاکو خمز: قهرمانی در لیگ ایران سخت‌تر از حد معمول است/ دوست ندارم با گواردیولا مقایسه شوم
پاکو خمز، سرمربی تراکتور، در جمع اصحاب رسانه حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، سرمربی تیم فوتبال تراکتور گفت:

گروهی از بازیکنان حرفه‌ای و با شخصیت را در اختیار دارم و از تک تک بازیکنانم بسیار راضی هستم.

مصاحبه جدید پاکو خمز

پاکو خمز امروز شنبه ۵ اسفندماه طی گفت‌وگویی با جمعی از اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه باتوجه به فراهم کردن امکانات لازم از سوی باشگاه، نتایج تیم را چطور ارزیابی می‌کنید؟ اظهار داشت:

  ما از ۱۵ مسابقه در نیم فصل اول ۲۸ امتیاز کسب کرده‌ایم. بیشترین امتیازی که تراکتور در سال‌های اخیر توانسته به دست آورد، ۵۲ امتیاز بوده است. اکنون ۲۸ امتیاز داریم و بیش از نصف ۵۲ امتیاز را کسب کرده‌ایم. ارزیابی من از نیم فصل اول در مجموع بسیار مثبت بوده است. اگر بتوانیم عملکرد نیم فصل اول را تکرار کرده و بهبود ببخشیم، رکورد می‌زنیم.

سرمربی تراکتور درخصوص اینکه چرا ترکیب تراکتور هر هفته دچار تغییر می‌شود؟ بیان کرد:

  تشخیص داده‌ام ترکیب تیم را در هر بازی، تغییر دهم و این موضوع به نتایج تیم لطمه نزده است. امتیازات کسب شده هم این گفته من را تأیید می‌کند. هیچ کس نمی‌داند اگر با ترکیب دیگری بازی می‌کردیم، چه اتفاقی می‌افتاد.

خمز در پاسخ به این سوال که خواسته هواداران کسب پیروزی مقابل تیم‌های مدعی بوده و چیزهای دیگر آنان را راضی نمی‌کند، گفت:

  این نظر شما است. شما نماینده همه هواداران تراکتور نیستید. ما سعی می‌کنیم به بهترین شکل رقابت کنیم. امکان دارد ببریم و یا شکست بخوریم؛ چرا که درخصوص رقابت با سه تیم خوب لیگ‌برتر صحبت می‌کنیم. دوست داریم در بازی مقابل این تیم‌ها، پیروز شویم. قبول دارم، در بازی‌های رو در رو با سه تیم بالای جدول، امتیازات خوبی نگرفته‌ایم. سعی خواهیم کرد در دیدار مقابل استقلال و سپاهان در تبریز با تلاش بیشتر، پیروز شویم. من نخستین کسی هستم که از عملکرد تیم در این بازی‌ها ناراضی هستم. دوست دارم تمام بازی‌ها را ببریم. برخی دیدارها دشوار هستند، برخی دیگر سختی کمتری دارند. 

وی در رابطه با اینکه ملوان توانسته مقابل تیم‌های مدعی پیروز شود، ولی تراکتور نتوانسته و هواداران نگران رتبه تیم در پایان لیگ هستند، گفت:

  شما از کجا می‌دانید در پایان فصل چه رتبه‌ای کسب می‌کنیم؟ پیشگویی می‌کنید. ۱۴ مسابقه باقی مانده و نهایت تلاش‌مان را انجام خواهیم داد. صحبت در خصوص این موضوعات از هم اکنون، معنی خاصی ندارد. به نظرم تمرکز بیش از حد روی بازی با سه تیم مدعی است. لیگ ۱۶ تیم دارد. باید سعی کنیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. بهانه قابل قبول نبوده و بازی خوب برای پیروزی در دیدار با تیم‌های مدعی انجام نداده‌ایم. اینکه قضاوت در خصوص نتایج تیم تنها معطوف به بازی با این سه تیم باشد، بی‌انصافی است. 

خمز در پاسخ به این سوال، به نظر می‌آید شکست مقابل تیم‌های مدعی عادی انگاری شده و در این زمینه شما خونسرد هستید. چرا نتوانستیم بازی بهتری به نمایش گذاشته و پیروز شویم؟ گفت:

  ما می‌توانیم بهتر از آن تیم‌ها بازی کنیم. ولی متأسفانه موضوع این است که آنان بازی را برده‌اند. به من یاد داده‌اند هیچ گاه خودم را با کسی مقایسه نکنم و بهترین عملکرد را همیشه از خود نشان دهم، بدون اینکه به کسی نگاه کنم. من خودم را با گواردیولا، کلوپ و آنچلوتی مقایسه نمی‌کنم و می‌خواهم بهترین عملکرد را داشته باشم. بازیکنان نیز به جای مقایسه خودشان با دیگران، باید بهترین عملکرد را داشته باشند.

وی ادامه داد:

  من چیزی را عادی نشان نداده‌ام و سعی کرده‌ام واقعیت‌ها را بگویم. سال گذشته مقابل این تیم‌ها دو بار پیروز شدیم، ولی امسال چنین نشده است. ما نهایت تلاش را می‌کنیم تا بهترین عملکرد را در این بازی‌ها داشته باشیم.

سرمربی تراکتور در پاسخ به این سوال که، آیا بهترین ورژن خود را در این فصل ارائه داده‌اید؟ گفت:

  شما سعی می‌کنید بهترین خبرنگار باشید؟ چنین سوالاتی بی‌معنا است. هر روز سعی می‌کنیم بهتر شویم. هنوز کار زیادی برای رسیدن به نقطه آرمانی داریم تا با نوع بازی‌مان پیروز شویم.

وی در مورد اینکه عملکرد خود در ۱۴ ماه را چطور ارزیابی می‌کند و چه نمره‌ای به خود می‌دهد؟ اظهار داشت:

  من هر روز هر چه در توان دارم را انجام می‌دهم. تمامی کارهایم با نهایت تلاش بوده و دوست ندارم خودم را بابت برخی چیزها سرزنش کنم. سعی می‌کنم کارم را به بهترین شکل انجام دهم. براساس قراردادی که با باشگاه دارم، بیشترین تلاش را انجام می‌دهم.

سرمربی تراکتور در خصوص نظر کارشناسان مبنی بر مشکل تیم در پست هافبک دفاعی و بالا بودن تعداد وینگرهای تیم، اضافه کرد:

  قنبری، آلوارو و رستمی، سه وینگر تیم را در نقل و انتقالات زمستانی از دست داده بودیم و نیاز به جذب بازیکن جانشین داشتیم. فقط صفا هادی را در پست هافبک دفاعی در اختیار داشتیم و براساس نیاز تیم، گزینه‌های مختلف را در این پست بررسی کردیم. گزینه‌های موجود تفاوت چندانی با بازیکنان کنونی نداشتند و در نهایت بازیکنی جذب نشد؛ بنابر این در نیم فصل دوم در صورت نبود صفا هادی، از سایر بازیکنان تیم در این پست استفاده خواهیم کرد.

پاکو خمز: کامبک زدن در ایران خیلی سخت است

خمز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عملکرد باشگاه در نقل و انتقالات رضایت شما را جلب کرده است؟ توضیح داد:

  از تیمی که دارم بسیار راضی هستم. از اینکه مربی این باشگاه و بازیکنان هستم به خودم افتخار می‌کنم. گروهی از بازیکنان حرفه‌ای و با شخصیت را گردهم آورده‌ایم. هر روز تمرینات بازیکنان را زیر نظر دارم و به این نتیجه رسیده‌ام ارزش آن را دارد که با آنان کار کنم. چون نهایت تلاش را انجام می‌دهند و با اینکه مربی خارجی آمده و شرایط فرق کرده، اما خودشان را با وضعیت وفق می‌دهند. در مجموع از کل تیم بسیار راضی هستم.

خمز در پاسخ به این سوال، چرا تراکتور نتوانسته بعد از دریافت گل به بازی برگردد؛ آیا به ضعف کادرفنی بر می‌گردد؟ گفت:

  تقریباً تمام تیم‌های ایران بعد از دریافت گل شکست می‌خورند. کامبک زدن در ایران خیلی سخت است. ما هم هر موقع به گل دست یافته‌ایم، تیم‌های دیگر نتوانستند نتیجه را بازگردانند. دلیل اصلی آن، نوع فوتبالی است که در لیگ ایران به نمایش گذاشته می‌شود و دلیل دیگر نیز اتلاف وقت تیم‌ها است. وقتی یک تیم پیش می‌افتد، با اتلاف وقت نمی‌گذارد بازی ریتم خود را  به دست آورد. دروازه‌بانان و چندین بازیکن بارها خودشان را به مصدومیت می‌زنند. این موضوع تقریباً در خصوص همه تیم‌های لیگ برتری صدق می‌کند. معدود تیم‌هایی توانسته‌اند نتیجه را بازگردانند. این امر دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد و از نظر ورزشی همان موضوعاتی بود که اشاره کردم.

مصاحبه جدید پاکو خمز: قهرمانی در لیگ ایران سخت‌تر از حد معمول است/ دوست ندارم با گواردیولا مقایسه شوم

وی در پاسخ به این سوال که باشگاه تراکتور هدایت‌اش را به سرمربی لالیگایی سپرده تا تغییری در فوتبال ایران ایجاد کند، چرا ما امسال هیچ سهمی از کامبک‌های رخ داده در لیگ نداریم؟ بیان کرد:

  یکی از علت‌ها این بوده که ما در بسیاری از بازی‌ها پیروز شده‌ایم و کمتر فرصت جبران نتیجه پیش آمده است. اگر موضوعی صرفاً در خصوص تیم ما صدق کند، باید از بُعد فنی بررسی شود. معتقدم هیچ‌گاه نباید در لیگ ایران، گل اول را دریافت کنیم.

سرمربی تراکتور در رابطه با امکان حضور اصحاب رسانه در تمرینات، اظهار داشت:

  اصحاب رسانه نیز باید رفتار حرفه‌ای و مبتنی بر قوانین داشته باشند؛ در این صورت این آمادگی را داریم که هر از گاهی تمرینات را با حضور اصحاب رسانه برگزار کنیم.

پاکو خمز: قهرمانی در لیگ ایران سخت‌تر از حد معمول است 

وی در پاسخ به این سوال که آخرین بار که آقای نصرتی به شما مشورت داده و با حرف ایشان بازیکنی را در ترکیب قرار داده‌اید و یا تاکتیک تیم را تغییر داده‌اید، چه زمانی بوده است؟ گفت:

  من هر روز با ایشان صحبت کرده و از نقطه نظرات‌شان استفاده می‌کنم و باهم تبادل نظر می‌کنیم و در جلسات فنی، از نظرات ایشان استفاده می‌کنم و اینکه او شناخت بهتری نسبت به ما از تیم‌های رقیب دارد، برای من مهم بوده و حتماً از دیدگاهش بهره می‌برم.

سرمربی تراکتور در پاسخ به این سوال که خودشان مدعی هستند دخالت زیادی در تصمیمات ندارند؟ گفت:

  چه کسی این موضوع را به شما گفته است؟ 

خبرنگاران پاسخ دادند:

  خودش در فضای مجازی اعلام کرده است.

سرمربی تراکتور ادامه داد:

  اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، آقای نصرتی باید از جمع ما جدا شود. نصرتی یکی از کمک مربیان بوده؛ بنابراین ایشان تصمیم‌گیر نهایی نیست و وظیفه‌شان کمک به تیم است. تصمیم‌گیر نهایی من هستم و مسئولیت نیز با من است. اگر غیر از این باشد؛ ایشان سرمربی است و من دستیار. محمد نصرتی نظرش را اعلام می‌کند. اگر او بر این باور است که من توجه کافی به صحبت‌هایش ندارم، این موضوع را باید به خود من اعلام کند، نه در فضای مجازی. ما هر روز همدیگر را می‌بینیم و همکاری داریم. اگر من یک روز از دستیارانم ناراضی باشم، وظیفه دارم رو در رو صحبت کنم. فکر کنم راه و روش درست همین است. البته نمی‌دانم این حرف شما درست است یا نه. اگر چنین باشد، این موضوع نباید رسانه‌ای می‌شد.  

مدیر روابط عمومی و رسانه باشگاه گفت:

  آقای نصرتی فقط اعلام کرده تصمیم‌گیر نهایی من نیستم. 

خمز در ادامه خاطرنشان کرد:

  پس در این صورت، شرایط فرق کرد. بله درست می‌گوید، ایشان به من کمک کرده و موضوعاتی را منتقل می‌کند و من تصمیم‌ می‌گیرم که از نکات فنی ایشان استفاده کنم یا نه. تصمیم نهایی در زمینه چینش ترکیب تیم و موضوعات دیگر با خود من است. آمده‌ام در خصوص فوتبال صحبت کنیم نه شایعات. این موضوعات برای من جذابیت ندارد. دستیاران ما خوب هستند و نیازی به تقویت نداریم. 

وی در خصوص صحبت‌های یک خبرنگار مبنی بر اینکه نتایج تراکتور فاجعه نیست، اصحاب رسانه تراکتور را دوست دارند، انتظارشان از شما بالا بوده و می‌خواهند تراکتور در قواره تیم مدعی باشد، گفت:

  من هم عاشق تراکتور هستم. هیچ جای دنیا مربیان قهرمان لیگ نیستند، بلکه این تیم‌ها هستند که قهرمان می‌شوند. فکر می‌کنم همه هر سال دوست دارند تراکتور قهرمان شود. اما چرا هیچ وقت قهرمان نشده است؟ پاسخ ساده است. چون آرزو و خواستن کفایت نمی‌کند. شایستگی‌ها را باید نشان داد و با بهترین‌ها رقابت کرد. اینکه کل فصل در رده‌های بالای جدول بجنگیم، کار بسیار سختی است. اگر این هدف محقق نشود، به این معنی نیست که همه چیز فاجعه‌بار بوده است. موضوعات را باید با دید وسیع‌تری ببینیم. همه دوست داریم ببریم. 

خمز اضافه کرد:

  فرض کنیم مثلاً سوم شده‌ایم، آیا شکست مفتضحانه بوده و فصل اسف‌بار داشته‌ایم؟ قهرمان شدن بسیار دشوار بوده و در لیگ ایران نیز بسیار دشوارتر از حد معمول است؛ چرا که تیم‌ها نزدیک هستند و هر نتیجه‌ای می‌تواند در بازی‌ها رقم بخورد؛ بنابراین دستیابی به سطحی که تیم بتواند با سه تیم بالای جدول رقابت نزدیک داشته باشد، خیلی سخت است. ما در این راستا تلاش می‌کنیم. اگر این قهرمانی محقق نشود، بدین معنی نبوده که فاجعه رخ داده است.

مصاحبه جدید پاکو خمز: قهرمانی در لیگ ایران سخت‌تر از حد معمول است/ دوست ندارم با گواردیولا مقایسه شوم

پاکو خمز: زمانی که به تراکتور آمدم، گوستاوو وینگر بود

وی در پاسخ به این سوال که از مهدی شیری در بازی با استقلال در پست غیرتخصصی وینگر راست و از گوستاوو واگنین نیز در بازی با پرسپولیس در پست غیرتخصصی وینگر راست استفاده کردید، آیا چینش ترکیب اشتباه بود؟ توضیح داد:

  زمانی که به تراکتور آمدم، گوستاوو وینگر بود که رفته رفته از این بازیکن در میانه میدان استفاده کردم. منظورم این است که گوستاوو با پست وینگر راست آشنایی کامل دارد. ما در مورد سبک بازی صحبت نمی‌کنیم، بلکه حرفمان در خصوص پست بازیکنان است. پس پست وینگر در هر سیستمی که بگویید، همان وینگر است.

سرمربی تراکتور ادامه داد:

  ما در پنج بازی آخر نیم فصل دوم که چهار پیروزی و یک تساوی به دست آوردیم، از گوستاوو در پست وینگر راست استفاده کرده بودیم. منظور شما این است که گوستاوو در بازی‌های بزرگ در میانه میدان بازی کند و در سایر دیدارها در پست وینگر؟ اما شرایط مهدی شیری فرق می‌کند. او معمولاً در پست وینگر راست بازی نمی‌کند. در بازی با استقلال قصد داشتیم بیشتر از کناره‌ها استفاده کنیم و شیری هم خوب سانتر می‌کند، ولی نتیجه این تغییر پست خوب نبود و مسئولیت با من بود. اما مورد گوستاوو متفاوت است. این بازیکن آشنایی کامل با پست وینگر دارد. نوع وظایفش هم به شکلی طراحی شده بود که بیشتر متمایل به داخل بازی کند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا در بازی‌های پرفشار‌تر هم باید با روش پِرس از بالا استفاده کنیم یا اینکه فضاها را ببندیم؟ چون با یک سبک در تمامی دیدارها بازی می‌کنیم. آیا مدافعان وسط ما این توانایی را دارند که در چنین دیدارهایی مدام استارت زده و بالا بیایند یا اینکه بهتر است داخل محوطه جریمه بمانند؟ گفت:

  من مربی‌ای هستم که دوست ندارم نسبت به نوع بازی حریف، نوع بازی تیم را عوض کنم. دوست دارم بازیکنان همان طور که در تمرینات کار می‌کنند در مسابقات هم ظاهر شوند. نمی‌خواهم نحوه بازی تیم را نتیجه و تیم حریف تعیین کند. به نحوی تمرین می‌کنیم که در بازی‌های پرفشار هم فوتبال خودمان را به نمایش بگذاریم. 

خمز ادامه داد:

  من 20 سال است بازی‌های «لیونل مسی» را دنبال می‌کنم و همه نحوه بازی‌اش را تحلیل کرده‌اند و می‌دانند چطور بازی می‌کند؛ اما هیچ کس نمی‌تواند او را متوقف کند. تیم‌ها نوع بازی منچسترسیتی را تحلیل نمی‌کنند؟ آنان فقط یک شیوه دارند و آن هم حمله کردن و پیروزی است. شما خیال کرده‌اید که صرفاً با داشتن شناخت از حریف، می‌توانید یک تیم را متوقف کنید؟ فوتبال پیچیده‌تر بوده و استعداد و توانایی را نمی‌توان با تحلیل مهار کرد. 

وی تأکید کرد:

  نتیجه بیشتر مسابقات بر مبنای استعداد و نبوغ بازیکنان رقم می‌خورد. هر مربی یک ایده و شیوه‌ای از بازی دارد. من هم شیوه خودم را دارم و به بازیکنانم انتقال داده‌ام. حالا این شیوه برخی تیم‌ها موفقیت‌آمیز بوده و برخی تیم‌ها نه. در نهایت هیچ سبک بازی نیست که برد یک تیم را تضمین کند.

پاکو خمز: مسئول شکست‌ها من هستم نه مالک و مدیرعامل

خمز درباره انتخاب جایگزین «خوآکین گیل» گفت:

  آقای عسگری با سابقه کار در باشگاه‌های تراکتور و پرسپولیس، به عنوان آنالیزور به کادر ما اضافه شده است. 

وی در پاسخ به این سوال، اتفاقات تیم باعث ایجاد هجمه علیه مالک باشگاه می‌شود، آیا شما درخواستی داشته‌اید که ایشان فراهم نکرده است؟ بیان کرد:

  از زمانی که من به باشگاه تراکتور آمده‌ام، رشد بسیار زیادی از نظر فوتبالی و امکانات زیرساختی داشته‌ایم. هر روز امکانات جدید برای تیم فراهم می‌شود تا بهتر کار کنیم. زمانی که نیازی به جذب بازیکن باشد، سعی می‌کنیم براساس بضاعت‌مان و گزینه‌های موجود، بهترین تصمیم را اتخاذ کنیم. تمامی این‌ اتفاقات مثبت به لطف هزینه‌های آقای زنوزی رخ داده است. 

خمز خاطرنشان کرد:

  دوست دارم هواداران عزیز و خبرنگاران گرامی بدانند که همه چیز به لطف آقای زنوزی میسر شده و ایشان ثروت‌شان را خرج ما می‌کنند. به نظر اشخاص احترام می‌گذارم؛ اما نمی‌توانم درک کنم وقتی ما مسابقه‌ای را واگذار می‌کنیم، چرا عده‌ای مسئولیت شکست را گردن آقایان زنوزی و نصیرزاده می‌اندازند؟ مسئول شکست‌ها من هستم. هواداران و اصحاب رسانه اگر خواستید مسئولیت شکست را گردن کسی بی‌اندازید، بدانید آن شخص من هستم. اگر آقای زنوزی نبود، این اتفاقات مثبت رخ نمی‌داد. آقای زنوزی برای تراکتور و این خطّه بسیار دست و دل باز بوده‌اند و عمیقاً باید از ایشان سپاسگزار باشیم. غیرمنصافانه است که بعد از باخت، ایشان را مقصر بدانیم. مقصر اصلی سرمربی است نه شخص دیگری، یک بار برای همیشه این موضوع را اعلام می‌کنم. 

وی تأکید کرد:

  هواداران عزیزمان بدانند در عین حال که قبول داریم در بازی‌های مهم نتایج خوبی کسب نکرده‌ایم؛ تلاش می‌کنیم تا در ادامه نتایج بهتری به دست آوریم. ارتباط صمیمانه با اصحاب رسانه اتفاق خوبی بوده و باعث انتقال خوب و درست موضوعات به هوادران می‌شود. ممکن است هر از گاهی پاسخ‌هایم قانع کننده نباشد. امکان دارد همه دچار اشتباه شوند. رابطه خوب با خبرنگاران مثمرثمر است. ما باید تصویر خوشبینانه‌ای برای هواداران نشان دهیم، بدانند که چقدر عطش برد داریم. بازیکنان به محبت و حمایت هواداران نیاز دارند تا عملکردشان بهتر شود. 

سرمربی تراکتور در پایان خاطرنشان کرد:

  وضعیت تیم در نگاه کلی بد نیست. هنوز می‌توان برای کسب عناوین تلاش کرد و چیزهایی به دست آورد. ما نیازمند شور، مهر و حمایت هواداران هستیم. آرامش، خوش بینی و باور به پیشرفت تیم در آینده، پیام ما بوده و همه ما آرزو داریم روزی تراکتور قهرمان شود و چه بهتر است که این قهرمانی در زمان ما رخ دهد.

رسمی: محمد خدابنده‌لو به پرسپولیس پیوست + عکس

رسمی: محمد خدابنده‌لو به پرسپولیس پیوست + عکس

بیشتر بخوانید
05 اسفند 1402 | ساعت 17:48
بیشتر بخوانید
8 میلیارد رضایت نامه پرداخت شد: خدابنده لو به زودی در پرسپولیس...

8 میلیارد رضایت نامه پرداخت شد: خدابنده لو به زودی در پرسپولیس...

بیشتر بخوانید
05 اسفند 1402 | ساعت 16:07
بیشتر بخوانید
صحبت های فرهاد مجیدی پیش از دربی امارات

صحبت های فرهاد مجیدی پیش از دربی امارات

بیشتر بخوانید
05 اسفند 1402 | ساعت 16:04
بیشتر بخوانید
مقصد جدید عارف غلامی مشخص شد + عکس

مقصد جدید عارف غلامی مشخص شد + عکس

بیشتر بخوانید
05 اسفند 1402 | ساعت 14:10
بیشتر بخوانید
زنگ خطر جدی AFC برای استقلال و پرسپولیس: فقط چند روز فرصت دارید!

زنگ خطر جدی AFC برای استقلال و پرسپولیس: فقط چند روز فرصت دارید!

بیشتر بخوانید
05 اسفند 1402 | ساعت 12:17
بیشتر بخوانید
اعتصاب شهاب زاهدی برای جدایی

اعتصاب شهاب زاهدی برای جدایی

بیشتر بخوانید
05 اسفند 1402 | ساعت 12:07
بیشتر بخوانید

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...