مصاحبه جدید یحیی گل محمدی؛ از علت جدایی رامین رضاییان تا احتمال سرمربیگری در سپاهان!

کدخبر (234990) | 26 اسفند 1402 | ساعت 13:56
0 33
مصاحبه جدید یحیی گل محمدی؛ از علت جدایی رامین رضاییان تا احتمال سرمربیگری در سپاهان!
یحیی گل محمدی گفت و گوی جدیدی داشت و در آن به تشریح حواشی دوران حضورش در پرسپولیس پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، یحیی گل‌محمدی، سرمربی پیشین پرسپولیس، بعد از چهار فصل کار در جمع سرخپوشان در حالی به پایان کار خود در پرسپولیس رسید که بعد از این تصمیم، سکوتی معنادار را در دستور کار خود قرار داد.

یحیی که البته همچنان تمایلی به صحبت در این باره ندارد، عنوان کرد: خودم زیاد دوست ندارم درباره تیمی که بودم و کار کردم، صحبت کنم‌. دوست دارم بیشتر درباره کلیات و بحث مربیگری در فوتبال و استراتژی صحبت شود. من فقط یک هدف داشتن و آن هم موفقیت تیم بود.

وی افزود: چالش‌هایی که پیش آمد فقط برای این بود که امکانات و شرایطی که باید مهیا می‌شد، برای من خیلی کم اتفاق افتاد‌. احساسی که من داشتم این بود که شاید وجود من باعث این اتفاقات بوده است. بهترین تصمیمی که گرفتم همین جدایی از پرسپولیس بود.

سرمربی سابق پرسپولیس در پاسخ به این سوال که چرا این مقطع را برای جدایی انتخاب کرد؟ توضیح داد: مقطعی که من جدا شدم، مقطعی بود که باشگاه فرصت داشت مربی جدید بگیرد. تعطیلات ۴۰-۵۰ روزه خوبی وجود داشت که هم می‌توانستند استراحت بدهند، هم فصل نقل و انتقالات بود و هم می‌توانستند تمرینات خوبی داشته باشند.

مصاحبه جدید یحیی گل محمدی

او همچنین ادامه داد: تصمیمی که گرفتم، بهترین زمان برای تیم بود. دیدید که بعد از جدایی من اتفاقات خیلی خوبی در این باشگاه افتاد، هم در بحث گرفتن بازیکن و هم در بحث اردو. اگر بعدها یک نفر از من بپرسد بیشترین کمکی که به پرسپولیس کردی چه بود، می‌گویم جدایی‌ام از پرسپولیس. از لحاظ کاری ضربه زیادی به من خورد، از لحاظ اعتباری شرایط خوبی برای به وجود نیامد اما همه این تصمیم‌گیری‌ها به نفع پرسپولیس شد.

رامین رضاییان در دومین دوره حضورش در پرسپولیس نیز نتوانست به جام قهرمانی برسد اما در شرایطی که هواداران او انتظار امضای قراردادی جدید را با ستاره محبوب داشتند، ناگهان دانیال جانشین او شد و رامین به اصفهان رفت.

البته حضور شش ماهه رضاییان در پرسپولیس کم جنجالی نبود. از صحبت‌های او در برنامه زنده تلویزیونی که واکنش‌ بازیکنان پرسپولیس را داخل تیم به دنبال داشت تا ماجراهای بعدی که به جدایی رضاییان منجر شد.

گل‌محمدی در این باره با ادبیات همیشگی و آرام خود عنوان کرد: رامین خیلی کمک می‌کرد و شرایطش تازه خوب می‌شد اما مصاحبه‌ای کرد که جو را برای ماندنش سخت کرد‌.

او با اشاره به وضعیت رختکن توضیح داد: شرایطی که برای ادامه کارش در تیم و رختکن وجود داشت، خیلی سخت بود. در واقع تصمیم شخصی خودم نبود، تصمیم جمعی بود. کسی نیامد به من این حرف را بزند که رامین نباید باشد اما این احساس داخل رختکن و تیم وجود داشت.

یحیی با اشاره به این مصاحبه ادامه داد: شاید بنده خدا نیتی هم نداشت و تازه هم با جو ایران آمده بود اما صحبت‌هایی شد که باعث ایجاد اختلاف داخل تیم می‌شد و باید از این اختلاف جلوگیری می‌شد. هرچند که عملکردش واقعا خوب بود و زمانی که به سپاهان رفت، انقدر خوب بازی کرد که به تیم ملی هم دعوت شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا در ابتدای فصل تصمیمی برای بازگرداندن رامین رضاییان داشته؟ گفت: نه، برنامه‌ای نداشتیم.

یحیی در عین حال به کنار گذاشتن سیدجلال در پایان لیگ بیست و یکم نیز اشاره کرد و در این خصوص گفت: گاهی اوقات مربی به شرایطی می‌رسد که باید تصمیمات بزرگ و سختی بگیرد که شاید خیلی‌ها خوششان نیاید یا باورشان نشود‌، ولی باید گرفته شود. باید از یک مرزی عبور کنی و پوست اندازی کنی و شرایط جدیدی را به وجود بیاوری تا انگیزه جدیدی داخل تیم به وجود بیاید‌. شما گواردیولا را ببینید که حتی با وجود اینکه قهرمانی می‌آورد، ۳-۴ بازیکن را کنار می‌گذارد تا انگیزه وجود داشته باشد و بازیکنان فکر نکنند همیشه هستند.

وی افزود: به نظرم یک کار حرفه‌ای و درست است. گرفتن این تصمیمات در ایران خیلی سخت است. شاید هواداران ما مثل هواداران آنها خیلی حرفه‌ای برخورد نکنند. اینجا احساساتی‌تر هستند و بازیکنانی وجود دارند که در دل مردم جا دارند و خاطرات خیلی خوبی برای هواداران ساخته‌اند. وقتی مربی با اینها برخوردی دارد که جو جدیدی به وجود می‌آید، خیلی سخت است، اما ناچار هستی که این تصمیمات را بگیری.

او در مورد مهدوی کیا نیز صحبت قبلی خود را تکرار کرد: من نمی‌گویم تصمیمی که درباره مهدی [مهدوی کیا] گرفتیم، درست بود یا غلط ولی هدف این بود که باز هم مصلحت تیم در نظر گرفته شود.

یحیی گل‌محمدی در حالی از گود مربیگری خارج شده که برای بیش از ده سال به صورت مستمر هدایت تیم‌های مختلف را برعهده داشت.

او در گفتگویی که داشت در این مورد اظهار داشت: دنیای مربیگری همین است. مواقعی از سال نمی‌توانی نفس بکشی و تعطیلات خوبی داشته باشی و به خانواده‌ات برسی. این اتفاق از زمانی که من کار مربیگری را در سال ۸۸-۸۹ شروع کرد، تا الان همین بوده است. کلا دو مقطع بود که نیم فصل دوم مشابه الان بود؛ یکی در تراکتور بود و یکی هم اتفاقاتی که نیم فصل امسال افتاد. به جز این دو مقطع در حال کار کردن و مربیگری بودیم.

یحیی در پاسخ به این سوال که چرا نتوانست مثل علی پروین کار کند و ده سال در این تیم کار کند؟ عنوان کرد: باید کلی‌تر به قضیه نگاه کنیم. شاید فوتبال ایران، فوتبال حرفه‌ای نیست.‌ اسمش حرفه‌ای است اما از لحاظ فوتبالی، امکاناتی، مالی، تصمیماتی که گرفته می‌شود و ... فاکتورهای حرفه‌ای را ندارد. فوتبال ایران به احساسات و عواطف برمی‌گردد و اینکه مقطعی فکر کنیم. همه انتظار دارند که تو موفق باشی و قهرمان شوی و هیچ چیزی جز این انتظارات را برآورده نمی‌کند.

وی افزود: من در هر باشگاهی که بودم همیشه به بازیکنانم گفتم مهم‌ترین چیزی که وجود دارد، تیم است و هیچکس بالاتر از تیم نیست. هر تصمیمی که خودم گرفتم، چه درست و چه غلط، تمام ذهنیتم این بوده که تصمیمم به نفع تیم باشد. ممکن است یک بازیکن را کنار بگذاری، با مدیریت باشگاه وارد دعوا شوی و یا تصمیماتی گرفته شود که هواداران دوست نداشته باشند. این تصمیمات یک هدف دارد و آن هم مصلحت تیم است.

گل‌محمدی با اشاره به شرایط کار خود و سایر مربیان ایرانی گفت: مربیان ایرانی همیشه دنبال این بودند که کار درست و سالم انجام بدهند. به خصوص این نسلی که وجود دارد، حرفه‌ای‌تر با فوتبال برخورد می‌کنند و مربیان از لحاظ کاری وقت بیشتری می‌گذارند. خود من که به شروع مربیگری‌ام فکر می‌کنم، شاید وقت کمتری می‌گذاشتم اما هر چه جلو آمدیم، قضیه حساس‌تر می‌شد و حرفه‌ای‌تر فکر می‌کردیم. این اواخر ۷-۸ صبح تا غروب سرکار بودیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا باتوجه به پیشینه پرسپولیسی، حضورش در سایر تیم‌های مدعی مشکل ساز نخواهد شد؟ گفت: اصلا. من در تیم‌های دیگری که کار کردم، معمولا در تیم‌های بحران‌زده‌ای که مشکل داشتند، بودم و تاثیرات خودم را خوب یا بد گذاشتم. من به عنوان یک شخصی که حرفه‌ام مربیگری است، حتی اگر به تیم‌های رقیب هم بروم، یک هدف دارم و آن هم اینکه نسبت به کارم متعهد باشم.

گل‌محمدی با اشاره به نحوه کار در این تیم‌ها عنوان کرد: هر کاری که یک مربی با توجه به تعهدی که دارد می‌کند، فقط در جهت این است که تیم موفق باشد. تمام تصمیماتی که می‌گیری، در جهت این است به نفع تیمت باشد. حتی ممکن است راجع به داوری و برنامه‌ریزی مسابقات صحبت کنی. این خیلی طبیعی است و انتظاری که همه هواداران از مربی‌شان دارند، این است که مربی در مورد مصالح باشگاه صحبت کند؛ این انتظارات واقعا به جا است و قطعا در هر باشگاهی که باشم، منافع آن باشگاهی که با آن قرارداد دارم، مهم‌تر است.

یحیی در خصوص واکنش احتمالی طرفداران پرسپولیس اظهار داشت: طرفداران هم درک می‌کنند. همانطور که انتظار دارند زمانی که برای تیم‌شان کار می‌کنم، منافع آنها را در نظر بگیرم، قطعا این درک و شعور را هم دارد. الان این مسئله در فوتبال ما خیلی بهتر شده و حتی هواداران‌مان هم خیلی حرفه‌ای به این قضیه فکر می‌کنند و زمانی که مربی‌ای را که در آن باشگاه بوده و کار کرده و برایشان زحمت کشیده، در یک باشگاه دیگر می‌بینند، مشکلی به وجود نمی‌آید.

این در حالی است که گل‌محمدی پیش‌تر در لیگ هفدهم هدایت تراکتور را برعهده داشت اما پنجره بسته سرخپوشان تبریزی و شرایط نامطلوب این تیم باعث شد تا یحیی نتایج ضعیفی کسب کند و در نیم فصل دوم هم از سمت خود برکنار شود.

در این فصل نیز نام یحیی پیرامون دو باشگاه مدعی شنیده می‌شد و حالا او رسما اعلام آمادگی کرده تا در آینده در تیمی به جز پرسپولیس هم سرمربیگری کند.

حدود دو دهه بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان که با حذف ایران در مرحله گروهی همراه بود، همچنان مسائل مربوط به تیم ملی ایران زیر رهبری برانکو مورد توجه قرار دارد.

مصاحبه جدید یحیی گل محمدی؛ از علت جدایی رامین رضاییان تا احتمال سرمربیگری در سپاهان!

در آن زمان شایعاتی مبنی بر دو دستگی شدید در تیم ملی ایران وجود داشت اما حالا این شایعات کاملا از سوی بازیکنان تایید می‌شوند و در تازه‌ترین مورد، یحیی گل‌محمدی در این مورد صحبت کرده است. 

او با اشاره به دو دستگی تیم ملی توضیح داد: من دقیقا رابط بین دو باند بودم. هم ارتباط خوبی با باند پایینی داشتم و هم ارتباط خوبی با باند بالایی‌‌.

وی افزود: حرف‌های این باند را به آن باند منتقل می‌کردم و حرف‌های آن باند را به این باند. دوست نداشتم یک گروه یک باند تشکیل بدهند و سعی می‌کردم در تیم ملی ارتباط بین بازیکنان جوان و بزرگترها را بهتر کنم و بیشتر با هم صحبت کنیم و نزدیک هم شویم. در آن مقطع هر کاری توانستم کردم اما شکاف وجود داشت.

یحیی با تایید این موضوع اظهار داشت: متاسفانه اینکه تیم دو گروه شده بود، واقعیت داشت اما زیاد در بازی تاثیر آنچنانی نمی‌گذاشت. اینکه بازیکنی در زمین به یک بازیکن دیگر پاس ندهد، وجود نداشت. من این را حس نکردم و در تیم ملی ندیدم. شاید نگاه من خیلی نسبت به بازیکنان مثبت بود.

یحیی در پاسخ به این سوال که بدترین اتفاق زندگی برای او چه چیزی بوده است؟ گفت: من به واسطه بیماری‌ام ضربه زیادی خوردم و ۲-۳ خیلی اذیتم کرد. اولا که تشخیص خوبی داده نشد تا درمان خوبی داشته باشم و تشخیص‌ها و درمان‌هایم متفاوت بود و دو بار بیماری‌ام عود کرد. گاهی اوقات می‌گفتم فوتبال را کنار بگذارم و دیگر نمی‌توانستم راه بروم.

وی افزود: یکی از بازیکنانی که این اتفاق برایش افتاده، اسمش در این مصاحبه آمده و نمی‌خواهم اسمش را بیاورم. او می‌گفت زمانی که می‌خواستم راه بروم، دیوار را می‌گرفتم و راه می‌رفتم. این بیماری به مفصل آسیب می‌رساند و به مفصل کشاله و گردن من آسیب زده بود. برای آن بنده خدا به کمرش زده بود.

یحیی با اشاره به شدت بیماری توضیح داد: واقعا احساس درد و تب و لرز شدید داشتم. این بیماری ۲-۳ ماهه درمان می‌شد، اما تشخیص درست داده نشد و به خاطر فوتبال و اردو و مسابقات هم نمی‌توانستم درمان را کامل کنم و مجبور بودم آنجا را هم داشته باشم. بحث درآمدزایی هم بود. خیلی سختی کشیدم. مقطعی بود که تب و لرز می‌کردم و به قدری تب و لرز شدید بود که مادرم و خواهرم زیر پتو سشوار می‌گرفتند تا عرق کنم و از آن حالت دربیایم. واقعا شرایط سختی بود.

سرمربی پرسپولیس ادامه داد: همان‌طور که گفتم، ۲-۳ ماهه درمان می‌شد اما آزمایش‌های مختلفی دادم و نمی‌دانم چرا تشخیص نمی‌دادند. آخر پیش دکتر باتجربه‌ای رفتم که تا نشستم گفت تب مالت داری. گفتم چی؟ گفت تب مالت. گفتم چی هست؟ گفت از خوردن گوشت و لبنيات آلوده این اتفاق می‌افتد. تازه فهمیدم چه خبر است و باید چه کار می‌کردم. در آن ۲-۳ سال خیلی اذیت شدم و شاید ۷۰-۸۰ آمپول در یک سال زدم تا بتوانم بدون درد بازی کنم‌. مدام به فیزیوتراپی می‌رفتم و خیلی سختی کشیدم‌. در همان مقطع به جدایی از پرسپولیس خوردم که از لحاظ فنی افت کرده بودم. اما در همان مقطعی که در لیست فروش بودم، تازه خوب شده بودم و احساس درد نداشتم. در همان دوره به فولاد رفتم و دو سال بازی کردم.‌ اولش سخت گذشت.

گل‌محمدی با اشاره به انتقالش به فولاد توضیح داد: یک خاطره‌ای بگویم؛ اولین روزی که سر تمرین رفتم، هوا گرم و شرجی بود و نور هم نبود که زیر نور تمرین کنیم. ساعت ۴-۵ بعدازظهر مجبور بودیم زیر آفتاب تمرین کنیم. اولین روز پایم را روی چمن گذاشتم دیدم یک میلیون مگس روی هوا آمد و گفتم خدایا اینجا کجاست؟ من در پرسپولیس و در تهران بودم و اینهمه هوادار بود. اینجا باید چه کار کنم؟ به خدا توکل کردم و خدا را شکر فولاد یک سکوی پرتاب برایم بود و اینقدر هم مردم آنجا باصفا بودند و محبت داشتند که بعد از چند ماه دیگر احساس غربت نمی‌کردیم و خیلی راحت بودم. از انتخابم خوشحال بودم و خوشحال بودم که می‌توانم بدون درد بازی کنم. خیلی شرایطم خوب شد و به تیم ملی آمدم و همه بازی‌های تیم ملی را هم انجام دادم.

یحیی گل‌محمدی بعد از چهار سال کار مداوم در پرسپولیس که البته بلافاصله بعد از کار طولانی او در شهرخودرو بود، حالا بدون تیم مانده و در حال استراحت است.

او در مورد این مقطع از فصل توضیح می‌دهد: شرایطی که الان دارم، ناآشنا و غریب است. در این مقطع از فصل اوج بازی‌هاست و از لحاظ فنی همه بازیکنان در شرایط فنی و بدنی خوبی هستند. البته فکر و خیال‌های مسافرتی هم در سرشان هست و نگه داشتن تیم در این مقطع از سال که آمادگی خوبی داشته باشد، واقعا سخت است.

یحیی در مورد امتیازات مهم این فصل اظهار داشت: امتیازاتی که در این مقطع گرفته می‌شود، خیلی مهم است و امتیازات حساسی است. شرایط جدول به گونه‌ای است که باید بتوانی بازی‌ها را ببری و به تعطیلات بخوری و آنجا برنامه‌ریزی خوبی برای ادامه لیگ داشته باشی.

اما در ادامه یحیی در مورد تعطیلات عید و فیفادی خاطره جالبی را ذکر کرد: با توجه به تقویم فیفا معمولا عید ما به فیفادی و بازی‌های ملی می‌خورد. برای مثال بازی ژاپن پنجم فروردین ۸۴ بود که یک بازی خاطره‌انگیز برای همه فوتبال‌دوست‌ها بود.

وی افزود: شاید فقط یک بازی گریه‌ام گرفت که زمان گرم کردن همان بازی بود، انقدر که هواداران تیم ملی کشورمان پرشور آمده بودند. با اینکه عید و تعطیلات بود، چند ساعت قبل از بازی استادیوم پر شده بود.‌ البته اتفاقات تلخی پس از بازی رخ داد و چند نفر از هموطنان خوب‌مان را از دست دادیم. یک خاطره فراموش نشدنی بود که هم خوب بود و هم بد. هیچوقت آن بازی را فراموش نمی‌کنم.

نبیل باهویی در ابتدای فصل در حالی به جمع سرخپوشان ملحق شد که بلافاصله بعد از توافق با این بازیکن، کادرفنی پرسپولیس اعلام کرد که تمایلی به جذب او ندارد و باهویی مهاجم موردنظر آنها نیست.

اما رضا درویش قرارداد این بازیکن را نهایی کرد و او در حالی به پرسپولیس ملحق شد که از شرایط بدنی چندان خوبی هم برخوردار نبود. در شرایطی که گفته می‌شد یحیی از این بازیکن استفاده نخواهد کرد، اما او را در چند بازی به زمین فرستاد.

با این حال شایعاتی پیرامون بی‌توجهی یحیی گل‌محمدی به این بازیکن وجود داشت و در نهایت نیز بعد از استعفای یحیی، نبیل از سوی اوسمار کنار گذاشته شد و قرارداد خود را فسخ کرد.

یحیی در پاسخ به این سوال که آیا لجبازی با درویش باعث شد تا استفاده لازم را از باهویی نداشته باشد، گفت: نه، اصلا اینطور نبود. نمی‌خواهم وارد اتفاقات و جزئیات باشگاه شوم، اما باید توضیح بدهم که در بحث نبیل شاید هر مربی جای من بود، حتی اجازه نمی‌داد به تمرینات هم اضافه شود.

وی افزود: ما فرصت‌های زیادی به او دادیم‌. در شروع کار از لحاظ بدنی شرایط خوبی نداشت و از آنجایی که توانست بازی کند، ما به او بازی دادیم و حتی به عنوان بازیکن فیکس از او استفاده کردیم. چیزی که به ما گفته شد این بود که اگر شرایط از لحاظ فنی خوب نبود، می‌تواند خیلی راحت از باشگاه جدا شود که البته اینطور نبود.

سرمربی سابق پرسپولیس در خصوص این توافقنامه ادامه داد: طبق چیزی که در قراردادش بود، حداقل تا اسفندماه که اصلا زمان نقل و انتقالات نبود، یک زمان شش ماهه گذاشته بودند که باید در لیست ما حضور داشته باشد و نمی‌توانستیم او را از لیست خارج کنیم. جزئیات دیگری هم دارد که صلاح نمی‌دانم الان درباره آن صحبت کنم، اما من خیلی به نبیل فرصت دادم اما آن کیفیتی که از یک بازیکن خارجی انتظار داشتیم، نداشت.

کنفرانس خبری رضا عنایتی پیش از بازی با پرسپولیس: می خواهیم مالکانه بازی کنیم/ فقط عدالت می خواهیم

کنفرانس خبری رضا عنایتی پیش از بازی با پرسپولیس: می خواهیم مالکانه بازی کنیم/ فقط عدالت می خواهیم

بیشتر بخوانید
26 اسفند 1402 | ساعت 12:17
بیشتر بخوانید
کنفرانس خبری اوسمار ویرا پیش از بازی پیکان: از دربی درس گرفتیم/ دیدار با یحیی گل محمدی، کاری نبود

کنفرانس خبری اوسمار ویرا پیش از بازی پیکان: از دربی درس گرفتیم/ دیدار با یحیی گل محمدی، کاری نبود

بیشتر بخوانید
26 اسفند 1402 | ساعت 11:54
بیشتر بخوانید
باشگاه استقلال به بازی بدون تماشاگر واکنش نشان داد

باشگاه استقلال به بازی بدون تماشاگر واکنش نشان داد

بیشتر بخوانید
25 اسفند 1402 | ساعت 22:05
بیشتر بخوانید
شکایت باشگاه پرسپولیس از صالح حردانی

شکایت باشگاه پرسپولیس از صالح حردانی

بیشتر بخوانید
25 اسفند 1402 | ساعت 00:38
بیشتر بخوانید

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...