مهم ترین نکات برای جلوگیری از آسیب در حین ورزش

در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین نکات برای جلوگیری از آسیب در حین ورزش صحبت کنیم.
کدخبر (218719) | 21 مرداد 1402 | ساعت 08:58
0 263
مهم ترین نکات برای جلوگیری از آسیب در حین ورزش
در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین نکات برای جلوگیری از آسیب در حین ورزش صحبت کنیم.

ورزش ابزاری برای تفریح و سرگرمی است که برای حفظ سلامت انسان ها بسیار ضروری است. دغدغه اکثر افراد صدمه و آسیب ندیدن در حین ورزش است. حادثه و اتفاق هیچ گاه خبر نمی کند. صدمه و آسیب دیدن در حین ورزش طبیعی است. هر ورزشکار مبتدی یا حرفه ای کوچک یا بزرگ ممکن است؛ در حین ورزش کردن آسیب ببیند. اما رعایت نکات بسیار ساده؛ می تواند شدت جراحات و آسیب دیدگی ورزشکار را کاهش دهد. به همین خاطر بر خود واجب دانستیم مهم ترین نکات برای جلوگیری از آسیب در حین ورزش را برای شما بازگو کنیم.

چگونه از آسیب های ورزشی پیشگیری کنیم؟

ورزش تفریحی است که باعث سلامت جسم و روح می شود. اما رعایت نکردن قوانین و نکات ورزشی می تواند نتیجه ی عکس داشته باشد. در ادامه مهم ترین نکات برای جلوگیری از آسیب در حین ورزش را بیان می کنیم. از شما خواهشمندیم با رعایت این نکات آسیب و صدمات در حین ورزش را به حداقل برسانید و شدت آن را کم کنید.

1.   استفاده از تجهیزات و لوازم مناسب

یکی از مهم ترین مواردی که ورزشکار، مربیان، سالن ها و باشگاه های ورزشی باید رعایت کنند استفاده از تجهیزات و لوازم مناسب است. هر ورزش تجهیزات، لوازم و لباس های مخصوص به خود دارد که ورزشکاران باید از آن استفاده کنند. بعضی از تجهیزات هم به طورکلی برای کلیه ورزش ها استفاده می شود. کف پوش گرانولی و تاتامی از جمله مواردی هستند که برای کلیه ورزش ها، سالن ها و باشگاه های ورزشی باید استفاده شود. ساپورت های ورزشی، لباس مناسب، کفش استاندارد، کلاه ایمنی، زانوبند، ساق بند، محافظ چشم، دهان، مچ بند، زانوبند، محافظ آرنج و... از جمله مواردی است باتوجه به نوع ورزش ورزشکار باید استفاده کند.

2.   درک قوانین ورزشی

طراحان و اجراکنندگان ورزشی برای کمتر آسیب رسیدن به ورزشکاران و حتی تماشاگران نکات و مواردی را قانون می کنند که کلیه ورزشکاران باید رعایت کنند. اجرای این قوانین باعث جلوگیری از آسیب در حین ورزش به ورزشکار و... می شود. استفاده از تکنیک ها و روش های مناسب و تمرین های مناسب هم جزئی از قوانین ورزشی است.

3.   گرم و سردکردن بدن

ورزشکار قبل از شروع هر ورزش باید بدن خود را به تدریج گرم کند. بعد از ورزش هم باید ورزشکار بدن خود را به تدریج سرد کند. هنگام شروع ورزش با گرم تدریج بدن ضربان قلب هم به آرامی افزایش و مفاصل و عضلات شل می شود. بعد از ورزش هم به تدریج ضربان قلب کاهش می یابد و عضلات و مفاصل به حالت قبل بر می گردد و مجدد سفت می شد. تمرین های هر ورزش:

  • نرمش ۵ دقیقه
  • حرکات کششی ۱۰ دقیقه
  • فعالیت یا تمرین اصلی ورزشی
  • سردکردن و حرکات کششی انتهایی

توجه داشته باشید زیاده روی در تمرین کردن، ورزش کردن هم می تواند باعث آسیب رسیدن در حین ورزش شود.

4.   تمرین در محیطی امن

یکی دیگر از مهم ترین نکات برای جلوگیری از آسیب در حین ورزش، تمرین و ورزش در محیط امن است. مکانی که برای ورزش انتخاب می کنید نباید مرطوب، لغزنده و ضعیف باشد. محیط ورزشی باید از اجسام خطرآفرین دور باشد. توصیه می شود از کف پوش گرانولی و تاتامی برای محیطی ورزشی و تمرین های خود استفاده کنید. حتی اگر در خانه یا به صورت انفرادی تمرین و نرمش می کنید؛ با استفاده از کف پوش تاتامی یا گرانولی شدت صدمات و آسیب های ورزشی را به حداقل برسانید.

آسیب ورزشی

5.   تأمین سوخت و انرژی موردنیاز بدن

برای ورزش کردن باید رژیم غذایی مناسب داشته باشید. کمبود انرژی باعث خستگی عضلانی و آسیب دیدگی می شود. از مواد معدنی، ویتامین ها، پروتئین ها، آنتی اکسیدان ها و... برای تأمین انرژی بدن باید استفاده کرد. نوشیدنی ها و آب کافی باید استفاده کرد تا بدن دچار کمبود آب نشود. کمبود آب در بدن باعث خشکی مفاصل، کاهش شدت و قدرت عضلات می شود. البته در مصرف آب و مواد غذایی نباید زیاده روی کرد. از مصرف چای، قهوه، الکل، نوشیدنی های غیرمجاز قبل از ورزش هم باید پرهیز کرد. احتمال آسیب دیدگی را به علت انعطاف پذیر شدن بافت بدن زیاد می کند. از طرفی فشار بدن توانایی تحمیل فشار زیاد را ندارد.

6.   استراحت در زمان مناسب

یکی از مهم ترین نکات برای جلوگیری از آسیب در حین ورزش، استراحت به موقع برای تجدید قوا و بازگشت انرژی به بدن است. نکته ای دیگر برای پیشگیری از آسیب بیشتر در حین ورزش؛ توقف ورزش بعد از آسیب دیدگی و استراحت مناسب تا خوب شدن محل آسیب دیدگی است.

رایج ترین آسیب دیدگی ها و جلوگیری از آسیب در حین ورزش

در میان آسیب های متعدد ده مورد از مهم ترین نکات برای جلوگیری از آسیب در حین ورزش را بررسی می کنیم:

  • ورم تاندون های آشیل: با انجام انواع تمرین های کششی و قدرتی از ورم تاندون های آشیل جلوگیری کنید. با این کار از آسیب رسیدن به عضلات ساق پا جلوگیری می شود.
  • ضربه مغزی: برای پیشگیری از ضربه مغزی باید محیط و ابزار مناسب استفاده شود. به کارگیری درست دیوارپوش و کف پوش گرانولی و تاتامی باعث کاهش صدمات بر اثر افتادن، برخوردهای شدید و... می شود.
  • کشیدگی ران: تمرین های کششی و گرم کردن به صورت تدریجی مهم ترین عامل پیشگیری از کشیدگی ناحیه ران می شود.
  • درد و ورم ساق پا: استفاده از کفش مناسب، تمرین های کششی مناسب، استفاده کف پوش گرانولی و تاتامی می تواند درد و ورم پا و ساق پا را کم کند.
  • دردهای ناحیه تحتانی بدن و کمر، کشیدگی در ناحیه عضلات و ماهیچه های بدن: تمرین های کششی و گرم کردن بدن این درد را می تواند کم کند.
  • آسیب در ناحیه آرنج: استفاده از آرنج بند و محافظ آرنج، تمرین های تقویتی برای ساعد، بازو، آرنج؛ همچنین استفاده از کف پوش گرانولی و تاتامی از آسیب رسیدن به ناحیه آرنج جلوگیری می کند.
  • خار پاشنه: برای جلوگیری از خار پاشنه باید محیط ایمن باشد. استفاده از کفش استاندارد و ایمن و کف پوش گرانولی و تاتامی فشار وارده و میزان آسیب دیدگی به کف پا را کم می کند.
  • آسیب دیدگی شانه ها: تقویت شانه ها با کار با وزنه و تمرین های کششی از آسیب دیدگی به شانه جلوگیری می کند. استفاده از کف پوش مناسب مانند کف پوش گرانولی و تاتامی هنگام زمین خوردن هم از آسیب دیدگی به شانه ها جلوگیری می کند.

آسیب دیدگی در ناحیه زانو: استفاده از کفش های استاندارد، گرم کردن و حرکات کششی و به کارگیری کف پوش گرانولی و تاتامی از آسیب رسیدن به ناحیه زانو جلوگیری می کند. ورزش

سخن آخر

در این مقاله در مورد مهم ترین عامل برای جلوگیری از آسیب در حین ورزش گفته شد. دانستید که استفاده از تجهیزات استاندارد کف پوش گرانولی یا کف پوش تاتامی، لباس مخصوص هر ورزش چه مقدار از آسیب در حین ورزش جلوگیری می کند. مراقبت، تغذیه و رژیم غذایی، تمرین، گرم و سردکردن بدن را هم باید به عنوان مهم ترین نکات برای جلوگیری از آسیب در حین ورزش نام برد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
ویدئو های مرتبط
موردی نیست.
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...