نبرد کی‌روش و قلعه‌نویی / اولین چالش جدی تیم ملی با چاشنی دشمنی قدیمی

کدخبر (230570) | 25 مهر 1402 | ساعت 14:15
0 110
نبرد کی‌روش و قلعه‌نویی / اولین چالش جدی تیم ملی با چاشنی دشمنی قدیمی
حتی حضور سرزده کارلوس کی‌روش در اردوی تیم ملی و دیدار او با قلعه‌نویی هم نمی‌تواند خاطره دشمنی این دو را از ذهن هواداران فوتبال پاک کند.

به گزارش سرخ نیوز، تیم ملی فوتبال ایران در چارچوب تورنمنت ۴ جانبه اردن، در مرحله فینال به مصاف تیم ملی قطر خواهد رفت که یک چهره آشنا هدایت آن را برعهده دارد؛ کارلوس کی‌روش!

سرمربی پیشین تیم ملی ایران پس از ناکامی در کلمبیا و مصر و حضور کوتاه روی نیمکت ایران برای جام جهانی ۲۰۲۲ که آن هم موفقیت‌آمیز نبود، حالا در ۷۰ سالگی هدایت مدافع عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا را پذیرفته است؛ چالشی جدی در تیمی که بازیکنان نسل طلایی آن که به قهرمانی آسیا رسید، اکثرا پا به سن گذاشته‌اند و کارایی و کیفیت سابق را ندارند.

با این حال، همین تیم ملی قطر که از روزهای اوج بسیار فاصله گرفته، شاید جدی‌ترین چالش امیر قلعه‌نویی در دومین دوره حضور او روی نیمکت تیم ملی ایران تا به اینجای کار باشد. ملی‌پوشان طی ماه‌های اخیر بازی‌های زیادی برگزار کرده‌اند اما نمی‌توان از این حقیقت چشم‌پوشی کرد که صف‌آرایی مقابل کشورهایی نظیر افغانستان، قرقیزستان و یا حتی ازبکستان و بلغارستان، نمی‌تواند عیار واقعی تیم ملی ایران را مشخص کند.

اما بخش مهمی از دیدار ایران مقابل قطر، به تقابل امیر قلعه‌نویی و کارلوس کی‌روش بازمی‌گردد. رابطه این دو سرمربی، خصوصا در دوره اول حضور کی‌روش در ایران، آنچنان دوستانه نبوده و بارها با یکدیگر دچار چالش شده‌اند. 

اولین اختلاف جدی امیر قلعه‌نویی و کارلوس کی‌روش به اوایل سال ۹۳ برمی‌گردد، جایی که سرمربی وقت استقلال از زمان برگزاری اردوی تیم ملی در آفریقای جنوبی برای جام جهانی ۲۰۱۴ اصلا راضی نبود و گفت: 

اردوی فعلی را می‌شد ۱۰ روز دیگر هم برگزار کرد. ۵۰ روز تا جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل وقت داریم و فکر می‌کنم اولین کشوری هستیم که به اردو می‌رویم. لیگ قهرمانان اروپا ۲۳ اردیبهشت ماه تمام می‌شود و این نشان می‌دهد که تیم‌های اروپایی به این زودی به اردو نمی‌روند. یا ام صلال را ببینید که مربی ترکش اعلام کرده اگر پژمان منتظری نباشد استعفا می‌دهد. ما گفتیم که با تیم ملی تعامل می‌کنیم و انتظار هم داریم با ما همکاری شود تا به مصاف الشباب و الریان برویم و بعدش آقای کی‌روش تیم را هر چقدر که دوست داشت به اردو ببرد.

اما اوج درگیری بین کی‌روش و قلعه‌نویی، چند ماه بعد و پس از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ رقم خورد، جایی که سرمربی وقت تیم ملی ایران پس از حذف مقابل عراق، قلعه‌نویی را مقصر خطاب کرد و گفت:

قلعه‌نویی این موضوع را رهبری کرد و روند تحریم کردن بازیکنان ملی‌پوش را از قبل از جام جهانی آغاز کرد در حالی که با من توافق کرده بود که بازیکنان را در زمان‌های لازم در اختیار تیم ملی قرار دهد. شما چه چیزی از این کارها به دست می‌آورید؟ هیچ چیز! آیا این رفتارها درست است؟ دقیقا بر عکس. چون ما مربیان باید در کنار هم باشیم تا راهکاری برای حل مشکلات پیدا کنیم. ایشان گاهی اوقات که نمی خواهد خودش مستقیم چیزی بگوید صحبت‌هایش را از طریق دستیارانش، فیزیوتراپ‌ها پزشکان و افراد دیگر از جمله علی فتح الله‌زاده مدیر عامل پیشین استقلال بیان می کند. آدم های اطراف ایشان هستند که صحبت های او را بیان می‌کنند.

این پایان کار نبود و امیر قلعه‌نویی، جواب کی‌روش را به تندترین شکل ممکن داد و ضمن انتقاد از نتایج تیم ملی در جام ملت‌های آسیا، اظهار داشت:

خیلی از برنامه‌هایی که برای کی‌روش ساخته و پخش شد، "شو" بود. یک عده تبدیل به گروه شدند و با برنامه‌شان شوهایی را پخش می‌کنند. آنها باخت به عراق را به حماسه ملی تبدیل کردند. به تمام مقدسات عالم قسم می‌خورم که کارهای آنها برنامه‌ریزی شده است. پرهزینه‌ترین تیم ملی فوتبال تاریخ ایران برابر ضعیف‌ترین عراق تاریخ باخت. اگر کی‌روش مربی بزرگی است چرا این نظرسنجی‌ها را انجام می دهند یا به فلان بازیکن می‌گویند مصاحبه کن و بگو کی‌روش بماند. من از کفاشیان می‌خواهم هزینه‌های تیم ملی را اعلام کند.

درگیری این دو برای مدتی فروکش کرد اما آتش زیر خاکستر، پیش از جام جهانی ۲۰۱۸ بازهم زبانه کشید؛ جایی که سرمربی وقت ذوب‌آهن معتقد بود کی‌روش برای انتخاب لیست تیم ملی نگاهی به لیگ برتر نداشته و کی‌روش هم در پاسخ، طرف مقابل را به زیرسوال بردن صداقت، وجاهت و تعهد کاری متهم کرد.

چند ماه بعد و زمانی که اختلاف بین کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ به اوج رسیده و بحث اول فوتبال ایران بود، مدتی بین سرمربی پرتغالی و قلعه‌نویی آتش‌بسی شکل گرفت و حتی کی‌روش از امیر قلعه‌نویی و انتشار تصویری مشترک با او در اینستاگرام استفاده کرد تا به برانکو ایوانکوویچ کنایه بزند. 

کی روش پس از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ از ایران رفت اما مدتی پیش از حضور دوباره در تیم ملی، امیر قلعه‌نویی در یک مصاحبه تلویزیونی بازهم به کی‌روش و عملکرد او کنایه زد و حتی در اردیبهشت ماه گذشته، عملکرد او در جام‌های جهانی و بازی‌های دوستانه تیم ملی با کشورهای ناشناخته را زیر سوال برد. تا مشخص شود مواضع او نسبت به سرمربی پرتغالی تغییر نکرده است.

حالا این دو دشمن سابق، برای اولین بار در قامت سرمربی مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت که این موضوع، جذابیت بازی ایران مقابل قطر را بیش از پیش خواهد کرد.

 

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...