چرا پرسپولیس مقابل النصر شکست خورد؟ / با بهانه‌ها خود را سرگرم نکنید

کدخبر (229586) | 29 شهریور 1402 | ساعت 17:39
0 398
چرا پرسپولیس مقابل النصر شکست خورد؟ / با بهانه‌ها خود را سرگرم نکنید
پرسپولیس مقابل النصر عربستان روز بدی داشت و در نهایت نیز سه امتیاز بازی خانگی را دو دستی به حریف عربستانی خود تقدیم کرد.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، در هفته اول از لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیس مقابل النصر عربستان یک شکست تلخ خانگی را تجربه کرد و حال برای صعود از گروه دشوار خود، جایی که الدحیل قطر حضور دارد و استقلال تاجیکستان یک تیم سرسخت است، کار دشواری در پیش خواهد داشت.

پرسپولیس مقابل النصر به واقع حرفی برای گفتن نداشت. سرخ‌ها حتی یک ضربه در چارچوب نداشتند و کاملا تحت تاثیر حریف پرستاره خود بودند. در فاز تهاجمی حتی یک حرکت امیدوارکننده از جانب پرسپولیسی‌ها دیده نشد و برنامه‌های فنی این تیم نیز راه به جایی نبرد.

مصدومیت زودهنگام مهدی ترابی، خط حمله بی زهر و وضعیت اسفناک زمین چمن ورزشگاه آزادی از جمله عوامل ضعف پرسپولیس در این بازی بود اما به جز موارد این چنینی، ایرادات دیگری نیز در ساختار بازی پرسپولیس دیده می‌شد که در این شکست تاثیر داشت و اگر سرخ‌ها خواهان کسب موفقیت در ادامه مسیر خود در فصل جاری هستند نیاز به برطرف کردن این ضعف‌ها خواهند داشت.

کافی است یک بار دیگر مربیان پرتعداد این تیم بازی با النصر را بدون توجه به مشکلات چمن مرور کنند تا متوجه این ایرادات ساختاری شوند. ایراداتی که حتی ارتباطی به نتیجه این بازی ندارند و با بهانه‌هایی چون چمن، ستاره‌های بین‌المللی النصر و ... قابل توجیه نیستند.

پرسپولیس و ترکیبی که بالانس نیست


پرسپولیس تابستانی عجیب و غریبی را پشت سر گذاشت و قابل پیش بینی بود که در طول فصل دچار مشکلات عجیبی خواهد شد. ترکیب این تیم اصلا بالانس نیست و مشکلات زیادی در اسکواد پرسپولیس دیده می‌شود و در چنین شرایطی مهاجمی برخلاف نظر سرمربی تیم به لیست بازیکنان اضافه شده است.

یک بار دیگر ترکیب پرسپولیس را مرور کنید. ترکیب ذخیره این تیم دروازه‌بانی ندارد تا سرخ‌ها ناچار به استفاده پرریسک از علیرضا بیرانوند نشوند و کل تمرکز دفاعی تیم این نباشد که با دروازه‌بانی که به بازی با پایش معروف است روی زمین بازی نکنند. 

این تنها ایراد اسکواد سرخ‌ها نیست. دانیال اسماعیلی‌فر شب گذشته یکی از ضعیف‌ترین نمایش‌های خود را در ترکیب پرسپولیس داشت. هر دو گل النصر از سمت وی پایه گذاری شدند. در چنین وضعیتی گزینه تعویض، وحدت هنانوفی بود که در واقع مدافع راست نیست و علیرضا بابایی جوان هم تجربه چندانی ندارد. در سمت چپ نیز وضعیت به همین شکل است و تنها جانشین علی نعمتی، وحید امیری است.

در خط حمله وضعیت به مراتب بدتر است. شهاب زاهدی تنها مهاجم تخصصی سرخ‌ها در این بازی بود و در نهایت در اواخر بازی، یاسین سلمانی که یک هافبک میانی است نقش مهاجم نوک را در ترکیب این تیم بازی کرد. با ترکیبی چنین نامتعادل، کسب موفقیت قطعا کار بسیار دشواری خواهد بود.

غیر حرفه‌ای مانند میلاد سرلک


بازیکنی که قرار بود مهره کلیدی خط میانی پرسپولیس باشد به ناشیانه‌ترین شکل ممکن اخراج شد. سرخ‌ها خوش شانس بودند که مسعود ریگی نیز به همین شکل از زمین بازی اخراج نشد و کار به جاهای باریک‌تر نکشید.

از آغاز بازی مشخص بود که سرلک از آمادگی به دور است و اخطاری که وی در نیمه نخست بازی دریافت کرد او را کاملا مستعد اخراج نشان می‌داد. موضوعی که حتی از سمت بینندگان تلویزیونی این بازی قابل تشخیص بود. با این حال اصرار به ادامه حضور سرلک در زمین و بیرون نگه داشتن، رفیعی، سلمانی و اسدبیگی در نهایت منجر به ده نفره شدن پرسپولیس در این بازی شد.

علت تعویض های دیرهنگام پرسپولیس چیست؟


یحیی گل‌محمدی از جمله مربیانی است که به ترکیب اصلی خود اعتقاد بسیاری دارد و کمتر پیش آمده که وی به دلایلی غیر از مصدومیت و محرومیت بازیکنان اصلی ترکیب خود را تغییر دهد. این اعتقاد در بحث تعویض‌ها نیز با شدت بیشتری قابل مشاهده است و سرمربی سرخ‌ها حتی بعد از ده نفره شدن تیمش و کمبود بازیکن در میانه میدان، دست به تعویض نزد. در نهایت نیز یاسین سلیمانی تنها مهره نسبتا تهاجمی و قابل اتکای روی نیمکت پرسپولیس در فاصله 5 دقیقه به پایان بازی به میدان رفت.

این رویه پیش از این نیز وجود داشته و از آنجا که حیطه مسائل فنی است، نه کسی سوالی درباره آن می‌پرسد و نه گل‌محمدی اعتقادی به پاسخ گویی درباره آن دارد. در ترکیب روز گذشته پرسپولیس، سعید صادقی و میلاد سرلک پتانسیل تعویض بین دو نیمه را داشتند، یکی در زمین باقی ماند و اخراج شد و دیگری 87 دقیقه حضور بی‌تاثیری در زمین بازی داشت.

شهاب زاهدی، مهاجمی که تارگت من نیست


علی رغم قامت بلند، شهاب زاهدی ابدا یک مهاجم سرزن نیست. او در تمام مدتی که در زمین بود حتی یک ضربه سر روی توپ های بلندی که بیرانوند ناچار به ارسالشان بود، نزد و تنها ضربه سر او به سمت دروازه النصر نیز به مبتدیانه ترین شکل ممکن زده شد.

او به عنوان یک مهاجم بلندزن به ترکیب پرسپولیس اضافه شده ولی در واقع هیچ کدام از خصوصیات بازی در این نقش را ندارد.  سردرگمی او در ترکیب پرسپولیس کاملا مشخص بوده و تنها توانایی او در زمین که به چشم آمده، قدرت ضربات پای چپ اوست که اگر مدافع حریف تیزهوش باشد و پای چپ او را ببندد، عملا او در زمین تبدیل به یک کبریت بی خطر می‌شود.  زاهدی در ساخت موقعیت برای دیگر بازیکنان پرسپولیس نیز ناکام مانده و کاملا طبیعی است که با ادامه این روند از پلن تاکتیکی پرسپولیس خارج شود.

خودتان را فریب ندهید، این باخت کاملا فنی بود


در این که زمین آزادی به مانند یک مزرعه بوده شکی نیست و دست بسته سرمربی پرسپولیس روی نیمکت نیز کاملا مشهود است. اما نباید فراموش کرد که النصر با آنالیز بازی پرسپولیس متوجه ضعف در سمت راست خط دفاعی شد و با آزاد کردن مدافع چپی که در نیمه نخست در نیمه خودی محبوس بود به دو گل رسید. نباید فراموش کرد که وحید امیری که با تمام توانایی‌های فنی‌اش، در نهایت یک انسان است و این تمرکز ذهنی را ندارد که بازی را در پست مهاجم آغاز کند، از همان آغاز بازی گوش چپ باشد، با اخراج سرلک به میانه برود و در نهایت با حضور در سمت چپ زمین بازی را تا زمانی که مصدوم نشده ادامه دهد.

نباید این نکته را فراموش کرد که با اخراج سرلک، سعید صادقی در پست هافبک راست خط میانی سه نفره بازی کرد، بازیکنی که در بازی دیروز در کانال کناری نیز موفقیتی نداشت و در کانال میانی یک فاجعه کامل بود. باید به این نکته توجه داشت که بازیکن آماده‌ای چون سلمانی می‌تواند بیشتر از چند دقیقه به تیم کمک کند و باید از کادر فنی پرسپولیس پرسید که با اضافه شدن رفیعی به ترکیب و در شرایطی که مهاجمین تیم از کناره‌ها فاصله گرفته بودند ارسال توپ بلند به کناره‌های خط دفاعی النصر چه سودی داشته است.

باید پرسید که اصرار به حفظ فرشاد فرجی و وحدت هنانوف و عدم جذب بازیکن تهاجمی به جای دو بازیکنی که کمکی به تیم نخواهند کرد چه بوده و باید پرسید این تیم بدون دروازه‌بان، مدافع راست و چپ و البته مهاجم روی نیمکت خود به کجا خواهد رسید.

از فلسطین مایه نگذار آقای درویش!

از فلسطین مایه نگذار آقای درویش!

بیشتر بخوانید
29 شهریور 1402 | ساعت 15:20
بیشتر بخوانید
صحبت‌های یحیی گل محمدی پس از شکست پرسپولیس مقابل النصر

صحبت‌های یحیی گل محمدی پس از شکست پرسپولیس مقابل النصر

بیشتر بخوانید
29 شهریور 1402 | ساعت 01:13
بیشتر بخوانید
پست جدید کریستیانو رونالدو برای مردم ایران: از همه شما ممنونم! + عکس

پست جدید کریستیانو رونالدو برای مردم ایران: از همه شما ممنونم! + عکس

بیشتر بخوانید
29 شهریور 1402 | ساعت 01:00
بیشتر بخوانید
ساعت و زمان بازی برگشت النصر و پرسپولیس / در اندیشه انتقام از کریس و یاران

ساعت و زمان بازی برگشت النصر و پرسپولیس / در اندیشه انتقام از کریس و یاران

بیشتر بخوانید
29 شهریور 1402 | ساعت 00:37
بیشتر بخوانید

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...