چهار بازیکنی که قوانین فوتبال را دستخوش تغییر کردند

از تغییر قانون پاس عقب به دروازه بان تا کارت زرد برای در آوردن پیراهن
کدخبر (229910) | 07 مهر 1402 | ساعت 11:49
0 269
چهار بازیکنی که قوانین فوتبال را دستخوش تغییر کردند
فوتبال در طول زمان نه تنها دستخوش تغییرات زیادی در شکل و تاکتیک‌های بازی شده، بلکه قوانین و ضوابط متفاوتی را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، هواداران فوتبال در طول تاریخ ۱۵۰ ساله این بازی شاهد تغییرات زیادی در قوانین محبوب ترین ورزش دنیا بوده اند. IFAB (هیئت بین المللی فوتبال) هر ساله قوانین فوتبال را آپدیت کرده و هر گونه تغییر ضوابط را به اطلاع کنفدراسیون‌ها و فدراسیون‌های فوتبال سراسر جهان می‌رساند.

فوتبال در طول زمان نه تنها دستخوش تغییرات زیادی در شکل، استایل و تاکتیک های بازی شده بلکه از زمان شکل گیری IFAB در سال ۱۸۸۶ تا به امروز قوانین و ضوابط متفاوتی را تجربه کرده است. از تغییر در قوانین اوت و کرنر  و تعویض گرفته تا قوانین داوری، اوقات تلف شده، پنالتی، گل های های طلایی و نقره ای و شکل گیری آفساید.

اما معدود بازیکنانی هم بوده اند که با انجام رفتاری خاص در زمین بازی، باعث تغییرات مهمی در قوانین فوتبال شده اند که به بررسی چهار مورد از مشهور ترین آنها می پردازیم.

۱.پیتر اشمایکل؛ تغییر قانون پاس عقب به دروازه بان

فینال یورو ۱۹۹۲. تیم شگفتی ساز دانمارک در میان بهت فوتبالدوستان با دو گل از آلمان مدعی پیش است و در حالی که ژرمن ها برای باز پس گیری توپ و طراحی حملات بی تابند، اشمایکل بزرگ مشغول تلف کردن وقت بازیست. او توپ را به مدافعان خود پاس می دهد و در بازگشت پاس از سوی مدافعان توپ را در آغوش می‌گیرد.

این روند مدام تا پایان بازی تکرار شده و وقت زیادی از بازی تلف می شود. اعتراضاتی که پس از سوت پایان بازی به این حرکت دانمارکی ها و اشمایکل شد، فیفا را مصمم به اصلاح قانون پاس رو به عقب کرد. در واقع فیفا دو سال قبل و پس از جام جهانی ۱۹۹۰ چنین تغییری را مد نظر داشت، اما فینال یورو ۹۲ بهانه ای برای اجرای فراگیر این قانون در تمام بازی های فوتبال از آن سال به بعد شد. قانونی که دروازه بانان را ملزم به استفاده از پا در هنگام گرفتن پاس رو به عقب از هم تیمی ها می کرد.

فیفا این طرح را اولین بار به صورت آزمایشی در جام جهانی زیر ۱۷ ساله ها در سال ۱۹۹۱ اجرا کرد. اولین بار این پیشنهاد را «دنیل ژاندوپو» سوییسی سرمربی تیم «کان» فرانسه در نامه ای به فیفا مطرح کرد. او از دیدن بازی دفاعی و وقت تلف کردن های پیاپی دفاع و دروازه بان آرژانتین مقابل آلمان در فینال جام جهانی ۹۰ آزرده شده بود و در نامه ای به فیفا پیشنهاد منع دروازه بانان از گرفتن پاس عقب با دست را مطرح کرد. او در این نامه حتی به تیم تحت هدایت خود نیز رحم نکرده و دروازه بان تیمش را قهرمان اتلاف وقت خواند.

در ابتدا بسیاری از بازیکنان و مربیان با این طرح مخالف بودند. اما با گذشت چندین سال همگان متوجه تحول فوتبال پس از اصلاح این قانون شدند. در فوتبال مدرن امروز دروازه بان را تنها به عنوان مدافع قفس توری نمی بینند، بلکه بازی با پای دروازه بان در بازی سازی از عقب زمین، حفظ توپ و شکست پرس مهاجمان حریف اهمیت ویژه ای دارد.

۲.دیگو فورلان؛ کارت زرد برای در آوردن پیراهن در هنگام شادی گل

نوامبر ۲۰۰۲ / الدترافورد / منچستریونایتد ۲ - ساوتهمپتون  ۱

دیدار دو تیم با نتیجه مساوی دنبال می شود و منچستریونایتد، صدرنشین لیگ برتر هفته قبل نیز تساوی ناامیدکننده‌ای مقابل استون ویلای قعرنشین داشته برای کسب پیروزی مقابل هواداران خود به آب و آتش می‌زند.

نوبت یکی دیگر از تعویض های طلایی فرگوسن می‌رسد. دیگو فورلان از روی نیمکت برخاسته و وارد زمین می‌شود. حملات بی‌امان شاگردان فرگوسن سرانجام با گل دیگو فورلان به بار می‌نشیند و منچستریونایتد از حریف خو پیش می‌افتد تا فورلان سرمست از به ثمر رساندن این گل حیاتی، پیراهن خود را درآورد.

در حالی که دیگو فورلان هنوز پیراهن خود را به تن نکرده، ساوتهمپتونی‌ها به سرعت بازی را آغاز می‌کنند. حمله سریع و همه جانبه آن ها باعث می شود فورلان قید پوشیدن پیراهن را زده، در حالیکه که برهنه است به دویدن و دفاع از دروازه خودی بپردازد.

به دلیل نبودن قانونی در این زمینه داور بازی را ادامه می دهد و بعد از چند دقیقه که حمله ساوت همپتون دفع می شود، فورلان پیراهن خود را به تن می کند. این پیشامد باعث تغییر قانون شده و داوران ملزم شدند برای جلوگیری از وقفه در بازی و بی نظمی، بازیکنانی را که هنگام شادی گل پیراهن خود را در می آورند با کارت زرد جریمه کنند.

۳.فرانک لمپارد. قانون فناوری خط دروازه

یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۰ / آلمان ۴ - انگلیس ۱

آلمان در نیمه اول با دو گل از حریف سنتی خود پیش افتاده و انگلیس در ادامه موفق به جبران یکی از گل‌ها می شود. بازی در نیمه دوم با یورش همه جانبه بازیکنان انگلیس به دروازه آلمان آغاز شده و در یکی از حملات لمپارد شوتی سهمگین راهی دروازه ژرمن ها می‌کند. توپ به زیر تیر افقی دروازه برخورد کرده و نزدیک به سی سانت پشت خط دروازه فرود می آید و در ادامه به زمین باز می‌گردد.

لاریندا، داور اروگوئه‌ای این دیدار با اتخاد تصمیمی بحث برانگیز دستور به ادامه بازی می دهد. اعتراض انگلیسی‌های خشمگین و لمپارد بهت زده به جایی‌نمی رسد و بازی که می توانست مساوی شود و  پس از آن حتی با پیروزی انگلیسی ها به پایان برسد در ادامه با دو گلی که مولر به ثمر رساند با نتیجه چهار بر یک به سود ژرمن ها پایان می‌یابد.

تصمیم داور معروف اروگوئه ای به اندازه ای جنجالی بود که بلاتر و فیفا را مجبور به عذر خواهی کند. از سال ها قبل پیشنهاد استفاده از تراشه الکترونیک در توپ های فوتبال به فیفا داده شده بود. فیفا همواره با اتخاذ مواضعی محافظه کارانه مخالف اجرایی شدن این طرح بود. اما گل مردود شده لمپارد باعث شد که دوباره دستور بررسی این طرح صادر شده و استفاده از تکنولوژی خط دروازه در سال ۲۰۱۲ به تصویب برسد.

این تکنولوژی برای اولین بار در بازی هیروشیما ژاپن و اکلند سیتی در جام باشگاه های جهان ۲۰۱۲ به کار گرفته شد.

۴.امیلیانو مارتینز. اصلاح قانون رفتار دروازه بانان هنگام ضربات پنالتی

امیلیانو مارتینز دروازه‌بانی است که همان قدر که نزد هواداران آرژانتین محبوب است، مخالفان بسیاری در سراسر جهان دارد. عملکرد فوق العاده او در ضربات پنالتی در چند بازی، آرژانتین را به قهرمانی کوپا آمریکا ۲۰۲۱ و جام جهانی ۲۰۲۲ رساند. اما شیطنت ها و بی احترامی های او هنگام نواختن ضربات پنالتی بازیکنان حریف به ویژه در فینال جام جهانی مقابل فرانسه باعث شد تا فیفا قوانین جدیدی برای جلوگیری از برهم ریختن تمرکز پنالتی زنان به تصویب برساند.

طبق این قوانین دروازه‌بانان هنگام ضربات پنالتی حق لمس تیرک و تور را ندارند. همچنین نمی‌توانند با بازیکن حریف حرف بزنند. قانون جدید همچنین دروازه‌بانان را از بی احترامی و پرت کردن حواس بازیکنان حریف منع می‌کند.

جنجال در عربستان؛ یک ستاره در آستانه اخراج!

جنجال در عربستان؛ یک ستاره در آستانه اخراج!

بیشتر بخوانید
07 مهر 1402 | ساعت 11:27
بیشتر بخوانید
درخواست عجیب از تیم عربستانی، لواندوفسکی را بخرید!

درخواست عجیب از تیم عربستانی، لواندوفسکی را بخرید!

بیشتر بخوانید
07 مهر 1402 | ساعت 00:15
بیشتر بخوانید
شکایت ایتالیایی ها از مانچینی/ عربستانی ها جریمه می شوند؟

شکایت ایتالیایی ها از مانچینی/ عربستانی ها جریمه می شوند؟

بیشتر بخوانید
06 مهر 1402 | ساعت 20:08
بیشتر بخوانید

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
ویدئو های مرتبط
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...