افشای سندی دیگر علیه استقلال؛ نیم قرن سکوت! + تصاویر

ماجرای دوپینگ استقلالی ها بعد از حدود  50 سال بار دیگر خبر ساز شد. 
کدخبر (59822) | 30 مرداد 1401 | ساعت 11:46
5 294
 افشای سندی دیگر علیه استقلال؛ نیم قرن سکوت! + تصاویر
ماجرای دوپینگ استقلالی ها بعد از حدود  50 سال بار دیگر خبر ساز شد. 

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، جواد خیابانی اخیرا در یک برنامه تلویزیونی به مرور خاطرات دربی جنجالی سال 54 پرداخت و افشا کرد بازیکنان سابق استقلال (تاج) در جریان برتری سه بر یک مقابل پرسپولیس در دور رفت جام تخت جمشید دوپینگ کرده بودند.

حمله استقلالی‌ها به گزارشگر معروف

صحبت های خیابانی واکنش برخی از قدیمی های استقلال را به دنبال داشت. حسن روشن، کاپیتان سابق این باشگاه با رد این موضوع گفت اگر وی سند و مدرکی دارد رو کند، محمد نوری خواهان عذرخواهی این مجری از استقلالی ها شده و علی جباری هم خیابانی را حرف مفت زن خطاب کرد و گفته: این چه دروغ شاخداری است؟ وقتی سند نداری، بی خود می‌کنی حرف می‌زنی.چرا وقتی خود بهزادی زنده بود از این حرفا نمی‌زدید؟ الان حرف می‌زنید که او فوت شده و نمی‌تواند دروغتان را رد کند؟ اصلا در آن زمان کسی نمی‌دانست دوپینگ چیست که بخواهد سمتش برود. 

روایت دوپینگ از زبان بهزادی

استقلالی ها در حالی سعی در انکار این واقعیت تاریخی دارند که زنده یاد بهزادی در زمان حیاتش نیز بارها این موضوع را بازگو کرده بود و فرزند اسطوره فقید سرخ‌ها ضمن تایید ادعای خیابانی در گفت‌وگویی بیان داشت: پدر من بارها این مسائل را برای من بازگو کرد، در آن زمان چند بازیکن عضو تیم ملی بودند، چون بحث منافع ملی بود و نمی‌خواستند به تیم‌ملی آسیبی وارد شود، بالادستی‌ها فشار می‌آوردند و پدرم زیربار نمی‌رفت‌. فقط تا همین حد را می‌گویم که پدرم دروغ نگفت و سر همین موضوع از پرسپولیس کنار گذاشته شد.

سرپوش گذاشتن روی دوپینگ استقلالی ها

جواد خیابانی در برنامه صبح بخیر امروز با ارائه اسنادی از مجله کیهان ورزشی به شماره ششم اردیبهشت 1354 که در آن به موضوع دوپینگ استقلالی ها یاد شده است اشاره داشت. در این گزارش آمده: همایون بهزادی سرمربی پرسپولیس در نامه اعتراضی خود به حضور حجازی، جانملکی، عادلخانی، رشیدی و پورحیدری در دربی اعتراض کرد. نماینده فدراسیون فوتبال، اعتراض پرسپولیسی ها را نسبت به بازیکنان تاجی به مسوولان این تیم اعلام کرد و بلافاصله به دعوت فدراسیون فوتبال، دکتر زرکش(پزشک افتخاری فدراسیون)، دکتردجنت سرشت، نماینده فدراسیون، نماینده های باشگاه پرسپولیس و تاج و بازیکنان یاد شده در آزمایشگاهی مرکزی تخت جمشید حضور بهم رساندند و از جمع 7 بازیکن یاد شده، فقط ازحجازی،جباری،جانملکی و مژدهی آزمایش گرفته شد.رشیدی و پورحیدری چون در مسابقه حضور نداشتند از آن ها تست دوپینگ گرفته نشد.

اثبات بازداشت و دوپینگ استقلالی ها 

این مجری در ادامه به نامه ای استناد کرده که از کلانتری تهران به باشگاه پرسپولیس ارسال شد و در آن افسر نگهبان پرونده به علی عبدو مدیر وقت باشگاه گفته است: شکایت این باشگاه جهت بازداشت 7 بازیکن استقلال(تاج) از سوی دربار محرمانه بوده و مراتب پیگیری آنها توسط همایون بهزادی نیاز به دستور صریح از مقامات بالاتر داشته و از عهده افسر نگهبان و بازپرس پرونده خارج است.

گفتنی است همایون بهزادی،سرمربی وقت پرسپولیس مدعی بود چند بازیکن استقلال شب قبل از مسابقه دربی در کلانتری یوسف آباد بوده و درخواست گرفتن تست دوپینگ از 7 بازیکن این تیم را داشت که جواب آزمایش آنها مثبت اعلام شد. ادامه ماجرا را هم که در بالا از زبان فرزند اسطوره فقید پرسپولیس خواندید.

تلاش استقلالی ها برای تحریف واقعیت

آنچه مسلم است این اتفاقات بخشی از تاریخ فوتبال ایران است و استقلالی ها چه بخواهند و چه نخواهند نمی توانند روی این واقعیت ها سرپوش بگذارند. این رسوایی مثل لکه ننگی در تاریخ این باشگاه ثبت شده و آنها نمی توانند آن را مثل ۶ تایی شدن در دربی سال 52 منکر شوند. این همه تلاش برای سانسور تاریخ یا تحریف آن جای تعجب دارد. شاید زمان زیادی از این دو ماجرایی که در دربی رخ داده، گذشته باشد و اغلب شاهدان عینی ماجرا در قید حیات نباشند، اما اسناد به جای مانده از این رسوایی در دل تاریخ ثبت شده و کسی نمی تواند انکار کند که استقلال با همه ستارگانش دو بار در دهه ۵۰ متحمل شکست های سنگین ۶ و ۴ گله شده. یک قرن هم که بگذرد این حقیقت از دل تاریخ پاک نمی شود که استقلالی ها دو بار در تاریخ دربی ها با دوپینگ توانستند برابر پرسپولیس پیروز شوند. بعد از اعتراف مهدی امیری آبادی، یکی از دو بازیکن دوپینگی دربی جام حذفی سال 90، اخیرا مجتبی جباری اعتراف کرد قبل از این مسابقه مصدوم بوده و توانست ستاره دربی باشد!

توهمی به نام پرسپولیس حکومتی

مرور خاطرات گذشته بار دیگر ثابت کرد که استقلال از قدیم مورد حمایت دولت بوده. چه آن زمان که نام این تیم تاج بود و مورد حمایت دربار و چه بعدها که به استقلال تغییر نام داد. علی رغم همه تلاش هایی که استقلالی ها برای بدنام کردن پرسپولیس در این سالها داشته اند، در چند فصل اخیر به عینه دیدیم که حکومت به کدام تیم گرایش بیشتری داشته است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

کاربر سایت
04 شهریور 1402
تیم اف سی وزارت کیسه الاستقلال یعودی
کاربر سایت
04 شهریور 1402
کاملا درسته من اون موقع 12سالم بود به خوبی یادمه تو مدرسه و خیابون همه مردم ( غیر از تاجی ها ،) مطمئن بودند که تازه ها دوپینگ کردند.تاجی ها خودشونو خیلی مقبول و مظلوم جلوه میدن ، الان هم خیلی هاشون معتقدند 6 -0 سال 52 واقعیت ندارد.
کاربر سایت
04 شهریور 1402
در اردیبهشت سال ۵۴ بعد ار بازی تاج و پرسپولیس,یکی از همسایه های ما تو ی باشگاه تاج،کارهای خدماتی انجام میداد،به دایی من میگفت از تعدادی از بازیکنان تست گرفتن و مثبت بوده......
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...