با این شیوه قهرمان آسیا نمی‌ شویم

با نتیجه‌ ای که ایران در بازی نخست خود در کافا گرفت مشخص شد حضور در این تورنمنت انتخاب مناسبی برای ملی پوشان نبود.
کدخبر (194444) | 24 خرداد 1402 | ساعت 12:39
0 88
با این شیوه قهرمان آسیا نمی‌ شویم
با نتیجه‌ ای که ایران در بازی نخست خود در کافا گرفت مشخص شد حضور در این تورنمنت انتخاب مناسبی برای ملی پوشان نبود.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، همان طور که انتظار می رفت تیم ملی ایران با یک نتیجه قاطع و پرگل توانست از سد اولین حریف خود در تورنمنت کافا بگذرد و افغانستان را با نتیجه ۶-۱ در هم بکوبد. در این بازی امیر قلعه نویی تیمش را با نفرات اصلی به میدان فرستاد و تنها تغییر مهم ترکیب نیمکت نشینی علیرضا بیرانوند و حضور پیام نیازمند درون دروازه بود. در نیمه دوم نفراتی چون ترابی، قایدی، پورحمیدی، رضاییان، مهری و اسدی وارد ترکیب شدند تا ایران هر نیمه با ترکیب متفاوتی در زمین حاضر باشد. در واقع نیمه نخست را لژیونرها بازی کردند و بعد از زدن ۴ گل و ثبیت برتری ایران، سرمربی ایران تصمیم گرفت از بازیکنان لیگ برتری استفاده کند! در حالی که انتظار می رفت در این بازی نه چندان جدی مقابل یک حریف تمرینی چون افغانستان به نفرات ذخیره فرصت بیشتری برسد.

بازی تیم ملی ایران مقابل افغانستان

جوانگریی یا نتیجه گیری؟

به راستی اگر به نفرات آینده دار نیمکت در چنین دیدارهایی فرصت خودنمایی در ترکیب اصلی داده نشود چه زمانی قرار است این اتفاق بیفتد؟ بازیکنان جوان در این بازی‌هاست که کسب تجربه می‌کنند تا فردا روزی بتوانند مقابل تیم‌های قدرتمند قاره چون کره جنوبی، ژاپن، استرالیا، عربستان و ... . عرضه اندام کنند. این را باید در نظر داشت که برخی بازیکنان سرشناس تیم ملی تا جام جهانی بعدی دیگر قادر به حضور در ترکیب نخواهند بود. بی‌شک بسیاری از تیم‌های آسیایی تلاش می‌کنند از جام ملت‌های آسیای قطر به عنوان یک فرصت استفاده کنند برای ساختن تیم ۴ سال آینده خود. اما  فوتبال ما هنوز اسم‌هاست و مربیان از سرمایه گذاری و ریسک روی جوان‌ها می‌ترسند.

بازیکنان تیم ملی ایران

جفا به ستاره‌های سرخابی

هر مربی که هدایت تیم ملی را در سال‌های گذشته بر عهده داشته است بیشتر از آن که فکر ساختن فردای تیم ملی باشد به اعتبار خود فکر کرده است و نتیجه این شده که خیلی از نفرات آماده و جوان لیگ داخلی فدای نتیجه گیری تیم ملی شده اند؛ چه در این دوره و چه در مقاطع قبلی. در اردوی اخیر برخی چهره های سرشناس لیگ برای تورنمنت کافا دعوت نشدند و آن هایی هم که اکنون در تیم ملی هستند جایی در ترکیب ندارند. این در حالی است که برخی از آن‌ها عملکرد بسیار خوبی داشتند. به طور مثال به گواه آمار مهدی ترابی و مهدی قائدی از بهترین های فصل اخیر بودند. این دو بازیکن در نیم فصل دوم درخشش خیرکننده ای داشتند. به طوری که قایدی ۸ گل برای استقلال در لیگ برتر زد و ترابی ۶ گل و سه پاس گل در لیگ برتر داد و ۲ گل، یک پاس گل و یک پنالتی را هم برای پرسپولیس در جام حذفی به جای گذاشت. اغراق نیست اگر بگوییم او با تأثیرگذاری در هفته پایانی سرنوشت قهرمانی را برای تیمش در لیگ برتر و جام حذفی رقم زده است. عملکرد ترابی و قایدی حتی از برخی نفرات سرشناس تیم ملی که در خارج از کشور توپ می زنند در ماه های گذشته بهتر بوده است. شاید بتوان گفت حتی آن ها به اندازه مهدی طارمی در اوج آمادگی هستند، اما فقط ۲۳ دقیقه در تورنمنتی چون کافا فرصت بازی یافتند.

بااز

تدارکاتی که مناسب ایران نیست

البته در به وجود آمدن این وضعیت باید بیشترین انتقاد را متوجه فدراسیون فوتبال دانست. زیرا نتوانست برای تیم ملی بازی های تدارکاتی قوی تری را در نظر بگیرد تا امیر قلعه نویی مجبور شود از این فرصت برای هماهنگ کردن نفراتش استفاده کند. به راستی با حضور مقابل تیم هایی چون افغانستان و قرقیزستان قرار است مهیای حضور در جام ملتهای آسیا شویم؟ آن چه مسلم است با حضور در چنین دیدارهایی نمی توان به جنگ با تیم های قدرتمند آسیایی رفت و اگر تدارکات فدراسیون مثل قبل ضعیف شود باید قید قهرمانی در آسیا را زد. دعوت از تیم های صاحب نام نه تنها می تواند به آماده سازی بهتر تیم ملی کمک کند که این فرصت را در اختیار مربیان قرار خواهد داد تا برنامه ریزی بهتری داشته باشند و به شکل هدفمندتری از سرمایه های فوتبال ایران در تیم ملی استفاده کنند. شاید در آن صورت این فرصت در اختیار بازیکنان جوان قرار بگیرد که در بازی های دوستانه نه چندان معتبر خود را به مربیان تیم ملی نشان دهند.

بازی های تدارکاتی تیم ملی

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...