به بهانه زادروز زند‌ه‌یاد ابراهیم آشتیانی

بدون تردید ابراهیم آشتیانی یکی از بهترین مدافعان راست تاریخ این فوتبال است. ستاره سالهای دور پرسپولیس متولد 10 آذر1325 در تهران‌ بود.
کدخبر (15495) | 11 آذر 1400 | ساعت 08:20
0 89
به بهانه زادروز زند‌ه‌یاد ابراهیم آشتیانی
بدون تردید ابراهیم آشتیانی یکی از بهترین مدافعان راست تاریخ این فوتبال است. ستاره سالهای دور پرسپولیس متولد 10 آذر1325 در تهران‌ بود.

به گزارش سرخ نیوز؛ این پیشکسوت فقید فوتبال خود را به صورت رسمی از تیم شاهین در سال 43 آغاز کرد و توانست در سن 19سالگی در ترکیب این تیم بزرگ بدرخشد. او در سال47 به همراه تنی چند از بازیکنان بزرگ شاهین به پرسپولیس پیوست و با این تیم در جام باشگاهای آسیا شرکت کرد و یک فصلی را در پیکان گذراند و با این تیم به قهرمانی جام باشگاه های تهران و جام دوستی دست یافت. بازگشت دوباره به پرسپولیس بازگشت آشتیانی به پرسپولیس با درخشش مقابل هامبورگ همراه شد و این تیم مطرح آلمانی خواهان به خدمت گرفتن این مدافع ۲۵ ساله شد که با مخالفت مسوولین پرسپولیس این انتقال تاریخی انجام نگرفت. در سال 49بازیهای درخشان اشتیانی در پرسپولیس و تیم ملی موجب انتخابش از سوی کارشناسان و ورزشی نویسان وقت بعنوان مرد سال فوتبال ایران شد.این درخشش با قهرمانی در مسابقات منطقه ای و جام اول تخت جمشید و برد تاریخی ۶ بر صفر مقابل تاج ادامه یافت. گل نخست این دیدار با حرکت آشتیانی از جناح راست و پاس دیدنی وی به کلانی به ثمر رسید. آشتیانی در مجموع با 6 پاس گل رکورد دار پاس گل در دربی است. کاپیتانی پرسپولیس با خداحافظی بازیکنان قدیمی باشگاه در سال 53، آشتیانی در حالی که 23ساله بود به عنوان کاپیتان پرسپولیس انتخاب شد و در همان سال جام سوم تخت جمشید را به عنوان کاپیتان بالای سر برد. خط دفاع پرسپولیس در این سال با رهبری او به یکی از نقاط قوت این تیم تبدیل شد و رکورد بسته نگاه داشتن دروازه (844 دقیقه) را در لیگ ثبت کرد. آشتیانی با کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ تخت جمشید از عرصه بازیگری در سال 53 خداحافظی کرد. او طی این سالها در 162 بازی پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد؛ که اولین آن در 16 فروردین 1347 برابر تاج و آخرین آن در سوم اردیبهشت 1355 برابر ابومسلم بود. آشتیانی در 36 بازی نیز بازوبند کاپیتانی تیم را بر بازو بست و 2 گل هم به ثمر رساند. این مدافع خوش تکنیک از جمله وفادارترین و با تعصب ترین بازیکنان پرسپولیس بود و تا آخرین روزی که در میدان حضور داشت پیراهن سرخ پرسپولیس را از تن خارج نکرد. تیم ملی آشتیانی در سال 48 برای اولین بار توسط رایکوف به تیم ملی دعوت شد و در دیدارهای جام عمران منطقه‌ای برای اولین بار با پیراهن تیم ملی به میدان رفت و اولین گل ملی خود را در سال 49 در بازیهای اسیایی بانکوک برابر اندونزی به ثمر رساند. و در این سال همراه با تیم ملی در مسابقات جام ملتهای آسیا 1972به مقام قهرمانی دست یافت و به عنوان بهترین بازیکن این مسابقات انتخاب شد. گل صعود تیم ملی به المپیک مونیخ نیز با پاس او به دست آمد. آشتیانی بعد از شرکت در جام جهانی کوچک برزیل در حالی که فقط 29 سال داشت در دیدار با کره جنوبی از تیم ملی خداحافظی کرد. ستاره سابق پرسپولیس از جمله پیشکسوتان تحصیلکرده این فوتبال با مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی بود که سابقه تدریس در دانشگاه ها را داشت. این پیشکسوت خوشنام دوم آبان 96 دار فانی را وداع گفت. افتخارات ابراهیم آشتیانی باشگاهی قهرمانی باشگاههای تهران1343 (شاهین ) قهرمانی مسابقات انتخابی باشگاههای آسیا1347 (پرسپولیس) قهرمانی باشگاههای تهران1348 ( پیکان) قهرمانی جام دوستی1348 (پیکان ) قهرمانی جام منطقه ای1350 ( پرسپولیس) قهرمانی جام تخت جمشید 1352و 1354 (پرسپولیس) ملی قهرمانی جام ملتهای آسیا1972 صعود به المپیک مونیخ 1972

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...