داستان عجیب دروازه‌ سرخ‌ها؛ جوانانی که می‌روند، حسرتی که تکرار می‌شود!

پرسپولیس در شرایطی در جذب محمدرضا خالدآبادی مقابل حریف دیرینه خود ناکام ماند که این دروازه‌بان جوان، سابقه بازی در آکادمی سرخ‌ها را داشته است.
کدخبر (211977) | 03 مرداد 1402 | ساعت 23:13
0 121
داستان عجیب دروازه‌ سرخ‌ها؛ جوانانی که می‌روند، حسرتی که تکرار می‌شود!
پرسپولیس در شرایطی در جذب محمدرضا خالدآبادی مقابل حریف دیرینه خود ناکام ماند که این دروازه‌بان جوان، سابقه بازی در آکادمی سرخ‌ها را داشته است.

سرخ نیوز - یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های نقل و انتقالاتی فوتبال ایران در تابستان 1402، ماجرای انتقال محمدرضا خالدآبادی از هوادار به استقلال بود. این دروازه‌بان جوان، موردتوجه سه تیم استقلال و پرسپولیس و تراکتور بود و درنهایت، استقلال موفق شد با جلب نظر مدیران هوادار و پرداخت مبلغ رضایت‌نامه، این بازیکن تیم امید ایران را به جمع بازیکنان خود اضافه کند. ناکامی پرسپولیس در جذب خالدآبادی، یک نکته تلخ دیگر برای هواداران پرسپولیس همراه داشت؛ چراکه این دروازه‌بان، سابقه بازی در آکادمی این باشگاه را داشت و در مقطعی، به دلایلی با جدایی از این باشگاه، راهی هوادار شده بود.

بی توجهی به آکادمی و انتخاب هایی که سودی نداشتند

محمدرضا خالدآبادی در تابستان سال 1398 به عضویت آکادمی پرسپولیس درآمد و یک سال بعد، این تیم را به مقصد هوادار ترک کرد. هوادار در آن زمان در لیگ یک حضور داشت و این دروازه‌بان، که در آن زمان 19 سال داشت، بعد از مسلم حق‌شناس و علی محسن‌زاده، دروازه‌بان سوم این تیم بود. او همراه با هوادار به لیگ برتر صعود کرد و در سال نخست، پشت خط دروازه‌بانانی چون مسلم حق‌شناس و مهرداد بشاگردی بود. سال سوم حضور در هوادار برای او تفاوت زیادی داشت و با اینکه او در 12 هفته ابتدایی، بعد از میلاد فراهانی و مهرداد طهماسبی، دو دروازه‌بان کهنه‌کار این تیم، قرار داشت؛ از هفته سیزدهم، خالدآبادی به ترکیب رسید و در 20 بازی لیگ برتر و جام حذفی، 8 کلین شیت به ثبت رساند. اما شاید بد نباشد به سال 1399 و زمان جدایی او از پرسپولیس بازگردیم؛ زمانی که حامد لک به‌عنوان دروازه‌بان اول عضو پرسپولیس بود و دروازه‌بان کرواتی که پرونده پرداخت بدهی او همچنان باز است، گزینه دوم سرخ‌ها. در فصل 99-1398 و در زمانی که خالدآبادی عضو آکادمی پرسپولیس بود، امیر حسین بیات و ساسان زمانه به‌عنوان دروازه‌بان‌های جوان همراه پرسپولیس بودند، اولی درحال حاضر، فوتبال را کنار گذاشته و دومی میان تیم‌های دسته دومی و سومی جابه‌جا می‌شود. در تابستان سال 1399، هر دو دروازه‌بان کنار گذاشته شدند و این بار امیرمحمد یوسفی از آکادمی به تیم اصلی اضافه شد، دروازه‌بانی که سه فصل همراه سرخ‌ها بود و درنهایت بدون حتی یک بازی رسمی، از این تیم جدا شد و از آن زمان نیز به عضویت تیم دیگری درنیامده است. به عبارتی، در زمانی که دروازه‌بان جوانی چون خالدآبادی با توجه بهتر به آکادمی می‌توانست بدون یک ریال هزینه اضافی به تیم اصلی پرسپولیس اضافه شود، انتخاب‌های کادر فنی سرخ‌ها، دروازه‌بان‌هایی بودند که در حال حاضر بهترین‌شان در لیگ دسته سوم فوتبال ایران حضور دارد!

ماجرای خالدآبادی تکرار شد

اگر فکر می‌کنید که این اتفاق تنها برای خالدآبادی رخ داده، سخت در اشتباهید. تابستان امسال، محمد خلیفه، دیگر دروازه‌بان مستعد آکادمی پرسپولیس، با فسخ یک طرفه قرارداد راهی آلومینیوم اراک شد. دروازه‌بانی که سابقه عضویت در تیم جوانان ایران را داشته و اگر مسیر فوتبالی خود را درست طی کند، ممکن است خالدآبادی بعدی فوتبال ایران باشد. او سال گذشته، سابقه تمرین با بزرگسال پرسپولیس را داشت با این حال، به‌راحتی از این تیم جدا شد. حال بهتر است مسئولین پرسپولیس به این سؤال پاسخ دهند که این دروازه‌بان جوان چگونه از این تیم جدا شده است. کادر فنی این تیم، که این روزها سخت به‌دنبال دروازه‌بان سهمیه سنی است و از اوایل خرداد ماه، از وضعیت جدید سهمیه‌های سنی با خبر بوده، چه تلاشی برای حفظ این دروازه‌بان کرده است؟ احتمالاً پاسخ این سؤالات را به خوبی می‌دانید!

توجیه کم‌کاری به روش سرخ‌ها!

مصاحبه‌ای منتسب به رضا درویش، مدیرعامل سرخ‌ها، عصر روز گذشته خبرساز شد. او در بخشی از مصاحبه خود، قوانین جدید را مانعی برای تقویت تیم تحت مدیریتش دانسته و مدعی شده کاهش 23 بازیکن بازیکن بالای 23 سال به 19، دست این تیم را بسته است. این صحبت‌های درویش در حالی است که سال گذشته، از 4 سهمیه زیر 25 سال و 9 سهمیه زیر 23 سالی که در اختیار سرخ‌ها بود، این تیم تنها از مهدی عبدی در سهمیه زیر 25 سال و محمدمهدی احمدی، علی جودکی، مهرشاد اسدی، وحدت هنانوف و محمد عمری در لیست زیر 23 سال خود استفاده کرد (7 از 14). در میان این بازیکنان، تنها عبدی، عمری و تا حدودی هنانوف، شانس بازی داشتند و احمدی تنها در بازی اول فصل به‌عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفت و سلیمانی سه بار و جودکی یک بار بدون یک دقیقه بازی روی نیمکت این تیم نشستند و اسدی حتی شانس حضور در میان نفرات ذخیره را هم نداشت. این بیلان‌ کاری سرخ‌ها در استفاده از سهمیه‌های سنی در فصل گذشته بوده. با این حال، مدیریت و کادر فنی این تیم اصرار دارند که مشکلات خود در نقل و انتقالات را به تغییرات قوانین ارتباط دهند و هیچ صحبتی درباره چرایی تأیید دستورالعمل جدید و عدم اعتراض به این روند نقل و انتقالاتی در یک ماه نخست مصوب شدن آن ندارند.

ابهام در وضعیت دروازه‌بان دوم پرسپولیس

علیرضا بیرانوند، تنها دروازه‌بان پرسپولیس، با سابقه بازی رسمی در رده سنی بزرگسال است و در تمرین پرسپولیس به جز این دروازه‌بان، امیررضا رفیعی و مهرشاد اسدی، در رده سنی زیر 23 سال و محمد گندمی و عرفان نجاری از آکادمی حضور فعال دارند. تا اینجای کار، رفیعی دروازه‌بان دوم است و اسدی انتخاب سوم و دو دروازه‌بان جوان دیگر با استناد به گزارش‌های سایت رسمی پرسپولیس در بازی‌های دوستانه نیز شانس بازی نداشته‌اند. این که پرسپولیس دروازه‌بان جدید جذب می‌کند یا خیر، هنوز مشخص نیست و تنها نکته مشخص، سردرگمی کادر فنی و مدیریتی این باشگاه بعد از انتقال خالدآبادی به استقلال است. به طور کاملاً واضح، در شروع تمرینات این تیم، کادر فنی پرسپولیس تخمین درستی از وضعیت لیست بزرگسال نداشته و بعد از شروع تمرینات، به این نتیجه رسیده‌‎اند که با صدور اجازه خروج گوهری، اقدامات لازم برای جذب گزینه زیر 23 سال انجام شود. مارکت فقیر فوتبال ایران در لیگ برتر و لیگ یک در فصل گذشته، تنها یک بازیکن ثابت زیر 23 سال در پست دروازه‌بان داشته (خالدآبادی - هوادار) و کادر فنی پرسپولیس نیز شناختی روی گزینه‌های مستعد تیم‌های پایه نداشته‌اند. در روزهای ابتدایی فصل نقل و انتقالات، ادیب زارعی، دروازه‌بان تیم جوانان ایران، یک گزینه مناسب برای پرسپولیس بود. با این حال، تا سرخ‌ها متوجه مشکلات لیست خود شوند، این دروازه‌بان راهی تراکتور شد. ماجرای محمد خلیفه نیز پیشتر ذکر شد و سرخ‌ها برای جذب محمدجواد کیا از آلومینیوم اراک، دیگر دروازه‌بان زیر 23 سال شاغل در لیگ برتر، نیز اقدامی انجام ندادند و این در حالی بود که دو بازیکن از پرسپولیس، به‌طور قرضی، راهی این تیم شده بود. با تمام این تفاسیر، مشکل سرخ‌ها برای گزینه جایگزینی بیرانوند، فقط سهمیه‌های کاهش یافته نیستند و رد مدیریت و کادر فنی این تیم در معضل به‌وجود آمده، کاملاً نمایان است. حال نیز صحبت‌های ضدونقیضی در رابطه با جذب دروازه‌بان زیر 23 سال خارجی مطرح شده؛ موردی که حتی اگر از یک ماه پیش نیز آغاز شده باشد نیز احتمالاً سودی برای سرخ‌ها نخواهد داشت و بعید است جذب دروازه‌بان کم‌تجربه خارجی با قوانین سفت و سخت سازمان لیگ، سودی برای پرسپولیس داشته باشد. پدرام محمدزاده آخرین اخبار فوتبال ایران

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...