دهان‌هایی که پوشانده شد؛ آلمان و همه اعتراض‌های خاص جام جهانی

بازیکنان آلمان در اعتراض به رویکرد فیفا در نادیده گرفتن نقض قوانین حقوق بشری در قطر، دهان خود را پوشاندند. این حرکت واکنش‌‌های مختلفی را در دنیا به همراه داشته و هنوز در مورد آن صحبت می‌شود.
کدخبر (98491) | 02 آذر 1401 | ساعت 21:29
0 89
دهان‌هایی که پوشانده شد؛ آلمان و همه اعتراض‌های خاص جام جهانی
بازیکنان آلمان در اعتراض به رویکرد فیفا در نادیده گرفتن نقض قوانین حقوق بشری در قطر، دهان خود را پوشاندند. این حرکت واکنش‌‌های مختلفی را در دنیا به همراه داشته و هنوز در مورد آن صحبت می‌شود.

به گزارش سرخ نیوز، بازیکنان آلمان در اعتراض به رویکرد فیفا در نادیده گرفتن نقض قوانین حقوق بشری در قطر، قبل از بازی اول خود در جام جهانی مقابل ژاپن، دهان خود را پوشانده و از نشان‌های رنگین کمانی روی لباس‌ها و کفش‌های خود استفاده کردند. آنها به نوعی عواقب و جرائم این کنش اجتماعی خود را پذیرفتند و دست به چنین اقدامی زدند. این حرکت واکنش‌‌های مختلفی را در دنیا به همراه داشته و هنوز در مورد آن صحبت می‌شود. در کنار تیم ملی آلمان، نانسی فایزر وزیر کشور آلمان، هم به این اقدام دامن زد و او در کنار جیانی اینفانتینو، در حالی نشست که بازوبند OneLove را برای ترویج تساهل، تنوع و حقوق دگرباشان جنسی بر بازوی خود بسته بود. تیم ملی آلمان در کنار ولز و انگلیس یکی از هفت تیمی است که قصد داشتند بازوبند OneLove را در اعتراض به قوانین ضد دگرباشان جتسی در قطر ببندند. با این حال، فیفا روز یکشنبه استفاده از این بازوبند را ممنوع کرد و به همه کشورها هشدار داد در صورت سرپیچی از قوانین هیئت حاکمه فوتبال، با تحریم‌های ورزشی مواجه خواهند شد. اما این اولین بار نبود که یک کشور در جام جهانی به موضوعی به شکلی خاص اعتراض می‌کرد. در زیر چهار نمونه دیگر از اعتراضات در جام جهانی آورده شده است. آلمان ژاپن تحریم اروگوئه (1934) قهرمان جام جهانی اروگوئه مسابقات سال 1934 که در ایتالیا برگزار شد را تحریم کرد. اروگوئه‌ای‌ها از اینکه در روزهای میزبانی خود، کشورهای اروپایی به این کشور سفر نکردند، ناراحت بودند بنابراین سفر به اروپا را تحریم کردند و نتوانستند از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند. این تنها دوره‌ایست که قهرمان دوره قبل در دوره بعدی حضور پیدا نمی‌کند. در جام جهانی 1966 پس از اینکه فیفا در سال 1964 قانونی تصویب کرد که مطابق آن باید سه برنده دور دوم مسابقات انتخابی آفریقا در مرحله پلی‌آف در برابر برندگان مقدماتی آسیا بازی می‌کردند، 31 کشور آفریقایی مسابقات را تحریم کردند. جنبش ضد پوتین (2018) در سال 2018 جام جهانی در روسیه و کشوری که تحت رهبری ولادیمیر پوتین قرار داشت، در حالی برگزار شد که چهار سال قبل روس‌ها شبه جزیره کریمه اوکراین را به سرزمین خود الحاق کرده بودند اما در آن دوره هیچ اقدام شدیدی از سوی کشورها انجام نشد. با این حال، بانک پانک فمینیستی در تلاش برای جلب توجه به نقض حقوق بشر در روسیه، به فینال بین فرانسه و کرواسی حمله کرد. ماجرای سالتیلو (1986) در آن دوره بازیکنان پرتغال به خاطر مسائل متعددی از جمله امکانات ضعیف کمپ تمرینی سالتیلو و عدم دریافت پول از سوی بازیکنان برای انجام تبلیغات، خشمگین بودند. این مساله منجر به جنگ مطبوعاتی بین بازیکنان و فدراسیون شد. پرتغال در مرحله گروهی کنار رفت، در حالی که یک دهه طول کشید تا فوتبال پرتغال از این کارزار فاجعه بار نجات پیدا کند. اعتصاب فرانسه (2010) نایب قهرمان سال 2006 با تیمی که هنوز سرشار از بازیکنان مستعد بود، وارد آفریقای جنوبی شد. اما زمانی که مشاجره بین نیکلاس آنلکا و ریموند دومنک به مطبوعات سرایت کرد، همه چیز به آشوب کشیده شد. پاتریس او را به عنوان کاپیتان تیم ملی فرانسه به دلیل افشای داستان به عنوان خائن شناخته شد. سپس با تصمیم فدراسیون فوتبال فرانسه مبنی بر اخراج آنلکا، بازیکنان از تمرین خودداری کردند. این مشکلات باعث شد تا خروس‌ها در مرحله گروهی از رقابت‌ها کنار روند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...