سرنوشت استارت‌های 6 امتیازی؛ از قهرمانی‌های پرسپولیس تا رکورد ویژه استقلال و سپاهان

استقلال، پرسپولیس و سپاهان، سه مدعی سنتی لیگ برتر فصل جدید را با دو پیروزی متوالی آغاز کرده‌اند، اما فصولی که با استارت شش امتیازی این تیم‌ها همراه بوده، چه سرنوشتی داشته‌اند؟
کدخبر (220649) | 26 مرداد 1402 | ساعت 23:08
0 165
سرنوشت استارت‌های 6 امتیازی؛ از قهرمانی‌های پرسپولیس تا رکورد ویژه استقلال و سپاهان
استقلال، پرسپولیس و سپاهان، سه مدعی سنتی لیگ برتر فصل جدید را با دو پیروزی متوالی آغاز کرده‌اند، اما فصولی که با استارت شش امتیازی این تیم‌ها همراه بوده، چه سرنوشتی داشته‌اند؟

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، در تاریخ بیست و سه فصله لیگ برتر خلیج فارس، تیم‌های متفاوتی توانسته‌اند که دو بازی آغازین خود در رقابت‌های هر دوره را با پیروزی آغاز کنند. از پرسپولیس و استقلال تا سپاهان و برق شیراز. اما سرنوشت این باشگاه‌ها، همیشه به قهرمانی ختم نشده است.

پرسپولیس، قهرمان همیشگی!

پرسپولیس با ۸ قهرمانی در تاریخ لیگ خلیج فارس، از این نظر رکورددار بوده و بیش از یک سوم جام‌های این رقابت‌ها، در کلکسیون آن‌ها قرار گرفته است. سرخپوشان پایتخت در فصول 81-82، 82-83، 86-87، 87-88، 96-97، 97-98، 00-01 و 02-03 توانسته‌اند تا دو بازی ابتدایی خود در لیگ را پیروزی آغاز کنند.

پرسپولیسی‌ها در ۷ مورد قبلی که موفق به کسب برد در دو دیدار ابتدایی فصل خود شدند، به سه قهرمانی دست یافتند. در فصول ۸۱-۸۲ و ۸۲-۸۳ قهرمانی به ترتیب به سپاهان و پاس رسید و در فصول ۸۷-۸۸ و ۰۰-۰۱، این آبی‌پوشان پایتخت بودند که قهرمانی را از رقیب سنتی ربودند.

سرنوشت استارت‌های 6 امتیازی؛ احتمالاتی که به قهرمانی پرسپولیس ختم می‌شود

استقلال؛ آبی‌های نچندان خوش‌شانس

بین مدعیان همیشگی قهرمانی، استقلال بردهای کمتری در دو بازی اول لیگ طی ادوار مختلف کسب کرده است. آبی‌ها در فصول 85-86، 93-94، 94-95، 00-01 و 02-03 توانستند ۶ امتیاز کامل را از دو بازی ابتدایی خود به دست آورند اما اگر فصل جاری که هنوز در جریان است را فاکتور بگیریم، تنها در فصل ۰۰-۰۱ و تحت هدایت فرهاد مجیدی به قهرمانی لیگ برتر رسیدند.

سپاهان؛ رکورد عجیب و بد یمن پیروزی در بازی‌های ابتدایی

سپاهان از نظر کسب شش امتیاز در دو بازی آغازین ادوار لیگ، رکوردی بی‌نظیر به ثبت رسانده است. طلایی‌پوشان دیار زاینده‌رود در فصول 84-85، 86-87، 91-92، 92-93، 93-94، 94-95، 98-99، 00-01، 01-02، 02-03 تواستند رقابت‌ها را با دو برد پیاپی شروع کنند.

این رکورد فوق‌العاده سپاهانی‌ها اما چندان برای آن‌ها خوش‌یمن نبوده، چرا که تنها یک بار و آن هم در فصل ۹۳-۹۴ توانستند با چنین شروع موفقی، برای آخرین بار به قهرمانی لیگ برتر دست یابند.

سرنوشت استارت‌های 6 امتیازی؛ احتمالاتی که به قهرمانی پرسپولیس ختم می‌شود اما نکته جالب آمار سپاهانی‌ها، این است که آن‌ها توانسته‌اند طی دو مقطع مختلف، در کسب ۶ امتیاز از دو بازی ابتدایی لیگ برتر، هت‌تریک کنند.

سایپا و قهرمانی که دیگر در لیگ برتر نیست

آخرین قهرمانی سایپا در سطح اول فوتبال ایران که تحت هدایت علی دایی به دست آمد، در فصل ۸۵-۸۶ رقم خورد. نارنجی‌پوشان تهرانی در آن فصل، توانستند رقابت‌ها را با دو پیروزی مقابل فجرسپاسی و فولاد خوزستان آغاز کنند. سایپا در تنها موردی که موفق به کسب ۶ امتیاز از دو بازی اول شد، به مقام قهرمانی لیگ برتر دست یافت. سایپا در پایان فصل ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به لیگ دسته اول سقوط کرد و هنوز در آن رقابت‌ها به فعالیت می‌پردازد.

برق شیراز و شروع فوق‌العاده‌ای که به نابودی ختم شد

همانطور که در ابتدای متن به آن اشاره شد، برق شیراز هم یک مرتبه لیگ را با دو پیروزی پیاپی آغاز کرد. در واقع شیرازی‌ها از ۷ بازی ابتدایی خود در لیگ ۸۷-۸۸، به ۵ برد و ۲ تساوی دست یافتند و به صدر جدول لیگ برتر هم رسیدند. با این حال، روند فوق‌العاده شیرازی‌ها از تساوی در مسابقه هشتم مقابل استقلال رو به افول گذاشت. آن‌ها در ادامه مقابل سپاهان هم متوقف شدند و پس از شکست سنگین ۳-۱ در دهمین بازی فصل مقابل پرسپولیس، در ۲۴ هفته بعدی خود در لیگ متحمل ۲۰ شکست شدند و با کسب تنها ۴ امتیاز دیگر، اولین تیم سقوط‌کننده به دسته پایین‌تر در آن فصل لقب گرفتند. سرنوشت استارت‌های 6 امتیازی؛ احتمالاتی که به قهرمانی پرسپولیس ختم می‌شود پس از آن، نارنجی‌پوشان سراشیبی نابودی را با بالاترین سرعت ممکن پیموده و حالا دیگر در فوتبال ایران، تیمی به نام برق شیراز وجود خارجی ندارد.

قصه‌هایی که تلخ شروع شد و شیرین به پایان رسید

در فصل ۸۲-۸۳ که با قهرمانی پاس همراه بود، سبزپوشان تهرانی فصل را با یک تساوی و یک شکست آغاز کردند. سپاهان در فصول ۸۹-۹۰ و ۹۰-۹۱ و پرسپولیس در فصل ۰۱-۰۲ دو بازی ابتدایی خود را با کسب تنها ۲ امتیاز پشت سر گذاشتند اما نهایتا توانستند جام قهرمانی لیگ برتر را به خانه ببرند.

آمار به نفع پرسپولیس، احتمالات به نفع آبی‌ها

بر کسی پوشیده نیست که لیگ برتر خلیج فارس، هر فصل سه مدعی تکراری برای قهرمانی دارد؛ پرسپولیس، استقلال و سپاهان. این سه مظنون همیشگی، تاکنون فقط یک بار در تاریخ لیگ برتر توانسته‌اند به طور همزمان، لیگ را با دو پیروزی شروع کنند؛ فصل ۰۰-۰۱ که نهایتا آبی‌پوشان پایتخت قهرمان شدند. در این بین اما نباید از آماری که به سود پرسپولیسی‌هاست ساده گذشت؛ سرخپوشان پایتخت در ۷ مورد قبلی که لیگ را با دو پیروزی پیاپی آغاز کردند، به سه قهرمانی رسیدند و این از شانس خوب آن‌ها برای قهرمانی در فصل جاری حکایت می‌کند. جدیدترین اخبار فوتبال ایران:

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...