شما هیچ چیز از نقل و انتقالات نمی‌دانید/ پرسپولیس و داستان‌های تهوع آور خریدهای دیرهنگام

در آخرین لحظات باقی مانده از موعد تعیین شده برای ویرایش لیست بازیکنان در لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیس اقدام به جذب نبیل بهوی مهاجم سوئدی مراکشی کرد، یک خرید دیرهنگام دیگر از باشگاه که در سال‌های اخیر یک موضوع کاملا تکراری بوده!
کدخبر (229152) | 21 شهریور 1402 | ساعت 17:02
0 193
شما هیچ چیز از نقل و انتقالات نمی‌دانید/ پرسپولیس و داستان‌های تهوع آور خریدهای دیرهنگام
در آخرین لحظات باقی مانده از موعد تعیین شده برای ویرایش لیست بازیکنان در لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیس اقدام به جذب نبیل بهوی مهاجم سوئدی مراکشی کرد، یک خرید دیرهنگام دیگر از باشگاه که در سال‌های اخیر یک موضوع کاملا تکراری بوده!

سرخ نیوز - بعد از جنجال‌های فراوان، در نهایت پرسپولیس موفق به جذب یک مهاجم خارجی شد. نبیل بهوی یا به قول پرسپولیسی‌ها، نبیل باهویی در آخرین ساعت باقی مانده از موعد ویرایش لیست بازیکنان برای لیگ قهرمانان آسیا با عبارت تکراری «عضو جدید ارتش سرخ» از سوی رسانه رسمی این باشگاه رونمایی شد. این بازیکن در شرایطی به عضویت درآمد که حدود دو هفته از زمان بسته شدن پنجره تابستانی فوتبال ایران گذشته و باشگاه پرسپولیس مطابق روند تکراری سال‌های اخیر خود، اقدام به جذب مهاجم جدید کرده است. در باشگاه پرسپولیس این پدیده تبدیل به یک اپیدمی شده، استفاده از زمان تعیین شده برای نقل و انتقالات برای آقایان اهمیتی ندارد و همه چشم‌ها به خرید بازیکن آزاد است.

پرسپولیس، باشگاهی که معنای پنجره نقل و انتقالات را نمی‌داند!

در باشگاه پرسپولیس از مدیر تا رده پایین‌ترین عضو کادر فنی عملا کسی با مفهوم نقل و انتقالات آشنایی ندارد. نقل و انتقالات تابستانی یکی از مهم‌ترین مقاطع فصل یک تیم فوتبال است. موعدی نسبتا طولانی در فوتبال ایران (84 روز به طور رسمی) که هر تیم در آن موعد مجاز به جذب بازیکنان جدید، تمدید قرارداد و روشن کردن تکلیف بازیکنان مازاد است. با این حال در باشگاه پرسپولیس رسم دیرینه این بوده که در یک هفته پایانی، اقدامات لازم برای پوشش نقاط ضعف آغاز شود و در نهایت با استفاده از سهمیه آزاد بازیکن یا بازیکنان جدید به ترکیب تیم اضافه شوند.

شما هیچ چیز از نقل و انتقالات نمی‌دانیدقهرهای تکراری اول فصل

شاید بد نباشد به چند ماه پیش برگردیم. رسم سال‌های اخیر نیمکت پرسپولیس این بوده، ناراحتی یحیی گل محمدی در روزهای پایانی فصل، مطرح شدن احتمالات جدایی علی رغم تحت قرارداد بودن و استراحت نسبتا بلند مدت در پایان فصل. البته کسی نمی‌تواند به استراحت بین دو فصل مربیان ایرادی بگیرد و این موضوع قطعا حق آن‌ها است اما موضوعی که به طور قطع یکی از بزرگترین ایرادهای پرسپولیس در نقل و انتقالات بوده ریشه در توالی مواردی دارد که بالاتر به آنها اشاره شد. کادر فنی پرسپولیس در هفته‌های پایانی فصل ابدا ورودی به موضوع نقل و انتقالات ندارد و علت آن را حفظ تمرکز تیمی می‌داند. مدیریت باشگاه نیز با استناد به همین موارد به طور کل نقل و انتقالات را تعطیل می‌کند. در ادامه قهر و آشتی‌ها مدتی ادامه پیدا می‌کند و نقل و انتقالات آغاز می‌شود. قهر و آشتی‌ها تا زمان شروع شدن تمرینات ادامه پیدا می‌کند و گاهی در شروع تمرینات نیز اوج می‌گیرد. نتیجه؟ یک ماه گذشته و خبری از تکان خوردن در نقل و انتقالات نبوده. اگر گل‌محمدی امروز از نقل و انتقالات تیمش شاکی است بهتر است سه ماه قبل خود را هم ببیند. اگر درویش عدم معرفی بازیکن از سمت مربی را بهانه می‌کند نیز بهتر است به این توجه کند او مدیر بالاسر این مربی بوده و این ضعف مدیریتی وی بوده که کار به اینجا رسیده است.

شما هیچ چیز از نقل و انتقالات نمی‌دانیدجنگ سرد در پرسپولیس

اگر در استقلال شاهد جنگ علنی خطیر و نکونام هستیم، در پرسپولیس جنگ سرد است که جریان دارد. درویش و گل‌محمدی حتی شاید قربان صدقه هم بروند اما ... . خبرنگاران و رسانه‌های نزدیک به درویش، توپ‌ها را به زمین مربی می‌اندازند و در سوی مقابل نیز گل‌محمدی فردی کاملا بدون اشتباه است. یک فضای کاملا قطبی. در نهایت زمانی که مسائل شخصی پیگیری شود نباید هم انتظار بهبود وضعیت را داشت. عملکرد درویش و گل‌محمدی در نقل و انتقالات نیز کاملا شخصی بوده، آقای مدیرعامل گزینه می‌دهد و سرمربی وتو می‌کند و در مقابل سرمربی گزینه می‌دهد و مدیرعامل سقف بودجه را بهانه می‌کند. سیکل باطلی که در تمام سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم و همواره نیز فضا به سمت قطبی شدن پیش رفته است. سال بعد هم همین است و در این میان ابدا بحث درویش و گل‌محمدی در میان نیست. این فضا به همین شکل مدیریت می‌شود و مهم نیست کالدرون و انصاری فرد در دو طرف باشند یا درویش و گل‌محمدی.

شما هیچ چیز از نقل و انتقالات نمی‌دانیداستراتژی؟ ممنون، دیمی بهتر است!

در سال‌های اخیر هیچ گاه پرسپولیس با استراتژی وارد بازار نقل و انتقالات نشده است. تابستان سال گذشته تقریبا بهترین تابستان این تیم در سال‌های اخیر از نظر جذب بازیکن بود با این حال همان جا هم اثری از استراتژی نبود. در واقع همان موقع نیت فقط جذب بازیکن بود که کار راه افتاد باشد. اصلا چه معنایی دارد که با برنامه‌ریزی وارد بازار شد. چرا باید لیست را از چند زاویه مورد بررسی قرار داد. چه دلیلی دارد بازیکن جوان جذب شود. چرا باید به فکر بازیکنان آزاد تیم پیش از پایان قرارداد بود. اصلا چه معنایی دارد «واچ‌لیست» داشته باشیم. پدیده لیگ یکی سیخی چند. اصلا چرا باید برای نقل و انتقالات وقت تلف کرد. در واقع در سال 2023 اقدامات پرسپولیس در نقل و انتقالات دقیقا همانی است که علی پروین در دوران اوج خود در پرسپولیس اجرا می‌کرد، همان قدر سنتی و همان قدر دیمی.

شما هیچ چیز از نقل و انتقالات نمی‌دانیدسقف بودجه و بهانه‌های تکراری

حدود 45 روز از زمان تصویب سقف بودجه گذشته بود که سرمربی پرسپولیس برای اولین بار به آن معترض شد. در واقع 45 روز یا این طور فکر کردند که این موضوع اهمیتی ندارد، هر چند احتمال بی‌اطلاعی از قوانین جدید تا آن زمان نیز ضعیف نیست. مدیر پرسپولیس حتی بعدتر از سرمربی این تیم به این موضوع معترض شد. از همان روزی که 325 میلیارد تومان به عنوان سقف بودجه اعلام شد کاملا مشخص بود که مدعیان سال گذشته در پنجره تابستانی دچار مشکل خواهند شد. هزینه کرد سال گذشته، تورم سال جدید و حضور در لیگ قهرمانان به خودی خود نشان دهنده این موضوع بود. با این حال پرسپولیسی‌ها نه تنها اعتراضی به این موضوع نداشتند، بلکه حتی اقدامی جهت بالانس لیست خود انجام ندادند. بالانس چگونه ایجاد می‌شد؟ فرشاد فرجی و وحدت هنانوف روی هم سهمی 20 میلیاردی در بودجه پرسپولیسی‌ها دارند اما در طول فصل چند دقیقه فرصت بازی خواهند داشت؟ دو بازیکنی که در پست آنها آن قدری بازیکن در لیست سرخ‌ها وجود دارد که حتی اگر همین حالا نیز این دو را کنار بگذارند نیز کوچکترین مشکلی را حس نخواهند کرد. شما هیچ چیز از نقل و انتقالات نمی‌دانیدمحدودیت سقف بودجه تنها یک بهانه تکراری است. اگر برای مدیران پرسپولیس این محدودیت اهمیتی داشت قطعا مدیران این باشگاه به فکر درآمدزایی ناشی از انتقال بازیکنانی چون احمد گوهری، کمال کامیابی‌نیا و سیامک نعمتی به سایر تیم‌ها بودند. اگر برای یحیی گل‌محمدی این موضوع اهمیت داشت اصراری به حفظ فرشاد فرجی و وحدت هنانوف نمی‌کرد، او نیز در نهایت ساز خود را زد تا در نهایت سقف بودجه به عنوان مقصر عدم برنامه ریزی این اساتید معرفی شود. دچار سوتفاهم نشوید. در روزهایی که رسانه‌های دولتی و غیردولتی برای قوانین جدید به به و چه چه می‌نوشتند ما منتقد این قوانین بودیم. با این حال این سقف بودجه هر چه قدر هم که بی معنا باشد یک قانون مصوب است و عدم برنامه ریزی برای بالانس بودجه، خطایی است که مدیران و مربیان پرسپولیس نقش اساسی در آن داشته‌اند و امروز این حق را ندارد که خطای خود را به سازمان لیگ و دیگران مرتبط کنند.

شما حتی لیست‌تان را ندیده بودید

مشکل نقل و انتقالات ریشه عمیقی دارد. در روز نخست تمرینات فصل جاری، احمد گوهری در تمرین پرسپولیس حضور داشت و یک روز بعد رضایت نامه قرضی خود را از باشگاه دریافت کرد و راهی اراک شد. مربیان پرسپولیس در آن مقطع با جدایی گوهری مخالف بودند اما چرا با جدایی وی موافقت کردند؟ علت درخواست گوهری اعلام شد اما واقعیت این بود که لیست پرسپولیس جایی نداشت! بله، تا آن لحظه (بیش از یک ماه بعد از ابلاغ قوانین جدید)، اساتید فکر می‌کردند که محمد عمری و مهدی عبدی در سهمیه آکادمی حضور خواهند داشت و لیست بزرگسال جای کافی برای جذب بازیکن دارد و زمانی که متوجه شدند این دو بزرگسال محسوب می‌شوند ناچار به خالی کردن لیست خود شدند و اولین قربانی احمد گوهری بود. گوهری بازیکن مازاد تیم نبود، که اگر بود مانند کامیابی‌نیا و سیامک نعمتی در تمرین حاضر نمی‌شد. این که مسئولین ارشد نقل و انتقالات تیمی که داعیه قهرمانی در آسیا را دارد تا این حد از قوانین بی اطلاع بوده‌اند تقصیر چه کسی است؟ سقف بودجه؟ یا عدم آگاهی و بی اهمیتی موضوعی کلیدی چون نقل و انتقالات نزد آقایان؟ و یا منابع بی اعتباری که اساتید چشم و گوش بسته حرف‌های آنها را می‌پذیرند؟ به عبارت بهتر، پرسپولیس هیچ گونه برنامه‌ریزی برای ورود به نقل و انتقالات نداشت. که اگر برنامه قبلی برای گوهری در این تیم وجود داشت بحث جذب جانشین گوهری تا این با چاشنی طنز پیش نمی‌رفت، گفتنش تکرار مکررات است.

شما هیچ چیز از نقل و انتقالات نمی‌دانیدواچ لیست نقل و انتقالات؟ چه حرف‌ها!

هر سال بحث جذب مهاجم خارجی در پرسپولیس مطرح است و اگر لوکادیا را فاکتور بگیریم سایر خریدهای خارجی این تیم در سال‌های گذشته در این پست مطلقا ناکام بوده‌اند. یک بار مرور کنید که پرسپولیس چگونه مهاجم خارجی جذب می‌کند. نیمی از فصل نقل و انتقالات به اختلافات بین مدیرعامل و سرمربی می‌گذرد و بعد از آن طرفین وارد صلح موقت برای خرید مهاجم می‌شوند. مربی و کل اعضای کادر فنی‌اش به یک ابزار تماشای ویدئوهای روز بازیکنان می‌نازند و مدیرعامل نیز با روابط خود به دنبال مهاجم می‌رود. واسطه‌ها خبردار می‌شوند و از بقال سر کوچه تا دوست غیرفوتبالی فلان شخص مشغول در باشگاه، مهاجم معرفی می‌کنند. در واقع در زمانی که اساتید باید با مهاجم جدید خود تمرین کنند، مشغول تماشای فیلم بازی صدها بازیکن خارجی هستند. در دنیای حکومت واسطه‌ها، این انتظار را هم دارند که قیمت بازیکن 200 هزار دلاری به میلیون دلار نرسد. در نهایت بعد از بررسی‌های خاص خود و در شرایطی که پنجره در حال بسته شدن است با گروهی از بازیکنان خارجی مواجه می‌شوند که هر کدام مشکلات خود را دارند. یکی تحت قرارداد است و در باشگاه این باور وجود دارد که بازیکن تحت قرارداد قابل جذب نیست، دیگری به ایران نمی‌آید و آن یکی مبلغ پرتی پیشنهاد می‌دهد. یکی هم هیچ کدام از این شرایط را ندارد چون اطرافیان مدیر و سرمربی نتوانسته‌اند نامش را مخفی نگه دارند، توهین به همسرش را بهانه می‌کند و جواب رد می‌دهد. شما هیچ چیز از نقل و انتقالات نمی‌دانیدشاید بهتر باشد درویش و گل‌محمدی به این سوال پاسخ دهند که چرا از ماه‌ها قبل مطالعه‌ای برای خرید بازیکن خارجی نداشته‌اند. بازیکن باکیفیتی که در پایان یک فصل آزاد می‌شود سه ماه منتظر انتخاب باشگاه جدید خود نمی‌ماند. طبیعتا اگر مطالعه درست وجود داشت و اصول مذاکره به درستی رعایت می‌شد پرسپولیس در همان اوایل تیر ماه می‌توانست مهاجم باکیفیت مدنظر سرمربی را با قیمتی که جناب مدیر صلاح می‌دانست جذب کند. این شمایید که کار درست را در زمان درست انجام نمی‌دهید و انتظار دارید نتیجه درست بگیرید. کادر فنی عریض و طویل گل‌محمدی در این میان چه نقشی دارد؟ کدام یک از دستیاران او موظف بوده هفته‌ای تنها چند ساعت در طول فصل برای شناسایی بازیکن به درد بخور خارجی زمان اختصاص دهد؟ چه ایرادی داشت اگر از دروازه تا خط حمله برای نقل و انتقالات تابستانی واچ‌لیست در اختیار داشتید؟ شما که در این مشخصا هیچ کاری نکرده‌‎اید اما در باشگاه چه خبر است؟ درویش و همکارانش چه کرده‌‎اند؟ اصلا فرض کنید یحیی گل‌محمدی تا اواسط تیر ماه شما رو بلاتکلیف می‌گذاشت و زیر قراردادش می‌زد. شما نمی‌دانستید این تیم در خط حمله بازیکن لازم است؟ در واقع شما هیچ کاری انجام نداده‌اید و تنها یکدیگر را تماشا کرده‌اید. در حقیقت مهم نبوده که مهاجمی جذب نشده، مهم این بود که کسی شما را مقصر نداند!

شما هیچ چیز از نقل و انتقالات نمی‌دانید

این یک تیتر تبلغیاتی یا یک ادعای اغراق‌آمیز نیست. یحیی گل‌محمدی هر چه قدر در بعد فنی مربی خوبی باشد به همان میزان در نقل و انتقالات یک چهره ناکام محسوب می‌شود. عدم برنامه‌ریزی، عدم ورود به موقع به بازار، عدم شناخت گزینه‌های داخلی و خارجی متناسب با بودجه، عدم اشراف به قوانین نقل و انتقالات و ... کافی است تا یحیی گل‌محمدی در بحث نقل و انتقالات نمره مردودی بگیرد. شما هیچ چیز از نقل و انتقالات نمی‌دانیددر سوی مقابل، رضا درویش به عنوان مدیری که تیمش تحت مدیریتش سال گذشته جام‌ها را درو کرده، بدون تامین نقدینگی، بدون توجه به بالانس بودجه و بدون توجه به دنیای بی پایان بازیکنان باکیفیت خارجی، بدون توجه به تاثیر فروش بازیکنان در بالانس کردن بودجه و آزادسازی رایگان بازیکنان تحت قرارداد، نقش بزرگی در وضعیت این روز سرخ‌ها داشته و تنها توجیهش عملکرد سرمربی تحت نظارت خود بوده! در واقع می‌توانیم این جمله را به صراحت بگوییم؛ شما هیچ چیز از دنیای نقل و انتقالات فوتبال نمی‌دانید. پدرام محمدزاده آخرین اخبار فوتبال

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...