فرصت ویژه برای سه بازیکن ایران مقابل آمریکا

تاکنون ۹ بازیکن ایرانی موفق شده اند در جام های جهانی پاس گل بدهند.
کدخبر (100716) | 06 آذر 1401 | ساعت 08:01
0 106
فرصت ویژه برای سه بازیکن ایران مقابل آمریکا
تاکنون ۹ بازیکن ایرانی موفق شده اند در جام های جهانی پاس گل بدهند.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، تیم ملی فوتبال ایران که در مجموع ۵ دوره قبلی جام جهانی روی هم رفته ۹ گل به ثمر رسانده بود، در دو بازی اخیر خود در قطر موفق شده ۴ بار دروازه تیم های انگلیس و ولز را باز کند. این بیشترین تعداد گلی است که تیم ملی کشورمان در یک دوره جام جهانی می زند. مهدی طارمی با زدن دو گل و ارسال یک پاس گل بیشترین سهم را در ثبت این آمار داشته است. او بعد از مهدی مهدوی کیا دومین بازیکنی است که برای کشورمان در جام جهانی هم گل زده است و هم پاس گل داده. با این تفاوت که طارمی چنین آماری را در یک دوره از خود برجای گذاشته و مهدوی کیا در دو جام مختلف. 

همه پاسورهای ایران در جام جهانی

ستاره شماره ۲ سال های دور فوتبال ایران در جام جهانی ۹۸ فرانسه موفق شد دروازه آمریکا را باز کند و با گلزنی خود زمینه برد کشورمان را فراهم آورد. مهدوی کیا که ذاتا یک مدافع-هافبک گل‌ساز بود، ۸ سال بعد در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان همان کاری را کرد که در آن تخصص داشت و از روی یک ضربه کرنر، تک گل ایران مقابل آنگولا را ساخت تا سهراب بختیاری زاده بازی باخته را با تساوی یک-یک عوض کند.

مهدی مهدوی کیا جام جهانی 2006

به غیر از دو بازیکنی که نام بردیم تاکنون ۷ بازیکن ایرانی در جام جهانی پاس گل داده اند. غفور جهانی، جواد زرینچه، علی دایی، رحمان رضایی، جواد نکونام، احسان حاج صفی و علی قلی زاده نفراتی هستند که در ادوار جام جهانی موفق به گلسازی شده اند. ضمن اینکه دو گل از ۱۳ گل ایران از روی نقطه پنالتی بوده و دو گل دیگر توسط مدافعان حریف ساخته شده است. طارمی، حاج صفی و قلی زاده این فرصت را دارند که در بازی با آمریکا تعداد پاس گل های خود را افزایش دهند.

مهدوی کیا و درخشش در ۲ جام جهانی

اما بد نیست بدانید اولین پاس گل ایران در جام جهانی را مدافع تیم ملی پرو به حسن روشن در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین داد. در همین دوره غفور جهانی با پاس گلی که برای ایرج دانایی فرد فرستاد، زمینه گل تساوی ایران مقابل اسکاتلند را فراهم آورد. در جام جهانی ۹۸ فرانسه، جواد زرینچه و علی دایی در جریان برتری دو بر یک مقابل آمریکا پاس گل های استیلی و مهدوی کیا را ساختند. در ۲۰۰۶ آلمان، رحمان رضایی با اثرگذاری روی کرنر ارسالی مهدوی کیا باعث شد توپ زیر پای یحیی گل محمدی بیفتد و این مدافع بتواند یکی از ۳ گل خورده مقابل مکزیک را جبران کند. همانطور نیز که گفته شد مهدوی کیا در بازی آخر مقابل آنگولا پاس گل داد.

از اشتباه مدافعان حریف تا VAR

در جریان شکست سه بر یک ایران مقابل بوسنی در جام جهانی ۲۰۱۴ این جواد نکونام بود که پاس تک گل کشورمان را برای رضا قوچان نژاد ساخت. در جام جهانی گذشته نیز مدافع مراکش روی پاس احسان حاج صفی دروازه خودی را باز کرد و تنها برد ایران را در روسیه رقم زد. در بازی برابر پرتغال، کریم انصاری فرد به لطف خطای هند مدافع حریف و البته VAR توانست در وقت های تلف شده از روی نقطه پنالتی بازی را به تساوی بکشاند. در جام فعلی هم تاکنون دو بازیکن پاس گل داده اند. علی قلی زاده گل نخست ایران مقابل انگلیس را برای طارمی ساخت و خود این مهاجم زمینه ساز گلزنی رضاییان مقابل ولز شد.

رامین رضاییان گل دوم ایران برابر ولز

اما دو گل دیگر ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را مدافعان حریف رقم زده اند؛ جان استونز با کشیدن پیراهن پورعلی گنجی باعث خطای پنالتی شده و بار دیگر سیستم ویدئویی به کمک‌ ایران آمد تا طارمی فرصت پیدا کند گل دومش را در این رقابت ها به ثمر برساند. یکبار دیگر VAR اهمیت خود را در داوری فوتبال به رخ کشید. در بازی با ولز که آلن مدافع این تیم به اشتباه توپ را مقابل پای چشمی انداخت تا این بازیکن موفق به گلزنی شود.

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...