ماجراهای امیر قلعه نویی و نیمکت تیم ملی؛ این تیم نیاز به «به روز رسانی» دارد!

امیر قلعه نویی در حالی در سال 1402 وظیفه تیم ملی ایران را برعهده دارد که به نظر می‌رسد کوچک‌ترین تغییری در روش مربی‌گری او نسبت به 17 سال گذشته و نخستین دوره حضور در تیم ملی ایجاد نشده است.
کدخبر (227050) | 14 شهریور 1402 | ساعت 22:45
0 275
ماجراهای امیر قلعه نویی و نیمکت تیم ملی؛ این تیم نیاز به «به روز رسانی» دارد!
امیر قلعه نویی در حالی در سال 1402 وظیفه تیم ملی ایران را برعهده دارد که به نظر می‌رسد کوچک‌ترین تغییری در روش مربی‌گری او نسبت به 17 سال گذشته و نخستین دوره حضور در تیم ملی ایجاد نشده است.

سرخ نیوز - تیم ملی ایران با امیر قلعه نویی راهی اردوی خارجی شده و دو بازی دوستانه با بلغارستان و آنگولا خواهد داشت. بازی‌های دوستانه ضعیف تیم ملی همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد برای موفقیت در جام ملت‌‎ها، مسائل فنی چندان در اولویت نیستند. همان اسلوب فنی قدیمی، همان سبک انتخاب نفرات کادر فنی و همان شیوه مصاحبه‌ها و برخوردهای خارج زمین. بد نیست بازگشتی به 17 سال پیش و اولین دوره مربی‌گری قلعه نویی در تیم ملی داشته باشیم.

امیر قلعه نویی؛ بازگشت بعد از 17 سال

از خود شخص ژنرال آغاز می‌کنیم. او به عنوان مربی تیم قهرمان لیگ برتر هدایت تیم ملی را برعهده گرفت و حال در شرایطی به تیم ملی بازگشته که از آخرین افتخار دوره مربی‌گری وی 10 سال گذشته است. خود او نیاز به اثبات توانایی فنی‌اش روی نیمکت تیم ملی دارد، همان حوزه‌ای که تحت اختیارش است. ماجراهای امیر قلعه نویی و نیمکت تیم ملی؛ این تیم نیاز به «به روز رسانی» دارد!قهرمانی در کافا و برد خانگی مقابل کنیا و تساوی مقابل روسیه تا امروز حاصل عملکرد وی بوده و حال با بلغارستان و آنگولا بازی خواهیم کرد و در فیفا دی‌های باقی مانده هم بعید است به دنبال بازی با رقیب گردن کلفت باشیم. در مرحله گروهی جام ملت‌ها هم با فلسطین، هنگ کنگ و امارات بازی خواهیم کرد. به عبارتی اگر در مدت باقی مانده مقابل حریف قدری قرار نگیریم، احتمالا اولین بازی حذفی ایران در جام ملت‌ها، نخستین محک جدی برای یوزهای ایرانی خواهد بود. در بعد فنی، عملکرد قلعه نویی در سالیان اخیر مشخص بوده است. تیم‌های تحت هدایت او علاقه به بازی با توپ‌های بلند دارند و در تیم ملی نیز جز این را از او ندیده‌ایم. تیم‌های باشگاهی تحت هدایت قلعه نویی همواره خوب استارت زده‌اند اما در ادامه فصل و زمانی که به یک سوم پایانی لیگ نزدیک می‌شدیم دست او برای همه رو می‌شد. آیا شاهد تکرار این روند در تیم ملی هم خواهیم بود؟ ماجراهای امیر قلعه نویی و نیمکت تیم ملی؛ این تیم نیاز به «به روز رسانی» دارد!پیش داوری کار درستی اما نباید از شواهد بگذریم. اولین محک جدی ما بعد از انبوهی از بازی‌های تدارکاتی و رسمی نه چندان دشوار در مرحله حذفی جام ملت‌ها است، جایی که اشتباه اول به معنای بازگشت به خانه خواهد بود. جایی که نیاز به تاکتیک‌های متنوع خواهیم داشت و دل بستن به خلاقیت انفرادی بازیکنان صرفا یک قمار بزرگ خواهد بود. جایی که مشاوران و مربیان فنی باید به کمک قلعه نویی بیایند، اما در این بخش چه خبر است؟

کادر فنی ژنرال و انتخاب‌هایی که ...

بله، انتخاب کادر فنی در حوزه اختیارات سرمربی است، همان طور که انتخاب بازیکنان نیز در حوزه اختیارات اوست. اما حوزه اختیارات سرمربی تیم ملی حوزه‌ای نیست که نتوان نقدی به آن وارد کرد. حوزه اختیارات سرمربی حتی ممکن است بعدها علیه او استفاده شود. جناب سرمربی تیم ملی تشخیص داده که کار فنی با حمید و رحمان و آندو و خداداد و سعید در بالاترین سطح است. مجددا تاکید می‌کنیم این حق سرمربی تیم ملی است. همان طور که حق رسانه است که بپرسد خداداد عزیزی چه کمک فنی به این تیم خواهد کرد. اصلا کار فنی نه، او در برقراری نظم و انضباط تیمی چه کمکی خواهد کرد؟ تنها تیمی که خداداد مسئول فنی آن بوده و الان در قید حیات است، سپیدرودی است که در لیگ دو با تنفس مصنوعی سرپا ایستاده. سایر تیم‌هایی که گذر خداداد به آنها افتاده را فراموش کنید، جایی در عمق تاریخ مدفون شده‌اند.

ماجراهای امیر قلعه نویی و نیمکت تیم ملی؛ این تیم نیاز به «به روز رسانی» دارد!مربی کت و شلواری در تمرین دیده بودیم، اما مشاور با لباس ورزشی نه! برای خداداد عار بوده که به عنوان دستیار قلعه نویی معرفی شود و به او سمت مشاور داده‌اند ولی او در تمرین تیم ملی در میان عناصر فعال است. جناب آقای قلعه نویی، این حق شماست که کادر فنی خود را انتخاب کنید ولی نه شما، نه هیچ کس دیگر حق بازی با کلمات را ندارد.

یا برای مثال سعید الهویی، کسی که تنها شخص ژنرال از کیفیت فنی او در این فوتبال صحبت کرده، در بعد فنی چه کمکی لژیونرهای تیم ملی خواهد کرد؟ لژیونرها هیچ، او چه کمکی به انتخاب بازیکنان خواهد کرد؟ اصلا او در سپاهان و گل‌گهر سیرجان به جز نقش آفرینی در کنار زمین و کنفرانس مطبوعاتی چه کمکی کرده است؟ بازیکن جوانی معرفی کرده؟ پدیده‌ای را به سطح بالا رسانده؟ در قامت سرمربی هم که او را گل‌گهر و آن نتایج عیجب دوران پساژنرال دیدیم. ماجراهای امیر قلعه نویی و نیمکت تیم ملی؛ این تیم نیاز به «به روز رسانی» دارد!در مورد حمید مطهری می‌توان به اندازه یک کتاب قطور صحبت کرد. در دوران اوجش در پرسپولیس، او را همه کاره فنی می‌دانستند، زهی خیال باطل. سلطان جملات انگیزشی فصل گذشته نساجی را به ته دره نزدیک کرد، در واقع به ته دره برد! و اگر نساجی امروز در لیگ برتر است نه به دلیل عملکرد فنی این تیم، بلکه به دلیل وضعیت افتضاح‌تر دو تیم دیگر بوده. مشابه همین را می‌توان برای رحمان رضایی هم نوشت، واقعا از حوصله خارج است. مگر می‌شود هر چه سرمربی ناکام در لیگ برتر بوده را دور هم جمع کنیم و یک آندوی بی تجربه را هم به آنها اضافه کنیم و انتظار معجزه فنی داشته باشیم؟ از هومن افاضلی چه بگوییم؟ انتخاب کادر شما بیشتر مشابه این بوده:
یه نفر از تیم 98 برداریم، یه نفر از 2006، یه نفرم از جدیدترا. یه پرسپولیسیم برداریم که نگن نگاه رنگی داره، آقا سعیدم که باید باشه، آچار فرانسه‌اس!
این کادر فنی را با دستیاران قلعه نویی در سال 1385 مقایسه کنید، از پرویز مظلومی، منصور ابراهیم‌زاده و ناصر ابراهیمی رسیده‌ایم به گروهی دیگر از مربیان مشابه (و چه بسا ضعیف‌تر). این گروه عریض و طویل در جام ملت‌ها مشکل‌گشا خواهد بود؟ آن دستیار اولی خارجی هم روی سر ما، نبود این نفرات چه تفاوتی با بودنشان خواهد داشت جناب آقای قلعه نویی؟ 17 سال از آن دوران گذشته امیرخان، تیم ملی برای موفقیت نیاز وحشتناکی به «به روز رسانی» دارد. آخرین اخبار فوتبال ایران

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...