مجازاتی عجیب و نادر برای شمس آذر، یوونتوس، میلان و دیگران؛ امتیازهایی که بوی باروت می دهند!

کسر امتیاز از شمس آذر قزوین قبل از شروع لیگ باعث شد تا با هم به بررسی تیم هایی در تاریخ بپردازیم که فصل را با کسر امتیاز شروع کرده اند.
کدخبر (219617) | 23 مرداد 1402 | ساعت 22:10
0 154
مجازاتی عجیب و نادر برای شمس آذر، یوونتوس، میلان و دیگران؛ امتیازهایی که بوی باروت می دهند!
کسر امتیاز از شمس آذر قزوین قبل از شروع لیگ باعث شد تا با هم به بررسی تیم هایی در تاریخ بپردازیم که فصل را با کسر امتیاز شروع کرده اند.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، احتمالا ویگان اتلتیک آخرین تیمی است که چنین مجازاتی گریبانش را گرفته است؛ مجازات کسر امتیاز اول فصل! این تیم که در لیگ دسته اول انگلیس فعالیت دارد، فصل جدید را با 4 امتیاز منفی آغاز خواهد کرد. باشگاه ویگان نتوانست ضرب‌الاجل بودجه توسط EFL را برای پوشش هزینه‌های صورتحساب دستمزد باشگاه رعایت کند. دو پرداخت دیرهنگام مالک باشگاه، عبدالرحمن الجاسمی باعث کسر چهار امتیاز شده بود و حالا کسر چهار امتیاز دیگر هم به صورت تعلیقی در کمین ویگان قرار دارد. با این حال ویگان اولین باشگاهی نیست که با چنین مجازاتی روبرو شده است. در طول تاریخ موارد انگشت‌شماری از در نظر گرفتن این مجازات برای تنبیه تیم‌های خاطی وجود داشته که نشان‌دهنده نادر بودن است. با این حال کشور ایتالیا از آن بیشترین استفاده را داشته و در طول تاریخ تیم‌های ایتالیایی بیش از هر کشور دیگری با خطر کسر امتیاز مواجه بودند. این مجازات گاها در همان میانه فصل نیز در نظر گرفته می‌شود اما ما می‌خواهیم به سراغ مواردی برویم که تیمی فصل را با کسر امتیاز شروع کرده است. این اتفاق برای اولین بار در فوتبال ایران هم رخ داد و تیم شمس آذر قزوین که سال گذشته از یک بازیکن غیرمجاز استفاده کرده بود، با شکایت باشگاه سایپا فصل جدید لیگ برتر را با کسر 3 امتیاز آغاز کرد. با این حال شمس آذر شرکایی به بزرگ یوونتوس، میلان و لاتزیو دارد. مجازاتی عجیب و نادر برای شمس آذر، یوونتوس، میلان و دیگران؛ امتیازهایی که بوی باروت می دهند!

یوونتوس –فصل 2022/2023 – کسر 15 امتیاز

یوونتوس با رسوایی بیگانه نیست. آنها تنها باشگاه اروپایی هستند که در حال تغییر قوانین پایشان گیر افتاده است. همانطور که جیانی بررا یک بار گفت:
در ایتالیا، ما هرگز در مورد بازی جوانمردانه چیزی نشنیده‌ایم.
آخرین رسوایی بیانکونری به هزینه نقل و انتقالات باشگاه ارتباط دارد و آنها را با کسر امتیاز قابل توجهی مواجه کرده است. یوونتوس در سال 2006 در مرکز رسوایی کالچوپولی بود که تمام فوتبال ایتالیا را تحت تاثیر قرار داد. در آن فصل ابتدا تورینی‌ها با 30 امتیاز منفی مواجه شدند اما در ادامه این جریمه به 9 امتیاز منفی کاهش پیدا کرد تا از این لیست خارج شود.

فیورنتینا –فصل 2005/2006 – کسر 15 امتیاز

اغلب نقش فیورنتینا در رسوایی کالچوپولی نادیده گرفته می‌شود. با این حال بنفش‌ها هم نقش خودشان را داشتند. هر چند نحوه رفتار مالک باشگاه دیگو دلا واله با رفتارهای پلیدانه لوچیانو موگی، مظنون اصلی فساد در یووه متفاوت بود. با این حال فیورنتینا نه تنها برای فصل 2005-2006 بلکه برای فصل بعدی هم 15 امتیاز از امتیازاتش کسر شد تا با شرایطی سخت فصل را شروع کند.

لیدز یونایتد –فصل 2007/2008 – کسر 15 امتیاز

تنها شش سال پس از مبارزه با والنسیا در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، لیدز اولین فصل خود در لیگ یک را با 15 امتیاز منفی در کنار نامش آغاز کرد. حتی این احتمال وجود داشت که باشگاه به طور کامل از لیگ فوتبال اخراج شود زیرا آنها نتوانستند در مورد قرارداد بدهی با طلبکاران مختلف خود در تابستان به توافق برسند. با این حال با رای گیری بین باشگاه‌های لیگ فوتبال، تصمیم گرفته شد که یکی از بزرگترین کسر امتیازات در تاریخ فوتبال انگلیس برای این تیم کفایت می‌کند.

بورنموث –فصل 2008/2009 – کسر 17 امتیاز

ادی هاو در حالی در شب سال نو هدایت بورنموث را بر عهده گرفت که این تیم با کسر امتیاز در منطقه سقوط قرار داشت. این تیم فصل بعد لیگ دو انگلیس را با 17 امتیاز منفی شروع کرد چراکه نتوانسته بود از پس تعهدات مالی خود بربیاید. با این حال ادی هاو در این تیم ماند تا تیم محبوب دوران کودکی خود را یک دهه پس از کسر امتیاز سنگین، به بالاترین سطح فوتبال انگلیس برساند.

جنوا –فصل 1959/1960 – کسر 18 امتیاز

به گفته کارلو پترینی، مهاجم سابق جنوا در کتاب زندگی‌نامه‌اش با نام «پایین در لجن با خدای فوتبال»، تبانی در فوتبال ایتالیا در دهه‌های 1960 و 1970 رایج بود. جنوا فصل 1959/1960 را در حالی آغاز کرد که به دلیل پرداخت رشوه در ابتدای فصل 18 امتیاز را از دست داده بود. این کسری امتیازی در فصل بعد هم ادامه داشت و 7 امتیاز دیگر هم از این فصل کسر شد. وزن این تنبیه زمانی بزرگتر می‌شود که در نظر بگیرید که یک برد در آن زمان فقط دو امتیاز به همراه داشت. بنابراین یک جریمه 18 امتیازی معادل 9 برد، یعنی 27 امتیاز در شرایط فعلی بود.

لاتزیو –فصل 2005/2006 – کسر 30 امتیاز

لوچیانو گائوچی، مالک سابق پروجا که متولد رم است، زمانی اظهار داشت «در 80  درصد بازی‌های ایتالیا تبانی می‌شود». در فصل 2006/2005 سری A و سالهای منتهی به آن اگر نه فراتر از آن، این رقم ممکن است آنقدرها که به نظر می‌رسد غیرمحتمل نبوده باشد. لاتزیو یکی از سه تیمی بود که به دلیل مشارکت در رسوایی کالچوپولی، 30 امتیاز را در ابتدای فصل از دست داد. مجازاتی عجیب و نادر برای شمس آذر، یوونتوس، میلان و دیگران؛ امتیازهایی که بوی باروت می دهند!

میلان –فصل 2005/2006 – کسر 30 امتیاز

یکی از معدود تیم های بزرگی که از هر نوع مجازاتی در پرونده کالچوپولی در امان ماند، رقیب سرسخت میلان، اینتر بود.  صرف نظر از محافظت فرضی نراتزوری توسط دولت برلوسکونی، میلان از هیچ مجازاتی نیز در امان نماند و 30 امتیاز از دست داد که باعث می‌شد پس از سقوط یووه پیش از اینتر به قهرمانی برسد. فصل بعد آنها هشت امتیاز دیگر برای تکمیل مجازات خود از دست دادند. آخرین اخبار فوتبال خارجی

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...