مدافعی که به رضا فاکتی و ژوکر پرسپولیس شهره بود

وطنخواه بازیکن مورد علاقه آلن راجرز بود و سرمربی انگلیسی وقت پرسپولیس از او بجز دروازه در تمام نقاط زمین به بازی می گرفت.
کدخبر (24269) | 20 بهمن 1400 | ساعت 08:58
0 73
مدافعی که به رضا فاکتی و ژوکر پرسپولیس شهره بود
وطنخواه بازیکن مورد علاقه آلن راجرز بود و سرمربی انگلیسی وقت پرسپولیس از او بجز دروازه در تمام نقاط زمین به بازی می گرفت.

به گزارش سرخ نیوز، رضا وطنخواه، ستاره سالهای دور پرسپولیس و تیم ملی متولد ۲۰ بهمن ۱۳۲۵ و اهل تهران است. او برادر کوچکتر بیوک وطن‌خواه و پرورش یافته مکتب شاهین است. این مدافع بعد از فروپاشی این تیم مردمی به همراه جمعی از ستاره ها، تیم پرسپولیس را در سال ۴۶ پایه ریزی کرد و به غیر از یک مقطع کوتاه که در پیکان توپ زد، به پیراهن پرسپولیس وفادار ماند و طی ۹ سال حضورش در این تیم نزدیک به ۱۵۰ بازی انجام داد و موفق به کسب یک قهرمانی در لیگ سراسری و دو عنوان قهرمانی در لیگ ( اول و سوم ) تخت جمشید شد. او در سن ۳۱ سالگی در یک دیدار دوستانه مقابل تیم شهباز به طور رسمی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. این بازی که روز ششم اسفند ۵۶ برگزار شد با برتری دو بر یک پرسپولیس به پایان رسید. وطنخواه بازیکن مورد علاقه آلن راجرز بود و سرمربی انگلیسی وقت پرسپولیس از او بجز دروازه در تمام نقاط زمین به بازی می گرفت، به همین سبب او به ژوکر پرسپولیس شهرت یافته بود. کارشناسان وقت عقیده داشتند چنانچه این بازیکن تنها در یک پست بازی می کرد می توانست برای سالها پست دفاع چپ تیم ملی را در اختیار داشته باشد. وطنخواه بیستم شهریور ۴۹ در بازیهای جام عمران برای اولین بار پیراهن تیم ملی را مقابل ترکیه بر تن کرد و تا سال ۵۱ عضو تیم ملی بود. قهرمانی در جام ملتها ۱۹۷۲ با تیم ملی از مهمترین افتخارات ورزشی وی محسوب می شود. وطنخواه پس از پایان فوتبالش، در یک مقطع به عنوان کمک مربی در کنار مهدی مناجاتی مسئولیت فنی تیم ملی ایران را بر عهده داشت و در سال ۶۵ دستیار مرحوم پرویز دهداری در تیم ملی بود و در مقاطعی هم به عنوان مربی و مدیرفنی در تیم های شاهین بوشهر، پتروشیمی تبریز و سردار بوکان فعالیت داشت. برای این پیشکسوت خوشنام در زادروزش آرزوی سلامتی داریم. افتخارات باشگاهی: * قهرمان باشگاههای تهران با شاهین(۱۳۴۴) * قهرمان مسابقات انتخابی جام باشگاههای اسیا با پرسپولیس(۱۳۴۷) * قهرمان مسابقات باشگاههای تهران با پیکان(۱۳۴۸) * قهرمان تورنمنت جام دوستی با پیکان(۱۳۴۸) * قهرمان جام منطقه ای با پرسپولیس(۱۳۵۰) * قهرمان جام تخت جمشید با پرسپولیس(۵۲و ۵۴) افتخارات ملی: * قهرمان جام عمران منطقه ای(۱۳۴۹) * قهرمان جام ملتهای آسیا (۱۳۵۱) * صعود به المپیک مونیخ(۱۳۵۱)

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
ویدئو های مرتبط
موردی نیست.
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...