مربی ایران در جام جهانی ۹۸ فرانسه

مربی ایران در جام جهانی ۹۸ فرانسه موضوعی جنجالی بوده است. جلال طالبی و تومیسلاو ایویچ دو سرمربی پیش و حین جام جهانی ۹۸ فرانسه هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشته‌اند.
کدخبر (80775) | 03 آبان 1401 | ساعت 13:48
0 1472
مربی ایران در جام جهانی ۹۸ فرانسه
مربی ایران در جام جهانی ۹۸ فرانسه موضوعی جنجالی بوده است. جلال طالبی و تومیسلاو ایویچ دو سرمربی پیش و حین جام جهانی ۹۸ فرانسه هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، جریان مربی ایران در جام جهانی ۹۸ بحثی پرجنجال بوده است. جام جهانی ۱۹۹۸ یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین رقابت‌هایی بود که تیم ملی ایران در آن شرکت کرد. تیم ملی ایران در حالی در این بازی‌ها به مصاف آلمان، یوگسلاوی و آمریکا رفت که ۲ مربی به نام‌های تومیسلاو ایویچ و جلال طالبی در مسیر آماده‌سازی و سپس در جام جهانی هدایت این تیم را برعهده داشتند. در ادامه با ما باشید تا این دو مربی را مورد بررسی قرار دهیم.

مربیان ایران در جام جهانی ۱۹۹۸

ایویچ و طالبی، مربیان ایران در جام جهانی ۱۹۹۸، دو مربی با سبک فوتبالی کاملا متفاوت بودند بوده‌اند. به طور کلی ایران در کل زمان فعالیتش تا به حال، مربیان متعددی تعویض کرده است. این دو مربی ایران در جام جهانی ۹۸ در واقع سی و سومین و سی و چهارمین مربیانی بودند که راهبری این تیم را برعهده داشتند. ۳۳- تومیسلاو ایوویچ (در سال 1376) ۳۴- جلال طالبی (در سال 1377) اگر بخواهیم کلی‌تر به این موضوع نگاه کنیم، مربیانی که تابه‌حال تیم ایران را به جام جهانی برده‌اند، افراد زیر بوده‌اند. ۱- حشمت مهاجرانی حشمت مهاجرانی از سال 55 تا 57 این افتخار را داشته است که تیم ملی فوتبال ایران را هدایت کند. مهاجرانی اولین مربی بود که تیم ملی را برای اولین بار به جام جهانی برد. ۲- والدیر ویرا والدیر ویرا موفق شد تیم ملی ایران را راهی جام جهانی ۹۸ فرانسه کند. ویرا در پی اخراج مایلی کهن به نیمکت تیم ملی فوتبال ایران راه یافت. هرچند که این کار با واکنش‌های شدیدی روبه‌رو شد. ویرا از ۲۶ آبان تا ۸ آذر ۱۳۷۶ مربی‌گری تیم ملی ایران را برعهده داشت. او پس از صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی فرانسه به کشورش بازگشت. پس از آن ایویچ به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. در ادامه و پس از اخراج او از تیم ملی که علت آن شکست ۷ بر یک تیم ملی مقابل تیم آ اس رم در یک دیدار تدارکاتی بود؛ در نهایت جلال طالبی به عنوان مربی ایران در جام جهانی ۹۸ فرانسه منصوب شد. ۳- برانکو ایوانکوویچ برانکو دستیار بلاژویچ در انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ بود. پس از ناکامی ایران در صعود به جام جهانی ۲۰۰۲، برانکو سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد. برانکو هدایتگر تیم ملی ایران در راه صعود به جام جهانی 2006 بود، هر چند در نهایت وی به علت آنچه کسب «نتایج ضعیف در جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان» عنوان شد، به کار خود در ایران پایان داد. ۴- کارلوس کی‌روش کارلوس کی‌روش در سال ۲۰۱۱ سرمربی تیم ملی ایران شد. تحت هدایت کی‌روش، تیم ملی ایران صعود سختی به جام جهانی 2014 داشت، صعودی که تا روز آخر گره خورده بود و در نهایت با پیروزی در سه بازی پایانی مسابقات انتخابی، حاصل شد. تیم ملی ایران با کی‌روش مجوز صعود به جام جهانی 2018 را هم به دست آورد، صعودی که برخلاف دوره قبلی با کمترین دردسر حاصل شد. پس از جدایی از تیم ملی در سال 2019، کی‌روش دوران ناموفقی را در کلمبیا و مصر پشت سر گذاشت و در نهایت نیز پس از برکناری اسکوچیچ، بار دیگر هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفت تا در جام جهانی 2022 که نقشی در صعود تیم ملی به آن نداشته، هدایت یوزها را برعهده بگیرد. ۵- دراگان اسکوچیچ اسکوچیچ نیز یکی دیگر از سرمربیانی است که موفق شد تیم ملی ایران را به جام جهانی برساند. او تیم بحران‌زده ایران را تحویل گرفت و به آسانی این تیم را به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر رساند. هرچند که به طور ناگهانی، این سرمربی کنار گذاشته شد و بار دیگر کی‌روش به سرمربی‌گری این تیم منصوب شد. این اتفاق مشابه اتفاقی است که برای تومیسلاو ایویچ مربی ایران در جام جهانی ۹۸ افتاد.
نیما نکیسا دروازه‌بان اسبق تیم ملی کشورمان در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران در خصوص حواشی پیش آمده برای تیم ملی ایران و تعویض مربیان این تیم در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲ گفت: در آستانه جام جهانی 98 نیز اتفاقات مشابهی همچون وضعیت کنونی تیم ملی رخ داد و با رفتن آقای «میروسلاو ایویچ»، آقای «جلال طالبی» مربی ایران در جام جهانی ۹۸ فرانسه را برعهده گرفتند.
در ادامه به بررسی زندگی‌نامه دو مربی در ایران جام جهانی ۹۸ فرانسه می‌پردازیم.

جلال طالبی

جلال طالبی مربی ایران در جام جهانی ۹۸ فرانسه و همچنین جام ملت‌های ۲۰۰۰ لبنان بوده است. علاوه بر این نیز وی چندین سال برای تیم‌های دارایی و استقلال تهران بازی کرد. جالب است بدانید که طالبی، ۲۴ بازی ملی در کارنامه خودش دارد

زندگینامه جلال طالبی

زندگینامه جلال طالبی بسیار جالب توجه است. او در خیابان درختی تهران چشم به جهان گشود. جلال، برادر نورالدین طالبی، ورزشکار رشته شنا و واترپلو است. وی به دلیل مصدومیت نتوانست در مدت طولانی فوتبال بازی کند و به ناچار در سن ۲۷ سالگی آن را کنار گذاشت. در نهایت نیز به مقام مربی ایران در جام جهانی ۹۸ منصوب شد. از سابقه او می‌توان به بازی در باشگاه‌های دارایی، تاج و تیم ملی ایران اشاره کرد. در ادامه، او در سال ۱۳۴۳ ازدواج کرد و دوران بازنشستگی خود را با همسر و سه پسرش در ایالات متحده سپری می‌کند. در این رابطه، توجه شما را به متن زیر جلب می‌کنیم.
جلال طالبی مربی ایران در جام جهانی ۹۸ فرانسه در مواجه با خبرنگار خبر آنلاین در زمانی که به ایران بازگشته بود، صحبت‌هایی داشته است که می‌خوانیم؛ خانواده‌ام امریکا هستند. بچه‌ها آنجا هستند من هم چاره‌ای ندارم که مدام بروم پیش آنها. اما آنجا دلم می‌گیرد. دیگر از جوانی‌ام گذشته و سنم بالا رفته. دوست دارم در کشور خودم باشم. هیچ‌جا برایم تهران نمی‌شود. اینجا که هستم حس بهتری دارم. اصلاً یکی از آرزوهایم این است که در اینجا بمیرم.
  • تولد: ۲ فروردین ۱۳۲۲
  • زادگاه: تهران
  • قد: ۱۸۶ سانتی‌متر
  • تجربه بازی: باشگاه‌های تهران جوان، دارایی، تاج

تومیسلاو ایویچ

تومیسلاو ایویچ بازیکن و مربی فوتبال اهل کرواسی بود. وی پس از سال‌ها فعالیت در فوتبال جهان، مربی ایران در جام جهانی ۹۸ شد؛ اغلب به عنوان یک استراتژیست درخشان فوتبالی از وی یاد می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید در آوریل ۲۰۰۷، روزنامه لاگاتزتا دلو اسپورت تومیسلاو را به عنوان موفق‌ترین مربی تاریخ فوتبال معرفی کرد. علت هم آن بود که هفت قهرمانی لیگ در پنج کشور متفاوت به دست ایویچ رخ داد.

برکناری ایویچ از مربی‌گری تیم ملی ایران

ایویچ پس از صعود ایران به جام جهانی ۹۸ و پس از عبور از استرالیا، جانشین والدیر ویرا در تیم ملی ایران شد. وی در دی ماه ۱۳۷۶ به ایران آمد و تا آستانهٔ جام جهانی ۱۹۹۸ سرمربی تیم ملی ایران بود. در نهایت شکست سنگین ۱–۷ در مقابل آ اس رم باعث برکناری او از تیم ملی شد و جلال طالبی جایگزین وی و مربی ایران در جام جهانی ۹۸ فرانسه شد.
  • تولد: ۳۰ ژوئن ۱۹۳۳
  • وفات: ۲۴ ژوئن ۲۰۱۱ (۷۷ سال)
  • زادگاه: اسپلیت، پادشاهی یوگسلاوی
  • محل مرگ: اسپلیت، کرواسی

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...