مروری بر دومین قهرمانی سرخ ها در جام تخت جمشید

46 سال پیش در چنین روزی، پرسپولیس با تساوی مقابل برق شیراز برای دومین بار قهرمان جام تخت جمشید شد.
کدخبر (14957) | 06 آذر 1400 | ساعت 15:56
0 159
مروری بر دومین قهرمانی سرخ ها در جام تخت جمشید
46 سال پیش در چنین روزی، پرسپولیس با تساوی مقابل برق شیراز برای دومین بار قهرمان جام تخت جمشید شد.

به گزارش سرخ نیوز، امروز سالروز دومین قهرمانی سرخ ها در جام تخت جمشید است. پرسپولیس که با کسب دو عنوان قهرمانی در جام تخت جمشید پرافتخارترین تیم این رقابت ها به شمار می رودند بعد از کسب قهرمانی در اولین دوره این رقابت‌ها از کسب جام در فصل بعد باز ماندند و پس از پایان آخرین مسابقه جام دوم، در لحظاتی که بازیکنان تاج(استقلال) جام به دست در امجدیه قهرمانی را جشن می گرفتند آلن راجرز سرمربی وقت پرسپولیس در ادعایی جالب رو به خبرنگاران گفت: رایکوف(مربی استقلال) باید بداند جام را فقط برای یکسال به او و باشگاه تاج قرض می دهیم و این پیش بینی به واقعیت تبدیل شد.

از پیشگویی درست راجرز تا جدایی ستاره ها

گرچه عمر حضور این مربی انگلیسی به گرفتن جشن با پرسپولیس قد نداد و او به کشورش بازگشت، ولی در نهایت تیم شایسته پرسپولیس با وجود از دست دادن مربی موفقش و جدایی چند ستاره و ملی پوش برای دومین بار قهرمان شد. در این فصل جعفر کاشانی کاپیتان تیم، عزت وطن‌خواه مدافع و هادی طاووسی گلر با تجربه سرخ ها تصمیم به خداحافظی گرفتند. حسین کلانی مهاجم زهردار تیم بخاطر اختلافات داخلی جدا شد و محراب شاهرخی و مسیح مسیح‌نیا به تیم های دیگر پیوستند. هدایت پرسپولیس هم بعد از جدایی راجرز به دست همایون بهزادی افتاد و این مربی با جذب جوانان جویای نامی چون بیژن ذوالفقارنسب، یعقوب فاطمی مقدم، جهانگیر فتاحی و محمد زادمهر تیمی در حدقهرمانی ساخت.

پرسپولیس ۱۳۵۴

افشاگری بهزادی و دوپینگ آبی ها

اما حضور بهزادی در تیم دوامی نداشت و پس از شکست پرسپولیس مقابل رقیب سنتی که با افشاگری این مربی مبنی بر دوپینگ یاران حریف همراه شد زمینه برکناری‌اش توسط کامبیز آتابای، رییس وقت فدراسیون فوتبال فراهم شد تا هدایت تیم به بیوک وطن‌خواه سپرده شود. این مربی جوان هم در اولین تجربه مربیگری خود در فاصله دو هفته مانده به پایان فصل سرخپوشان را به قهرمانی رساند و نام خود را در تاریخ این باشگاه به عنوان اولین مربی ایرانی که فاتح لیگ شده و همچنین جوانترین مربی قهرمان در تاریخ لیگ فوتبال کشور به ثبت رساند. این اتفاق در تاریخ ششم آذر 54 به وقوع پیوست و سرخپوشان که می دانستند با یک تساوی قهرمان خواهند شد با میهمانشیرازی خود یعنی تیم برق مدرا کردند و جام در هفته بیست و هشتم از آن خود کردند.

ترکیب پرسپولیس مقابل برق شیراز:

قره‌خانلو - آشتیانی(کاپیتان) -  ذوالفقارنسب - الله‌وردی - رضا وطن‌خواه - سلیمانی - ادیبی - خلعتبری - زادمهر(دستجردی) - فتاحی و پروین

ورزشگاه امجدیه - تماشاگر 20 هزار نفر

داور: ایرج نظری

پرسپولیس ۱۳۵۴مودت رکورد زد، پرسپولیس بهترین خط دفاع لقب گرفت

اما بد نیست بدانید که شاگردان وطن‌خواه در این فصل از 30 بازی صاحب 16 برد، 12 تساوی، 2 باخت و کسب 44 امتیاز شدند. تیمش 36 گل زد و خط دفاعی که ساخته بود با دریافت 12 گل بهترین لقب گرفت. شاگردان این مربی یک رکورد جالب هم در این فصل ثبت کردند و آن هم بسته نگه داشتن دروازه مقابل حریفان به مدت 847 دقیقه بود. استارت این رکورد از دقیقه 15 هفته نهم مقابل ذوب آهن توسط بهرام مودت زده شد تا دقیقه 52 هفته هجدهم مقابل ملوان ادامه داشت که دروازه این گلر در استادیوم آزادی گشوده شد؛ این رکورد در فصل هجدهم توسط حسین حسینی شکسته شد.

علاوه بر مودت دروازه بانی چون حسین قره‌خانلو و محمد رزمجو از دروازه سرخپوشان حراست کردند.  ابراهیم آشتیانی، همایون بهزادی،  بیژن ذوالفقارنسب، جواد اللهوردی، رضا وطن‌خواه ، محمد دادکان، علی پروین، اصغر ادیبی، محمدرضا خلعتبری، ایرج سلیمانی، صفر ایرانپاک، محمود خوردبین، اسماعیل حاج رحیمی پور، جهانگیر فتاحی، محمد رضا زادمهر، یعقوب فاطمی مقدم، فریدون معینی و محمد دستجردی سایر نفراتی بودند که پرسپولیس را در راه قهرمانی همراهی کردند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...