منچستریونایتد تن‌هاخ؛ امیدوارکننده برای آینده

کدخبر (60428) 01 شهریور 1401 | ساعت 13:01
0 133
پس از دو نمایش ناامیدکننده در دو هفته آغازین فصل جدید لیگ برتر فوتبال انگلیس، شاگردان تن‌هاخ در منچستریونایتد برای اولین چالش جدی خود به مصاف لیورپول رفتند و به پیروزی رسیدند.

به گزارش سرخ نیوز، در حساس‌ترین دیدار هفته سوم لیگ برتر انگلیس، منچستریونایتد در ورزشگاه اولدترافورد از لیورپول میزبانی کرد. نایب قهرمان فصل گذشته لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا در حالی به مصاف منچستریونایتد می‌رفت که شرایط این تیم از نظر مدیریتی و عملکرد نقل و انتقالاتی اصلا راضی‌کننده نبوده و حتی پیش از آغاز بازی، هواداران خشمگین منچستریونایتد در اعتراض به مالکین باشگاه، در اطراف ورزشگاه دست به تظاهرات زدند. منچستریونایتد با ترکیبی نسبتا متفاوت‌ و البته بهبودیافته‌تر نسبت به دو دیدار گذشته خود وارد زمین شد. داوید دخیا طبق معمول به حفاظت از دروازه شیاطین سرخ می‌پرداخت و دیوگو دالو، رافائل واران، لیساندرو مارتینز و تایرل مالاسیا نیز خط دفاعی این تیم را تشکیل می‌دادند. مالاسیا و واران برای اولین بار در این فصل بود که از ابتدا در ترکیب منچستریونایتد قرار می‌گرفتند و با توجه به عملکرد خوبی که از خود ارائه دادند، به نظر می‌رسد که حداقل تا مدتی خبری از لوک شاو و کاپیتان پراشتباه منچستریونایتد یعنی هری مگوایر در ترکیب این تیم نباشد.

 در خط هافبک سیستم ۱-۳-۲-۴ اریک تن‌هاخ، اسکات مک‌تومینی و کریستین اریکسن به عنوان دو هافبک تدافعی حضور داشتند. جلوتر از آن‌ها، برونو فرناندز در کنار دو بال کناری یعنی جیدن سانچو و آنتونی الانگا و مارکوس رشفورد به عنوان تک مهاجم، بار هجومی تیم را برعهده گرفته بودند. یورگن کلوپ نیز لیورپول را با ترکیب آلیسون، ترنت الکساندر آرنولد، ویرجیل فن دایک، جو گومز، اندی رابرتسون، جیمز میلنر، هاروی الیوت، جردن هندرسون، لوییس دیاز، محمد صلاح و فیرمینو به میدان فرستاده بود. تن‌هاخ برای این بازی دست به ریسکی بزرگ زد و با دادن توپ به حریف و کشاندن ‌آن‌ها به کناره‌های زمین به نیت گرفتن فضای در عمق، بازیکنان لیورپول را به ارسال از جناحین وادار کرد؛ ارسال‌هایی که با توجه به قدرت سرزنی فوق‌العاده لیساندرو مارتینز کوتاه قامت و حضور رافائل واران و البته دروازه‌بانی آماده مثل داوید دخیا، همگی ناکام ماند. این ریسک تن‌هاخ اما کاملا موفقیت‌آمیز بود و با توجه به نیمکت‌نشینی فابینیو در لیورپول و حضور بازیکنان تند و تیزی مثل سانچو، الانگا و رشفورد در ترکیب، ضدحمله‌های برق‌آسای منچستریونایتد از عمق، غالبا تبدیل به فرصت‌های خطرناکی می‌شد؛ همانطور که در دهمین دقیقه روی پاس در عمق خوب از مک‌تومینی، برونو فرناندز صاحب فرصتی عالی شد و با پاسی عرضی الانگا را در موقعیت تک به تک قرار داد. اما ضربه زمینی وینگر جوان منچستر، به تیر عمودی دروازه خورد و دور شد.

  نبود فابینیو و خالی بودن فضای برابر دو مدافع میانی لیورپول در دقیقه شانزدهم، بار دیگر به چشم آمد. جایی که جیدن سانچو روی پاس عرضی الانگا در پشت محوطه شش قدم صاحب توپ شد و به راحتی و با یک چرخش و سر توپ ساده، جیمز میلنر ۳۶ ساله، ویرجیل فن‌دایک و حتی آلیسون را از جریان بازی خارج کرد تا بتواند دروازه نسبتا خالی لیورپول را با یک بغل پای معمولی باز کند.
  در ادامه نیمه اول، منچستریونایتد به سیاست دادن توپ به حریف و گرفتن فضا برای ضدحمله‌های برق‌آسا ادامه داد و حتی روی یک ضربه ایستگاهی تماشایی از کریستین اریکسن، فرصت برای رسیدن به گل دوم هم برای شاگردان تن‌هاخ فراهم بود که با فوق‌واکنش آلیسون از دست رفت. تنها موقعیت جدی لیورپول در نیمه اول نیز روی صحنه‌ای بود که برونو فرناندز به اشتباه در حال باز کردن دروازه خودی بود اما لیساندرو مارتینز به سختی توپ را از روی خط دروازه دور کرد.
  در ابتدای نیمه دوم، تن‌هاخ با یک تعویض مهم و استراتژيک، بازی را به سود تیمش خودش حفظ کرد. حضور آنتونی مارسیال به جای آنتونی الانگا و جایگزینی مهاجم فرانسوی در نوک پیکان خط حمله به جای مارکوس رشفورد. این تعویض حیاتی و باز هم ضعف خط هافبک لیورپول، در دقیقه ۵۳ منجر به گل دوم منچستریونایتد شد؛‌ جایی که مارسیال پس از دو دریبل دیدنی در میانه میدان، با پاسی تماشایی در عمق مارکوس رشفورد را که از سمت چپ فرار کرده بود در موقعیت تک به تک قرار داد و این مهاجم انگلیسی به زیبایی دروازه آلیسون را باز کرد. ۶ دقیقه پس از گل دوم بود که کلوپ بالاخره فابینیو را به جای هندرسون به میدان فرستاد تا عمق آسیب‌پذیر تیمش را ترمیم کند.
  در ادامه، منچستربونابتد دو موقعیت طلایی دیگر داشت که همگی با واکنش‌های بی‌نظیر آلیسون ناکام ماند. لیورپول نیز دو موقعیت خطرناک ایجاد کرد که اولی با واکنش تماشایی دخیا روی ضربه سر فیرمینو به کرنر رفت و دومی روی تیزهوشی محمد صلاح، تبدیل به تگ گل شاگردان یورگن کلوپ در دقیقه ۸۲ شد.
 

هواداران منچستریونایتد می‌توانند به آینده این تیم با تن‌هاخ خوش‌بین باشند؟

تن‌هاخ در آژاکس به مربی‌ای معتقد به پرس از بالا، انتقال توپ سریع و حفظ مالکیت بیشتر از حریف مشهور شد. در دیدار دیشب برابر لیورپول، پرسینگ و انتقال سریع توپ به خوبی در بازی منچستریونایتد دیده شد ولی پس از اتمام بازی، آمار نشان می‌داد که شیاطین سرخ تنها در ۲۹ درصد از بازی مالک توپ بودند؛ اما چرا؟ ضعف در خط هافبک منچستریونایتد بر همگان عیان است و حتی جذب کاسمیرو از رئال مادرید به تنهایی نمی‌تواند این کمبود را پوشش دهد. از طرفی این واقعیت که منچستریونایتد با وجود خرج‌های سنگین طی فصول گذشته و پرداخت دستمزدهای بالا به بازیکنان همچنان یکی از فقیرترین تیم‌ها از نظر مهره بین ۶ تیم مطرح انگلیس یعنی منچسترسیتی، لیورپول، چلسی، تاتنهام، آرسنال موسوم به بیگ سیکس محسوب می‌شود، بر کسی پوشیده نیست. به عبارتی حداقل تا الان که ۸ روز به پایان فصل نقل و انتقالات باقی‌مانده، ابزار مناسب برای اجرای تفکرات تن‌هاخ فراهم نشده است. تن‌هاخ اما در دیدار دیشب برای لیورپول با اجرای سیستمی که کمتر از سمت تیم‌های او به اجرا گذاشته شده است، نشان داد که مربی‌ای منعطف بوده و می‌تواند با داشته‌های موجود، بخشی از فوتبال خود را به نمایش بگذارد و ضمن سرگرم کردن هواداران، نتیجه را نیز به سود خود تمام کند. بازی بسیار خوب دیشب منچستریونایتد قطعا امیدهایی در دل هواداران شیاطین سرخ زنده کرده است اما برای رسیدن به موفقیت، حمایت کامل از تن‌هاخ (نظیر مدل حمایت مدیران لیورپول از یورگن کلوپ طی سه سال ابتدایی حضور این مربی آلمانی) و البته جذب بازیکنان جدید و موثر، لازم است.

منچستریونایتد در چه پست‌هایی نیاز به تقویت دارد؟

بازی با پای بسیار ضعیف داوید دخیا، متضاد سبک بازی مدنظر تن‌هاخ مبتنی بر انتقال سریع توپ بوده و پس از هر پاس بلند و ضربه زیر توپ از سوی این دروازه‌بان اسپانیایی، استیصال در چهره تن‌هاخ قابل مشاهده است. داوید دخیا قطعا یکی از مهم‌ترین دروازه‌بان‌های قرن بیست و یکم بوده است و حتی در دیدار برابر لیورپول، با یک فوق واکنش مانع از گلزنی فیرمینو شد اما فوتبال طی سالیان اخیر بسیار تغییر کرده و نقش یک دروازه‌بان در هر مسابقه، بسیار بیشتر از صرفا مهار توپ‌های حریفان شده است. ضعف در بازی با پا و عدم شرکت در بازی‌سازی، مهم‌ترین نقدی است که به دخیا وارد می‌شود و همین باعث شده که طی روزهای اخیر، اسم‌هایی نظیر یان سومر و کوین تراپ حوالی دروازه منچستریونایتد برای جانشینی این دروازه‌بان اسپانیایی شنیده شود. در خط دفاع، عملکرد مدافعان تازه وارد منچستریونایتد یعنی لیساندرو مارتینز و تایرل مالاسیا تا به اینجای فصل قابل قبول بوده و احتمالا از ستون‌های دفاعی تیم تن‌هاخ برای این فصل باشند. رافائل واران که یکی از مطرح‌ترین مدافعان جهان محسوب می‌شود هم به نظر می‌رسد که به سطح قبلی خود بازگشته و یونایتد‌ی‌ها می‌توانند روی او حساب باز کنند. مشکل عمده منچستریونایتد اما در پست دفاع راست است.

 دیوگو دالو، مدافع جوان و پرتغالی منچستریونایتد دیشب برابر لیورپول عملکرد بدی نداشت و اتفاقا در مهار لوییز دیازی که از فرم همیشگی خود دور بود، موفق عمل کرد؛ این ویژگی که دالو می‌تواند در هر دو پست دفاع راست و چپ بازی کند، ‌اتفاقا او را تبدیل به مهره‌ای ارزشمند کرده است؛ اما پر واضح است که حساب کردن روی او تحت عنوان گزینه اول، ریسکی بسیار بزرگ و حساس محسوب می‌شود. دیگر گزینه تن‌هاخ برای پست دفاع راست، آرون ون‌بیساکا است که در ابتدای فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ با قراردادی به ارزش ۴۵ میلیون پوند به این تیم پیوست و در دیدار برابر لیورپول نیز برای دقایقی به میدان رفت. ون‌بیساکا که در کریستال پالاس عملکرد خوبی از خوش به جا گذاشته بود، هرگز در منچستریونایتد موفق نشد و با توجه تک محوری بودن او و ضعف زیاد در فاکتورهای هجومی، به نظر می‌رسد که جایی در تفکرات هجومی تن‌هاخ نخواهد داشت. شیاطین سرخ اگر خواهان رقابت در بالاترین سطح هستند، قطعا نیاز به تقویت در این پست دارند و طی روزهای اخیر، نام‌هایی نظیر اشرف حکیمی و سرجینو دست مدافع آمریکایی بارسلونا که سابقه همکاری با تن‌هاخ را در آژاکس دارد، برای پیوستن به جمع شیاطین سرخ شنیده می‌شود. برای تقویت خط هافبک، گزینه اول تن‌هاخ، شاگرد سابقش در آژاکس یعنی فرنکی دیونگ بود که الان در بارسلونا حضور دارد. بیش از دو ماه مذاکره با بارسلونا برای جذب این هافبک هلندی کار به جایی نبرد و نهایتا کاسمیرو، هافبک سرشناس و موفق رئال مادرید به جمع بازیکنان منچستریونایتد اضافه شد.

 البته واضح است که تنها جذب کاسمیرو و اتکا به بازیکنانی پر نوسان و غالبا ضعیف نظیر فرد یا اسکات مک‌تومینی و یا حتی کریستین اریکسن که در واقع یک هافبک با میل هجومی بالا محسوب می‌شود و نه دفاعی، باعث تقویت خط هافبک منچستریونایتد نخواهد شد و نیاز به جذب بازیکنی دیگر در این پست احساس می‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که مدیران منچستر کماکان به تلاش برای جذب دیونگ ادامه خواهند داد و روبن نوس از ولورهمپتون هم به عنوان گزینه جایگزین این هافبک هلندی در نظر دارند. در پست وینگر، منچستریونایتد از بازیکنان خوبی مثل کریستیانو رونالدو، مارکوس رشفورد، جیدن سانچو، آنتونی مارسیال، آنتونی الانگا و حتی آماد دیالو بهره‌مند است اما آیا این برای یک فصل طولانی کافیست؟ وضعیت کریستیانو رونالدو که این روزها با حاشیه‌های متفاوتی دست و پنجه نرم می‌کند و در دیدار برابر لیورپول از دقیقه ۸۵ وارد میدان شد، کماکان نامشخص بوده و احتمال جدایی این بازیکن ۳۷ ساله از جمع شاگردان تن‌هاخ کم نیست. علاوه بر آن و در صورت حفظ رونالدو، از بین او، رشفورد و مارسیال با توجه به این که منچستریونایتد فاقد هرگونه مهاجم هدفی می‌باشد،‌ حداقل یک نفر باید در این پست انجام وظیفه کند. درنظر گرفتن الانگا و دیالو که هر دو تنها ۲۰ سال سن دارند نیز به عنوان مهره‌های ثابت منطقی نیست.

 تن‌هاخ خواهان جذب دو وینگر به نام‌های کودی گاکپو و آنتونی شده است که مذاکرات برای جذب آن‌ها ادامه دارد. آنتونی طی روزهای اخیر تمرینات آژاکس را تحریم کرده و به شدت خواهان پیوستن به سرمربی سابقش در منچستریونایتد بوده و گاکپو با شروعی طوفانی در لیگ برتر هلند، طی دو بازی موفق به دو بار گلزنی برای آیندهوون شده است. در کادر بازیکنان منچستریونایتد هیچ مهاجم هدف تخصصی‌ای دیده نمی‌شود و همانطور که گفته شد، تنها بازیکنانی مثل کریستیانو رونالدو، آنتونی مارسیال و مارکوس رشفورد توانایی حضور در این پست را دارند. طی روزهای اخیر هم آنچان خبری مبنی بر مذاکره برای جذب مهاجم جدید از سوی منچستریونایتد شنیده نشده است که این می‌تواند در ادامه فصل برای این تیم خطرساز باشد. شیاطین سرخ می‌توانند برای تقویت در این پست، بازیکنانی مثل الکساندر میتروویچ از فولام، جیمی واردی از لسترسیتی و مهدی طارمی از پورتو را به عنوان گزینه کوتاه مدت، آندره سیلوا از لایپزیگ و رائول دی‌توماس از اسپانیول را به عنوان گزینه میان مدت و جاناتان دیوید از لیل و الکساندر ایساک از رئال سوسیه‌داد را به عنوان گزینه‌هایی برای بلند مدت در نظر داشته باشند. 

 الکساندر ایساک، مهاجم سوئدی رئال سوسیه‌داد که در ۲۲۹ بازی خود در سطح حرفه‌ای موفق به ثبت ۸۶ گل شده است. در پایان، باید تکرار کرد که منچستریونایتد حتی با توجه به خرج‌های بسیار زیاد طی فصول گذشته، همچنان از نظر مهره ضعیف و نامتوازن است و برای نتیجه‌گیری با تن‌هاخ علاوه بر صبر مدیران و هواداران و اعتماد به او، نیاز به تقویت این تیم برای اجرای تفکرات تاکتیکی این سرمربی هلندی نیز می‌باشد. تن‌هاخ یک مربی صاحب سبک، مولف و معتقد به فوتبال هجومی است و بر خلاف سایر مربیان دوران پسا-فرگوسن، می‌تواند نویدبخش روزهای روشن و بازگشت به دوران پرافتخار منچستریونایتد باشد و آینده‌ای موفق برای شیاطین سرخ رقم بزند..

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
ویدئو های ترند
موردی نیست.
موردی نیست.
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...