10 مربی بزرگ تاریخ به انتخاب فرانس فوتبال؛ رینوس میشل بالاتر از الکس فرگوسن

دز سال 2019 نشریه معتبر فرانس فوتبال لیست برترین مربیان تاریخ فوتبال را به انتشار رساند که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.
کدخبر (226445) | 14 شهریور 1402 | ساعت 07:28
0 514
10 مربی بزرگ تاریخ به انتخاب فرانس فوتبال؛ رینوس میشل بالاتر از الکس فرگوسن
دز سال 2019 نشریه معتبر فرانس فوتبال لیست برترین مربیان تاریخ فوتبال را به انتشار رساند که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، نشریه معتبر فرانس فوتبال (که جایزه توپ طلا هم از جانب آن اهدا می‌شود) در سال 2019، لیست برترین مربیان تاریخ فوتبال را به انتشار رساند. این لیست، نکات جالبی در خود داشت. اول اینکه برخلاف انتظار، نفر اول لیست، سر الکس فرگوسن، مربی افسانه‌ای منچستر یونایتد نبود. فرانس فوتبال جایگاه بزرگترین مربی تاریخ را به ابداع‌گر سبک توتال فوتبال، یعنی رینوس میشل، اعطا کرده بود. نکته جالب دیگر در این لیست، عدم حضور ژوزه مورینیو در بین 10 مربی برتر بود. مورینیو معمولاً در تمام لیست‌هایی که از جانب نشریات معتبر به انتشار می‌رسد، رتبه‌های بالا را به خود اختصاص می‌دهد. به‌طور مثال، نشریه ورلد ساکر مربی بزرگ پرتغالی را در جایگاه سوم بهترین مربیان تاریخ فوتبال قرار داده بود. اما گویا ژورنالیست‌های فرانس فوتبال نظر دیگری داشتند. با هم مرور می‌کنیم لیست 10 مربی بزرگ تاریخ را به انتخاب نشریه فرانس فوتبال.

10- بیل شنکلی

بیل شنکلی یکی از بزرگ‌ترین چهره‌ها در تاریخ باشگاه لیورپول است. شنکلی در فاصله سال‌های 1959 تا 1974 سرمربی لیورپول بود و تاثیری بی‌همتا بر تاریخ این باشگاه اعمال نمود. جالب است بدانید که شنکلی زمانی هدایت لیورپول را بر عهده گرفت که این تیم در دسته دوم فوتبال انگلیس به‌سر می‌برد. شنکلی خیلی زود قرمزهای مرسی‌ساید را به سطح اول فوتبال انگلیس برگرداند. آن‌ها در طی سال‌های بعد توانستند به یکی از قدرت‌های اصلی فوتبال در جزیره تبدیل شوند و با منچستریونایتد قدرتمند دهه شصت رقابت کنند. لیورپول تحت هدایت بیل شنکلی بزرگ 10 جام مختلف به‌دست آورد؛ از جمله سه عنوان قهرمانی لیگ و یک عنوان قهرمانی جام یوفا.

9- ارنست هاپل

ارنست هاپل اتریشی تنها مربی تاریخ فوتبال است که با سه تیم مختلف به فینال جام باشگاه‌های اروپا رسیده است. حدس بزنید با چه تیم‌هایی: هامبورگ، فاینورد، کلوب بروژ! مربی بزرگ اتریشی در دهه‌های شصت، هفتاد و هشتاد میلادی مربیگری کرد. او با نوآوری‌های تاکتیکی خود سهم بزرگی در شکل‌دهی به ساختار فوتبال در آن سال‌ها داشت. از جمله افتخارات هاپل می‌توان به قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا با هامبورگ و فاینورد، دو قهرمانی بوندسلیگا با هامبورگ، یک قهرمانی لیگ هلند با فاینورد، نایب قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا با کلوب بروژ، و نایب قهرمانی در جام یوفا با کلوب بروژ و هامبورگ اشاره کرد. ارنست هاپل همچنین سرمربی تیم ملی هلند در جام جهانی 1978 نیز بود و توانست با این تیم به فینال این تورنمنت برسد. هرچند در فینال در برابر آرژانتین میزبان شکست خورد و نایب قهرمان شد.

8- کارلو آنچلوتی

آنچلوتی تنها سرمربی تاریخ فوتبال است که چهار بار قهرمان چمپیونزلیگ شده. کارلو همچنین تنها مربی‌ای است که پنج مرتبه به فینال چمپیونزلیگ رسیده است. او تنها سرمربی تاریخ است که قهرمان هر پنج لیگ معتبر اروپایی شده. سرمربی فعلی رئال مادرید سابقه هدایت آث میلان، چلسی، پاری سن ژرمن و بایرن مونیخ را نیز در کارنامه خود می‌بیند. علاوه بر قهرمانی در لیگ با این پنج تیم، آنچلوتی همچنین دو بار با میلان و دو بار با رئال مادرید قهرمان اروپا شده است. از آث میلان کارلو آنچلوتی به عنوان یکی از بهترین تیم‌های تاریخ فوتبال یاد می‌شود.

7- هلنیو هررا

هررا مهمترین مروج سبک کاتناچو است. هیچ مربی‌ای در تاریخ فوتبال از حیث شکل‌دهی به تاکتیک‌های دفاعی اثرگذارتر از او نبوده است. هلنیو هررا سرمربی اینترمیلان در دهه شصت میلادی بود. تیمی که در تاریخ فوتبال با نام گرانده اینتر (اینتر بزرگ) شناخته می‌شود. هررای آرژانتینی پیش از اینتر چند سالی را در لالیگا گذرانده بود و چهار قهرمانی لیگ را با اتلتیکو مادرید و بارسلونا به‌دست آورده بود. اما شاهکار اصلی او در ایتالیا رقم خورد. هلنیو هررا با اینتر میلان سه بار قهرمان لیگ و دو بار قهرمان اروپا شد. او یکی از مخوف‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال را ساخته بود. تاکتیک‌های دفاعی هررا و مهم‌تر از همه، استفاده خلاقانه از سوییپر نقطه عطفی را در تاریخ فوتبال رقم زد.

6- والری لوبانفسکی

او بی‌تردید بزرگترین مربی شرق اروپایی تاریخ است. لوبانفسکی در عین حال، یکی از خلاق‌ترین مربیان تاریخ فوتبال نیز بود و تکنیک‌های تحلیل دیتا و محاسبات ریاضی و آماری را وارد این ورزش کرد. او سبک منحصر بفرد خود را در تمرین دادن تیمش داشت و نخستین کسی بود که رویکرد علمی را وارد فوتبال کرد. عمده کارنامه مربیگری والری لوبانفسکی در باشگاه دیناموکیف اوکراین و تیم ملی شوروی سپری شد. او با دیناموکیف 13 قهرمانی لیگ و 9 قهرمانی جام حذفی به‌دست آورد. لوبانفسکی همچنین دو بار هم قهرمان جام در جام اروپا شد و سه مرتبه نیز به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان رسید. والری لوبانفسکی با شوروی به فینال یورو 1988 رسید و در فینال در برابر هلند مغلوب شد و به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.

5- پپ گواردیولا

گواردیولا هم از حیث نوآوری‌های تاکتیکی و هم از نظر افتخارات و جام‌ها، یکی از برترین مربیان تاریخ است. او تا بحال 3 قهرمانی لالیگا، 3 قهرمانی بوندسلیگا، و 5 قهرمانی لیگ برتر انگلیس را به‌دست آورده است. پپ دوبار با بارسلونا و یک بار با منچسترسیتی قهرمان لیگ قهرمانان شده است. پپ گواردیولا تنها مربی تاریخ فوتبال است که موفق شده دو بار فاتح سه‌گانه شود. همچنین رکورد تعداد پیروزی‌های متوالی در تاریخ لالیگا، بوندسلیگا، و لیگ برتر انگلیس نیز در اختیار تیم‌های اوست. گواردیولا تا بحال 10 مرتبه به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسیده است؛ بیشتر از هر مربی دیگری. او 36 جام مختلف را در ویترین افتخارات خود می‌بیند و از این نظر پس از الکس فرگوسن در جایگاه دوم پرافتخارترین مربیان تاریخ فوتبال قرار دارد.

4- یوهان کرایف

یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ در عین حال یکی از بزرگترین مربیان تاریخ نیز هست. یوهان کرایف کارنامه کوتاهی در مربیگری داشت. اما همین کارنامه کوتاه نیز برای نابغه هلندی کافی بود تا به لیست برترین مربیان تاریخ برسد. یوهان کرایف سه سال سرمربی آژاکس و بعد هشت سال سرمربی بارسلونا بود. او با آژاکس قهرمان جام در جام اروپا شد و سپس راهی کاتالونیا شد. کرایف با بارسا نیز قهرمان جام در جام اروپا شد و مهم‌تر از آن، آبی اناری‌ها را به نخستین قهرمانی‌شان در جام باشگاه‌های اروپا رساند. یوهان کرایف تنها سرمربی تاریخ بارسلونا است که چهار فصل متوالی با این تیم قهرمان لالیگا شده است.

3- آریگو ساکی

تکیه‌ی تئوریک بر آژاکس دهه‌ی هفتاد. پرس از جلو. بالا نگه داشتن خط دفاع. یارگیری منطقه‌ای. تله‌ی آفساید. دفاع خطی چهار نفره. یک انقلاب تمام‌عیار که سنت‌گرایان ایتالیایی را وحشت‌زده کرده بود. آریگو ساکی یک کفش‌فروش ساده بود که در پاسخ به کسانی که می‌گفتند او هرگز یک بازیکن فوتبال نبوده و تجربه حضور در زمین چمن را درک نمی‌کند گفته بود:
نمی‌دانستم که برای تبدیل شدن به یک سوارکار ماهر ابتدا باید یک اسب بود!
او در اواخر دهه هشتاد روی نیمکت آث میلان نشست و با این تیم دو سال پیاپی قهرمان اروپا شد. آریگو ساکی سپس به نیمکت تیم ملی رسید و با ایتالیا راهی فینال جام جهانی 1994 شد. جایی که در ضربات پنالتی مغلوب برزیل می‌شد. آریگو ساکی یکی از مهمترین شخصیت‌های تاریخ فوتبال است. یک ایده‌آلیست انقلابی. تاثیرپذیرفته از مکتب آژاکس و تاثیرگذار بر آنچلوتی، کاپلو، گواردیولا و خصوصا یورگن کلوپ. فوتبال مدرن غنای امروزش را مدیون اوست.

2- سر الکس فرگوسن

وقتی صحبت بزرگترین مربی تاریخ فوتبال به میان می‌آید، سر الکس فرگوسن اولین نامی‌ست که به ذهن می‌رسد. افسانه‌ی اسکاتلندی در طول دوران مربیگری پرافتخارش 48 جام رسمی کسب کرد؛ بیشتر از هرکس دیگری. الکس فرگوسن به‌تنهایی بیشتر از تاریخ اینترمیلان جام برده. فرگوسن در 21 فصل مربیگری در پرمیرلیگ 13 بار قهرمان، 5 بار نایب قهرمان، و 3 بار سوم شد. او 798 بار در پرمیرلیگ روی نیمکت نشست و فقط 15 بار پیش آمد که مسابقه‌ای را با اختلاف بیش از دو گل واگذار کند. می‌گفت هرگز برای مساوی بازی نکردم. در طی نیم‌قرن اخیر فقط چهار بار پیش آمده که تیمی بجز سلتیک و رنجرز قهرمان لیگ اسکاتلند شود. سه بار از این چهار بار سهم سر الکس فرگوسن بوده. تنها قهرمانی «آبردین» در اروپا نیز توسط فرگوسن به‌دست آمده. آبردین در سال 1983 با شکست دادن بایرن مونیخ و رئال مادرید قهرمان جام در جام اروپا شد. 10 قهرمانی از مجموع 19 قهرمانی آبردین و 38 قهرمانی از مجموع 67 قهرمانی منچستر یونایتد توسط سر الکس فرگوسن به‌دست آمده. او با شیاطین سرخ علاوه بر 32 قهرمانی در رقابت‌های داخلی، یک بار فاتح جام در جام اروپا و دو بار هم قهرمان لیگ قهرمانان شد.

1- رینوس میشل

وقتی توتال فوتبال هلندی انقلابی در دهه‌ی 1970 پدید آورد، ذات این مکتب به سرشت آمستردام پیوند داده می‌شد. پایتخت هلند قلب لیبرالیسم اروپایی بود. آمستردام کعبه‌ی تمام هیپی‌های سراسر قاره بود و این‌ها در فوتبال هلندی بازتاب می‌یافت. بازیکنان آژاکس و هلند علی‌الظاهر هیچ مسئولیت از-پیش-مقرری در زمین نداشتند و به‌نظر می‌رسید آزادند تا هرطور دلشان می‌خواهد در بازی بچرخند تا این فوتبال پرطراوت، سیال و زیبا بتواند زاده شود. اما در حقیقت توتال فوتبال به‌شدت نظام‌مند و تابع ساختار بود. موقعیت‌های متغیر بازیکنان در زمین منحصراً در خطوطی عمودی بالا و پایین می‌شد. و اگر یک مدافع به حمله می‌پیوست یک هافبک یا مهاجم مجبور می‌شد به عقب برگردد و جای خالی او را پوشش دهد. در چنین نسبتی، درحالیکه بازیکنان به‌لحاظ تئوریک حائز آزادی برای پرسه‌زنی در زمین بودند، در عمل اما مدام می‌بایست به وظایفشان در قبال کنش‌های سایر بازیکنان می‌اندیشیدند. در عصری که مهاجمان سایر کشورها آزادی عمل مطلق داشتند، مهاجمان آژاکس و هلند مقید به راهبردهای تاکتیکی بودند. رینوس میشل بزرگ ابداع‌گر سبک توتال فوتبال بود. او آژاکس دهه هفتاد را به فوتبال معرفی کرد و در جام جهانی 1974 هدایت یکی از بزرگترین تیم‌های تاریخ را بر عهده داشت. او با هلند به فینال جام جهانی رسید. قهرمانی در یورو 88، قهرمانی در اروپا با آژاکس و چند قهرمانی در لالیگا و لیگ هلند مهمترین افتخارات کارنامه مربیگری رینوس میشل هستند. اما جایگاه او در تاریخ فوتبال نه بخاطر هیچ جام و افتخاری، بلکه به دلیل معرفی مهمترین مکتب تاکتیکی به این ورزش بوده است. آریگو ساکی درباره او گفت:
تنها یک انقلاب تاکتیکی وجود داشته است. و آن زمانی به وقوع پیوست که فوتبال از یک بازی انفرادی به یک بازی جمعی بدل شد: آژاکس دهه هفتاد.
آخرین اخبار فوتبال

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...