7 مبارزی که در دو دسته وزنی UFC به قهرمانی دست یافتند

کدخبر (190571) | 18 خرداد 1402 | ساعت 16:57
0 818
7 مبارزی که در دو دسته وزنی UFC به قهرمانی دست یافتند
رسیدن به یک کمربند قهرمانی در UFC کار بزرگی محسوب می‌شود اما دو قهرمانی همزمان، نشان از سطح متفاوت بعضی از مبارزان دارد.

به گزارش سرخ نیوز، قهرمانی در مسابقات یو اف سی بزرگترین افتخار در دنیای MMA است.

در طول تاریخ این مسابقات تنها چند مبارز بوده‌اند که توانسته‌اند در دو دسته وزنی مختلف به قهرمانی دست یابند. شماری از آنها حتی توانستند قهرمانی همزمان در دو دسته وزنی را نیز تجربه کنند.

قهرمانی در دو دسته وزنی مختلف UFC افتخاری کمیاب بوده است که تنها بزرگترین مبارزان به کسب آن نائل آمده‌اند.

در ادامه می‌خواهیم به معرفی هفت مبارزی بپردازیم که چنین افتخاری را در کارنامه خود می‌بینند.

1- بی جی پن / قهرمان یو اف سی در دو دسته سبک وزن و ولترویت

گرچه دوران حرفه‌ای بی جی پن به‌طرزی فاجعه‌بار و با هفت شکست متوالی به پایان رسید، اما با این وجود نیز جایگاه او به‌عنوان یکی از بزرگترین اسطوره‌های UFC همچنان محفوظ است. پن یکی از معدود مبارزانی است که توانسته‌اند در دو دسته وزنی این مسابقات به عنوان قهرمانی دست یابند. او فاصله زیادی با کسب همزمان دو کمربند نیز نداشت. بی جی پن نخستین قهرمانی خود را در سال 2004 کسب نمود. وی در این سال و پس از ناکامی در کسب کمربند دسته سبک وزن به دسته ولترویت نقل مکان کرد تا با قهرمان بلامنازع این دسته وزنی یعنی مت هیوز روبرو شود. هیوز سال‌ها بود که شکست نخورده بود و پنج دفاع موفق را از کمربند قهرمانی خود پشت سر گذاشته بود. وقتی پن در همان راند اول هیوز را سابمیت کرد دنیای ام ام ای در شوک بزرگی فرو رفت.

 بی جی پن هرگز از کمربند خود دفاع نکرد. در عوض تصمیم گرفت کار خود را در دیگر دسته‌های وزنی ادامه دهد. او در سال 2006 یک بار دیگر در دسته ولترویت به مبارزه پرداخت اما این‌بار در برابر جورج سنت پیر متحمل شکست شد. دومین قهرمانی پن در یو اف سی دو سال بعد از آن و با پیروزی برابر جو استیونسون به‌دست آمد. این پیروزی کمربند قهرمانی دسته سبک وزن را برای پن به ارمغان آورد. مبارز آمریکایی توانست پس از آن سه مبارزه دفاع از کمربند را نیز با پیروزی پشت سر بگذارد. در نهایت اما سال‌های فاجعه‌بار پایانی برای بی جی پن از راه می‌رسیدند.

2- جورج سنت پیر / قهرمان یو اف سی در دو دسته ولترویت و میان وزن

البته که جورج سنت پیر برای اینکه به‌عنوان یکی از بزرگترین اسطوره‌های تاریخ UFC به یاد آورده شود نیازی به قرارگیری در این لیست ندارد. تمامی دوستداران MMA او را به‌عنوان یکی از بزرگترین مبارزان تاریخ این ورزش می‌شناسند. جورج سنت پیر پس از اینکه در سال 2008 توانست کمربند قهرمانی دسته ولترویت را مال خود کند در طی رکوردی افسانه‌ای 9 دفاع از کمربند موفق را در پنج سال پس از آن به‌ثبت رساند. تیاگو آلوز، کارلوس کاندیت و نیک دیاز شماری از مبارزانی بودند که اسطوره در طی این مدت در برابر آنها قرار گرفت. وی سرانجام با پیروزی در برابر جانی هندریکس در آخرین مبارزه دفاع از کمربند خود از رقابت حرفه‌ای خداحافظی کرد.

 اما چهار سال بعد و در سال 2017 بود که سنت پیر بازگشت رویایی خود به روی رینگ را رقم زد. او این‌بار در برابر قهرمان دسته میان وزن یعنی مایکل بیسپینگ قرار گرفت و با شکست او به دومین عنوان قهرمانی خود در یو اف سی دست یافت. البته این پیروزی برای جورج سنت پیر چندان هم آسان به‌دست نیامد. او در طول مبارزه ضربات سهمگینی را از جانب بیسپبنگ دریافت کرد اما سرانجام در راند سوم توانست او را سابمیت کند. با این حال دیگر خبری از مبارزه‌ی دفاع از کمربند نبود. پیروزی برابر بیسپینگ آخرین مبارزه سنت پیر بر روی رینگ هشت ضلعی بود.

3- جان جونز / قهرمان یو اف سی در دو دسته نیمه سنگین وزن و سنگین وزن

جان جونز آخرین مبارزی‌ست که توانست به قهرمانی در دو دسته وزنی مختلف برسد. جونز مدت‌ها بود که می‌گفت قصد دارد به دسته سنگین وزن نقل مکان کند. این وعده سرانجام در سال جاری محقق شد و او توانست با پیروزی برابر سیریل گین به کمربند قهرمانی دسته سنگین وزن یو اف سی دست یابد. جونز پیش از این پیروزی سال‌ها بر دسته نیمه سنگین وزن سلطنت کرده بود. او در سال 2011 و با شکست شوگان روا صاحب کمربند قهرمانی این دسته وزنی شده بود. جان جونز در آن زمان تنها 23 سال داشت و توانست به جوان‌ترین قهرمان تاریخ UFC بدل شود.

 جان جونز پس از آن 9 مبارزه دفاع از کمربند را با پیروزی پشت سر گذاشت و مبارزان بزرگی نظیر دنیل کورمیر، الکساندر گوستافسون و رشاد اوانز را از پیش رو برداشت. اگرچه این کمربند در سال 2017 و به‌دلیل مثبت شدن تست دوپینگ از جونز پس گرفته شد اما او توانست در همان سال بعد دوباره عنوان قهرمانی را مال خود کند. جان جونز پس از آن سه مبارزه دفاع از کمربند را نیز پیروز شد تا سرانجام تصمیم گرفت کار خود را در دسته سنگین وزن دنبال کند. او همین سه ماه پیش و با پیروزی برابر سیریل گین توانست به دومین کمربند قهرمانی خود در یو اف سی دست یابد.

4- هنری سجودو - قهرمان یو اف سی در دو دسته مگس وزن و خروس وزن

در تاریخ UFC تنها چهار مبارز بوده‌اند که همزمان صاحب کمربند دو دسته وزنی مختلف شده‌اند. آخرین مبارزی که به چنین افتخاری نائل آمد کسی نبود جز هنری سجودو. نخستین قهرمانی سجودو در سال 2018 و با پیروزی برابر دمتریوس جانسون، قهرمان وقت دسته مگس وزن به‌دست آمد. «تریپل سی» با این پیروزی تبدیل به نخستین مبارزی شد که جانسون را در دسته مگس وزن شکست داده است. هنری سجودو پس از آن تنها یک‌بار از کمربند خود دفاع کرد. در مبارزه‌ای که به پیروزی او برابر تی جی دیلاشاو انجامید.

 سجودو سپس با شکست مارلون مورائس توانست کمربند قهرمانی دسته خروس وزن را نیز مال خود کند. مورائس در راند اول این مبارزه بسیار درخشان ظاهر شد اما سجودو توانست در ادامه به بازی برگردد و سرانجام در راند سوم حریف خود را ناک اوت کرد. هنری سجودو پس از آن تنها یک مبارزه دفاع از کمربند را پشت سر گذاشت که به پیروزی او برابر دومینیک کروز منجر شد. تریپل سی پس از این پیروزی اعلام بازنشستگی کرد. با این حال او خیلی زود از تصمیم خود منصرف شد و در سال جاری و در بازگشت دوباره به‌روی رینگ در برابر آلجامین استرلینگ قرار گرفت. مبارزه‌ای که با شکست سجودو پایان یافت.

5- آماندا نونز / قهرمان یو اف سی در دسته خروس وزن و پر وزن

آماندا نونز تنها مبارز زن تاریخ UFC است که توانسته در دو دسته وزنی مختلف به قهرمانی دست یابد. او هر دو کمربند را تا همین لحظه نیز حفظ کرده. از نونز با عنوان بزرگترین مبارز زن ام ام ای در طول تاریخ یاد می‌شود. آماندا نونز کار خود در یو اف سی را در سال 2013 آغاز نمود. او در ابتدا اگرچه مبارزی بسیار مستعد به‌نظر می‌رسید اما به‌واسطه‌ی سبک آشفته‌ی مبارزاتش نتوانست به جایی برسد. در آن دوران ابدا به‌نظر نمی‌آمد که آماندا بتواند تا حد قهرمانی در UFC خود را بالا بکشد. اتفاقی که سرانجام در سال 2016 رخ داد. آماندا نونز در این سال و پس از سه پیروزی متوالی در نهایت برابر قهرمان وقت دسته خروس وزن یعنی میشا تیت قرار گرفت. نونز حریف خود را نابود کرد و نخستین کمربند قهرمانی خود را به خانه برد.

 اما آنچه آماندا را به اوج شهرت رساند پیروزی بعدی او برابر مبارز افسانه‌ای یعنی راندا روزی بود. همه انتظار داشتند که روزی با یک پیروزی قاطع نونز را از پیش رو بردارد. با این حال این مبارزه تنها 48 ثانیه طول کشید و نتیجه‌اش نیز پیروزی قاطع آماندا نونز بود. مبارزه بزرگ بعدی برابر یکی دیگر از اسطوره‌های UFC یعنی کریس سیبورگ بود. سیبورگ صاحب کمربند قهرمانی دسته پر وزن بود و آماندا نونز با پیروزی برابر او یک غافلگیری دیگر را رقم زد. این مبارزه نیز در همان راند اول و با ناک اوت به پایان رسید. نونز دومین قهرمانی خود در یو اف سی را به چنگ آورد. آماندا نونز در طی سال‌های بعدی توانست از هر دو کمربند خود دفاع کند و به جایگاهی بی مثال در تاریخ MMA زنان دست یابد. او سابقه هفت پیروزی برابر قهرمانان سابق یو اف سی را در کارنامه پرافتخار خود می‌بیند.

6- دنیل کورمیر / قهرمان یو اف سی در دو دسته سنگین وزن و نیمه سنگین وزن

دنیل کورمیر اکثر دوران حرفه‌ایش در ام ام ای را در زیر سایه رقیب بزرگ خود یعنی جان جونز سپری کرد. کورمیر دو بار برابر جونز قرار گرفت و هر دو مبارزه را نیز با شکست پشت سر گذاشت. با این حال او نه‌تنها یکی از معدود مبارزانی است که توانسته‌اند به قهرمانی در دو دسته وزنی مختلف UFC دست یابند، بلکه یکی از تنها چهار مبارز این حوزه است که دو قهرمانی همزمان را به نام خود سند زدند.

 در سال 2015 مبارزه‌ای مابین دنیل کورمیر و آنتونی جانسون به انجام رسید و کورمیر با پیروزی در این نبرد صاحب جدید کمربند دسته نیمه سنگین وزن لقب گرفت. او سپس برابر قهرمان دسته سنگین وزن یعنی استیپ میوچیچ قرار گرفت و با پیروزی برابر او دومین کمربند را نیز با خود به خانه برد. دنیل کورمیر پس از آن تنها دو مبارزه دیگر را به انجام رساند. او ابتدا در مبارزه مجدد، کمربند را دوباره به میوچیچ پس داد و سپس در سومین مبارزه متوالی با او مجددا متحمل شکست شد.

7- کانر مک گرگور / قهرمان یو اف سی در دو دسته پر وزن و سبک وزن

اگرچه سال‌های اخیر برای «بدنام» چندان خوش یمن نبوده‌اند و آینده‌ی این مبارز ایرلندی نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، با این حال کانر مک گرگور تا همیشه یکی از بزرگترین اسطوره‌های تاریخ UFC باقی خواهد ماند. کانر مک گرگور نخستین مبارزی بود که همزمان صاحب دو کمربند قهرمانی یو اف سی شد. بدنام ابتدا در سال 2015 به عنوان قهرمانی در دسته پر وزن دست یافت. در مبارزه‌ای به یاد ماندنی در برابر خوزه آلدو که از آن با عنوان یکی از بزرگترین مبارزات تاریخ این ورزش نام برده می‌شود. خوزه آلدو یک دهه بود که شکستی را متحمل نشده بود. تا اینکه در برابر بدنام قرار گرفت. برای مک گرگور تنها 13 ثانیه طول کشید تا مبارز افسانه‌ای UFC را ناک اوت کند.

 دومین قهرمانی کانر مک گرگور کمتر از یک سال بعد به‌دست آمد. مک گرگور توانست در راند دوم ادی آلوارز را ناک اوت کند و کمربند قهرمانی دسته سبک وزن را نیز به کمربند دسته پر وزن اضافه کند. پس از آن بود که مک گرگور تجربه‌ای را نیز بر روی رینگ بوکس پشت سر گذاشت و در یک مبارزه جذاب ده راندی برابر فلوید می ودر سرانجام نتیجه را به بوکسور افسانه‌ای واگذار کرد. حتی اگر کانر مک گرگور هرگز نتواند مبارزه‌ای دیگر را بر روی رینگ هشت ضلعی پیروز شود، با این حال او تا همیشه نخستین مبارزی خواهد ماند که همزمان دو کمربند قهرمانی یو اف سی را مال خود کرد.

جدیدترین اخبار MMA:

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...