سینتول و مستر المپیا ؛ از میلوس سارسف و فلکس ویلر تا ناصر صونباطی و ایان والییر

کدخبر (229702) | 01 مهر 1402 | ساعت 02:14
0 4945
سینتول و مستر المپیا ؛ از میلوس سارسف و فلکس ویلر تا ناصر صونباطی و ایان والییر
در حالیکه عوارض دارو های محرک و استروئید ها همواره محل بحث بوده، رواج مصرف روغنی مرموز به نام سینتول در اوایل دهه 90 میلاد خسارات و عوارض جبران ناپذیری را به بار آورد.

گزارش زنده مستر المپیا ۲۰۲۳ بیشتر بخوانید

بیشتر بخوانید

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، فراگیر شدن استفاده از داروهای ممنوعه بین ورزشکاران حرفه ای و حتی افرادی که در سطح مبتدی و به صورت پاره وقت به انجام تمرینات ورزشی می پردازند نگران کننده به نظر می رسد. 

در حالیکه عوارض دارو های محرک و استروئید ها همواره محل بحث بوده، رواج مصرف روغنی مرموز به نام سینتول در اوایل دهه نود میلادی در باشگاه های کوچک و بزرگ و حتی میان برخی از بدنسازان حرفه ای مستر المپیا خسارات و عوارض جبران ناپذیری را به بار آورد. 

اولین مسابقات بدنسازی در اوایل قرن بیستم توسط «یوجین ساندو» بنیان گذاشته شد.

دو دهه بعد مسابقات «مستر یونیورس» با هدف کمک مالی به بدنسازان و حرفه ای شدن رقابت ها متولد شد. سرانجام نوبت به شکوفایی مسترالمپیا در سال ۱۹۶۵ رسید و برادران ویدر با هدف بین المللی کردن و پیشرفت هر چه بیشتر بدنسازی، این مسابقات را پایه گذاری کردند.

بهای سنگینی که بدنسازان برای پیشرفت پرداخت کردند

از زمان تولد مسترالمپیا شیب پیشرفت بدنسازی، جذب اسپانسرهای حرفه‌ای، تزریق پول، استیج‌های شکیل و نورپردازی‌های منحصر به فرد کاملا محسوس بوده است.

پا به پای سیر تکاملی این رویداد، بدنسازان نیز در حال رشد و تکامل بوده و گاهی بهای سنگینی برای این پیشرفت پرداخته اند. عطش فتح ساندو و استفاده خارج از عرف و قاعده استروئیدها، دیورتیک‌ها و در سال‌های اخیر انواع پپتایدها توسط برخی از بدنسازان صدمات جبران ناپذیری بر جسم و روان آن ها وارد آورده و حتی گاهی به قیمت از دست دادن جانشان تمام شده است.

اما ابداع روغن سینتول توسط «کریس کلارک» بدنساز آلمانی در اوایل دهه نود میلادی دامنه این عوارض را گسترده‌تر کرد. او به دنبال تولید ماده‌ای بود که به افزایش سایز و چگالی عضلات کمک کند.

سینتول ماده‌ای متشکل از روغن، لیدوکائین و الکل است که مستقیما به درون بافت عضله تزریق می شود و بین تارهای عضلانی جا خوش کرده و به حجیم‌تر شدن آن کمک می کند. احتمالا شما هم بدنسازان آماتور بسیاری را در اینترنت دیده‌اید که با هدف دستیابی سریع به سایزهای عجیب عضلات و بازوهای ۷۰ سانتی متری مقدار زیادی از این روغن را سخاوتمدانه درون عضلات خود تزریق کرده و ظاهری خنده‌دار و گاهی تهوع‌آور پیدا کرده اند. 

نمونه‌های معروفی به خصوص در کشورهای آمریکای جنوبی نظیر برزیل وجود دارند. روماریو دوس سانتوس آلوز یکی از همین بدنسازان است که با هدف دستیابی به لقب هالک برزیلی از ۱۵ سالگی شروع به تزریق سینتول به بازوها و عضلات کول خود کرد. کار تا جایی پیش رفت که سال ۲۰۲۲ روماریو در بیمارستان بستری شده و پزشکان اعلام کردند که او شاید هر دو دست و حتی جان خود را از دست بدهد. خوشبختانه چند عمل جراحی موفقیت آمیز روماریو را به زندگی روتین خود باز گرداند. 

والدیر سگاتو دیگر نمونه ایست که سال قبل در قمار زندگی در برابر سینتول شکست خورده و در ۵۵ سالگی از دنیا رفت. او نیز خود را هالک برزیلی می‌نامید. 

و اما یکی از مشهور ترین بدنسازان حرفه ای که به استفاده افراطی از سینتول ها روی آورد «گرگ والنتیتو» معروف به منفورترین بدنساز جهان است. جالب است بدانید والنتینو سال‌ها بدنسازی را به صورت نچرال ادامه داده و زمانی هم در چند استیج به قهرمانی رسیده بود. اما ناگهان و با مصرف سینتول دوران حرفه‌ای خود را بر باد داد.

اما دامنه تزریق سینتول البته در دوزهای پایین تر به مسابقات مستر المپیا هم کشیده شد.

1. میلوس سارسف

چندی پیش میلوس سارسف در پادکست یوتیوبی دنیس جیمز و بار دیگر در مصاحبه‌ای با جنریشن آیرون به استفاده از سینتول در مسابقات مسترالمپیا 1998 و 1999 اعتراف کرد.

من اولین بار در سال ۹۸ قبل از مسابقات مسترالمپیا از سینتول استفاده کردم. برخی از حرفه‌ای های استیج از سینتول استفاده می‌کردند و به من هم توصیه شد که با افزایش چگالی عضلات بازوم می‌تونم قهرمان مسترالمپیا بشم. در نتیجه من در عضلات جلو بازو، پشت بازو و ساق پام سینتول تزریق کردم. این بدترین اشتباه زندگیم تا به حال بوده و خجالت زده‌ام می‌کنه اما راحت در موردش صحبت می‌کنم.

او در ادامه گفته:

بعد تزریق شما فقط حجم به دست میارید اما عضلاتتون کیفیت و فرم مناسب رو از دست میدند و این آغاز سقوط شماست. مثل اینکه یه چیز سیمانی یا استیل تو بازوتون کار بذارید. جالبه بدونید که من یک بار نزدیک به مرگ بودم. تزریق اشتباهی سینتول به رگ میتونه باعث حمله قلبی فوری بشه و این اتفاق برای من هم رخ داد و تا مرز از دست دادن جانم پیش رفتم. دکترها بهم گفتن که کمتر کسی بعد از چنین پیش آمدی زنده می مونه و من خوش شانس بودم.


۲. کریس کورمیر

کریس کورمیر نیز در واکنش به صحبت های میلوس اقرار به استفاده از سینتول و تزریق اون در عضلات ساق پا در سال های انتهایی دهه نود کرد.

من اقدام به تزریق سینتول در عضلات ساق پام کردم، بدون اینکه از عوارض این کار چیزی بدونم. شما با این کار عضلاتتون رو نابود می کنید و تنها این مشکل نیست. شما در حالی که دارید عضله می سازید به بافت و اعصاب  عضلات ضربه می زنید و به گردش خون برای ریکاوری و رشد عضلات نیاز دارید. اما سینتول باعث اخلال در گردش خون میشه و از ورود آب هم به عضلات جلوگیری می کنه.


۳. فلکس ویلر

فلکس ویلر افسانه ای نیز در گفت و گو با جنریشن آیرون در مورد استفاده از سینتول توضیحاتی ارائه داده است.

بله من هم در دهه نود از سینتول استفاده کردم. من به بازو ها و عضلات سرشانه ام چند تزریق انجام دادم. ولی واکنش بدنم به سینتول فاجعه آمیز بود و بدنم این ماده رو پس زد به طوریکه سینتول از پوستم میزد بیرون و در واقع من هیچ نفعی ازش نبردم.

پزشکان در سال ۲۰۱۹ مجبور به قطع یکی از پاهای فلکس ویلر شده و هر چند که مشکلات کلیوی دلیل این امر دانسته شد، اما بسیاری استفاده ویلر از سینتول در سال های پایانی دهه نود و حتی بازگشت در سال ۲۰۱۷ به استیج را دلیل این نقصان می دانند.


۴. ایان والییر

سمیر بنوت قهرمان سابق مسترالمپیا در پادکست یوتیوبی «فواد ابیاد» اشاره کرد که ایان والییر برای برطرف کردن ضعف عضلات ساق پای خود سینتول تزریق کرده است. هر چند والییر واکنشی به این صحبت‌ها نداشته اما حالا می توان دلیل احتمالی برهم ریختگی عصبی بدن و آتروفی عضلات او را دانست.

والییر که ماه گذشته در میان بهت هواداران از دنیای بدنسازی در سن ۳۲ سالگی خداحافظی کرد مورد انتقادات شدیدی از جانب هواداران بدنسازی پس از قهرمانی در تورنتو پرو ۲۰۲۳ قرار گرفته بود. جایی که آتروفی در عضلات میان سینه و پایین لت او کاملا به چشم می آمد و بسیاری حسن مصطفی مصری را شایسته عنوان قهرمانی می‌دانستند. 


۵. ریچ پیانا

ریچ پیانا بدنساز، کارآفرین و یوتیوبر آمریکایی در سال ۲۰۱۷ و در حالیکه تنها ۴۶ سال داشت فوت کرد. با این که علت مرگ او رسما اعلام نشد، دوستانش ایست قلبی را دلیل مرگ پیانای نگون بخت عنوان کرده اند. پیانا همواره با افتخار از مصرف بالای سالانه خود از انواع استرویید ها و پپتایدها و البته انسولین که یکی از کشنده ترین داروهای بدنسازی است دفاع می کرد و خود را روئین تن می دانست.

روز مرگش نیز پلیس از خانه او شیشه های خالی فراوانی از انواع استرویید های مختلف و انسولین کشف کرده بود. حال ببینید سینتول چیست که ریچ پیانای انسولین دوست در گفت‌و‌گو با «ریک دارسین» به انتقاد از سینتول پرداخته است.

کسانی که از سینتول استفاده نکردند نمی‌دونن داستان چیه. این ماده یه کابوسه، دردناکه و کاملا عضله رو تخریب می کنه. عضلات آبدار میشن و فرمشون رو از دست میدن. من یک بار ۵۰ سی سی در بازو و سرشانه ام تزریق کردم. بعد تزریق سینتول بین تارهای عضلانی قرار می گیره و اجازه نمی ده عضله نفس بکشه، نمی ذاره آب واردش شه و در نتیجه اکسیژن وارد بافت های عضلانی نمی شه و ماهیچه از بین میره.


۶. ناصر صونباتی

بدنساز فقید دوست داشتنی. پروفسور استیج المپیا. فاتح به حق مستر المپیا 1997 که همواره تا روز آخر عمر کوتاهش از داوران برای دادن آن ساندو به دوریان یتس شکایت داشت. ناصر همواره به صراحت در کلام مشهور بود و در مصاحبه‌ای تلفنی در سال ۲۰۰۸ به استفاده از سینتول اقرار کرد. 

بله من از سینتول در سال های اخر دوران حرفه‌ایم استفاده کردم. این رو بدونید که بیش از ۹۰ درصد بدنسازان زمان ما از سینتول استفاده کردند و اگر هم اعتراف نمی کنند ما که می‌ دونیم، اصلا این روغن بین ما دست به دست میشد.

از دست دادان ساندو ۹۷ برای ناصر آن چنان گران تمام شد که دو سال بعد روی به استفاده از سینتول در بازو سرشانه آورد و این دقیقا نقطه سقوط او بود و تا سال ۲۰۰۵ که به رقابت می پرداخت در سراشیبی و افت بدنی عجیبی قرار گرفت. ناصر در این سال همچنان در حال آماده سازی خود برای رقابت بود که درد های شکمی، حالت تهوع، اسهال های پیاپی امانش را برید و به پزشک مراجعه کرد.

ابتدا این علائم جدی گرفته نشد تا این که عفونت از بخش خلفی شانه راست وی بیرون زد. سرشانه وی خود به خود سوراخ شده بود و چرک از آن به بیرون سرازیر می شد. پزشکان منشا این عفونت را نوعی باکتری تشخیص دادند که بر اثر سینتول هایی که ناصر بی رحمانه به عضلات خود تزریق می کرد به وجود آمده بود.

ناصر صونباتی هنوز بر این مشکلات فائق نیامده بود که بر اثر این عوارض دچار نارسایی قلبی شد و در صف پیوند قلب قرار گرفت و از آن تاریخ تا سال ۲۰۱۳ که در ۴۷ سالگی در خواب از دنیا رفت، ۸ سال پر رنج و مشقت را پشت سر گذاشت.


در سال های اخیر بسیاری از بدنسازان نسل جدید و قدیم متهم به استفاده از سینتول شده اند، برای نمونه می توانیم به بیگ رامی اشاره کنیم که بارها به استفاده از سینتول در قسمت خارجی چهار سر ران و سرشانه های خود متهم شده و بسیاری دلیل افت او در سال گذشته و آتروفی های عضلانی اش را استفاده از سینتول می‌دانند.

در این مقاله سعی کردیم به افرادی بپردازیم که اقرار به استفاده از این ماده داشته و یا مصرف سینتول توسط آن ها اثبات شده باشد.

نظر خود را در مورد سینتول برای ما بنویسید، به نظر شما چه کسانی از سینتول استفاده کرده اند که نام آنها در این مقاله نیامده است؟

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...