برترین گلزنان ایرانی لیگ قهرمانان اروپا؛ مهدی طارمی جلوتر از اسطوره‌ها

تا بحال بازیکنان ایرانی انگشت شماری بوده‌اند که در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده‌اند. در این مطلب نگاهی انداخته‌ایم به برترین گلزنان ایرانی معتبرترین رقابت باشگاهی در دنیا.
کدخبر (227873) | 17 شهریور 1402 | ساعت 14:56
0 646
برترین گلزنان ایرانی لیگ قهرمانان اروپا؛ مهدی طارمی جلوتر از اسطوره‌ها
تا بحال بازیکنان ایرانی انگشت شماری بوده‌اند که در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده‌اند. در این مطلب نگاهی انداخته‌ایم به برترین گلزنان ایرانی معتبرترین رقابت باشگاهی در دنیا.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، لژیونرهای ایرانی تا بحال مجموعا 103 بازی در چمپیونزلیگ یا همان لیگ قهرمانان انجام داده‌اند. آنها در این بیش از صد بازی روی هم دقیقا 20 گل به‌ثمر رسانده‌اند. بیش از نیمی از این گل‌ها توسط زوج فعلی خط حمله تیم ملی زده شده است. لژیونرهایی که در طول تاریخ در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفته‌اند عبارتند از: علی دایی، مهرداد میناوند، مهدی مهدوی کیا، وحید هاشمیان، علی کریمی، اشکان دژاگه، سردار آزمون، سعید عزت اللهی، کاوه رضایی، مهدی طارمی و صادق محرمی. در ادامه به بررسی گلزنان ایرانی چمپیونزلیگ و مرور گل‌های آنها می‌پردازیم. با این توضیح مقدماتی که گل‌های مرحله‌ی پلی‌آف در اینجا لحاظ نشده‌اند و فقط مرحله اصلی لیگ قهرمانان مدنظر قرار گرفته است. بیرانوند – رونالدو منتفی شد؟

علی کریمی - 1 گل

اگرچه جادوگر در طی دو فصل حضور خود در بایرن مونیخ تنها یک گل در چمپیونزلیگ به‌ثمر رساند، اما این گل به‌شدت گل خاصی بود. ماجرا مربوط به بازی بایرن مونیخ و راپید وین در مرحله گروهی لیگ قهرمانان است. کرنری از جناح چپ روی دروازه‌ی تیم اتریشی ارسال می‌شود. علی کریمی با یک کنترل سینه تماشایی و یک والی چکشی تماشایی‌تر توپ را وارد دروازه می‌کند. کریمی ستاره بایرن در این بازی بود. تا جایی که هواداران حاضر در استادیوم را مجبور کرد تا یکصدا نام او را فریاد بزنند. این تنها گل مارادونای آسیا در چمپیونزلیگ بود. علی کریمی پنج بار با بایرن مونیخ و یک بار هم با شالکه در این رقابت‌ها به میدان رفت. کریمی البته فقط در دو بازی به‌عنوان یار فیکس وارد زمین شد. برترین گلزنان ایرانی لیگ قهرمانان اروپا؛ مهدی طارمی جلوتر از اسطوره‌ها

مهدی مهدوی کیا - 2 گل

مهدوی کیا 11 بار در لیگ قهرمانان به میدان رفت و هر 11 بار با پیراهن هامبورگ. اوج درخشش موشک ایرانی در بازی روز 13 سپتامبر سال 2000 برابر یوونتوس رقم خورد. هامبورگ در این بازی میزبان بود و برابر یکی از بهترین تیم‌های دنیا قرار می‌گرفت. تیمی که ادگار داویدز و زین الدین زیدان را در خط هافبک داشت و فیلیپو اینزاگی و الکس دلپیرو را در خط حمله. مهدی مهدوی کیا در این مسابقه 1 گل زد و 2 پاس گل داد. این بازی دیدنی در نهایت با نتیجه 4-4 مساوی به پایان رسید. گل دوم مهدوی کیا در همان فصل و در بازی برابر دپورتیوو لاکرونیا به‌ثمر رسید. این بازی هم در شهر هامبورگ به انجام رسید و در نهایت با نتیجه 1-1 مساوی خاتمه یافت. تک‌گل هامبورگ در دقیقه 10 توسط مهدی مهدوی کیا به‌ثمر رسید. برترین گلزنان ایرانی لیگ قهرمانان اروپا؛ مهدی طارمی جلوتر از اسطوره‌ها

علی دایی - 3 گل

مهاجم اسطوره‌ای تیم ملی با بایرن مونیخ و هرتابرلین در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده است. دایی مجموعا 15 بار در این تورنمنت معتبر به میدان رفته است که چهار بار آن با لباس بایرن و یازده بار آن با پیراهن هرتا بوده است. هر 3 گل علی دایی در چمپیونزلیگ در هرتابرلین و در فصل 99/00 به‌ثمر رسیده است. علی دایی در آن فصل برابر تیم‌های بزرگی مثل چلسی، آث میلان و بارسلونا قرار گرفت. مهاجم ایرانی در بازی مقابل چلسی 2 گل به‌ثمر رساند و در سن سیرو نیز توانست دروازه‌ی آث میلان را باز کند. اینها از جمله خاطره‌انگیزترین گل‌های علی دایی برای فوتبال‌دوستان ایرانی هستند.

برترین گلزنان ایرانی لیگ قهرمانان اروپا؛ مهدی طارمی جلوتر از اسطوره‌ها

سردار آزمون - 6 گل

سردار تا بحال 23 بار در چمپیونزلیگ به میدان رفته؛ بیشتر از هر ایرانی دیگری. آزمون تنها بازیکن ایرانی است که با دو تیم مختلف در چمپیونزلیگ موفق به گلزنی شده. نخستین گل سردار آزمون در لیگ قهرمانان در سال 2016 و در برابر اتلتیکو مادرید به‌ثمر رسید. این بازی با برتری 2-1 تیم اسپانیایی به پایان رسید و سردار تک گل روستوف را به‌ثمر رساند. گل دوم او در بازی بعدی برابر بایرن مونیخ زده شد. این دیدار با پیروزی 3-2 روستوف همراه بود و آزمون گل اول تیم روسی را به‌ثمر رساند. چهار گل دیگر سردار آزمون در لیگ قهرمانان اروپا در پیراهن تیم زنیت زده شد. او در سال 2019 دو گل برابر لیون و بنفیکا زد و در سال 2021 نیز دو گل برابر یوونتوس و چلسی به‌ثمر رساند. پس سردار آزمون تا بحال در برابر بایرن مونیخ، اتلتیکو مادرید، چلسی و یوونتوس گلزنی کرده است. او همچنین در مرحله پلی‌آف سال 2016 نیز در برابر اندرلخت بلژیک و آژاکس هلند هم گلزنی کرد. برترین گلزنان ایرانی لیگ قهرمانان اروپا؛ مهدی طارمی جلوتر از اسطوره‌ها

مهدی طارمی - 8 گل

مهدی طارمی در هر سه فصل اخیر در لیگ قهرمانان بازی کرده است. او تا بحال 19 بازی در لباس پورتو در این رقابت‌ها انجام داده است و 8 گل نیز به‌ثمر رسانده است. یعنی بهترین رکورد در بین تمام بازیکنان ایرانی. مهدی در سال 2021 دو گل حساس و زیبا را برای پورتو در مرحله حذفی چمپیونزلیگ به‌ثمر رساند؛ اولی برابر یوونتوس در یک‌هشتم نهایی و دومی برابر چلسی در یک‌چهارم نهایی. طارمی فصل بعد در مرحله گروهی یک گل دیگر هم در برابر لیورپول به‌ثمر رساند. اما شاهکار مهاجم ایرانی در فصل 23-2022 رقم خورد. مهدی طارمی در این فصل از لیگ قهرمانان اروپا در 7 مسابقه 5 گل به‌ثمر رساند. او در مرحله گروهی در برابر بایر لورکوزن و کلوب بروژ دبل کرد و یک گل هم مقابل اتلتیکو مادرید به‌ثمر رساند. طارمی رکن اصلی صعود پورتو از گروه در این فصل بود. مهدی طارمی فصل گذشته در جدول نهایی گلزنان لیگ قهرمانان، پشت سر ارلینگ هالند، محمد صلاح، کیلین امباپه، وینیسیوس جونیور و ژائو ماریو در جایگاه ششم قرار گرفت.

جدیدترین اخبار فوتبال ایران:

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...