داستان زندانیان فوتبال ایران؛ از بزن بزن در زمین فوتبال تا ارتکاب قتل و حمل مواد مخدر!

حواشی فوتبال ایران در مواردی از محدوده مستطیل سبز خارج شده و جنبه کیفری و قضایی به خود گرفته‌اند.
کدخبر (228656) | 20 شهریور 1402 | ساعت 08:42
0 898
داستان زندانیان فوتبال ایران؛ از بزن بزن در زمین فوتبال تا ارتکاب قتل و حمل مواد مخدر!
حواشی فوتبال ایران در مواردی از محدوده مستطیل سبز خارج شده و جنبه کیفری و قضایی به خود گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، همین چند روز پیش بود که خبری مبنی بر صدور حکم زندان برای یکی از بازیکنان اسبق پرسپولیس منتشر شد و ابعاد مختلف این مساله مورد بررسی قرار گرفت. این پرونده مربوط به قاسم دهنوی و حکم ۱۶ ماه حبس و پرداخت دیه‌ای بود که برای او در نظر گرفته شده است. این بازیکن سابق پرسپولیس به دلیل درگیری ۲ سال پیش با حمیدرضا زوهانی به ۱۶ ماه حبس و پرداخت دیه محکوم شده است.

قاسم دهنوی که در آن زمان به عنوان سرمربی تیم نوجوانان پدیده فعالیت می کرد، با حمیدرضا زوهانی مدیر تیم‌های پایه پدیده درگیر شد که این نزاع خونین در نهایت با ورود پلیس به پایان رسید. درگیری قاسم دهنوی و حمیدرضا زوهانی باعث شد تا تیم نوجوانان پدیده هم نتواند به مسابقات لیگ برتر اعزام شود.

این اتفاق، بهانه‌ای شد تا به سراغ پرونده برخی از ستاره‌های سرشناس فوتبال ایران برویم که تجربه حضور در بازداشتگاه یا زندان را داشته‌اند.

جنجال دربی 73 و چند بازداشتی معروف

مجتبی محرمی و امیر قلعه نویی در پایان دربی جنجالی سال 73 به اتفاق چند بازیکن دیگر دو تیم و احمد ابهران داور بازی بازداشت شدند و یک شب را در بازداشت سپری کردند. پرسپولیس آن فصل را با اقتدار شروع کرد و در دیدار رفت مرحله نیمه نهایی نیز با دو گل از حریف سنتی پیش افتاد، اما بازی پس از به تساوی کشیده شدن در ۲ دقیقه پایانی جنجالی شد و دعوای مجتبی محرمی و امیر قلعه‌نویی یکی از بزرگترین جنجال‌های تاریخ فوتبال ایران را رقم زد.

بازی به دلیل ورود تماشاگران به زمین ناتمام ماند و فدراسیون بلافاصله تشکیل جلسه داد و به سرعت پرسپولیس را مقصر و ۳-۰ بازنده اعلام کرد! ۱۱ سال محرومیت برای ۵ بازیکن، مدیرعامل، سرپرست و پزشکان تیم صادر شد که در تاریخ بی‌نظیر است.

مجتبی محرمی با ۳ سال محرومیت به یکی از سنگین‌ترین احکام انضباطی تاریخ فوتبال ایران محکوم شد و این در حالی بود که فقط چهار بازیکن موثر استقلال در این درگیری دو سال محروم شدند. ابهران درباره آن بازی می‌گوید:

وقتی سوت پایان مسابقه زده شد و بعد از جنجال‌های رخ داده من و ۶ بازیکن استقلال و پرسپولیس را برای پرسش و پاسخ بردند و بعد از چند روز آن محرومیت‌های سنگین در نظر گرفته شد.

در آن سال نصرالله عبداللهی سرمربی وقت استقلال و احمد ابهران داور بازی، وساطت کردند تا محرمی و قلعه نویی زندانی نشوند.

محمد مایلی‌کهن و تجربه دو بار زندان

محمد مایلی‌کهن چهره خاصی در فوتبال ایران محسوب می‌شود. او اگرچه همواره حرف‌هایشان را صراحتا مطرح کرده اما همیشه این صراحت گفتار برایش بی دردسر تمام نشده است. حدود 10 سال قبل محمد مايلی کهن بابت مصاحبه‌هايش عليه علی دايی به 4 ماه زندان محکوم شد و شايد هيچکس فکرش را نمی‌کرد که اين مربي به زندان بيفتد ولی محمد مايلی‌کهن شخصا به کلانتری ارگ مراجعه کرد و وی را دستبند به دست به زندان اوين منتقل کردند.

بدون شک اين اتفاق يکی از تلخ‌ترين اتفاقات کل تاريخ فوتبال ايران است که يک مربی به‌واسطه شکايت شاگردش به زندان می‌افتد. پس از آن اگرچه علی دایی با اینکه شکایت خود را از محمد مایلی کهن پس گرفت، اما مایلی کهن همچنان در زندان اوین می‌ماند.

براساس بندی از مجازات اسلامی، مایلی کهن برای آزاد شدن باید تقاضای عفو و تخفیف مجازات بدهد. با این حال چندی بعد مربی سابق تیم ملی از زندان آزاد شد.

البته این اولین باری نبود که مایلی کهن چنین چیزی را تجربه می‌کرد. او پیش از این در اوایل دهه 60 به جرم قتل غیر عمد روانه زندان شده بود.

علی اکبریان؛ از اعدام به حبس ابد

اکنون حدود 13 سال می‌شود که علی اکبریان، بازیکن پیشین تیم‌های استقلال و پرسپولیس در زندان به‌سر می‌برد. مرد ۴۷ ساله‌ای که به جرم نگهداری و حمل مواد مخدر، ابتدا به اعدام و سپس با تقلیل حکم به حبس ابد محکوم شد. ستاره گلزن تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال به حبس ابد محکوم شد اما این حکم نیز بعد از رسیدگی دوباره، به بیست سال حبس تغییر کرد.

جرم علی اکبریان که البته جرم کمی هم نیست؛ نگهداری بيش از 40 گرم هروئين، استفاده از محل سكونت جهت توليد و توزيع مواد مخدر و استعمال شيشه و نگهداری آن.

اکبریان به خاطر این جرایم ابتدا به اعدام محکوم شد اما با پا درمیانی فوتبالیست‌های مطرح از جمله افشین پیروانی و همچنین در خواست تجدید نظر، حکم اعدام اکبریان به حبس ابد تبدیل شد.

علی اکبریان اکنون در زندان قزل حصار به سر می برد اما همچنان امیدوار به رافت اسلامی و بخشش یا تخفیف مجازاتش است.

باز هم پای مجتبی محرمی در میان است

ماجرای بازداشت هاي فوتبال با دستگیری 4 بازیکن پرسپولیس دنبال شد؛ محمود کلهر، بهزاد داداش زاده، حمید روزبهانی و مجتبی محرمی که همگان هم به جرم رابطه نامشروع چند روزی در زندان ماندند و هم چند ماهی از فوتبال محروم شدند.

دراین جمع مجتبی محرمی سرشناس ترین چهره بازداشت بده بود. پس از آن عکسی از این ستاره فوتبال ایران منتشر شد که او را در حال سیگار کشیدن در حوالی میدان هفت تیر نشان می‌داد. با انتشار این عکس عملا روزهای خوش زندگی محرمی به پایان رسید.

دو دروازه‌بان زندانی

یکی از دیگر بازیکنان فوتبال که در دوران اوجش راهی زندان شده بود، سوشا مکانی، دروازه‌بان سابق پرسپولیس است که اواسط لیگ پانزدهم با شکایت مدعی العموم و در حالیکه گفته شد شاکی شخصی هم داشته، به زندان اوین رفت و با وثیقه‌ای سنگین آزاد شد.

دیگر دروازه‌بان معروفی هم که طعم بازداشت و زندان را چشید، پرویز برومند بود که در جریان ناآرامی‌های سال گذشته از سوی ماموران امنیتی بازداشت و چند روزی را در زندان سپری کرد. البته پرویز برومند پیش از این هم سابقه بازداشت در پرونده خود داشته است.

حسین ماهینی مدافع سابق پرسپولیس و تیم ملی هم در همان دوران، از سوی ماموران امنیتی برای مدتی بازداشت شده بود.

از کتک کاری در دربی تا بازداشت

دستگیری پرویز برومند و حمید استیلی و محمد نوازی در پایان در پی جنجالی اواخر دهه هفتاد را هم باید به این لیست اضافه کنید. دربی پرهیجان پنجاهم، با کتک کاری حمید استیلی و محمد نوازی و نیز مشت پرویز برومند به صورت پایان رافت به درگیری کشیده شد.

این دربی با نتیجه 2 بر 2 پایان یافت. مهدی هاشمی‌نسب و محمد نوازی برای استقلال و بهروز رهبری‌فرد و علی کریمی برای پرسپولیس گل زدند. در آن بازی 6 کارت زرد و 1 اخراج از جیب داور اهل کره جنوبی خارج شد اما این پایان بخش آن بازی نبود و پس از بازی، چند بازیکن بازداشت شدند.

دلیل اصلی جنجال‌های این بازی حضور مهدی هاشمی‌نسب در تیم استقلال بود. بازیکنی که قبل از این ۳ سال در پرسپولیس بازی می‌کرد و ۴ گل هم در شهرآوردها به استقلال زده‌ بود. پرویز برومند و حمید استیلی و محمد نوازی شبی را در زندان کاخ پشت سر گذاشتند تا دیگر مقابل دوربین‌های تلویزیونی درگیری درست نکنند!

پارتی‌های شبانه و ستاره‌هایی که لو رفتند!

روزگاری حضور ستاره‌های فوتبال در مهمانی‌ها و پارتی‌های شبانه داغ بود و نام بسیاری از آنها هم بعد از دستگیری به صورت مخفف و رمزی بر سر زبان‌ها می‌افتاد. از مجاهد خذیراوی که وی را با دستبند بردند تا ستاره‌های بزرگی مانند مهرداد میناوند که که فیلم دستگیری‌اش در ویلایی در شمال کشور روی گوشی‌ها می‌چرخید.

افشین پیروانی و حسن روشن هم که رفته بودند علیرضا نیکبخت واحدی را از پارتی بیرون بکشند، خودشان هم پایشان گیر افتاد و گفته می‌شود حسن روشن تنها به همین علت شانس مربی‌گری استقلال را از دست داد. گویا حامد کاویانپور هم در همان مهمانی حضور داشته اما در میان همه بازیکنانی که به این جرم پایشان به بازداشتگاه باز شد، فقط مجاهد خذیراوی بود که فوتبالش به تباهی کشیده شد.

جدیدترین اخبار فوتبال ایران:

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...